Sustainable
Governance
Indicators

2014 Media Report

Media Reporting

| BertelsmannStiftung



SG12014 | 2

Indicator

Question

10-9

8-6

5-3

21

Score 9

Score 9

Media Report

Media Reporting

To what extent do media provide substantive in-
depth information on decision-making by the
government?

41 OECD and EU countries are sorted according to their performance on a scale
from 10 (best) to 1 (lowest). This scale is tied to four qualitative evaluation levels.

A clear majority of mass media brands focus on high-quality information content
analyzing government decisions.

About one-half of the mass media brands focus on high-quality information content
analyzing government decisions. The rest produces a mix of infotainment and quality
information content.

A clear minority of mass media brands focuses on high-quality information content
analyzing government decisions. Several mass media brands produce superficial
infotainment content only.

All mass media brands are dominated by superficial infotainment content.

Estonia

By providing a continuous flow of information and background analysis, the
main daily newspapers, TV and radio stations offer substantive in-depth
information on government plans and policies. There are six national daily
newspapers, two non-dailies, four TV channels and three radio channels in
Estonia that together provide information and in-depth analysis of
government policy. These media outlets compose the majority of the entire
domestic media market, except for radio broadcasting where music takes the
major share. Policy-related information takes different forms, including inserts
in regular news programs, interviews with experts, debates between
proponents of conflicting views, debates between representatives of
government and opposition, regular broadcasts of parliament sessions and
government press conferences.

Finland

By providing a continuous flow of information and background analysis, the
main print media, TV and radio stations in Finland offer substantive in-depth
information on government decisions. This provision takes different forms,
such as inserts in regular news programs, special features, debates between
proponents of conflicting views, debates between representatives of the
government and opposition parties, regular broadcasts of government



SGI12014 | 3

Score 9

Media Report

hearings in parliament, and so on. Empirical information about program
volume is not available, but subtracting for “infotainment programs,” between
five and seven hours a week is dedicated to the workings of government on
television or radio. Circulation numbers are still very high for daily
newspapers, which often focus on high-quality reporting on political issues.

Ireland

The Broadcasting Authority of Ireland (BAI) aims to ensure that “the
democratic values enshrined in the constitution, especially those relating to
rightful liberty of expression, are upheld,” and that broadcasting services are
“open and pluralistic.”

RTE operates the largest TV and radio stations in Ireland. It is a state-owned
public service broadcaster financed by revenue from the mandatory TV
license, as well as by advertising. It claims to be “Ireland’s cross-media
leader, providing comprehensive and cost-effective free-to-air television,
radio and online services, which are of the highest quality and are impartial,
in accordance with RTE’s statutory obligations.” Since 1988, RTE has faced
competition from privately owned radio and television stations. RTE devotes
a significant proportion of TV and radio air time to news and commentary on
current affairs and political issues. It also undertakes original investigative
journalism. The privately owned TV and radio stations have to devote
specified proportions of airtime to current affairs and public service programs.
However, in terms of listener hours, music and entertainment outweigh
current affairs and analysis.

The main stations produce high-quality information programs and programs
devoted to in-depth analysis of government policy and decisions. They
provide forums for discussions of current affairs, as well as outlets for
opinions and grievances. These programs elicit reactions and responses
from politicians. The two largest-circulation daily newspapers provide ample
information on and analysis of government decisions.

The Press Council of Ireland provides an independent forum for resolving
complaints about the press. In 2012 the UK Leveson inquiry mentioned the
Irish Press Council as a model and suggested that some of its procedures
should be imitated in Britain.

Irish newspaper circulation has fallen steeply in recent years.



SGI12014 | 4

Score 9

Score 9

Score 9

Media Report

Norway

The mass media’s treatment of government decisions and policy is accurate
and informative. The two largest broadcast-television channels, NRK and
TV2, both produce broad-ranging evening news programs that typically
devote considerable space and time to governmental and political affairs.
Both channels also regularly (almost daily) broadcast debates and
discussions on current affairs.

Statistics show news programs and political debates to have a high number
of viewers. Both large television organizations have recently strengthened
their news coverage, in TV2’s case by establishing a new news channel, and
in NRK’s case by reforming NRK2 into a news and facts channel. Political
news is frequently featured on popular televised infotainment shows on
Friday nights. The leading radio channels, NRK and to a lesser extent P4,
also devote considerable time to political news.

Sweden

Together with Norway, Japan and Finland, Sweden ranks very high
regarding the news consumption. The overall quality of the political coverage
provided by Swedish media is good if not extremely good.

Compared to many other countries, the coverage is presented by journalists
who are experts on Swedish politics. The level of analysis is good and, for
most the part, balanced. There is obviously sometimes less professional
coverage, too, but taken together, the quality of Swedish newspapers is very
good.

Switzerland

Radio and TV programs are of high quality in Switzerland. With very few
exceptions, radio reports are reliable and analyses performed on an
independent basis in a professional way. Some television programming
shows a tendency toward infotainment and the personalization of politics.



SG12014 | 5

Score 8

Score 8

Media Report

Canada

Canada’s main TV and radio stations produce a mix of infotainment and
high-quality information programs. Public broadcasters, including the CBC
and provincial TV channels such as TV Ontario (TVO), provide extensive and
often high-quality coverage of politics and news, with a minimum of five to
seven hours per week of in-depth information on government decisions, and
often more. Examples of such programs include TVO’s The Agenda and
CBC’s The House. This local coverage is further enhanced by international
news channels such as CNN, BBC World News and Al Jazeera available
through cable networks. One caveat is that there is little competition among
public broadcasters; on the other hand, private broadcasters (with the
exception of the Canadian Parliamentary Access Channel) are generally
focused primarily on infotainment. Private broadcasters, especially the
Canadian Parliamentary Access Channel (CPAC), also provide analysis of
government decisions. Certain print media, such as the Globe and Mail,
provide comparatively high-quality and comprehensive analysis of public
policy. Others, such as La Presse, the National Post and other Postmedia
publications, provide good coverage of public-policy issues.

Denmark

As in other democracies, the media plays an important role in Denmark.
Some have argued that the media constitutes a fourth power, next to the
legislative, executive and judiciary powers in modern democracies; and that
journalists play the role of citizen advocates vis-a-vis public authorities. The
media partly have power, through editorial decisions, not to cover certain
stories, yet obviously they have to be selective. Like media outlets
elsewhere, the Danish media shows a tendency to make the news easier for
the public to relate to by simplifying or personalizing the stories reported, and
emphasizing an element of conflict. In editorial decisions about who or what
is covered, there appears to be a tendency to favor top politicians and
government representatives. Weaker actors, such as immigrant
representatives or ethnic minorities, get less coverage, although immigration
stories have become important in recent years and now form part of daily
news coverage.

Apart from daily news programs, television and radio stations offer more
analytical programs where issues can be analyzed more in depth. Some of
these programs can be quite informative. It is worth mentioning that the
education of journalists has improved in recent years.



SG12014 | 6

Score 8

Score 8

Media Report

Overall it is fair to say that the Danish media covers national news better
than international news, including issues regarding the European Union. Like
elsewhere in the world, in Denmark the public and media outlets alike
increasingly use the Internet, with all major media having websites now.

Media access to internal government documents was a sensitive issue at the
end of the review period, with the government trying to change legislation
about the access to documents (offentlighedsloven). It seemed the new law
would be adopted despite its controversial nature.

Germany

Public TV and radio broadcasters generally offer in-depth reports on the
political process. The market share of the two main public television
broadcasters, ARD and ZDF, has declined in recent years, forcing the public
broadcasters’ head editors to copy the private channels’ successful
infotainment and politainment formats. Nevertheless, by international
standards, ARD and ZDF in particular offer citizens the opportunity to obtain
a relatively deep knowledge of political decision-making. There are also two
public and two private channels focused specifically on the provision of high-
quality information relevant to politics and the economy, which together have
a market share of 3%. The plurality and heterogeneity of the country’s
television broadcast market is enhanced by the availability of programming
from international broadcasters. Journalists’ organizations are trying to
improve the quality of investigative journalism, which is underdeveloped
compared to some other markets.

United Kingdom

The main TV and radio stations in the United Kingdom — especially those like
the BBC that operate under a public charter — provide an extensive array of
high-quality news services. Government decisions feature prominently in this
programming, and information and analysis on government decisions are
both extensive and held to a high standard. There is substantial competition
for viewers, in particular between the BBC, ITV, Sky and Channel 4. In
addition to news programs, all provide in-depth analysis programs on politics
and policy in a variety of formats. The Today Programme on BBC Radio 4 is
well-known for its highbrow political analysis and scrutiny, and often sets the
tone for political debates; Newsnight is the flagship political news program on
TV.



SG12014 | 7

Score 7

Score 7

Media Report

The style of interview on these programs is often explicitly not deferential,
and even quite confrontational — especially towards ministers. This is justified
by the need to hold politicians and especially government ministers to
account. Local radio and press also have a tangible influence within their
localities and an increasing number of people resort to online services, most
notably BBC Online, as a source of information on government.

Scandals both in the private sector (News of the World) and the public sector
(BBC) may have cost some credibility but have so far had no recognizable
influence on the functioning of the media system as a whole.

Austria

The freedom of the press in Austria is guaranteed by European and national
law. Nevertheless, two problems are relevant:

* The Austrian media lack pluralism. The publicly owned Austrian
Broadcasting Corporation (ORF) dominates the radio and television
broadcast markets, although competition by foreign and privately owned
media is growing. In response to criticism of this dominance, the ORF offers
guarantees of internal independence and internal political pluralism. The
OREF is impartial by law and fulfills its mandate reasonably well, making up
for deficits existing elsewhere in the media environment.

* The country’s print-media market is highly concentrated. One daily paper,
Die Kronen Zeitung, serves more than a third of the country’s readership,
and uses this dominant position to issue biased political information, often in
a simplified manner. High-quality political information is available from daily
and weekly papers with smaller circulations.

Czech Republic

The main TV and radio stations provide daily news programs and some
deeper discussion and analysis programs on a weekly basis. However, much
of the commentary is superficial, and the views of the main political parties
are overrepresented. The quality of information on government decisions has
improved with the digitalization process. Czech TV established CT24, a
channel dedicated to news, which also broadcasts on the internet and offers
continual analysis of domestic and international events. The Czech
Republic’s commercial media sector tends to eschew in-depth analysis of
current affairs and instead follows an infotainment or scandal-driven news
agenda. Circulation of newspapers is not high by international standards and



SG12014 | 8

Score 7

Score 7

Media Report

even the quality papers are relatively small, with little scope for deeper
analysis. Much of the focus has been on personalities, corruption and
scandals rather than detailed discussion of policies. Nevertheless, by taking
advantage of television discussions that are available and of the increasing
amount of information online, it is possible to find thorough discussions of
policy proposals.

Iceland

Iceland’s main TV and radio stations provide fairly substantive in-depth
information on government decisions. Radio analysis typically tends to be
deeper than that found on television. The small size of the market limits the
financial resources of TV stations. Critical analysis of government policies by
independent observers, experts and journalists is a fairly recent phenomenon
in lceland. The parliament’'s Special Investigation Committee (SIC) report
had a separate chapter on the mass media before and during the economic
collapse in 2008. The report criticizes the mass media in general for not
having been critical enough in their coverage of the Icelandic banks and
other financial institutions during the boom period. The report argues on the
basis of several content analyses that media coverage of the banks was to a
large extent biased toward the banks’ own worldviews. This was likely
associated with the fact that the owners of the banks also owned the main
newspapers and the main private TV station. One of the key players in the
economic collapse and its aftermath, Jon Asgeir Jéhannesson, still holds at
least close to a majority ownership in the country’s biggest private media
company, 365 Midlar, which owns a TV station (St682), several radio stations
(including Bylgjan), one morning paper (Fréttabladid) and the Internet site
Visir.is. Jéhannesson’s wife is owner of more than 90% of 365-midlar stock.
However, Johannesson no longer owns a bank.

Israel

Media coverage has become more aggressive and fearless toward the
government in recent years (examples include coverage of government
decision-making after the abduction of Israeli soldier Gilad Shalit). This has
created an atmosphere in which decision-making is increasingly subject to
critical inquiry. However, media coverage is also becoming more
personalized, focusing on marginalia instead of the main aspects of
important issues.



SGI12014 1 9

Score 7

Score 7

Media Report

Italy

The space allocated to political themes in Italian media is quite significant in
the 10 most important mass media brands (the two main national
newspapers, Corriere della Sera and la Repubblica have print and online
versions; the three state television channels RAI1, RAI2 and RAI3; two
Mediaset channels 5 and 4; and two other private TV channels —Skynews
and La7). Television time (both public and private) allocated to political
themes is substantial throughout the year, averaging more than seven hours
per week. A large part of this time is devoted to debates and talk shows
involving politicians, journalists and experts, and to covering the most
important aspects of current political controversies.

However, detailed, in-depth analysis of government decisions is much rarer,
and debates tend to focus on the personality-driven dimensions of power
politics. National newspapers provide more in-depth coverage of government
decisions, often providing detailed dossiers on their content. Some radio and
internet programming gives high-quality information in advance. The broader
public has no access or does not seek access to these media. Infotainment
prevails.

Japan

NHK, the public broadcaster, provides ample and in-depth information on
policy issues. It had a near-monopoly in this role until the 1970s. Since that
time, major private broadcasting networks have also moved into this field,
while trying to make the provision of information entertaining. NHK also
operates a news- and speech-based radio program (Radio 1). The widely
read major national newspapers also provide information in a sober manner
and style. However, because of their dense personal links with political
figures, which finds its institutionalized expression in the journalist club
system, these newspapers rarely expose major scandals. Nonetheless, their
editorializing can be quite critical of government policy. Investigative
journalism is typically confined to weekly or monthly publications. While some
of these are of high quality, others are more sensationalist in character.

The 3/11 disaster undermined public trust in leading media organizations,
while spotlighting the emerging role played by new social media such as
Twitter, Facebook and YouTube. Intellectuals blamed the established media
for their tame reporting and their lack of clarity with respect to the dangerous
situation in and around Fukushima. The lack of serious journalistic coverage
of the cozy relationships between the state, the electric power industry and
mainstream scientists was also criticized . However, according to a Nomura



SGI1 2014 | 10

Score 7

Media Report

Research Institute poll taken shortly after the 3/11 events, 29% of
respondents said they had more trust in NHK than previously, while 13% said
their trust in individual social-media sites had risen. These figures were
surprisingly positive for the established channels of information.

Luxembourg

Luxembourg media outlets offer quality reporting on public affairs. All
parliamentary debates are conducted in Luxembourgish and in public.
Parliamentary meetings are broadcast on the television channel Chamber
TV, and the activities of the country’s two largest local councils can be
followed online. In daily and weekly papers, articles are written in the three
official languages (Luxembourgish, French and German) plus sometimes in
English. Certain newspapers are printed only in French; an English-language
monthly journal is also published.

Media coverage is often reactive, when issues have already reached the
public in the form of draft legislation or through parliamentary debate.
Reporters tend not to inquire into the preparatory stages of public policy. But
quite often media outlets are used as instruments by interest groups or
lobbyists looking to influence government decision-making in its early stages.
Such manipulation often has a strong influence on government thinking, as
political actors need to take into account views and opinions that are
published in the media.

Reporting has during the period lost some of its partisan bias. Most media
outlets, especially newspapers, have adopted more balanced reporting to
preserve or enlarge their audience. The media does play an important role in
uncovering information behind government scandals or issues. One example
of this is the extensive media coverage of the so-called Bommeleer affair (a
series of bombings of public infrastructure in the 1980s) that late in the
review period was finally brought to court. Another issue that received
serious media coverage is allegations of dubious activities of the state Secret
Service (SREL), events which were the subject of a special parliamentary
inquiry committee. In these two events, media outlets played an active role in
bringing light to issues that were not made clear by public prosecutors.



SGI 2014 | 11

Score 7

Score 7

Media Report

Netherlands

Dutch public television and radio stations produce on a daily basis high-
quality information programs analyzing government decisions. Of the 13
national public broadcasters in the Netherlands, eight may be said to
consider it their task to inform the public on governmental affairs and
decision-making. The main public news channel, NOS, is required to provide
15 hours of reporting on political issues every week. On the radio, the First
Channel is primarily tasked with providing information. In recent years, the
scope of the First Channel within society has been decreasing. This is not
surprising since new media (i.e., the internet) have grown at the expense of
more traditional media and are becoming more influential in the provision of
news. Strikingly, parliamentary debates are no longer publicly broadcast on
television. Nonetheless, NOS broadcasts Politiek 24, a digital television
channel on the internet that contains live streams of public debates,
analyses, background information and a daily political show.

The commercial media are much more geared to infotainment content,
except most dailies and a few television and radio programs.

Due to increasing competition between all media, the Netherlands has
developed the features of a mediacracy — a democracy governed by those
who exercise power over the media in order to influence the populace.
Journalists are said to report only on issues for which they expect to attract a
large amount of public attention rather than report on politically important
issues. This, in turn, influences politicians who act strategically in order to
attract journalists’ attention. Politicians now more than ever have to react to
short-term issues in order to get attention from journalists instead of focusing
on the content of political issues that attract less attention.

Poland

Government decisions are widely covered by the country’s main TV and
radio stations. TV and radio journalists often refer to, and make use of, in-
depth information provided in print media. Despite a tendency toward
infotainment, the quality of both public programs and the two major private
TV companies, POLSAT and TVN, has increased. Rzeczpospolita, the
second largest daily paper in Poland, has benefited from a change in



SGI 2014 | 12

Score 7

Media Report

ownership and editorial staff and has become less politically partisan.
However, public trust in the objectivity of the media is still relatively low.
According to a European Trust Brands 2012 study, over 60% of Polish
citizens do not believe the information they receive from traditional media.

Spain

Almost 71% of Spaniards watch TV news which is broadcast on a twice-daily
basis at 14.00 — 15.00 and 20.30 — 21.30, making it the most important
source of political information for the average citizen in Spain. Apart from
these news programs, which are generally objective and balanced, several
infotainment debates can be watched during workday mornings and in some
evenings too (at weekends) but they are often superficial — focusing on
polarized arguments with limited contextualized analysis. Due to the crisis
and its consequences for Spaniards, there is much more interest than ever
before in the background of economic and social policies, institutional design
or international affairs, but this doesn’t change the fact that most political
programs tend to be talk shows. Nevertheless, the public television
organization Televisiéon Espanola (TVE) has some high-quality information
programs, although their audience ratings are decreasing and the political
independence of the corporation has suffered since 2012 (see “Media
Freedom”).

A significant number of Spaniards (31%) follow the political news via radio
stations, which devote many hours a week to political information. All main
stations have a morning program combining both background news and
political debate (6.00 — 10.00), two news programs (14.00 — 15.00 and 20.00
—21.00) and a late night one (22.00 — 24.00). Radio stations owned privately
are more ideologically biased than major TV stations (with the participants in
the radio debates blatantly biased in favor of or against the government).
There are also daily radio programs of reasonable quality focused on
business, and therefore on economic policymaking. Finally, the main
newspapers (El Pais, EI Mundo, ABC, La Vanguardia) are the media that
provide more background information and contextualized op-ed analysis on
the government’s decisions. However, the number of print media readers is
falling and, thus their impact limited.



SGI 2014 | 13

Score 6

Score 6

Media Report

Belgium

Television news programs provide a relatively reasonable level of
information, with greater insight on content and lower personalization than in
Italy or France, for example, but the economic crisis in the media sector is
accelerating the trend toward lower-quality information, and a growing
inability to lead in-depth investigations, in particular to monitor policymaking.

Almost all television channels, public and private, organize political debates
on weekends but, again, programming substance is superficial at best. Pure
“infotainment” programs are more widespread on Dutch-speaking than on
French-speaking channels, but the French-speaking media are the ones that
suffer the most from a narrow customer base and foreign (French media)
competition.

Overall, media from each linguistic community focuses mostly on their own
community, with little attention paid to events, personalities and perceptions
in the other linguistic community. This has improved somewhat from 2009,
however, with deliberate attempts (mostly from public broadcast companies
Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie (VRT) and Radio Télévision
Belge Francophone (RTBF)) to provide broadcasts examining the views of
the “other side” of the country. The same holds for some major daily
newspapers, also operating in duo (for instance Le Soir and De Standaard).

France

Mass media, notably morning (radio) and evening programs, offer quality
information concerning government decisions. As for print media, the crucial
issue is the division between local and national media. A few quality daily
papers and weekly papers provide in-depth information. However, in many
instances, the depth and magnitude of information is dependent upon the
level of polarization of the government policy. Instead, in local newspapers,
information is often superficial and inadequate. The same division could
apply between private and public audiovisual channels. Some private
channels offer only limited, superficial and polemical information. On the
whole, economic information is rather poor.



SGI1 2014 | 14

Score 6

Score 6

Score 6

Media Report

Portugal

As a result of the increased interest in policy with the bailout, media reporting
has improved somewhat. That said, analyses of government decisions fail to
carry out systematic in-depth policy analysis. Moreover, policy analysis is
carried out by expert commentators, with little or no journalistic work on
policy issues.

One interesting trend of 2011 — 2013 has been the increasing commentary
time allotted to former politicians, especially on television — the main source
of political information. An analysis in early May 2013 indicated that there
were 69 hours of political commentary per week on the four free-to-air
channels and three main cable news channels. Of a total of some 97 regular
commentators, 60 of these were politicians. The current crop of
commentators includes, for instance, the previous prime minister, José
Socrates, and the former leader of the Social Democratic Party (Partido
Social Democrata, PSD), Manuela Ferreira Leite. This profusion of politician-
commentators does not appear to contribute to greater policy analysis, not
least as many of these commentators are engaged in a political career.

Slovenia

In Slovenia, the majority of both electronic and printed mass media fail to
provide high-quality information on government decisions. However, there is
a clear distinction between private and public media here. Whereas the
private media, especially private electronic media, tend to focus on non-
political information and infotainment, the public media, especially television
and radio, put much more emphasis on quality information about government
decisions. They even devote some attention to the debates preceding these
decisions. This particularly applies when debates are initiated by the
government.

United States

For the interested citizen, it is easy to find a large volume of serious, high-
quality reporting on government and policy, with balanced, reasonably
objective treatment of issues — in print, on the Internet, or on television. But
such qualities do not describe the majority of major news outlets, nor the



SGI 2014 | 15

Score 5

Media Report

outlets used by the largest audiences. A majority of citizens obtain most of
their news from television rather than newspapers or the Internet, and the
quality of the national news broadcasts has been declining. The major
networks emphasize human interest stories and entertainment, while, not
coincidentally, cutting the resources for news gathering. When serious policy
issues are discussed on these networks the emphasis is on an adversarial
dialogue. Reputable news reporting and news analysis programs are
available on radio and TV networks, however. The information quality of talk
shows varies, ranging from “infotainment” to the serious discussion of policy
issues with reputable experts. C-Span 1-2 offers in-depth coverage of
political proceedings in Congress and of political events in the wider sense,
including proceedings at think tanks and academic institutions.

The most damaging trend for public understanding is the decline of
journalistic standards, especially in right-leaning media such as Fox News
and some radio stations. These media exhibit pervasive ideological bias and
often reckless inaccuracy — tendencies that are not confined to identifiable
commentary or opinion segments, but also affect news reporting. Their
broadcasts amount to outright, polemical campaigning for or against certain
political positions and their advocates, without regard for professional
standards.

Of course, the United States has had polarized, partisan media before
(especially in the 19th century) and there are counterweights to the hardline
conservative media, such as the left-leaning MSNBC. The polarization of the
media both reflects and reinforces the general polarization of American
political discourse. It may tend to enhance citizens’ attention to and
participation in politics, but at the cost of creating deeper, more severe
divides. It is certainly not conducive to consensus building and deliberation.

Australia

Television and radio stations vary in the time they devote to substantive
information on policy issues and government decisions. Commercial
broadcasters devote relatively little time to such matters, but the state-owned
broadcaster, which has one national television station and a number of radio
stations, devotes a considerable amount of time to high-quality analysis of
government decisions. Newspaper coverage is likewise variable, with the
popular newspapers providing superficial coverage and the quality
“broadsheets” providing more in-depth coverage and discussion. While
Australia used to have more quality newspapers in the past, concentration
processes have contributed to less diversity and quality in printed media. The
government financed ABC and SBS are excellent television stations, but the
private channels lack substance.



SGI1 2014 | 16

Score 5

Score 5

Score 5

Media Report

Croatia

As a result of the rise of media conglomerates and the dominance of foreign
ownership, Croatian media are highly commercialized. Both in electronic and
print media, entertainment genres prevail. Croatia lacks a great, serious daily
newspaper comparable with Delo in Slovenia or Politika in Serbia.

Cyprus

Cyprus’ current media landscape is dominated by infotainment programming,
and media organizations largely fail to provide in-depth analyses. The
capacity to analyze and evaluate policies is hampered by a low level of issue
knowledge, partisan approaches and the low awareness of the code of
journalistic ethics.

Though print and radio broadcasts are dominated by political affairs, little
insight is offered, even in the case of issues that are at the center of current
affairs or receive extended media coverage. In-depth information is
occasionally provided by academics or experts invited to debates, in
particular by the public-service broadcaster.

However, analysts in many cases come from specific ideological camps and
do not disclose their links with political parties. Most journalists do little to
hide their personal views and preferences in the course of their work. In the
period under review, the government’s failures and low public approval
rating, as well as its attacks on the media, were coupled with a further
decline in balanced media coverage. Finally, political figures’ polarizing
rhetoric and tendency to avoid nuances in their public statements has led to
the provision of low-quality and superficial information. The lack of
transparency in print-media circulation figures and media ownership data are
additional factors affecting the quality of public information.

Greece

The most popular TV and radio channels are privately owned and do not
provide in-depth information but rather infotainment programs. Such
channels may offer in-depth information only in cases in which the economic
interests of private media owners are affected by a prospective government
decision. For instance, if a media owner opposes a certain investment or
project, then he or she will have the channel’s staff report extensively and in
a negative fashion on the investment or project at hand. The withholding of



SGI 2014 | 17

Media Report

in-depth information on government decision-making is linked to the
fluctuating relations between private media and the government. Media
owners often change sides, now favoring the government, then the
opposition. This depends on the flow of information media owners obtain
from the government, on the access to state-owned bank credit they may
enjoy and more generally on the extent of preferential treatment they may
enjoy from the state in comparison with their competitors.

The state-owned TV and radio channels — which cater to a small audience
and cannot really compete with private channels — offer somewhat more
sophisticated information and analysis before government decision-making.
However, even in such channels, the quality of information and analysis
largely depends on the professionalism of producers and journalists. On
state-owned TV and radio channels the quality of information also depends
on the personal agenda and political ideology of producers and journalists,
who may be either pro-government or anti-government. In other words, even
though the government of the day controls the board of directors of state-
owned TV and radio, journalists employed by these media are not controlled
by media management. This lack of control over the content of TV and radio
programs may not increase the extent and quality of in-depth information or
reduce political bias, as journalists employed by state-owned media may feel
free to openly favor the political party with which they are affiliated. In other
words, the quality of in-depth information provided is very uneven.

The situation is somewhat different with regard to newspapers. The
circulation of dailies is comparatively low. However, among the daily
newspapers and particularly Sunday newspapers one finds interesting pieces
of analysis and even some articles based on reliable investigative journalism.
The problem for Greek democracy of course is that, as in many other
advanced democracies, the reading of and debate over newspaper reports is
gradually becoming an interest of the urban, educated elites, as the masses
seem to prefer the popular electronic media and the sensationalist press.

Online news is available through various websites which provide unreliable
information, often based on rumors or gossip. Such information is rarely
accompanied by informed analysis. However, on the positive side, readers
looking for opinion articles and in-depth information may visit a few websites
which do not provide news coverage but instead offer an array of
perspectives. On these websites one may also follow debates in exchanges
provoked by an original contributor. Such debates often evolve around the
causes and consequences of the economic crisis, the policies of economic
austerity followed in Greece since 2010, democracy, corruption, nationalism,
unregistered migration into Greece, racism, and the future of European
Union. In short, one may find interesting in-depth information by browsing
Greek websites.



SGI1 2014 | 18

Score 5

Score 5

Media Report

Hungary

The sharp polarization of political life in Hungary has witnessed the
replacement of in-depth analysis with a preoccupation with scandals, be they
real or alleged. There is relatively little in-depth analysis of government
decisions and of government performance in media that is under the control
of the government or maintains close ties to Fidesz. Save for party bias or a
weak coverage of international affairs, however, some print media close to
the parliamentary opposition have maintained a relatively high standard of
balanced reporting. As a reaction to the government’s attempts at controlling
the media, social media and the online versions of established print media
have become more influential and are now frequently used as sources of
information.

Latvia

A minority of the 10 most important mass-media brands in Latvia provide
high-quality information. The majority of reporting is a mix of quality
information and infotainment programs. The financial constraints on the
media brought about by audience shifts to Internet-based sources, by as well
as budgetary constraints affecting public broadcasting, have had a negative
effect on organizations’ ability to provide high-quality content.

Nonetheless, some newcomers to the media scene have succeeded in
meeting a high standard of quality. The weekly magazine IR, established in
2010, provides in-depth information on government policy plans.
Investigative reporting on public and private television stations fulfills a
watchdog function. Sustained analytical focus on issues of public concern is
provided by Re:Baltica, founded in August 2011. Re:Baltica is a non-profit
organization that produces investigative journalism in the public interest.
Since its establishment, it has focused on issues such as the social costs of
economic austerity, consumer protection and drug-money flows, and by
cooperating with the mainstream media has succeeded in moving these
issues onto the public agenda. Economic constraints on the media have
exacerbated the media’s tendency to allow financial pressures to influence
content. Research indicates that hidden commercial advertising can be
arranged in any media channel in Latvia. Hidden political advertising is
denied by the Latvian-language media, but acknowledged by the Russian-
language media.



SGI 2014 | 19

Score
value 6

Score 5

Score 5

Media Report

Lithuania

A minority of mass media organizations, whether TV, radio, print or online,
provide high-quality information content analyzing government decisions.
Since it is quite expensive to provide high-quality analysis within Lithuania’s
small media market, the state-funded National Radio and Television is in the
best position to undertake in-depth analysis of government decisions. Other
mass-media brands tend to produce infotainment-style programming.
Although the Lithuanian media are regarded as quite independent, their
public trust is on the decline; in early 2013, only 33.5% of the country’s
population said they trusted the media.

Mexico

The quality of the media is mixed. The quality of some Mexico City
newspapers and magazines is high but the rest of the press, particularly
radio and TV, focuses mainly on entertainment. One problem is journalists
are not always well educated and they fail to understand and explain
complex issues. While reform of the televisual media is on the government
agenda, the main reform proposed is to offer more TV channels. This change
would probably be good for public revenue but is unlikely to improve the
intellectual quality of the media. On the other hand, media diversity is
increasing (if one includes online media) and Mexicans can choose high
quality formats, if they are interested

New Zealand

Not all television and radio stations produce high-quality information
programs, but both Television New Zealand (TVNZ) and Radio New Zealand
provide a regular evaluation of government decisions. TVNZ's TVOne has
three news programs per day, each lasting between 30 minutes to one hour,
as well as a lighthearted daily current affairs magazine-style program. It also
has an hour-long current affairs program, “Q and A,” which screens once a
week and focuses on domestic politics. TVNZ 7, a station established in
March 2008, offers a range of programming, 30% of which focuses on news
programs that offer background information. Although the channel attracted a
small but loyal audience, it has since been closed. A second television
network, TV3, offers a similar news and current affairs schedule to that of
TVNZ. Radio New Zealand has four extensive news features per day in



SGI1 2014 | 20

Score 5

Score 5

Media Report

addition to hourly news programs. Newspapers provide information and
analysis on government decisions and policy issues —although many articles
report government statements verbatim and such stories tend to be relegated
to the inner pages — with law and order and celebrity stories dominating the
headlines.

Slovakia

The quality and professionalism of media reporting is not extraordinarily high.
The public TV and radio stations have lost market shares. Moreover, the
commercialization of nationwide broadcasters with its negative impact on
public interest news and current affairs coverage has not left the public
stations untouched. One important problem is the quality of journalists.

South Korea

Taking into account not only freedom of the press/media, but also media
pluralism and media quality, the main problem with Korean media is the low
quality of many outlets in terms of their ability to serve as facilitators of a
public sphere or civic culture. Part of the problem here is the country’s strong
commercialism and associated weakness in political journalism. The main TV
programs produce a mix of infotainment and quality information about
government policies. Beginning in 2009, President Lee has instituted a
biweekly radio address in which he explains government policies from his
point of view.

Evening news programs are extensive, but a large portion is devoted to
various scandals and scoops. Deeper analysis of information exists, but is
rare on television, but takes place more often on public radio stations such as
KBS 1. In the last four years, TV and radio organizations have shifted their
programming in the direction of entertainment and infotainment. Political
programs have either been replaced or their teams shuffled. In December
2011, four new cable channels run by Korea’s main newspapers began
broadcasting. As commercial programs, they tend to favor infotainment. On
the other hand, however, their connection with major newspapers might give
them good potential to produce quality information.



SGI 2014 | 21

Score 4

Score 4

Media Report

Bulgaria

The current Bulgarian media is characterized by three main features. Firstly,
it suffers from a heavy spin bias, seeking much sensationalism and scandal
as a strategy of selling themselves to the public rather than in-depth and
consistent coverage and analysis of important societal processes. Secondly,
in the years of economic crisis the mainstream media (both press and
electronic) has become heavily dependent on government money for
advertising or information campaigns, which allows the government to exert
influence. Thirdly, most print media organizations can be considered as
appendages to other businesses of their owners and publishers, so quality
journalism definitely takes a back seat relative to other business interests. As
a result, most media and the manner of their coverage of government
policies, concentrate on the short-term sensationalist aspects. They tend to
frame government decisions as personalized power politics and divert
attention away from the substance of the policy towards the entertainment
dimension. Usually there is no coverage of the preparatory stages of policy
decisions. When coverage begins, it does provide basic information about
the decision or the policy discussed, but usually lacks deep understanding of
its substance and societal importance. Exceptions — such as the timely,
heated and quite substantive public debate through the media of the
proposed ban on smoking in closed public spaces in 2012 — are rare.

Chile

Although locally produced news programs are generally of high quality and
draw large audiences — particularly through radio — Chile’s newspapers and
the main public TV stations report tabloid news, and employ the bold
headlines and techniques with strong popular and infotainment appeal.
Furthermore, statistics released by the National TV Commission (Consejo
Nacional de Television) show that on average, less than five hours a week
per channel or radio station is spent discussing in-depth political information.
Surveys indicate that the Chilean audience would prefer less sports news
and more focus on national and international politics. Due to the biased
media landscape, there is a strong ideological framing regarding political
information and policy discussion.

Chile’s largest free TV channel (TVN) is state-owned, and by law is required
to provide balanced and equal access to all political views and parties — a
regulation which is overseen by the National Television Directorate (Consejo
Nacional de Television, CNTV). When the Concertacion coalition was in
power, this situation implied a certain counterbalance to the private media
mainly owned and/or influenced by the elite attached to the Alianza coalition.



SGI 2014 | 22

Score 4

Score 4

Score 4

Media Report

In the current political scenario, with the Alianza coalition running the
government, the media landscape (state and private owned) is even more
biased than it was before. Although La Nacion and TVN are state-owned,
they must operate according to market rules; they have to self-finance by
relying on advertising and high audience ratings.

Malta

As media outlets are essentially dominated by Malta’s two major political
parties, much of the information published by the media is often deemed
“infotainment,” or seen as sensational and/or superficial. Detailed reports on
government policy or issues are seldom produced. Only a few media outlets
push beyond this level of reporting.

Romania

Media coverage of government decisions and action in the television stations
and newspapers with the largest market share is highly partisan and largely
focuses on political scandals and the personalities of key politicians rather
than providing in-depth policy analysis. While government officials often
appear on political talk shows to discuss government plans and decisions
with political analysts, the format and style of these shows (where
participants often interrupt each other and primarily try to score rhetorical
points) is not very suitable for providing nuanced and contextualized analysis
of government decisions. Nonetheless, there is a clear minority of mass
media brands, such as the Digi 24 television station and HotNews.ro, an
online news source, that have achieved higher quality, less partisan and
more in-depth information. However, these sources — as well as some of the
more serious print media (like 22 magazine) — have much smaller market
share than television stations specializing in political infotainment, particularly
the Antena 3 television station.

Turkey

Since Turkish media (TV channels, newspapers and so on) is often split into
“proponents” and “opponents” of the government, it is difficult for citizens to
find objective or substantive in-depth information on government policies and
government decision-making. In the past, media companies that took a
critical stance in coverage were directly or indirectly threatened by the
government, for example through tax investigations or through public appeals
not to buy newspapers or watch the TV station of the media outlet in



SGI1 2014 | 23

Media Report

question. Thus few newspapers, radio or TV stations offer an in-depth
analysis of government policies or their effects. Information which may be of
interest to a viewing public often comes from alternative, “marginal” or foreign
TV stations, satellite or cable. During the Gezi Park protests in 2013, for
example, some public stations as well as pro-government stations broadcast
a show on penguins instead of protest coverage.

Major mass media companies either offer entertainment programs or focus
constantly on certain political debates as routine, with the participation of the
same public opinion “leaders” or “intellectuals.” These programs however do
not provide any details about government policies. State-run TRT, which was
already pro-government, has stopped broadcasting parliamentary debates.



This report is part of the Sustainable Governance Indicators 2014 project.

© 2014 Bertelsmann Stiftung

Contact:

Bertelsmann Stiftung
Carl-Bertelsmann-StraBe 256
33311 Gutersloh

Dr. Daniel Schraad-Tischler

daniel.schraad-tischler@bertelsmann-stiftung.de

Najim Azahaf

najim.azahaf@bertelsmann-stiftung.de

| BertelsmannStiftung




<<

  /ASCII85EncodePages false

  /AllowTransparency false

  /AutoPositionEPSFiles true

  /AutoRotatePages /None

  /Binding /Left

  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)

  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)

  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)

  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)

  /CannotEmbedFontPolicy /Error

  /CompatibilityLevel 1.4

  /CompressObjects /Tags

  /CompressPages true

  /ConvertImagesToIndexed true

  /PassThroughJPEGImages true

  /CreateJobTicket false

  /DefaultRenderingIntent /Default

  /DetectBlends true

  /DetectCurves 0.0000

  /ColorConversionStrategy /CMYK

  /DoThumbnails false

  /EmbedAllFonts true

  /EmbedOpenType false

  /ParseICCProfilesInComments true

  /EmbedJobOptions true

  /DSCReportingLevel 0

  /EmitDSCWarnings false

  /EndPage -1

  /ImageMemory 1048576

  /LockDistillerParams false

  /MaxSubsetPct 100

  /Optimize true

  /OPM 1

  /ParseDSCComments true

  /ParseDSCCommentsForDocInfo true

  /PreserveCopyPage true

  /PreserveDICMYKValues true

  /PreserveEPSInfo true

  /PreserveFlatness true

  /PreserveHalftoneInfo false

  /PreserveOPIComments true

  /PreserveOverprintSettings true

  /StartPage 1

  /SubsetFonts true

  /TransferFunctionInfo /Apply

  /UCRandBGInfo /Preserve

  /UsePrologue false

  /ColorSettingsFile ()

  /AlwaysEmbed [ true

  ]

  /NeverEmbed [ true

  ]

  /AntiAliasColorImages false

  /CropColorImages true

  /ColorImageMinResolution 300

  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK

  /DownsampleColorImages true

  /ColorImageDownsampleType /Bicubic

  /ColorImageResolution 300

  /ColorImageDepth -1

  /ColorImageMinDownsampleDepth 1

  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000

  /EncodeColorImages true

  /ColorImageFilter /DCTEncode

  /AutoFilterColorImages true

  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG

  /ColorACSImageDict <<

    /QFactor 0.15

    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]

  >>

  /ColorImageDict <<

    /QFactor 0.15

    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]

  >>

  /JPEG2000ColorACSImageDict <<

    /TileWidth 256

    /TileHeight 256

    /Quality 30

  >>

  /JPEG2000ColorImageDict <<

    /TileWidth 256

    /TileHeight 256

    /Quality 30

  >>

  /AntiAliasGrayImages false

  /CropGrayImages true

  /GrayImageMinResolution 300

  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK

  /DownsampleGrayImages true

  /GrayImageDownsampleType /Bicubic

  /GrayImageResolution 300

  /GrayImageDepth -1

  /GrayImageMinDownsampleDepth 2

  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000

  /EncodeGrayImages true

  /GrayImageFilter /DCTEncode

  /AutoFilterGrayImages true

  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG

  /GrayACSImageDict <<

    /QFactor 0.15

    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]

  >>

  /GrayImageDict <<

    /QFactor 0.15

    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]

  >>

  /JPEG2000GrayACSImageDict <<

    /TileWidth 256

    /TileHeight 256

    /Quality 30

  >>

  /JPEG2000GrayImageDict <<

    /TileWidth 256

    /TileHeight 256

    /Quality 30

  >>

  /AntiAliasMonoImages false

  /CropMonoImages true

  /MonoImageMinResolution 1200

  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK

  /DownsampleMonoImages true

  /MonoImageDownsampleType /Bicubic

  /MonoImageResolution 1200

  /MonoImageDepth -1

  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000

  /EncodeMonoImages true

  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode

  /MonoImageDict <<

    /K -1

  >>

  /AllowPSXObjects false

  /CheckCompliance [

    /None

  ]

  /PDFX1aCheck false

  /PDFX3Check false

  /PDFXCompliantPDFOnly false

  /PDFXNoTrimBoxError true

  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [

    0.00000

    0.00000

    0.00000

    0.00000

  ]

  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true

  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [

    0.00000

    0.00000

    0.00000

    0.00000

  ]

  /PDFXOutputIntentProfile ()

  /PDFXOutputConditionIdentifier ()

  /PDFXOutputCondition ()

  /PDFXRegistryName ()

  /PDFXTrapped /False



  /CreateJDFFile false

  /Description <<



    /BGR <>

    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000410064006f006200650020005000440046002065876863900275284e8e9ad88d2891cf76845370524d53705237300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>

    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef69069752865bc9ad854c18cea76845370524d5370523786557406300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>

    /CZE <>

    /DAN <>

    /DEU <>

    /ESP <>

    /ETI <>

    /FRA <>

    /GRE <>



    /HRV (Za stvaranje Adobe PDF dokumenata najpogodnijih za visokokvalitetni ispis prije tiskanja koristite ove postavke.  Stvoreni PDF dokumenti mogu se otvoriti Acrobat i Adobe Reader 5.0 i kasnijim verzijama.)

    /HUN <>

    /ITA <>

    /JPN <FEFF9ad854c18cea306a30d730ea30d730ec30b951fa529b7528002000410064006f0062006500200050004400460020658766f8306e4f5c6210306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103055308c305f0020005000440046002030d530a130a430eb306f3001004100630072006f0062006100740020304a30883073002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d3067958b304f30533068304c3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>

    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020ace0d488c9c80020c2dcd5d80020c778c1c4c5d00020ac00c7a50020c801d569d55c002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>

    /LTH <>

    /LVI <>

    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken die zijn geoptimaliseerd voor prepress-afdrukken van hoge kwaliteit. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)

    /NOR <>

    /POL <>

    /PTB <>

    /RUM <>

    /RUS <>

    /SKY <>

    /SLV <>

    /SUO <>

    /SVE <>

    /TUR <>

    /UKR <>

    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents best suited for high-quality prepress printing.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)

  >>

  /Namespace [

    (Adobe)

    (Common)

    (1.0)

  ]

  /OtherNamespaces [

    <<

      /AsReaderSpreads false

      /CropImagesToFrames true

      /ErrorControl /WarnAndContinue

      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false

      /IncludeGuidesGrids false

      /IncludeNonPrinting false

      /IncludeSlug false

      /Namespace [

        (Adobe)

        (InDesign)

        (4.0)

      ]

      /OmitPlacedBitmaps false

      /OmitPlacedEPS false

      /OmitPlacedPDF false

      /SimulateOverprint /Legacy

    >>

    <<

      /AddBleedMarks false

      /AddColorBars false

      /AddCropMarks false

      /AddPageInfo false

      /AddRegMarks false

      /ConvertColors /ConvertToCMYK

      /DestinationProfileName ()

      /DestinationProfileSelector /DocumentCMYK

      /Downsample16BitImages true

      /FlattenerPreset <<

        /PresetSelector /MediumResolution

      >>

      /FormElements false

      /GenerateStructure false

      /IncludeBookmarks false

      /IncludeHyperlinks false

      /IncludeInteractive false

      /IncludeLayers false

      /IncludeProfiles false

      /MultimediaHandling /UseObjectSettings

      /Namespace [

        (Adobe)

        (CreativeSuite)

        (2.0)

      ]

      /PDFXOutputIntentProfileSelector /DocumentCMYK

      /PreserveEditing true

      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged

      /UntaggedRGBHandling /UseDocumentProfile

      /UseDocumentBleed false

    >>

  ]

>> setdistillerparams

<<

  /HWResolution [2400 2400]

  /PageSize [612.000 792.000]

>> setpagedevice



