
 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sustainable 
Governance 
Indicators SGI 

2015 Media Report 
Media Reporting 



SGI 2015 | 2 Media 

 

 

Indicator  Media Reporting 

Question  To what extent do media provide substantive in-
depth information on decision-making by the 
government? 

  41 OECD and EU countries are sorted according to their performance on a scale from 10 
(best) to 1 (lowest). This scale is tied to four qualitative evaluation levels. 
 

10-9 = A clear majority of mass media brands focus on high-quality information content analyzing 
government decisions. 

8-6 = About one-half of the mass media brands focus on high-quality information content analyzing 
government decisions. The rest produces a mix of infotainment and quality information 
content. 

5-3 = A clear minority of mass media brands focuses on high-quality information content analyzing 
government decisions. Several mass media brands produce superficial infotainment content 
only. 

2-1 = All mass media brands are dominated by superficial infotainment content. 

   

 

 Finland 

Score 9  By providing a continuous flow of information and background analysis, the main 
print media, TV and radio stations in Finland offer substantive in-depth information 
on government decisions. This provision takes different forms, such as inserts in 
regular news programs, special features, debates between proponents of conflicting 
views, debates between representatives of the government and opposition parties, 
regular broadcasts of government hearings in parliament, and so on. Empirical 
information about program volume is not available, but subtracting for “infotainment 
programs,” between five and seven hours a week of television and radio 
programming is dedicated to governmental issues. daily newspaper circulation 
numbers remain reasonably high, with newspapers often focusing on high-quality 
political reporting. 
 

 

 Ireland 

Score 9  The Broadcasting Authority of Ireland (BAI) aims to ensure that “the democratic 
values enshrined in the constitution, especially those relating to rightful liberty of 
expression, are upheld,” and that broadcasting services are “open and pluralistic.” 
 
The largest TV and radio stations in Ireland are operated by RTÉ, a state-owned 
public service broadcaster financed by revenue from the mandatory TV license, as 
well as by advertising. Since 1988, RTÉ has faced competition from privately owned 
radio and television stations. RTÉ devotes a significant proportion of TV and radio 



SGI 2015 | 3 Media 

 

 

air time to news and commentary on current affairs and political issues. It also 
undertakes original investigative journalism. The privately owned TV and radio 
stations have to devote specified proportions of airtime to current affairs and public 
service programs. However, in terms of listener hours, music and entertainment 
outweigh current affairs and analysis. 
 
The main stations produce high-quality information programs and programs devoted 
to in-depth analysis of government policy and decisions. They provide forums for 
discussions of current affairs, as well as outlets for opinions and grievances. These 
programs elicit reactions and responses from politicians. The two largest-circulation 
daily newspapers provide ample information on and analysis of government 
decisions. 
 
The Press Council of Ireland provides an independent forum for resolving 
complaints about the press. In 2012, the United Kingdom’s Leveson inquiry 
mentioned the Irish Press Council as a model and suggested that some of its 
procedures should be imitated in Britain. There are no developments to report on this 
proposal. 
Irish newspaper circulation (print and electronic versions combined) continued to fall 
over the review period. 
 

 

 Norway 

Score 9  The mass media’s treatment of government decisions and policy is accurate and 
informative. The two largest broadcast-television channels, NRK and TV2, both 
produce broad-ranging evening news programs that typically devote considerable 
space and time to governmental and political affairs. Both channels also regularly 
(almost daily) broadcast debates and discussions on current affairs. 
 
Statistics show news programs and political debates to have a high number of 
viewers. Both large television organizations have recently strengthened their news 
coverage, in TV2’s case by establishing a new news channel, and in NRK’s case by 
reforming NRK2 into a news and facts channel. Political news is frequently featured 
on popular televised infotainment shows on Friday nights. The leading radio 
channels, NRK and to a lesser extent P4, also devote considerable time to political 
news. 
 

 

 Sweden 

Score 9  Together with Norway, Japan and Finland, Sweden ranks very high regarding the 
news consumption. The overall quality of the political coverage provided by 
Swedish media is good, if not extremely good.  
 



SGI 2015 | 4 Media 

 

 

Public service radio and TV in Sweden is still central to the media system. There 
have been discussions and Commissions concerning the future of public service but 
so far no major changes have been put on the agenda.  
 
Compared to many other countries, the coverage is presented by journalists who are 
experts on Swedish politics. The level of analysis is good and, for most the part, 
balanced. There is obviously sometimes less professional coverage, too, but taken 
together, the quality of Swedish newspapers is very good. 
 

 

 Switzerland 

Score 9  Radio and TV programs are of high quality in Switzerland. With very few 
exceptions, radio reports are reliable and analyses performed on an independent basis 
in a professional way. Some television programming shows a tendency toward 
infotainment and the personalization of politics. 
 

 

 Canada 

Score 8  Canada’s main TV and radio stations produce a mix of infotainment and high-quality 
information programs. Public broadcasters, including the CBC and provincial TV 
channels such as TV Ontario (TVO), provide extensive and often high-quality 
coverage of politics and news, with a minimum of five to seven hours per week of 
in-depth information on government decisions, and often more. Examples of such 
programs include TVO’s The Agenda and CBC’s The House. A 2013 study 
comparing news coverage in 11 countries found that the share of news content as a 
percentage of total broadcast time was highest in Canada, both for domestic and 
international news coverage. The Canadian media coverage is further enhanced by 
international news channels such as CNN, BBC World News and Al Jazeera, which 
are readily available through cable networks. One caveat is that there is little 
competition among public broadcasters; on the other hand, private broadcasters (with 
the exception of the Canadian Parliamentary Access Channel) are generally focused 
primarily on infotainment. Private broadcasters, especially the Canadian 
Parliamentary Access Channel (CPAC), also provide analysis of government 
decisions. Certain print media, such as the Globe and Mail, provide comparatively 
high-quality and comprehensive analysis of public policy. Others, such as La Presse, 
the National Post and other Postmedia publications, provide good coverage of 
public-policy issues. 
 
Citation:  
Aalberg et al (2013). International TV News, Foreign Affairs Interest, and Public Knowlege, Journalism Studies, 
14:3, 387-406. 

 



SGI 2015 | 5 Media 

 

 

 

 Denmark 

Score 8  As in other democracies, the media plays an important role in Denmark. Some have 
argued that the media constitutes a fourth power, next to the legislative, executive 
and judiciary powers in modern democracies; and that journalists play the role of 
citizen advocates vis-à-vis public authorities. The media partly have power, through 
editorial decisions, not to cover certain stories, yet obviously they have to be 
selective. Like media outlets elsewhere, the Danish media shows a tendency to make 
the news easier for the public to relate to by simplifying or personalizing the stories 
reported, and emphasizing an element of conflict. In editorial decisions about who or 
what is covered, there appears to be a tendency to favor top politicians and 
government representatives. Weaker actors, such as immigrant representatives or 
ethnic minorities, get less coverage, although immigration stories have become 
important in recent years and now form part of daily news coverage. 
 
Apart from daily news programs, some television and radio stations offer more 
analytical programs where issues can be analyzed more in depth. Some of these 
programs can be quite informative. It is worth mentioning that the education of 
journalists has improved in recent years. 
 
Overall, it is fair to say that the Danish media covers national news better than 
international news, including issues regarding the European Union. Like elsewhere 
in the world, in Denmark the public and media outlets alike increasingly use the 
internet, with all major media having websites now. 
 
Media access to internal government documents has been a sensitive issue in recent 
months because of changed legislation regarding the access to such documents 
(offentlighedsloven). The new law entered into force 1 January 2014. The two 
aspects of the new law most criticized were the possibility of the government 
denying access to internal documents exchanged between a minister and experts 
(Art. 24) and between a minister and a member of the parliament (art. 27). The law 
will be evaluated after its third year. 
 
Citation:  
Peter Munk Christiansen og Lise Togeby, Magten i Danmark. Copenhagen: Gyldendal. 
“Fakta om ny offentlighedslov,” http://www.politiko.dk/nyheder/fakta-om-ny-offentlighedslov (accessed 23 October 
2014). 
“Ny offentlighedslov – ny praksis for journalister,” http://www.aabenhedstinget.dk/ny-offentlighedslov-ny-praksis-
for-journalister-2/ (accessed 23 October 2014). 

 

 

 Estonia 

Score 8  By providing a continuous flow of information and background analysis, the main 
daily newspapers, TV and radio stations offer substantive in-depth information on 
government plans and policies. There are six national daily newspapers, two non-



SGI 2015 | 6 Media 

 

 

dailies, two online news portals, four TV channels and three radio channels in 
Estonia that together provide information and in-depth analysis of government 
policy. These media outlets compose the majority of the entire domestic media 
market, except for radio broadcasting where music takes the major share. Policy-
related information takes different forms, including inserts in regular news programs, 
interviews with experts, debates between proponents of conflicting views, debates 
between representatives of government and opposition, regular broadcasts of 
parliament sessions and government press conferences. 
 
However, two shortcomings are evident here. First, the media tends to pay more 
attention to the performance of political parties as organizations, not to the parties’ 
positions on various policy issues. Secondly, information on government activities is 
typically provided not in advance of decisions, but only after decisions have already 
been made. 
 

 

 Germany 

Score 8  Public TV and radio broadcasters generally offer in-depth reports on the political 
process. The market share of the two main public television broadcasters, ARD and 
ZDF, has declined in recent years, forcing the public broadcasters’ head editors to 
copy the private channels’ successful infotainment and politainment formats. 
Nevertheless, by international standards, ARD and ZDF in particular offer citizens 
the opportunity to obtain a relatively deep knowledge of political decision-making. 
The plurality and heterogeneity of the country’s television broadcast market is 
enhanced by the availability of programming from international broadcasters such as 
CNN, BBC World, CNBC Europe, Al-Jazeera, etc. In January 2014, the newspaper 
Süddeutsche Zeitung and the Norddeutsche und Westdeutsche TV established a 
research team designed to improve investigative journalism in Germany so as to 
counter official government information where necessary. 
 

 

 United Kingdom 

Score 8  The main TV and radio stations in the United Kingdom – especially those like the 
BBC that operate under a public charter – provide an extensive array of high-quality 
news services. Government decisions feature prominently in this programming, and 
information and analysis on government decisions are both extensive and held to a 
high standard. There is substantial competition for viewers, in particular between the 
BBC, ITV, Sky and Channel 4. In addition to news programs, all provide in-depth 
analysis programs on politics and policy in a variety of formats. The Today 
Programme on BBC Radio 4 is well-known for its highbrow political analysis and 
scrutiny, and often sets the tone for political debates; Newsnight is the flagship 
political-news program on TV.  
 



SGI 2015 | 7 Media 

 

 

The style of interview on these programs is often explicitly not deferential, and even 
quite confrontational – especially toward ministers. This is justified by the need to 
hold politicians and especially government ministers to account. Local radio and 
press also have a tangible influence within their localities and an increasing number 
of people resort to online services, most notably BBC Online, as a source of 
information on government. 
 
Scandals both in the private sector (News of the World) and the public sector (BBC) 
may have cost some credibility but have so far had no recognizable influence on the 
functioning of the media system as a whole. Despite political pressure, The Guardian 
newspaper played a crucial role in the global surveillance disclosures of 2013, and 
was awarded the 2014 Pulitzer Prize for its efforts. 
 

 

 Austria 

Score 7  The freedom of the press in Austria is guaranteed by European and national law. 
Nevertheless, two problems are relevant: 
 
• The Austrian media lack pluralism. The publicly owned Austrian Broadcasting 
Corporation (ORF) dominates the radio and television broadcast markets, although 
competition by foreign and privately owned media is growing. In response to 
criticism of this dominance, the ORF offers guarantees of internal independence and 
internal political pluralism. The ORF is impartial by law and fulfills its mandate 
reasonably well, making up for deficits existing elsewhere in the media environment. 
 
• The country’s print-media market is highly concentrated. One daily paper, Die 
Kronen Zeitung, serves more than a third of the country’s readership, and uses this 
dominant position to issue biased political information, often in a simplified manner. 
Moreover, the expanding role of freely distributed print media, more or less 
dependent on funds for commercial or political promotion is problematic insofar as it 
makes it more difficult for readers to distinguish propaganda from information. 
High-quality political information is available from daily and weekly papers with 
more limited circulation. 
 

 

 Israel 

Score 7  The Israeli media industry is adapting to the global trend of decreased consumption 
of print and radio news media and the increased dominance of television, internet 
and social media websites. While Israeli media was joined in recent years by strong 
independent investigatory websites and blogs which gained considerable attention in 
professional and public circles, new popular outlets such as the free daily “Israel 
ha’yom” often times fail to deliver in-depth news coverage. Despite common 
tendencies to focus on the prominent and popular topics of the hour, the Israeli press, 



SGI 2015 | 8 Media 

 

 

public television channels and radio shows do offer interpretation and investigatory 
journalism that inform the public regarding policy decisions and long term strategies. 
In 2011, a law dramatically increasing the amount of damages for libel suits raised 
concerns about the future of the free press as an investigatory arena. A current bill 
proposal seeks to respond to this danger by establishing a national fund to cover 
legal expenses for journalistic work. The bill passed first call in the parliament and is 
awaiting further discussion. 
 
Citation:  
Goldenberg, Roi, “‘the seventh eye’ website won the Israeli prize for critical media”, Globes 28.1.2013: 
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000817765 (Hebrew) 
 
Mann, Rafi and Lev-on, Azi, “Annual report: Media in Israel 2012 - agendas, uses and trends”, Ariel University 
School of Communication The Institute for the Study of New Media, Politics and Society In cooperation with IFAT 
and Kantar Media (June 2013): http://aunmedia.org/sites/default/files/research/mediareport2012.pdf (Hebrew). 
 
Persisco, Oren, “Restraint and prudence”, The seventh eye website: http://www.the7eye.org.il/9774 (Hebrew). 

 

 

 Italy 

Score 7  The space allocated to political themes in Italian media is quite significant in the 10 
most important mass media brands (the two main national newspapers, Corriere della 
Sera and la Repubblica, who have print and online versions; the three state television 
channels RAI1, RAI2 and RAI3; the two Mediaset channels 5 and 4; and two other 
private TV channels –Skynews and La7). Television time (both public and private) 
allocated to political themes is substantial throughout the year, averaging more than 
seven hours per week. A large part of this time is devoted to debates and talk shows 
involving politicians, journalists and experts, and to covering the most important 
aspects of current political controversies.  
 
However, detailed, in-depth analysis of government decisions is much rarer, and 
debates tend to focus on the personality-driven dimensions of power politics. 
National newspapers provide more in-depth coverage of government decisions, often 
providing detailed dossiers on their content. Some radio and internet programming 
gives high-quality information in advance. The broader public has no access or does 
not seek access to these media. 
 

 

 Japan 

Score 7  NHK, the public broadcaster, provides ample and in-depth information on policy 
issues. It had a near-monopoly in this role until the 1970s. Since that time, major 
private broadcasting networks have also moved into this field, while trying to make 
the provision of information entertaining. NHK also operates a news- and speech-
based radio program (Radio 1). The widely read major national newspapers also 
provide information in a sober manner and style. However, because of their dense 



SGI 2015 | 9 Media 

 

 

personal links with political figures, which finds its institutionalized expression in 
the journalist club system, these newspapers rarely expose major scandals. 
Nonetheless, their editorializing can be quite critical of government policy. 
Investigative journalism is typically confined to weekly or monthly publications. 
While some of these are of high quality, others are more sensationalist in character.  
 
The 3/11 disaster undermined public trust in leading media organizations, while 
spotlighting the emerging role played by new social media such as Twitter, Facebook 
and YouTube. According to the 2012 Edelman Trust Barometer, trust in the Japanese 
media declined in 2012 from 54% to 33% in a single year. In 2013 and 2014, 
personnel changes at NHK, which put in place a leadership that openly declared its 
intention to steer a pro-government course, and a reporting scandal involving the 
liberal Asahi newspaper had the effect of further reducing faith in some major media 
channels. 
 
Citation:  
Edelman, 2012 Edelman Trust Barometer (Summary), http://www.edelman.com/insights/intellectual-property/2012-
edelman-trust-barometer/about-trust/executive-summary/ 

 

 

 Luxembourg 

Score 7  Luxembourg media outlets offer quality reporting on public affairs. All 
parliamentary debates are conducted in Luxembourgish and in public. Parliamentary 
meetings are broadcast on the television channel Chamber TV (also available 
online), and the activities of the country’s two largest local councils (Luxembourg 
City and Esch/Alzette) can be followed online. Ministers’ weekly public press 
briefings are given more importance than under the previous administration. 
 
In daily and weekly papers, articles are written in the three official languages 
(Luxembourgish, French and German), and sometimes in English as well. Certain 
newspapers are printed only in French; an English-language monthly journal is also 
published. Moreover, the government is reforming the press-subsidy system to 
include online media in recognition of the shifting media landscape.  
Media coverage is often reactive, when issues have already reached the public in the 
form of draft legislation or through parliamentary debate. Reporters tend not to 
inquire into the preparatory stages of public policy. But quite often media outlets are 
used as instruments by interest groups or lobbyists looking to influence government 
decision-making in its early stages. Such procedures often have a strong influence on 
government thinking, as political actors need to take into account views and opinions 
that are published in the media. 
 
Reporting has during the period lost some of its partisan bias. Most media outlets, 
especially newspapers, have adopted more balanced reporting to preserve or enlarge 
their audience. The media does play an important role in uncovering information 
behind government scandals or issues. One example of this is the extensive media 



SGI 2015 | 10 Media 

 

 

coverage of the so-called Bommeleer affair (a series of bombings of public 
infrastructure in the 1980s) that late in the review period was finally brought to court. 
Another issue that received serious media coverage is allegations of dubious 
activities of the state Secret Service (SREL), events which were the subject of a 
special parliamentary inquiry committee. In these two events, media outlets played 
an active role in bringing light to issues that were not made clear by public 
prosecutors. 
 
Citation:  
http://www.esch.lu/laville/viepolitique/Pages/seances-publiques.aspx 
http://www.land.lu/2013/04/26/unter-dem-tresen-des-csv-staats%e2%80%a9/ 
http://www.wort.lu/de/view/das-bommeleeer-dossier-5092c3a9e4b0fe37043e8be8 
http://www.eurotopics.net/de/home/medienlandschaft/luxmdn/ 

 

 Netherlands 

Score 7  The past decade has seen a large expansion of digital radio and television. This has 
resulted in a richer supply of broadcasters, bundled in so-called “plus packages” for 
viewers, that serve their own target groups with theme-specific broadcasts. In the 
digital sphere, viewers-consumers clearly have more choices.  
 
Dutch public television and radio stations produce on a daily basis high-quality 
information programs analyzing government decisions. Of the 13 national public 
broadcasters in the Netherlands, eight may be said to consider it their task to inform 
the public on governmental affairs and decision-making. The main TV public news 
channel, NOS (recently changed into NPO), is required to provide 15 hours of 
reporting on political issues every week. On the radio, the First Channel is primarily 
tasked with providing information. In recent years, the scope of the First Channel 
within society has been decreasing. This is not surprising since new media (i.e., the 
internet) have grown at the expense of more traditional media and are becoming 
more influential in the provision of news. NOS broadcasts Politiek 24, a digital 
television channel on the internet that contains live streams of public debates, 
analyses, background information and a daily political show. As mentioned under 
“Media freedom,” there are policy intentions to force public media to merge, and 
limit their broadcasts to issues of information and culture, leaving entertainment to 
commercial media. 
 
In spite of television, a majority of Dutch citizens (54%) still read a newspaper every 
day. Newspaper readers are to be found increasingly among the older and more 
highly educated population segment; digital subscriptions are on the rise, but remain 
limited in number. Especially regional and local newspapers show strong 
consolidation and concentration tendencies, with a strong increase in one-paper-
cities and even some no-paper-cities.   
 
Due to increasing competition among and across all media, the Netherlands has 
developed the features of a mediacracy – a democracy governed by those who 



SGI 2015 | 11 Media 

 

 

exercise power over the media in order to influence the populace. Journalists are said 
to report only on issues for which they expect to attract a large amount of public 
attention, which is very different than reporting on politically important issues. This, 
in turn, influences politicians who act strategically in order to attract journalists’ 
attention. Politicians now more than ever have to react to short-term issues in order 
to get attention from journalists instead of focusing on the content of political issues 
that attract less attention. 
 
Citation:  
Raad voor Cultuur, Advies Meerjarenbegroting 2009-2013 Nederlandse publieke omroep. Politici en journalisten 
willen te vaak scoren; 
 
Media monitor, 13 October 2014 (mediamonitor.nl, consulted 27 October 2014) 

 

 

 Poland 

Score 7  Government decisions are widely covered by the country’s main TV and radio 
stations. TV and radio journalists often refer to, and make use of, the in-depth 
information provided by the print media. Despite a tendency toward infotainment, 
the quality of reporting by the public broadcaster and the two major private TV 
companies, POLSAT and TVN, has increased. Rzeczpospolita, the second-largest 
daily paper in Poland, has benefited from a change in ownership and editorial staff, 
and has become less politically partisan. However, there is still comparatively little 
public trust in the objectivity of the media. Moreover, citizens do not see major 
differences in the reliability of the information programs offered by public and 
private TV broadcasters. 
 

 

 Spain 

Score 7  Almost 70% of Spaniards watch TV news every day. This is broadcast on a twice-
daily basis from 14:00 to 15:00 and from 20:30 to 21:30, making it the most 
important source of political information for the average citizen in Spain. Apart from 
these news programs, which are generally objective and balanced, several 
infotainment-style debate shows are aired during workday mornings and on some 
evenings (at weekends) but these are often superficial, focusing on polarized 
arguments with limited contextualized analysis. The crisis and its consequences for 
Spaniards have provoked much more interest than ever before in the background of 
economic and social policies, institutional design and international affairs, but this 
has not changed the fact that most political programs tend to be talk shows. 
Nevertheless, the public-television organization Televisión Española (TVE) offers 
some high-quality information programs, although its audience ratings are 
decreasing and the political independence of the corporation has suffered since 2012 
(see “Media Freedom”). 
 



SGI 2015 | 12 Media 

 

 

A third of Spaniards also follow the political news via radio stations, which devote 
many hours a week to political information. All main stations have a morning 
program combining both background news and political debate (6:00 – 10:00), two 
main news programs (14:00 – 15:00 and 20:00 – 21:00), and a late-night news 
program (22:00 – 24:00). Privately owned radio stations are more ideologically 
biased than the major TV stations (with the participants in the radio debates blatantly 
biased in favor of or against the government). There are also daily radio programs of 
reasonable quality focused on business, and therefore on economic policymaking.  
 
The main newspapers (El País, El Mundo, ABC, La Vanguardia) provide a fairly 
significant amount of background information and contextualized op-ed analysis on 
government decisions, despite their partisan preferences. However, the number of 
print-media readers is falling, and the impact of print publications is thus limited. 
However, a growing number of readers have begun following politics-themed blogs 
(“Agenda Pública”, “Politikon” and “Piedras de Papel,” to name a few), which offer 
high-quality information in their analysis of the Spanish policy process. This is the 
most interesting recent development regarding political information, though political 
debate in the Spanish blogosphere is still followed by only a minority of Spaniards. 
 

 

 Belgium 

Score 6  Television news programs provide a relatively reasonable level of information, with 
greater insight on content and lower personalization than in Italy or France, for 
example, but the economic crisis in the media sector is accelerating the trend toward 
high-sensation but lower-quality information, and a growing inability to lead in-
depth investigations, in particular to monitor policymaking. 
 
Almost all television channels, public and private, organize political debates on 
weekends but, again, programming substance is superficial at best. Pure 
“infotainment” programs are more widespread on Dutch-speaking than on French-
speaking channels, but the French-speaking media are the ones that suffer the most 
from low information quality. 
 
Also, media from each linguistic community focuses mostly on their own 
community, with little attention paid to events, personalities and perceptions in the 
other linguistic community. 
 

 

 Czech Republic 

Score 6  The main TV and radio stations provide daily news programs and some deeper 
discussion and analysis programs on a weekly basis. However, much of the 
commentary is superficial, and debates are usually structured to represent the views 
of the main political parties. The quality of information on government decisions has 



SGI 2015 | 13 Media 

 

 

improved with the digitalization process. Czech TV established CT24, a channel 
dedicated to news, which also broadcasts online and offers continual analysis of 
domestic and international events. The Czech Republic’s commercial media sector 
tends to eschew in-depth analysis of current affairs and instead follows an 
infotainment or scandal-driven news agenda. The transfer and concentration of 
media ownership in recent years into the hands of powerful business elites with 
political ambitions threaten the quality of media reporting. 
 

 

 France 

Score 6  Mass media, notably morning (radio) and evening programs, offer quality 
information concerning government decisions. As for print media, the crucial issue is 
the division between local and national media. A few quality daily papers and 
weekly papers provide in-depth information. However, in many instances, the depth 
and magnitude of information is dependent upon the level of polarization of the 
government policy. Instead, in local newspapers, information is often superficial and 
inadequate. The same division applies to private and public audiovisual channels. 
Some private channels offer only limited, superficial and polemical information. On 
the whole, economic information is rather poor. 
 

 

 Iceland 

Score 6  Iceland’s main TV and radio stations provide fairly substantive in-depth information 
on government decisions. Radio analysis typically tends to be deeper than that found 
on television. The small size of the market limits the financial resources of TV 
stations. Critical analysis of government policies by independent observers, experts 
and journalists is a fairly recent phenomenon in Iceland. The Special Investigation 
Committee report had a separate chapter on the media before and during the 2008 
economic collapse. The report criticizes the  media for not being critical enough in 
their coverage of the Icelandic banks and other financial institutions before the 2008 
economic collapse. The report argues, on the basis of content analyses of media 
coverage of the banks, that the media was to a biased toward the banks. This bias is 
associated with overlapping ownership of the banks and media companies. For , Jón 
Ásgeir Jóhannesson, who was one of Iceland’s richest business figures and was 
deeply connected to the 2008 economic collapse, continues to hold a near majority 
share in the ownership of Iceland’s largest private media company, 365 Miðlar, 
which owns a TV station (Stöð2), several radio stations (including Bylgjan), one 
daily newspaper (Fréttablaðið) and the Internet website Visir.is. Jóhannesson’s wife 
holds more than 90% of 365-miðlar stocks. However, Jóhannesson has relinquished 
his ownership of the respective bank. 
 



SGI 2015 | 14 Media 

 

 

 

 Portugal 

Score 6  As a result of the increased interest in policy with the bailout, media reporting has 
improved somewhat. That said, analyses of government decisions fail to carry out 
systematic in-depth policy analysis. Moreover, policy analysis is carried out by 
expert commentators, with little or no journalistic work on policy issues. One 
interesting trend of 2011 – 2013 has been the increasing commentary time allotted to 
former politicians, especially on television – the main source of political information. 
An analysis in early May 2013 indicated that there were 69 hours of political 
commentary per week on the four free-to-air channels and three main cable news 
channels. Of a total of some 97 regular commentators, 60 of these were politicians. 
The current crop of commentators includes, for instance, the previous prime 
minister, José Sócrates, and the former leader of the Social Democratic Party 
(Partido Social Democrata, PSD), Manuela Ferreira Leite. This profusion of 
politician-commentators does not appear to contribute to greater policy analysis, not 
least as many of these commentators are engaged in a political career. 
 

 

 Slovenia 

Score 6  In Slovenia, the majority of both electronic and printed mass media fail to provide 
high-quality information on government decisions and mostly focus on superficial 
subjects. However, there is a clear distinction to be made between the private and 
public media here. Whereas the private media, especially private electronic media, 
tend to focus on non-political information and infotainment, the public media, 
especially television and radio broadcasters, put much more emphasis on providing 
high-quality information about government decisions. They even devote some 
attention to the debates preceding these decisions. This particularly applies when 
debates are initiated by the government. 
 

 

 United States 

Score 6  For the interested citizen, it is easy to find a large volume of serious, high-quality 
reporting on government and policy, with balanced, reasonably objective treatment 
of issues – in print, on the Internet or on television. But such qualities do not 
describe the majority of major news outlets, nor the outlets used by the largest 
audiences. A majority of citizens obtain most of their news from television rather 
than newspapers or the Internet, and the quality of the national news broadcasts has 
been declining. However, reputable news reporting and news analysis programs are 
available on radio and TV networks. The information quality of talk shows varies, 
ranging from “infotainment” to the serious discussion of policy issues with reputable 
experts. C-Span 1-2 offers in-depth coverage of political proceedings in Congress 



SGI 2015 | 15 Media 

 

 

and of political events in the wider sense, including proceedings at think tanks and 
academic institutions. 
 
The most damaging trend for public understanding is the decline of journalistic 
standards. Some media exhibit pervasive ideological biases and often reckless 
inaccuracy – tendencies that are not confined to identifiable commentary or opinion 
segments, but also affect news reporting. Their broadcasts amount to outright 
polemical campaigning for or against certain political positions and their advocates. 
 
Of course, the United States has had polarized, partisan media before (especially in 
the 19th century), and there are counterweights to the hardline conservative media, 
such as the left-leaning MSNBC. The polarization of the media both reflects and 
reinforces the general polarization of American political discourse. It may tend to 
enhance citizens’ attention to and participation in politics, but at the cost of creating 
deeper, more severe divides. 
 

 

 Australia 

Score 5  Television and radio stations vary in the time they devote to substantive information 
on policy issues and government decisions. Commercial broadcasters devote 
relatively little time to such matters, but the state-owned broadcaster, which has one 
national television station and a number of radio stations, devotes a considerable 
amount of time to high-quality analysis of government decisions. Newspaper 
coverage is likewise variable, with the popular newspapers providing superficial 
coverage and the quality “broadsheets” providing more in-depth coverage and 
discussion. While Australia used to have more quality newspapers in the past, 
concentration processes have contributed to less diversity and quality in printed 
media. To some extent countering this decline has been the emergence of a number 
of online-only news providers. While the impact of these news outlets is difficult to 
assess, it is clear that at least several of them have risen to the status of mass media 
outlets, being widely read by members of the Australian community. 
 

 

 Croatia 

Score 5  As a result of the rise of media conglomerates and the dominance of foreign owners, 
the Croatian media sector is highly commercialized. Entertainment genres prevail in 
both the electronic and print media. Croatia lacks a great, serious daily newspaper 
comparable with Delo in Slovenia or Politika in Serbia. Nevertheless, the 
newspapers Jutarnji list and Vecernji list provide good coverage of Croatian 
political, economic and social affairs. 



SGI 2015 | 16 Media 

 

 

 

 Cyprus 

Score 5  The media landscape is dominated by infotainment programming, and media 
organizations largely fail to provide in-depth analyses. The capacity to analyze and 
evaluate policies is hampered by a low level of issue knowledge, partisan approaches 
and low awareness of the code of journalistic ethics. Some also criticize media 
organizations for their connections to financial interests, which create an additional 
obstacle to their work. However, financial difficulties within the media are likely to 
increase dependency on these interests. 
 
Though political issues dominate print and electronic media coverage, little insight is 
offered. In-depth information is only occasionally provided by academics or experts 
invited to debates, in particular by the public broadcaster. Analysts often belong to 
specific ideological camps, but fail to disclose their links with political parties. Most 
journalists do little to limit the impact of their personal views and preferences on 
their work. In the period under review, the current government benefited from media 
coverage that was less critical than that faced by its predecessor, as its actions have 
been considered to be a necessary evil in tackling the serious crisis in spite of 
disagreements. 
 
Finally, political figures’ polarizing rhetoric and tendency to avoid nuances in their 
public statements persisted. This creates a further obstacle to providing high-quality 
information and in-depth analyses. 
 
The lack of transparency in print-media circulation figures and media ownership data 
are additional factors affecting the quality of information. 

 

 Greece 

Score 5  The most popular TV and radio channels are privately owned and provide 
infotainment rather than in-depth information. Such channels may offer in-depth 
information only in cases in which the economic interests of private media owners 
are affected by a prospective government decision. Media owners often change sides, 
now favoring the government, then the opposition.  
 
The state-owned TV and radio channels – which cater to a small audience and cannot 
really compete with private channels – offer somewhat more sophisticated 
information and analysis. However, the sudden shutting down of the national 
broadcaster (ERT) by the government in June 2014 led to a gap in public 
broadcasting. A transitional, understaffed, public broadcaster functioned until May 
2014 when a new public broadcaster (NERI) fully replaced the old one. Syriza’s 
party cadres reject all invitations by NERIT and demand the re-opening of ERT. In 
NERIT, the quality of information and analysis depends on the professionalism of 
producers and journalists.  



SGI 2015 | 17 Media 

 

 

 
On the other hand, the circulation of dailies is comparatively low. Sunday 
newspapers have a larger circulation and Sunday newspapers feature articles based 
on investigative journalism. Most people inform themselves through TV programs or 
various news websites. In a few websites, one may follow debates provoked by an 
informed contributor. Such debates often revolve around the causes and 
consequences of the economic crisis and the management of the crisis. In short, one 
may find interesting in-depth information by browsing Greek websites. 
 

 

 Latvia 

Score 5  A minority of the 10 most important mass-media brands in Latvia provide high-
quality information. The majority of reporting is a mix of quality information and 
infotainment programs. The financial constraints on the media brought about by 
audience shifts to internet-based sources and budget cuts to public broadcasting have 
had a negative effect on the provision of high-quality content.  
 
Nevertheless, some newcomers to the media scene have succeeded in meeting a high 
standard of quality. The weekly magazine IR, established in 2010, provides in-depth 
information on government policy plans. Investigative reporting on public and 
private television stations fulfills a watchdog function. Sustained analytical focus on 
issues of public concern is provided by Re:Baltica, founded in August 2011. 
Re:Baltica is a non-profit organization that produces investigative journalism in the 
public interest. Since its establishment, it has focused on issues such as the social 
costs of economic austerity, consumer protection and drug-money flows. By 
cooperating with the mainstream media, it has succeeded in moving these issues onto 
the public agenda. 
 
Economic constraints on the media have exacerbated the media’s tendency to allow 
financial pressures to influence content. Research indicates that hidden commercial 
advertising can be arranged in any media channel in Latvia. Hidden political 
advertising is denied by the Latvian-language media, but acknowledged by the 
Russian-language media. 
 
Citation:  
Rožukalne A. (2010), Research Paper on Hidden Advertising Issues in the Media, Available at (in Latvian): 
http://politika.lv/article_files/21 17/original/slepta_reklama_mediju_p rakse.pdf? 1343212009, Last assessed: 
20.05.2013 

 

 

 Lithuania 

Score 5  A minority of mass-media organizations, whether TV, radio, print or online, provide 
high-quality information content analyzing government decisions. Since it is quite 
expensive to provide high-quality analysis within Lithuania’s small media market, 



SGI 2015 | 18 Media 

 

 

the state-funded National Radio and Television is in the best position to undertake 
in-depth analysis of government decisions. Other mass-media brands tend to produce 
infotainment-style programming. Although the Lithuanian media are regarded as 
quite independent, they are not widely trusted by the public; indeed, in late 2014, 
only 38.8% of respondents in a national survey said they trusted the media. 
 
Citation:  
http://www.vilmorus.lt/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=2&cntnt01returnid=20. 

 

 

 Malta 

Score 5  As media outlets are essentially dominated by Malta’s two major political parties, 
much of the information published by the media is often deemed “infotainment,” or 
seen as sensational and/or superficial. Detailed reports on government policy or 
issues are seldom produced, although some media outlets have greatly improved 
with regard to this aspect of reporting. 
 

 

 Mexico 

Score 5  The quality of the media is mixed. The quality of some Mexico City newspapers and 
magazines is high, but the rest of the press, particularly radio and TV, focuses mainly 
on entertainment. One problem is that journalists are not always well educated, and 
sometimes fail to understand or explain complex issues accurately. Journalists are 
also sometimes targeted by criminal gangs, and fear can inhibit some kinds of 
reporting. A televisual media reform is on the government agenda. The main reform 
proposed is to expand the number of TV channels provided. This change would 
probably be good for public revenue, but is unlikely to improve the intellectual 
quality of the media. On the other hand, media diversity is increasing (if one includes 
online media), and Mexicans do have access to high-quality offerings if they are 
interested. 
 

 

 New Zealand 

Score 5  Not all television and radio stations produce high-quality information programs, but 
both Television New Zealand (TVNZ) and Radio New Zealand provide a regular 
evaluation of government decisions. TVNZ’s TVOne has three news programs per 
day, each lasting between 30 minutes to one hour, as well as a lighthearted daily 
current affairs magazine-style program. It also has an hour-long current affairs 
program, “Q and A,” which screens once a week and focuses on domestic politics. 
TVNZ 7, a station established in March 2008, offers a range of programming, 30% 
of which focuses on news programs that offer background information. Although the 
channel attracted a small but loyal audience, it has since been closed. A second 



SGI 2015 | 19 Media 

 

 

television network, TV3, offers a similar news and current affairs schedule to that of 
TVNZ. Radio New Zealand has four extensive news features per day in addition to 
hourly news programs. Newspapers provide information and analysis on government 
decisions and policy issues –although many articles report government statements 
verbatim and such stories tend to be relegated to the inner pages – with law and order 
and celebrity stories dominating the headlines. 
 
Citation:  
TV One: http://tvnz.co.nz/tv-one (accessed October 9, 2014). 
Radio New Zealand: http://www.radionz.co.nz/news/programmes (accessed October 9, 2014). 

 

 

 Slovakia 

Score 5  The quality and professionalism of media reporting in Slovakia is not extraordinarily 
high. The public TV and radio stations have lost market shares. Moreover, the 
commercialization of nationwide broadcasters, with a consequent negative impact on 
public-interest news and current-affairs coverage, has not left the public stations 
untouched. During the period of review, an alarming development in the print media 
was evident. The financial group Penta acquired two additional publishing houses, 
Trend Holding and 7 Plus, and will thus control top-selling magazines and 
periodicals such as the Trend business weekly, the third-biggest daily tabloid Plus 
Jeden Deň, and the Plus 7 Dní tabloid weekly. As of the time of writing, there were 
reports that Penta was working on a number of new acquisitions, including a 
purchase of the news-only TA3 television station. In October 2014, Penta took over a 
50% share of publisher Petit Press from German co-owner Rheinisch–Bergische 
Verlagsgesellschaft (RBVG). The flagship project of Petit Press, and Slovakia’s 
major daily newspaper, is the non-tabloid Sme. Sme’s editor-in-chief, Matúš 
Kostolný, along with his four deputies Tomáš Bella, Lukáš Fila, Konštantín 
Čikovský and Juraj Javorský, resigned following the acquisition and started a new 
daily, Denník N. This decision was positively perceived by the public, and many 
individuals made monetary contributions to help the new publication achieve an 
initial financial security. 
 

 

 South Korea 

Score 5  Taking into account not only freedom of the press, but also media pluralism and 
quality, the main problem with South Korean media is the low quality of many 
outlets in terms of their ability to serve as facilitators of public debate or civic 
culture. Part of the problem here is the country’s strong commercialism and 
associated weakness in political journalism. The main TV programs produce a mix 
of infotainment and quality information about government policies. Beginning in 
2009, the Lee Myung-bak administration instituted a biweekly radio address in 
which Lee explained government policies. 



SGI 2015 | 20 Media 

 

 

 
Evening news programs are extensive, but a large portion is devoted to various 
scandals and scoops. Deeper analysis of information exists, but is rare on television 
in comparison to public radio stations, such as KBS 1. In the last four years, TV and 
radio organizations have shifted their programming in the direction of entertainment 
and infotainment. Political programs have either been replaced or their teams 
shuffled. In December 2011, four new cable channels run by South Korea’s main 
newspapers began broadcasting. As commercial programs, they tend to favor 
infotainment. On the other hand, however, their connection with major newspapers 
may prove to be a good basis to produce quality information. Some mass media 
intentionally conceal or distort the information to help the president and ruling party 
in politically sensitive news. 
 

 

 Bulgaria 

Score 4  Bulgaria’s media sector is characterized by three main features. First, it suffers from 
heavy bias, focusing on sensationalism and scandal as a means of gaining public 
attention rather than producing in-depth and consistent coverage and analysis of 
important societal processes. Second, during the years of economic crisis, the 
mainstream media (both press and electronic) has become heavily dependent on 
government money for advertising and information campaigns, a fact that enables 
the government to exert influence. Thirdly, most print-media organizations can be 
considered as appendages to their owners and publishers’ businesses; as a 
consequence, high-quality journalism definitely takes a back seat relative to other 
business interests. In their coverage of government policies, most major media 
organizations concentrate on short-term sensationalist aspects. They tend to frame 
government decisions as personalized power politics, diverting attention away from 
the substance of the policy toward the entertainment dimension. Usually there is no 
coverage of the preparatory stages of policy decisions. When coverage begins, basic 
information about a given decision or policy is provided, but typically without any 
deep analysis of its substance and societal importance. Exceptions – such as the very 
substantial and in-depth discussion of the South Stream gas pipeline project in 2013 
and 2014 – are rare. 
 

 

 Chile 

Score 4  Although locally produced news programs are generally of high quality and draw 
large audiences – particularly through radio – Chile’s newspapers and the main 
public TV stations report tabloid news, and employ the bold headlines and 
techniques with strong popular and infotainment appeal. Furthermore, statistics 
released by the National TV Commission (Consejo Nacional de Televisión) show 
that on average, less than five hours a week per channel or radio station is spent 



SGI 2015 | 21 Media 

 

 

discussing in-depth political information. More than 50% of the news presented 
through publicly accessible channels is dedicated to sports and crime events. Surveys 
indicate that the Chilean audience would prefer less sports news and more focus on 
national and international politics. Due to the biased media landscape, there is a 
strong ideological framing regarding political information and policy discussion. 
Chile’s largest free TV channel (TVN) is state-owned, and by law is required to 
provide balanced and equal access to all political views and parties – a regulation 
which is overseen by the National Television Directorate (Consejo Nacional de 
Televisión, CNTV). Although La Nación and TVN are state-owned, they must 
operate according to market rules; they have to self-finance by relying on advertising 
and high audience ratings. Since the print edition of the La Nación newspaper was 
eliminated under former President Sebastián Piñera’s administration, the quality of 
its reporting and in-depth information on government decision-making has dropped 
dramatically. 
 
Citation:  
http://www.cntv.cl/prontus_cntv/site/artic/20130723/asocfile/20130723171104/pluralismo_en_la_televisi__n_p__bli
ca.pdf 

 

 

 Hungary 

Score 4  The sharp polarization of political life in Hungary has facilitated a replacement of in-
depth analysis by a preoccupation with scandals, whether real or alleged. There is 
relatively little in-depth analysis of government decisions and the performance of the 
government in the government-controlled media, or in those outlets close to Fidesz. 
Aside from the influences of camp bias and a weak coverage of international affairs, 
however, some of the print publications close to the parliamentary opposition have 
kept up a relatively intensive coverage of government actions. As a reaction to the 
government’s attempts at controlling the media, social media and Internet editions of 
established print publications have gained in importance. In the months since the 
2014 parliamentary elections, the establishment of the government’s National 
Communications Office and the announced advertisement tax have raised concerns 
about a further decline in the quality of media reporting. At the same time, the rifts in 
the Fidesz camp that emerged in the second half of 2014 might ultimately lead to a 
greater degree of media pluralism. 
 

 

 Romania 

Score 4  Media coverage of government decisions and action on the television stations and in 
the newspapers with the largest market shares is highly partisan, largely focusing on 
political scandals and key politicians’ personalities rather than providing in-depth 
policy analysis. While government officials often appear on political talk shows to 
discuss government plans and decisions with political analysts, the format and style 



SGI 2015 | 22 Media 

 

 

of these shows (where participants often interrupt each other and primarily try to 
score rhetorical points) is not very suitable for providing nuanced and contextualized 
analysis of government decisions. Nonetheless, there is a clear minority of mass-
media brands, such as the Digi 24 television station and HotNews.ro, an online news 
source, that produce higher quality, less partisan and more in-depth information. 
These sources – as well as some of the more serious print media (such 22 magazine) 
– have much smaller market shares than do television stations specializing in 
political infotainment, particularly the Antena 3 television station. 
 

 

 Turkey 

Score 4  Despite the pluralistic media scene in Turkey, the Turkish media (TV channels, 
newspapers, etc.) seems increasingly split between proponents and opponents of the 
AKP government. In consequence, it is difficult for citizens to find objective or 
substantive in-depth information on government policies and government decision-
making. The dominant media-ownership structure, the government’s clear-cut 
differentiation between pro- and anti-government media, and the increasingly 
polarized public discourse make it difficult for journalists to provide substantial 
information to the public. This is true even of the main news agencies, such as 
Anadolu, ANKA, Doğan and Cihan. Superficial reporting and self-censorship are 
widespread within the major media outlets. Thus, few newspapers, radio or TV 
stations offer in-depth analysis of government policies or their effects concerning 
human rights, the Kurdish issues, economic conditions and so on. Social media has 
recently become a major means of communication, but is limited in its reach to 
urban, primarily young segments of society. Moreover, it is restricted by the 
government. 
 
Citation:  
Derya Sazak, Batsın Böyle Gazetecilik (İmralı Zabıtları / Gezi / 17 Aralık), İstanbul: Boyut Yayın Grubu, 2014. 
Open Society Foundation, Digital Journalism: Making News, Breaking News, July 2014, 
http://www.opensocietyfoundations.org/sites/default/files/mapping-digital-media- overviews-20140828.pdf 
(accessed 5 November 2014) 

 

 



 

 

 

 

This country report is part of the Sustainable Governance Indicators 2015 project. 

 

© 2015 Bertelsmann Stiftung 

 

 

 

 

 

 

 

Contact: 

 

Bertelsmann Stiftung 

Carl-Bertelsmann-Straße 256 

33311 Gütersloh 

 

Dr. Daniel Schraad-Tischler 

daniel.schraad-tischler@bertelsmann-stiftung.de 

 

Dr. Christian Kroll  

christian.kroll@bertelsmann-stiftung.de 

 

 

 

 

 

 


