
Sustainable
Governance
Indicators

©
 jo
va
n
n
ig
 –
 F
o
to
lia
.c
o
m
   
   

SGI

Sustainable Governance
Indicators 2016

Media Report
Media Reporting



SGI 2016 | 2 Media 

 

 

Indicator  Media Reporting 

Question  To what extent do media provide substantive in-
depth information on decision-making by the 
government? 

  41 OECD and EU countries are sorted according to their performance on a scale from 10 
(best) to 1 (lowest). This scale is tied to four qualitative evaluation levels. 
 

10-9 = A clear majority of mass media brands focus on high-quality information content analyzing 
government decisions. 

8-6 = About one-half of the mass media brands focus on high-quality information content analyzing 
government decisions. The rest produces a mix of infotainment and quality information 
content. 

5-3 = A clear minority of mass media brands focuses on high-quality information content analyzing 
government decisions. Several mass media brands produce superficial infotainment content 
only. 

2-1 = All mass media brands are dominated by superficial infotainment content. 

   

 

 Finland 

Score 9  By providing a continuous flow of information and background analysis, the main 
print media, TV and radio stations in Finland offer substantive in-depth information 
on government decisions. This provision takes different forms, such as inserts in 
regular news programs, special features, debates between proponents of conflicting 
views, debates between representatives of the government and opposition parties, 
regular broadcasts of government hearings in parliament, and so on. Empirical 
information about program volume is not available, but subtracting for “infotainment 
programs,” between five and seven hours a week of television and radio 
programming is dedicated to governmental issues. Daily newspaper circulation 
numbers remain reasonably high, with newspapers often providing high-quality 
political reporting. 
 

 

 Ireland 

Score 9  The Broadcasting Authority of Ireland (BAI) aims to ensure that “the democratic 
values enshrined in the constitution, especially those relating to rightful liberty of 
expression, are upheld,” and that broadcasting services are “open and pluralistic.” 
 
The largest TV and radio stations in Ireland are operated by RTÉ, a state-owned 
public service broadcaster financed by revenue from the mandatory TV license, as 
well as by advertising. Since 1988, RTÉ has faced competition from privately owned 
radio and television stations. RTÉ devotes a significant proportion of TV and radio 



SGI 2016 | 3 Media 

 

 

air time to news and commentary on current affairs and political issues. It also 
undertakes original investigative journalism. The privately owned TV and radio 
stations have to devote specified proportions of airtime to current affairs and public 
service programs. However, in terms of listener hours, music and entertainment 
outweigh current affairs and analysis. 
 
The main stations produce high-quality information programs and programs devoted 
to in-depth analysis of government policy and decisions. They provide forums for 
discussions of current affairs, as well as outlets for opinions and grievances. These 
programs elicit reactions and responses from politicians. The two largest-circulation 
daily newspapers provide ample information on and analysis of government 
decisions. 
 
The Press Council of Ireland provides an independent forum for resolving 
complaints about the press. In 2012, the United Kingdom’s Leveson inquiry 
mentioned the Irish Press Council as a model. 
 
Irish newspaper circulation (print and electronic versions combined) continued to fall 
over the review period, but the main journals are devoting additional resources to 
improved electronic dissemination of news and analysis. 
 

 

 Norway 

Score 9  The mass media’s treatment of government decisions and policy is accurate and 
informative. The two largest broadcast-television channels, NRK and TV2, both 
produce broad-ranging evening news programs that typically devote considerable 
space and time to governmental and political affairs. Both channels also regularly 
(almost daily) broadcast debates and discussions on current affairs. 
 
Statistics show news programs and political debates to have a high number of 
viewers. Both large television organizations have recently strengthened their news 
coverage, in TV2’s case by establishing a new news channel, and in NRK’s case by 
reforming NRK2 into a news and facts channel. Political news is frequently featured 
on popular televised infotainment shows on Friday nights. The leading radio 
channels, NRK and to a lesser extent P4, also devote considerable time to political 
news. 
 

 

 Sweden 

Score 9  Together with Norway, Japan and Finland, Sweden ranks very high regarding the 
news consumption. The overall quality of the political coverage provided by 
Swedish media is good, if not extremely good.  
 



SGI 2016 | 4 Media 

 

 

Public service radio and TV in Sweden is still central to the media system. There 
have been discussions and Commissions concerning the future of public service but 
so far no major changes have been put on the agenda.  
 
Compared to many other countries, the coverage is presented by journalists who are 
experts on Swedish politics. The level of analysis is good and, for most the part, 
balanced. There is obviously sometimes less professional coverage, too, but taken 
together, the quality of Swedish newspapers is very good. 
 
Citation:  
Bergström, Annika et al. (eds.) (2014), Fragment (SOM rapport 63) (Götheborg: SOM). 

 

 

 Switzerland 

Score 9  Radio and TV programs are of high quality in Switzerland. With very few 
exceptions, radio reports are reliable and analyses performed on an independent basis 
in a professional way. Some television programs are trending toward infotainment 
and the personalization of politics. 
 

 

 Canada 

Score 8  Canada’s main TV and radio stations produce a mix of infotainment and high-quality 
information programs. Public broadcasters, including the CBC and provincial TV 
channels such as TV Ontario (TVO), provide extensive and often high-quality 
coverage of politics and news, with a minimum of five to seven hours per week of 
in-depth information on government decisions, and often more. Examples of such 
programs include TVO’s The Agenda and CBC’s The House. A 2013 study 
comparing news coverage in 11 countries found that the share of news content as a 
percentage of total broadcast time was highest in Canada, both for domestic and 
international news coverage. The Canadian media coverage is further enhanced by 
international news channels such as CNN, BBC World News and Al Jazeera, which 
are readily available through cable networks. One caveat is that there is little 
competition among public broadcasters; on the other hand, private broadcasters (with 
the exception of the Canadian Parliamentary Access Channel) are generally focused 
primarily on infotainment. Private broadcasters, especially the Canadian 
Parliamentary Access Channel (CPAC), also provide analysis of government 
decisions. Certain print media, such as the Globe and Mail, provide comparatively 
high-quality and comprehensive analysis of public policy. Others, such as La Presse, 
the National Post and other Postmedia publications, provide good coverage of 
public-policy issues. 
 
Citation:  
Aalberg et al (2013). International TV News, Foreign Affairs Interest, and Public Knowlege, Journalism Studies, 
14:3, 387-406. 



SGI 2016 | 5 Media 

 

 

 

 Denmark 

Score 8  As in other democracies, the media plays an important role in Denmark. Some have 
argued that the media constitutes a fourth power, next to the legislative, executive 
and judiciary powers in modern democracies; and that journalists play the role of 
citizen advocates vis-à-vis public authorities. The media partly have power, through 
editorial decisions, not to cover certain stories, yet obviously they have to be 
selective. Like media outlets elsewhere, the Danish media shows a tendency to make 
the news easier for the public to relate to by simplifying or personalizing the stories 
reported, and emphasizing an element of conflict. In editorial decisions about who or 
what is covered, there appears to be a tendency to favor top politicians and 
government representatives. Weaker actors, such as immigrant representatives or 
ethnic minorities, get less coverage, although immigration stories have become 
important in recent years and now form part of daily news coverage. 
 
Apart from daily news programs, some television and radio stations offer more 
analytical programs where issues can be analyzed more in depth. Some of these 
programs can be quite informative. It is worth mentioning that the education of 
journalists has improved in recent years. 
 
Overall, it is fair to say that the Danish media covers national news much more 
closely than international news, including issues regarding the European Union. Like 
elsewhere in the world, public and media outlets increasingly use the internet, with 
all major media now having websites. 
 
Media access to internal government documents has been a sensitive issue because 
of changed legislation regarding the access to such documents (offentlighedsloven). 
The new law entered into force 1 January 2014. The two aspects of the new law most 
criticized were the possibility of the government denying access to internal 
documents exchanged between a minister and experts (Art. 24) and between a 
minister and a member of the parliament (art. 27). The law will be evaluated after its 
third year. 
 
Citation:  
Peter Munk Christiansen og Lise Togeby, Magten i Danmark. Copenhagen: Gyldendal. 
“Fakta om ny offentlighedslov,” http://www.politiko.dk/nyheder/fakta-om-ny-offentlighedslov (accessed 23 October 
2014). 
“Ny offentlighedslov – ny praksis for journalister,” http://www.aabenhedstinget.dk/ny-offentlighedslov-ny-praksis-
for-journalister-2/ (accessed 23 October 2014). 

 

 

 Estonia 

Score 8  By providing a continuous flow of information and background analysis, the main 
daily newspapers, TV and radio stations offer substantive in-depth information on 
government plans and policies. There are six national daily newspapers, two main 



SGI 2016 | 6 Media 

 

 

weeklies, two online news portals, four TV channels and three public-radio channels. 
Together, these provide adequate information and in-depth analysis of government 
policy, and comprise the majority of the entire domestic media market (except for 
radio broadcasting, where music stations account for the largest market share). 
Policy-related information takes different forms, including inserts in regular news 
programs, interviews with experts, debates between proponents of conflicting views, 
debates between representatives of government and opposition, regular broadcasts of 
parliament sessions and government press conferences. 
 
However, two shortcomings are evident here. First, the media tends to pay more 
attention to the performance of political parties as organizations than to the parties’ 
positions on various policy issues. Secondly, information on government activities is 
typically provided not in advance of decisions, but only after decisions have already 
been made. 
 

 

 United Kingdom 

Score 8  The main TV and radio stations in the United Kingdom – especially those like the 
BBC that operate under a public charter – provide an extensive array of high-quality 
news services. Government decisions feature prominently in this programming, and 
information and analysis on government decisions are both extensive and held to a 
high standard. There is substantial competition for viewers, in particular between the 
BBC, ITV, Sky and Channel 4. In addition to news programs, all provide in-depth 
analysis programs on politics and policy in a variety of formats. The Today 
Programme on BBC Radio 4 is well known for its highbrow political analysis and 
scrutiny, and often sets the tone for political debates. Newsnight is the flagship 
political-news program on TV.    
 
The style of interview on these programs is often explicitly not deferential, and even 
quite confrontational – especially toward ministers. This is justified by the need to 
hold politicians and especially government ministers to account. Local radio and 
press also have a tangible influence within their localities and an increasing number 
of people resort to online services, most notably BBC Online, as a source of 
information on government.   
 
Scandals both in the private sector (News of the World) and the public sector (BBC) 
may have cost some credibility but have so far had no recognizable influence on the 
functioning of the media system as a whole. Despite political pressure, The Guardian 
newspaper played a crucial role in the global surveillance disclosures of 2013 and 
was awarded the 2014 Pulitzer Prize for its efforts.     
 



SGI 2016 | 7 Media 

 

 

 

 Austria 

Score 7  The freedom of the press in Austria is guaranteed by European and national law. 
Nevertheless, two problems are relevant: 
 
• The Austrian media lack pluralism. The publicly owned Austrian Broadcasting 
Corporation (ORF) dominates the radio and television broadcast markets, although 
competition by foreign and privately owned media is growing. In response to 
criticism of this dominance, the ORF offers guarantees of internal independence and 
internal political pluralism. The ORF is impartial by law and fulfills its mandate 
reasonably well, making up for deficits existing elsewhere in the media environment. 
 
• The country’s print-media market is highly concentrated. One daily paper, Die 
Kronen Zeitung, serves more than a third of the country’s readership, and uses this 
dominant position to issue biased political information, often in a simplified manner. 
Moreover, the expanding role of freely distributed print media, more or less 
dependent on funds for commercial or political promotion is problematic insofar as it 
makes it more difficult for readers to distinguish propaganda from information. 
High-quality political information is available from daily and weekly papers with 
more limited circulation, but high-quality media face considerable financial 
difficulties. 
 

 

 Germany 

Score 7  Public TV and radio broadcasters generally offer in-depth reports on political 
processes. The market share of the two main public television broadcasters, ARD 
and ZDF, has declined in recent years, forcing the public broadcasters’ head editors 
to copy the private channels’ successful infotainment and politainment formats. 
Nevertheless, by international standards, ARD and ZDF in particular offer citizens 
the opportunity to obtain a relatively deep knowledge of political decision-making. 
The plurality of the country’s television broadcast market is enhanced by the 
availability of programming from international broadcasters such as CNN, BBC 
World, CNBC Europe and Al-Jazeera. However, public trust in the media has 
decreased considerably over recent years, particularly regarding mainstream 
reporting of the refugee situation. 
 

 

 Israel 

Score 7  The Israeli media industry is adapting to the global trend of decreased consumption 
of print and radio news media, and the increased dominance of television, Internet 
and social media websites. While Israeli media was joined in recent years by strong 



SGI 2016 | 8 Media 

 

 

independent investigatory websites and blogs, which gained considerable attention in 
professional circles and among the public, new popular outlets such as the free daily 
“Israel Hayom” often times fail to deliver in depth news coverage. Despite common 
tendencies to focus on the prominent and popular topics of the hour, the Israeli press, 
public television channels and radio shows do offer interpretation and investigatory 
journalism that inform the public regarding policy decisions and long term strategies. 
In 2011, a law dramatically increasing the amount of damages for libel suits raised 
concerns about the future of the free press as an investigatory arena. A year later, a 
bill proposal sought to respond to this danger by establishing a national fund to cover 
legal expenses for journalistic work. The bill passed first call in the parliament, but 
never became law. According to Freedom House, Israeli journalists remain generally 
unobstructed in their work and are not censored for political criticism. 
 
Citation:  
Goldenberg, Roi, “‘the seventh eye’ website won the Israeli prize for critical media,” Globes, 28.1.2013: 
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000817765 (Hebrew). 
 
Mann, Rafi and Lev-on, Azi, “Annual report: Media in Israel 2012 - agendas, uses and trends,” Ariel University 
School of Communication The Institute for the Study of New Media, Politics and Society In cooperation with IFAT 
and Kantar Media, June 2013: http://aunmedia.org/sites/default/files/research/mediareport2012.pdf (Hebrew). 
 
Persisco, Oren, “Restraint and prudence”, The seventh eye website: http://www.the7eye.org.il/9774 (Hebrew). 
 
“Israel Freedom of the Press Country Report 2015,” Freedom House website, 2015: 
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2015/israel (English). 

 
 

 Italy 

Score 7  The space allocated to political themes in Italian media is quite significant in the 10 
most important mass media brands (the two main national newspapers, Corriere della 
Sera and la Repubblica, which have print and online versions; the three state 
television channels RAI1, RAI2 and RAI3; the two Mediaset channels Canale 5 and 
Rete 4; and two other private TV channels – Skynews and La7). Television time 
(both public and private) allocated to political themes is substantial throughout the 
year, averaging more than seven hours per week. A large part of this time is devoted 
to debates and talk shows involving politicians, journalists and experts, and to 
covering the most important aspects of current political controversies.  
 
However, detailed, in-depth analysis of government decisions is much rarer, and 
debates tend to focus on the personality-driven dimensions of power politics. 
National newspapers provide more in-depth coverage of government decisions, often 
providing detailed dossiers on their content. Some radio and internet programming 
gives high-quality information in advance. The broader public has no access or does 
not seek access to these media. 
 



SGI 2016 | 9 Media 

 

 

 

 Japan 

Score 7  NHK, the public broadcaster, provides ample and in-depth information on policy 
issues. It had a near-monopoly in this role until the 1970s. Since that time, major 
private broadcasting networks have also moved into this field, while trying to make 
the provision of information entertaining. NHK also operates a news- and speech-
based radio program (Radio 1). The widely read major national newspapers also 
provide information in a sober manner and style. However, because of their dense 
personal links with political figures, which finds its institutionalized expression in 
the journalist club system, these newspapers rarely expose major scandals. 
Nonetheless, their editorializing can be quite critical of government policy. 
Investigative journalism is typically confined to weekly or monthly publications. 
While some of these are of high quality, others are more sensationalist in character.  
 
The 3/11 disaster undermined public trust in leading media organizations, while 
spotlighting the emerging role played by new social media such as Twitter, Facebook 
and YouTube. Personnel changes at NHK after the Abe-led government took power, 
resulting in a leadership that openly declared its intention to steer a pro-government 
course, as well as a reporting scandal involving the liberal Asahi newspaper, reduced 
faith in some major media channels further. According to the 2015 Edelman Trust 
Barometer, the share of Japanese citizens saying they trust the media tumbled to 31% 
in 2014 from a previously level of 40%. Online search engines (drawing trust ratings 
of 37% vs. 20% for TV and just 18% for newspapers) have become the medium of 
choice for confirming or validating news. 
 
Citation:  
Edelman, op. cit. 

 

 

 Luxembourg 

Score 7  Luxembourg’s media outlets offer quality reporting on public affairs. All 
parliamentary debates are conducted in Luxembourgish and in public. Parliamentary 
meetings are broadcast on the television channel Chamber TV (also available 
online), and the activities of the country’s two largest local councils (Luxembourg 
City and Esch/Alzette) can be followed online. Ministers’ weekly public press 
briefings are given more importance than under the previous administration. 
 
In daily and weekly papers, articles are written in the three official languages 
(Luxembourgish, French and German) and sometimes in English as well. Certain 
newspapers are printed only in French; an English-language monthly journal is also 
published. Moreover, the government is reforming the press-subsidy system to 
include online media in recognition of the shifting media landscape.  
Media coverage is often reactive, when issues have already reached the public in the 



SGI 2016 | 10 Media 

 

 

form of draft legislation or through parliamentary debate. Media outlets are quite 
often used as instruments by interest groups or lobbyists seeking to influence 
government decision-making in its early stages. Such procedures often have a strong 
influence on government thinking, as political actors need to take into account views 
and opinions that are published in the media. 
 
Reporting has lost some of its partisan bias. Most media outlets, especially 
newspapers, have adopted more balanced reporting to preserve or enlarge their 
audience. The media does play an important role in uncovering information behind 
government scandals or issues. One example is the extensive media coverage of the 
so-called Bommeleer affair (a series of bombings of public infrastructure in the 
1980s) that was finally brought to court. Allegations of dubious activities of the State 
Secret Service (SREL) also received extensive media coverage, and were 
subsequently the subject of a special parliamentary inquiry. In these two events, 
media outlets played an active role in bringing light to issues that were not made 
clear by public prosecutors. 
 
Citation:  
http://www.esch.lu/laville/stream/Pages/default.aspx 
http://www.land.lu/2013/04/26/unter-dem-tresen-des-csv-staats%e2%80%a9/ 
http://www.wort.lu/de/view/das-bommeleeer-dossier-5092c3a9e4b0fe37043e8be8 
http://www.mediadb.eu/europa/Luxembourg.html 

 

 Netherlands 

Score 7  The past decade has seen a large expansion of digital radio and television 
programming. This has resulted in a richer supply of broadcasters, bundled in so-
called “plus packages” for viewers, which serve their own target groups with theme-
specific broadcasts. In the digital sphere, viewers and consumers clearly have more 
choices.  
 
Dutch public television and radio stations produce high-quality information 
programs analyzing government decisions on a daily basis. Of the 13 national public 
broadcasters in the Netherlands, eight may be said to consider it their task to inform 
the public about governmental affairs and decision-making. The main public TV 
news channel, NPO (previously NOS), is required to provide 15 hours of reporting 
on political issues every week. On the radio, the First Channel is primarily tasked 
with providing information. In recent years, the scope of the First Channel within 
society has been decreasing. This is not surprising since new media (i.e., the Internet) 
have grown at the expense of more traditional media and are becoming more 
influential in the provision of news. NPO broadcasts Politiek 24, a digital television 
channel on the Internet that contains live streams of public debates, analyses, 
background information and a daily political show. As noted under the “Media 
Freedom” section, recent policy has pushed for a merger between public media 
organizations, as well as for limiting their broadcasts to issues of information and 
culture, leaving entertainment to commercial media. 



SGI 2016 | 11 Media 

 

 

 
A majority of Dutch citizens (54%) still read a newspaper every day. Newspaper 
readers are to be found increasingly among the older and more highly educated 
population segment; digital subscriptions are on the rise. Regional and local 
newspapers in particular are experiencing severe financial troubles, leading to strong 
consolidation and concentration tendencies, and a significant increase in one-paper 
and even no-paper cities. 
 
Citation:  
Raad voor Cultuur, Advies Meerjarenbegroting 2009-2013 Nederlandse publieke omroep. Politici en journalisten 
willen te vaak scoren. 
Media monitor, 13 October 2014 (mediamonitor.nl, consulted 27 October 2014) 

 

 Poland 

Score 7  Government decisions are widely covered by the country’s main TV and radio 
stations. TV and radio journalists often refer to, and make use of, the in-depth 
information provided by the print media. Despite a tendency toward infotainment, 
the quality of reporting by the public broadcaster and the two major private TV 
companies, POLSAT and TVN, has increased. Rzeczpospolita, the second-largest 
daily paper in Poland, has benefited from a change in ownership and editorial staff, 
and has become less politically partisan. However, there is still comparatively little 
public trust in the objectivity of the media. Moreover, citizens do not see major 
differences in the reliability of the information programs offered by public and 
private TV broadcasters. 
 
Citation:  
Markowski, R., M. Kotnarowski, M. Wenzel, M. Żerkowska-Balas. 2015. Democratic Audit of Poland 2014. 
Frankfurt: Peter Lang Edition, chapter on media. 
Markowski, R. and M. Kotnarowski. 2016. “Rewolucja mniejszości”, POLITYKA nr 6 (3045) 

 

 

 Spain 

Score 7  The continuous flow of political information in the mainstream Spanish media 
includes a high proportion of superficial coverage of current political controversies. 
However, driven by Spaniards’ intensifying political engagement during the crisis, 
the space allocated to high-quality information is also substantive; particularly in the 
print press and the electronic media. 
 
The main print periodicals (El País, El Mundo, ABC, La Vanguardia) provide a 
fairly significant amount of in-depth analyses of the Spanish policy process and 
sophisticated op-ed analyses of government decisions, despite their partisan 
preferences. The print-media readership is declining, and the impact of these 
publications is thus limited, but a growing number of readers have begun following 
online newspapers (either electronic versions of the mainstream print publications or 
standalone online publications such as El Confidencial or eldiario.es) and politics-



SGI 2016 | 12 Media 

 

 

themed blogs (such as Agenda Pública, Politikon or Piedras de Papel). However, 
political debates in the Spanish blogosphere are still followed by only a minority of 
Spaniards. 
 
TV it the most important source of political information for the average citizen, since 
almost 70% of Spaniards watch TV news every day. However, a large portion of the 
time devoted to political information is given over to news and talk shows. News 
programs, which are generally objective and balanced, are aired on a twice-daily 
basis (from 14:00 to 15:00 and from 20:30 to 21:30) on all major TV channels. In 
addition, several infotainment-style debate shows are aired during workday mornings 
and on some evenings (on weekends) but these are often superficial, focusing on 
polarized arguments with limited contextualized analysis. The public-television 
organization Televisión Española (TVE) offers some high-quality information 
programs, although its audience ratings are decreasing and the political independence 
of the corporation has suffered since 2012 (see “Media Freedom”). 
 
A third of Spaniards also follow political news via radio stations, which devote many 
hours a week to political information. All main stations have early-morning and 
afternoon programs combining both background news and political debate, as well as 
a late-night news program. Privately owned radio stations are more ideologically 
biased than the major TV stations (with participants in the radio debates blatantly 
biased in favor of or against the government). There are also daily radio programs of 
reasonable quality focused on business, and therefore on economic policymaking. 
 
Citation:  
www.eldiario.es/redaccion/eldiarioes-subida-lanzamiento-digital-Espana_6_478462175.html 

 

 

 Belgium 

Score 6  Television-news programs provide a relatively reasonable level of information, with 
a greater share of high-quality content and less focus on personalities than in Italy or 
France, for example. However, the economic crisis in the media sector is 
accelerating a trend toward sensational, lower-quality information, as well as a 
growing inability to conduct in-depth investigations or monitor policymaking. 
 
Almost all television channels, public and private, organize political debates on 
weekends, but the substance is superficial at best. Pure “infotainment” programs are 
more widespread on Dutch-speaking than on French-speaking channels. 
 
The media from each linguistic community focus mostly on their own community, 
with little attention paid to events, personalities and perceptions in the other 
linguistic community. 
 



SGI 2016 | 13 Media 

 

 

 

 France 

Score 6  Mass media, notably morning (radio) and evening programs, offer quality 
information concerning government decisions. As for print media, the crucial issue is 
the division between local and national media. A few quality daily papers and 
weekly papers provide in-depth information. However, in many instances, the depth 
and magnitude of information is dependent upon the level of polarization of the 
government policy. Instead, in local newspapers, information is often superficial and 
inadequate. The same division applies to private and public audiovisual channels. 
Some private channels offer only limited, superficial and polemical information. On 
the whole, economic information is rather poor. 
 

 

 Iceland 

Score 6  Iceland’s main TV and radio stations provide fairly substantive in-depth information 
on government decisions. Radio analysis typically tends to be deeper than that found 
on television. The small size of the market limits the financial resources of TV 
stations. Critical analysis of government policies by independent observers, experts, 
and journalists is a fairly recent phenomenon in Iceland. The Special Investigation 
Commission report had a separate chapter on the media before and during the 2008 
economic collapse. The report criticizes the media for not having been critical 
enough in their coverage of the Icelandic banks and other financial institutions 
before the 2008 economic collapse. The report argues, on the basis of content 
analyses of media coverage of the banks, that the media was too biased toward the 
banks. This bias, well known in the United States during the 1920s for example, was 
associated with overlapping ownership of the banks and media companies. 
 

 

 Mexico 

Score 6  The quality of the media is mixed. The quality of some Mexico City newspapers and 
magazines is high, but the rest of the press, particularly radio and TV, focuses mainly 
on entertainment. One problem is that journalists are not always well educated, and 
sometimes fail to understand or explain complex issues accurately. Criminal gangs 
also sometimes target journalists, and fear can inhibit some kinds of reporting. A 
televisual media reform is on the government agenda. The main reform proposed is 
to expand the number of TV channels provided. This change would probably be 
good for public revenue, but is unlikely to improve the intellectual quality of the 
media. On the other hand, media diversity is increasing (if one includes online 
media), and Mexicans do have access to high-quality offerings if they are interested. 
Moreover, information on Mexican politics is easily accessible from U.S. and Latin 
America media outlets due to technical progress. 



SGI 2016 | 14 Media 

 

 

 

 Portugal 

Score 6  The period under review was marked by an increase in investigative reporting, with 
journalists uncovering an alleged social-security debt by the then-serving prime 
minister, as well as reporting on the cases of José Sócrates and the visa-corruption 
scandal referred to in the “Corruption Prevention” section.  
 
However, there continues to be a lack of systematic in-depth policy analysis. Policy 
analysis is usually delegated to expert commentators, with little or no journalistic 
work performed on policy issues. 
 
In the previous SGI report, we noted the large amount of commentary time allotted 
to former politicians, particularly on television, a pattern that generates potential 
conflict-of-interest questions and does not seem to have contributed to improving the 
quality of policy analysis. Perhaps the most salient example of the confluence 
between politicians and television during the review period was provided by Marcelo 
Rebelo de Sousa, a former leader of the PSD and Portugal’s most popular TV 
commentator. De Sousa held a regular slot in the main evening news every Sunday 
on the TVI channel, and announced in October 2015 that he would run for president 
in the January 2016 presidential elections. 
 

 

 Slovenia 

Score 6  In Slovenia, the majority of both electronic and printed mass media fail to provide 
high-quality information on government decisions and mostly focus on superficial 
subjects. However, there is a clear distinction to be made between the private and 
public media here. Whereas the private media, especially private electronic media, 
tend to focus on non-political information and infotainment, the public media, 
especially television and radio broadcasters, put much more emphasis on providing 
high-quality information about government decisions. They even devote some 
attention to the debates preceding these decisions. This particularly applies when 
debates are initiated by the government. 
 

 

 United States 

Score 6  For the interested citizen, it is easy to find a large volume of serious, high-quality 
reporting on government and policy, with balanced, reasonably objective treatment 
of issues – in print, on the Internet or on television. But such qualities do not 
describe the majority of major news outlets, nor the outlets used by the largest 
audiences. A majority of citizens obtain most of their news from television rather 
than newspapers or the Internet, and the quality of the national news broadcasts has 



SGI 2016 | 15 Media 

 

 

been declining. However, reputable news-reporting and news-analysis programs are 
available on radio and TV networks. The information quality of talk shows varies, 
ranging from “infotainment” to the serious discussion of policy issues with reputable 
experts.  
 
The most damaging trend for public understanding is the decline of journalistic 
standards. Some media – most notoriously the conservative Fox News cable TV-
news network – exhibit pervasive ideological biases that are not confined to 
identifiable commentary or opinion segments, but also affect news reporting. Their 
broadcasts amount to outright polemical campaigning for or against certain political 
positions and their advocates. 

 

 Australia 

Score 5  Television and radio stations vary in the time they devote to substantive information 
on policy issues and government decisions. Commercial broadcasters devote 
relatively little time to such matters, but the state-owned broadcaster, which has one 
national television station and a number of radio stations, as well as a website, 
devotes a considerable amount of time to high-quality analysis of government 
decisions. Newspaper coverage is likewise variable, with the popular newspapers 
providing superficial coverage and the quality “broadsheets” providing more in-
depth coverage and discussion. While Australia used to have more high-quality 
newspapers in the past, market concentration has contributed to a decline in print-
media diversity and quality. To some extent countering this decline has been the 
emergence of a number of online-only news providers. While the impact of these 
news outlets is difficult to assess, it is clear that at least several of them have risen to 
the status of mass-media outlets that are widely read by members of the Australian 
community. 

 

 Croatia 

Score 5  As a result of the rise of media conglomerates and the dominance of foreign owners, 
the Croatian media sector is highly commercialized. Entertainment genres prevail in 
both the electronic and print media. Croatia lacks a great, serious daily newspaper 
comparable with Delo in Slovenia or Politika in Serbia. Nevertheless, the 
newspapers Jutarnji list and Vecernji list provide good coverage of Croatian 
political, economic and social affairs. 

 

 Cyprus 

Score 5  The media landscape is dominated by infotainment programming, and media 
organizations largely fail to provide in-depth analyses. The capacity to analyze and 
evaluate policies is hampered by a low level of issue knowledge, partisan approaches 
and low awareness of the code of journalistic ethics. Journalists themselves have 



SGI 2016 | 16 Media 

 

 

acknowledged the media’s dependency on financial interests, and the extent to which 
this has influenced coverage. This has been exacerbated during the crisis. 
 
Political issues are widely covered in print and electronic media, but with little 
insight offered. In-depth information is only occasionally offered, typically by 
academics or experts invited in particular by the public broadcaster. Analysts linked 
to specific political parties often fail to disclose their connections. Most journalists 
do little to hide their personal views and preferences in reports and debates. In the 
period under review, while the government generally benefited from lenient media 
treatment, it attracted harsh criticism for its inconsistent or faulty actions. The media 
often takes a populist approach in covering institutions and politicians.  
 
Media coverage has not been helped by political figures’ polarizing rhetoric, 
confrontational tactics, and the absence of a creative and productive public debate. 
 
The lack of transparency in print-media circulation figures and media-ownership 
data are additional factors affecting the public’s capacity to evaluate the information 
received. This has a negative impact on the quality of information. 
 

 

 Czech Republic 

Score 5  The main TV and radio stations provide daily news programs and some deeper 
discussion and analysis programs on a weekly basis. However, much of the 
commentary is superficial, and debates are usually structured to represent the views 
of the main political parties. The quality of information on government decisions has 
improved with the digitalization process. Czech TV established CT24, a channel 
dedicated to news, which also broadcasts online and offers continual analysis of 
domestic and international events. The Czech Republic’s commercial media sector 
tends to eschew in-depth analysis of current affairs and instead follows an 
infotainment or scandal-driven news agenda. The recent ownership changes have 
further reduced the quality of the commercial media. The negative and often 
inaccurate articles on the migration issue in most of the print media testify to the lack 
of quality. 
 

 

 Greece 

Score 5  The most popular TV and radio channels are privately owned and provide 
infotainment rather than in-depth information. Such channels may offer in-depth 
information only in cases in which the economic interests of private media owners 
are affected by a prospective government decision. Media owners often change sides, 
first favoring the government, then the opposition. The state-owned TV and radio 
channels – which cater to a small audience and cannot effectively compete with the 
private channels – offer somewhat more sophisticated information and analysis.  



SGI 2016 | 17 Media 

 

 

 
However, the sudden shutting down of the national broadcaster (ERT) by the 
government in June 2014 led to a gap in public broadcasting. A transitional, 
understaffed, public broadcaster functioned until May 2014 when a new public 
broadcaster (NERIT) fully replaced the previous one. Throughout 2014, Syriza’s 
party cadres rejected all invitations by NERIT and demanded the reopening of ERT. 
In NERIT, the quality of information and analysis depended on the professionalism 
of producers and journalists. In June 2015, five months after coming to power in 
January 2015, Syriza abolished the NERIT, re-established the ERT and hired back 
almost all personnel dismissed by the preceding government. 
 
On the other hand, the circulation of dailies is comparatively low. Sunday 
newspapers have a larger circulation and Sunday newspapers feature articles based 
on investigative journalism. Most people inform themselves through TV programs or 
various news websites. In a few websites, one may follow debates provoked by an 
informed contributor. Such debates often revolve around the causes and 
consequences of the economic crisis and the management of the crisis. In short, one 
may find interesting in-depth information by browsing Greek websites. 
 
Citation:  
Τhe public broadcaster, ERT, was re-established by the Syriza-ANEL government through law 4324/2015, passed in 
April 2015 and implemented two months later. 

 

 Latvia 

Score 5  A minority of the ten most important mass-media brands in Latvia provide high-
quality information. The majority of reporting is a mix of quality information and 
infotainment programs. The financial constraints on the media brought about by 
audience and advertising shifts to Internet-based sources and limited budgets for 
public broadcasting have had a negative effect on the provision of high-quality 
content.  
 
Nevertheless, some media players have succeeded in meeting a high standard of 
quality. The weekly magazine IR, established in 2010, provides in-depth information 
on government policy plans. Investigative reporting on public and private television 
stations fulfills a watchdog function. Sustained analytical focus on issues of public 
concern is provided by the non-profit investigative-journalism center Re:Baltica, 
founded in August 2011. It focuses on issues such as the social costs of economic 
austerity, consumer protection and drug-money flows. By cooperating with the 
mainstream media, it has succeeded in moving these issues onto the public agenda. 
 
Economic constraints on the media have exacerbated the media’s tendency to allow 
financial pressures to influence content. Research indicates that hidden commercial 
advertising can be arranged in any media channel in Latvia. Hidden political 
advertising is denied by the Latvian-language media, but acknowledged by the 
Russian-language media. 



SGI 2016 | 18 Media 

 

 

 
New concerns have arisen about the influence of Russia’s “hybrid warfare” on the 
media environment in Latvia, especially for Russian-language media consumers. 
Proposals to expand the public-broadcasting services to include Russian-language 
programming have stalled, however. 
 
Citation:  
Rožukalne A. (2010), Research Paper on Hidden Advertising Issues in the Media, Available at (in Latvian): 
http://politika.lv/article_files/21 17/original/slepta_reklama_mediju_p rakse.pdf? 1343212009, Last assessed: 
20.05.2013 

 

 

 Lithuania 

Score 5  A minority of mass-media organizations, whether TV, radio, print or online, provide 
high-quality information content analyzing government decisions. Since it is quite 
expensive to provide high-quality analysis within Lithuania’s small media market, 
the state-funded National Radio and Television is in the best position to undertake 
in-depth analysis of government decisions. Other mass-media brands tend to produce 
infotainment-style programming. Although the Lithuanian media are regarded as 
quite independent, they are not widely trusted by the public; indeed, in October 
2015, only 36.2% of respondents in a national survey said they trusted the media. 
 
Citation:  
http://www.vilmorus.lt. 

 

 

 Malta 

Score 5  Media outlets are dominated by Malta’s two major political parties and published 
information can often be described as “infotainment,” sensational or superficial. 
Detailed reports on government policy are rarely available. However, increased 
competition among the independent media has improved the quality of media 
reporting. Improvements to the Freedom of Information Act has made this possible. 
Although increased competition has also allowed for more sensational or artificial 
reporting. 
 

 

 New Zealand 

Score 5  Not all television and radio stations produce high-quality information programs, but 
both Television New Zealand (TVNZ) and Radio New Zealand provide a regular 
evaluation of government decisions. TVNZ’s TVOne has three news programs per 
day, each lasting between 30 minutes to one hour, as well as a lighthearted daily 
current affairs magazine-style program. It also has an hour-long current affairs 
program, “Q and A,” which screens once a week and focuses on domestic politics. 



SGI 2016 | 19 Media 

 

 

TVNZ 7, a station established in 2008, offered a range of news and current affairs 
programming and attracted a small but loyal audience prior to its disestablishment in 
2012. A second television network, TV3, offers a similar news and current affairs 
schedule to that of TVNZ. Radio New Zealand has four extensive news features per 
day in addition to hourly news programs. Newspapers provide information and 
analysis on government decisions and policy issues – although many articles report 
government statements verbatim and such stories tend to be relegated to the inner 
pages – with crime and celebrity stories dominating the headlines. The decline of 
investigative journalism by electronic- and print-media outlets has been noted by 
media commentators, although Internet commentary, including blogs, has to some 
extent provided a substitute. 
 
Citation:  
TV One: http://tvnz.co.nz/tv-one (accessed October 9, 2014). 
Radio New Zealand: http://www.radionz.co.nz/news/programmes (accessed October 9, 2014). 

 

 

 Slovakia 

Score 5  The quality and professionalism of media reporting in Slovakia is not extraordinarily 
high. The public TV and radio stations have lost market shares. Moreover, the 
commercialization of nationwide broadcasters, with a consequent negative impact on 
public-interest news and current-affairs coverage, has not left the public stations 
untouched. As for the print media, the recent ownership changes have raised 
concerns about the political agenda of the new owners and the resulting decline in 
journalistic quality. 
 

 

 South Korea 

Score 5  South Korea’s main problem with regard to media is the low quality of many outlets 
in terms of their ability to serve as facilitators of public debate or civic culture. Part 
of the problem here is the country’s strong commercialism and associated weakness 
in political journalism. The main TV programs produce a mix of infotainment and 
quality information about government policies. Unlike President Lee Myung-bak, 
who instituted a biweekly radio address in which he explained government policies, 
President Park rarely holds press conferences, and even less frequently answers 
questions at her public appearances.  
 
Evening news programs are extensive, but a large portion is devoted to various 
scandals and scoops. Deeper analysis of information exists, but is rare on television 
in comparison to public radio stations, such as KBS 1. In the last four years, TV and 
radio organizations have shifted their programming in the direction of entertainment 
and infotainment. Political programs have either been replaced or their teams 
shuffled. In December 2011, four new cable channels run by South Korea’s main 



SGI 2016 | 20 Media 

 

 

newspapers began broadcasting. As commercial programs, they tend to favor 
infotainment. On the other hand, however, their connection with major newspapers 
may prove to be a good basis for the production of quality information. Some mass 
media intentionally conceal or distort politically sensitive information in order to 
help the president and ruling party. 
 

 

 Bulgaria 

Score 4  Bulgaria’s media sector is characterized by three main features. First, it suffers from 
heavy bias, focusing on sensationalism and scandal as a means of gaining public 
attention rather than producing in-depth and consistent coverage and analysis of 
important societal processes. Second, in recent years, due to a combination of 
economic crisis and increasing competition from new media, the mainstream media 
(both press and electronic) have become heavily dependent on government money 
for advertising and information campaigns, a fact that enables the government to 
exert influence. Thirdly, most print-media organizations can be considered as 
appendages to their owners and publishers’ businesses; as a consequence, high-
quality journalism definitely takes a back seat relative to other business interests. In 
their coverage of government policies, most major media organizations concentrate 
on short-term sensationalist aspects. They tend to frame government decisions as 
personalized power politics, diverting attention away from the substance of the 
policy toward the entertainment dimension. Usually there is no coverage of the 
preparatory stages of policy decisions. When coverage begins, basic information 
about a given decision or policy is provided, but typically without any deep analysis 
of its substance and societal importance. Exceptions – such as the very substantial 
and in-depth discussion of the South Stream gas pipeline project in 2013 and 2014 or 
the analyses of the failed fourth-largest bank in the period 2014 and 2015 – are rare. 
 

 

 Chile 

Score 4  Although locally produced news programs are generally of high quality and draw 
large audiences – particularly through radio – Chile’s newspapers and the main 
public TV stations report tabloid news, and employ bold headlines and techniques 
with strong popular and infotainment appeal. Furthermore, statistics released by the 
National TV Commission (Consejo Nacional de Televisión) show that on average, 
less than five hours a week per channel or radio station is spent discussing in-depth 
political information. More than 50% of the news presented through publicly 
accessible channels is dedicated to sports and crime. Surveys indicate that the 
Chilean audience would prefer less sports news and more focus on national and 
international politics. Due to the biased media landscape, there is a strong ideological 
framing of political information and policy discussion. 
Chile’s largest free TV channel (TVN) is state-owned, and by law is required to 



SGI 2016 | 21 Media 

 

 

provide balanced and equal access to all political views and parties – a regulation 
which is overseen by the National Television Directorate (Consejo Nacional de 
Televisión, CNTV). Although La Nación and TVN are state-owned, they must 
operate according to market rules; they have to fund themselves by relying on 
advertising and high audience ratings. Since the print edition of the La Nación 
newspaper was eliminated under former President Piñera, the quality of its reporting 
and in-depth information on government decision-making has dropped dramatically. 
 
Citation:  
http://www.cntv.cl/prontus_cntv/site/artic/20130723/asocfile/20130723171104/pluralismo_en_la_televisi__n_p__bli
ca.pdf 

 

 

 Hungary 

Score 4  The sharp polarization of political life in Hungary has facilitated a replacement of in-
depth analysis by a preoccupation with scandals, whether real or alleged. There is 
relatively little in-depth analysis of government decisions and the performance of the 
government in the government-controlled media, or in those outlets close to Fidesz. 
Aside from the influences of camp bias and a weak coverage of international affairs, 
however, some of the print publications close to the parliamentary opposition have 
kept up a relatively intensive coverage of government actions. As a reaction to the 
government’s attempts at controlling the media, social media and Internet editions of 
established print publications have gained in importance. The independent policy 
institutes and some expert based NGOs have regularly published policy analyses that 
have been widely discussed in the opposition media. The establishment of the 
government’s National Communications Office has raised concerns about a further 
decline in the quality of media reporting. At the same time, the rifts in the Fidesz 
camp with the Simicska affair have ultimately led to a greater degree of media 
pluralism. 
 

 

 Romania 

Score 4  Media coverage of government decisions and action on the television stations and 
newspapers holding the highest market shares is highly partisan, largely focusing on 
political scandals and key politicians’ personalities rather than in-depth policy 
analysis. While government officials often appear on political talk shows to discuss 
government plans and decisions with political analysts, the format and style of these 
shows (where participants often interrupt each other and primarily try to score 
rhetorical points) is not very suitable for providing nuanced and contextualized 
analysis of government decisions. Nevertheless, there is a clear minority of mass-
media brands, such as the Digi 24 television station and HotNews.ro, an online news 
source, that produce higher quality, less partisan and more in-depth information. 
NineOClock.ro also serves as a useful political news outlet, but is produced in 



SGI 2016 | 22 Media 

 

 

English and targets a foreign market. These sources – as well as some of the more 
serious print media (such as the 22 weekly) – have much smaller market shares than 
do television stations specializing in political infotainment, particularly the Antena 3 
television station. 
 

 

 Turkey 

Score 3  Despite the pluralistic media scene in Turkey, the Turkish media (TV channels, 
newspapers, etc.) seems increasingly split between proponents and opponents of the 
AKP government. In consequence, it is difficult for citizens to find objective or 
substantive in-depth information on government policies and government decision-
making. A media-ownership structure based on industrial conglomerates (the so-
called Mediterranean or polarized pluralist media model), the government’s clear-cut 
differentiation between pro- and anti-government media, and the increasingly 
polarized public discourse make it difficult for journalists to provide substantial 
information to the public. This is true even of the main news agencies, such as 
Anadolu, ANKA, Doğan and Cihan. Superficial reporting and self-censorship are 
widespread within the major media outlets. Media ownership, and direct and indirect 
government intervention in private media outlets and journalism obscure the 
objective analyses of government policies. Thus, few newspapers, radio or TV 
stations offer in-depth analysis of government policies or their effects concerning 
human rights, the Kurdish issues, economic conditions and so on. Social media has 
recently become a major means of communication, but is limited in its reach to 
urban, primarily young segments of society. However, it is frequently restricted by 
the government. In 2015, a total of 106,188 web sites were blocked. 
 
Citation:  
Derya Sazak, Batsın Böyle Gazetecilik (İmralı Zabıtları / Gezi / 17 Aralık), İstanbul: Boyut Yayın Grubu, 2014. 
Sabahattin Önkibar, İmamlar ve Haramiler Medyası, İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi, 2015. 
Basın Konseyi, “Kaygılıyız, Endişeliyiz” 13 Eylül 2015, http://www.basinkonseyi.org.tr/basin-konseyi/basin-
konseyi-kaygiliyiz-endiseliyiz (accessed 27 October 2015) 
Ethical Journalism Network, Censorship in The Park: Turkish Media Trapped by Politics and Corruption, 2014. 
http://ethicaljournalismnetwork.org/assets/docs/021/035/02fc715-bc8d623.pdf (accessed 27 October 2015) 

 

 



www.bertelsmann-stiftung.de

www.sgi-network.org

Address  |  Contact

Bertelsmann Stiftung

Carl-Bertelsmann-Straße 256

33311 Gütersloh

Germany

Phone +49 5241 81-0

Dr. Daniel Schraad-Tischler

Phone +49 5241 81-81240

daniel.schraad-tischler@bertelsmann-stiftung.de

Dr. Christian Kroll

Phone +49 5241 81-81471

christian.kroll@bertelsmann-stiftung.de

Dr. Christof Schiller

Phone +49 5241 81-81470

christof.schiller@bertelsmann-stiftung.de

Pia Paulini

Phone +49 5241 81-81468

pia.paulini@bertelsmann-stiftung.de


