
Sustainable
Governance
IndicatorsSGI

G
et
ty
 Im
ag
es
/i
S
to
ck
p
h
o
to
/Z
C
Li
u

Sustainable Governance
Indicators 2017

Media Report
Media Reporting



SGI 2017 | 2 Media 

 

 

Indicator  Media Reporting 

Question  To what extent do media provide substantive in-
depth information on decision-making by the 
government? 

  41 OECD and EU countries are sorted according to their performance on a scale from 10 
(best) to 1 (lowest). This scale is tied to four qualitative evaluation levels. 
 

10-9 = A clear majority of mass media brands focus on high-quality information content analyzing 
government decisions. 

8-6 = About one-half of the mass media brands focus on high-quality information content analyzing 
government decisions. The rest produces a mix of infotainment and quality information 
content. 

5-3 = A clear minority of mass media brands focuses on high-quality information content analyzing 
government decisions. Several mass media brands produce superficial infotainment content 
only. 

2-1 = All mass media brands are dominated by superficial infotainment content. 

   

 

 Finland 

Score 9  By providing a continuous flow of information and background analysis, the main 
print media, TV and radio stations in Finland offer substantive in-depth information 
on government decisions. This provision takes different forms, such as inserts in 
regular news programs, special features, debates between proponents of conflicting 
views, debates between representatives of the government and opposition parties, 
regular broadcasts of government hearings in parliament, and so on. Empirical 
information about program volume is not available, but subtracting for “infotainment 
programs,” between five and seven hours a week of television and radio 
programming is dedicated to governmental issues. Daily newspaper circulation 
numbers remain reasonably high, with newspapers often providing high-quality 
political reporting. 
 

 

 Ireland 

Score 9  The Broadcasting Authority of Ireland (BAI) aims to ensure that “the democratic 
values enshrined in the constitution, especially those relating to rightful liberty of 
expression, are upheld,” and that broadcasting services are “open and pluralistic.” 
 
The largest TV and radio stations in Ireland are operated by RTÉ, a state-owned 
public service broadcaster financed by revenue from the mandatory TV license, as 
well as by advertising. Since 1988, RTÉ has faced competition from privately owned 
radio and television stations. RTÉ devotes a significant proportion of TV and radio 



SGI 2017 | 3 Media 

 

 

air time to news and commentary on current affairs and political issues. It also 
undertakes original investigative journalism. The privately-owned TV and radio 
stations have to devote specified proportions of airtime to current affairs and public 
service programs. However, in terms of listener hours, music and entertainment 
outweigh current affairs and analysis. 
 
The main stations produce high-quality information programs and programs devoted 
to in-depth analysis of government policy and decisions. They provide forums for 
discussions of current affairs, as well as outlets for opinions and grievances. These 
programs elicit reactions and responses from politicians. The two largest-circulation 
daily newspapers provide ample information on and analysis of government 
decisions. 
 
The Press Council of Ireland provides an independent forum for resolving 
complaints about the press. In 2012, the United Kingdom’s Leveson inquiry 
mentioned the Irish Press Council as a model. 
 
Irish newspaper circulation (print and electronic versions combined) continued to fall 
over the review period, but the main newspapers are devoting additional resources to 
improved electronic dissemination of news and analysis. 
 

 

 Norway 

Score 9  The mass media’s treatment of government decisions and policy is fairly accurate 
and informative. The two largest broadcast-television channels, NRK and TV2, both 
produce broad-ranging evening news programs that typically devote considerable 
space and time to governmental and political affairs. Both channels also regularly 
(almost daily) broadcast debates and discussions on current affairs. 
 
Statistics show news programs and political debates to have a high number of 
viewers. Both large television organizations have, over time, maintained and to some 
extent strengthened their news coverage, in TV2’s case by having a new news 
channel, and in NRK’s case by developing a strong brand for news, documentaries 
and public debate. Political news is frequently featured on popular televised 
infotainment shows on Friday nights. The leading radio channels, NRK and to a 
lesser extent P4, also devote considerable time to political news. 
 
The changing media economy, which is undergoing digitization and struggling to 
find ways to fund content, has posed massive challenges to many Norwegian media 
outlets. Staff cuts have resulted in a reduction of news production, which will likely 
undermine reporting quality and the media’s role as the fourth pillar. At the same 
time, social media has become a key source of news. Powers and resources have 
therefore also shifted from the professionally edited media, to new digital media 
actors and to a more complex mix of edited and unedited news. 



SGI 2017 | 4 Media 

 

 

 

 

 Sweden 

Score 9  Together with Norway, Japan and Finland, Sweden ranks very high regarding the 
news consumption. The overall quality of the political coverage provided by 
Swedish media is good, if not extremely good.  
 
Public service radio and TV in Sweden is still central to the media system. There 
have been discussions and Commissions concerning the future of public service but 
so far no major changes have been put on the agenda.  
 
Compared to many other countries, the coverage is presented by journalists who are 
experts on Swedish politics. The level of analysis is good and, for most the part, 
balanced. There is obviously sometimes less professional coverage, too, but taken 
together, the quality of Swedish newspapers is very good. 
 
Citation:  
Olsson, J., H. Ekengren Oscarsson and M. Solevid (eds.) (2016), Eqvilibrium (Gothenburg: The SOM Institute). 

 
 

 Switzerland 

Score 9  Radio and TV programs are of high quality in Switzerland. With very few 
exceptions, radio reports are reliable and analyses performed on an independent basis 
in a professional way. Some television programs are trending toward infotainment 
and the personalization of politics.     
 

 

 Canada 

Score 8  Canada’s main TV and radio stations produce a mix of infotainment and high-quality 
information programs. Public broadcasters, including the CBC and provincial TV 
channels such as TV Ontario (TVO), provide extensive and often high-quality 
coverage of politics and news, with a minimum of five to seven hours per week of 
in-depth information on government decisions, and often more. Examples of such 
programs include TVO’s The Agenda and CBC’s The House. A 2013 study 
comparing news coverage in 11 countries found that the share of news content as a 
percentage of total broadcast time was highest in Canada, both for domestic and 
international news coverage. The Canadian media coverage is further enhanced by 
international news channels such as CNN, BBC World News and Al Jazeera, which 
are readily available through cable networks. One caveat is that there is little 
competition among public broadcasters; on the other hand, private broadcasters (with 
the exception of the Canadian Parliamentary Access Channel) are generally focused 
primarily on infotainment. Private broadcasters, especially the Canadian 



SGI 2017 | 5 Media 

 

 

Parliamentary Access Channel (CPAC), also provide analysis of government 
decisions. Certain print media, such as the Globe and Mail, provide comparatively 
high-quality and comprehensive analysis of public policy. Others, such as La Presse, 
the National Post and other Postmedia publications, provide good coverage of 
public-policy issues. 
 
In March 2016, the liberal government eliminated all fees related to Access to 
Information requests except for the CAD 5  application fee in an effort to increase 
transparency. Parliament has voted to amend the Access to Information Act to 
streamline the request process and make more information available. 
 
Citation:  
Aalberg et al (2013). International TV News, Foreign Affairs Interest, and Public Knowlege, Journalism Studies, 
14:3, 387-406. 

 

 

 Denmark 

Score 8  As in other democracies, the media plays an important role in Denmark. Some have 
argued that the media constitutes a fourth power, next to the legislative, executive 
and judiciary powers in modern democracies; and that journalists play the role of 
citizen advocates vis-à-vis public authorities. The media partly have power, through 
editorial decisions, not to cover certain stories, yet obviously they have to be 
selective. Like media outlets elsewhere, the Danish media shows a tendency to make 
the news easier for the public to relate to by simplifying or personalizing the stories 
reported, and emphasizing an element of conflict. In editorial decisions about who or 
what is covered, there appears to be a tendency to favor top politicians and 
government representatives. Weaker actors, such as immigrant representatives or 
ethnic minorities, get less coverage, although immigration stories have become 
important in recent years and now form part of daily news coverage. 
 
Apart from daily news programs, some television and radio stations offer more 
analytical programs where issues can be analyzed more in depth. Some of these 
programs can be quite informative. It is worth mentioning that the education of 
journalists has improved in recent years. 
 
Overall, it is fair to say that the Danish media covers national news much more 
closely than international news, including issues regarding the European Union. Like 
elsewhere in the world, public and media outlets increasingly use the internet, with 
all major media now having websites. Moreover, they face competition from social 
media. Policy makers are also increasingly using social media, like Twitter, to make 
policy statements. 
 
Media access to internal government documents has been a sensitive issue because 
of changed legislation regarding the access to such documents (offentlighedsloven). 
The new law entered into force 1 January 2014. The two aspects of the new law most 



SGI 2017 | 6 Media 

 

 

criticized were the possibility of the government denying access to internal 
documents exchanged between a minister and experts (Art. 24) and between a 
minister and a member of the parliament (art. 27). The law will be evaluated after its 
third year. 
 
Citation:  
Peter Munk Christiansen og Lise Togeby, Magten i Danmark. Copenhagen: Gyldendal. 
 
“Fakta om ny offentlighedslov,” http://www.politiko.dk/nyheder/fakta-om-ny-offentlighedslov (accessed 23 October 
2014). 
 
“Ny offentlighedslov – ny praksis for journalister,” http://www.aabenhedstinget.dk/ny-offentlighedslov-ny-praksis-
for-journalister-2/ (accessed 23 October 2014). 
 
Jørgen Grønnegård Christiansen and Jørgen Elklit (eds.), Det demokratiske system. 4. udg. Chapter 7. Hans Reitzels 
Forlag, 2016. 

 

 

 Estonia 

Score 8  By providing a continuous flow of information and background analysis, the main 
daily newspapers, TV and radio stations offer substantive in-depth information on 
government plans and policies. There are six national daily newspapers, two main 
weeklies, two online news portals, four TV channels and three public-radio channels. 
Together, these provide adequate information and in-depth analysis of government 
policy, and comprise the majority of the entire domestic media market (except for 
radio broadcasting, where music stations account for the largest market share). 
Policy-related information takes different forms, including inserts in regular news 
programs, interviews with experts, debates between proponents of conflicting views, 
debates between representatives of government and opposition, regular broadcasts of 
parliament sessions and government press conferences. 
 
However, two shortcomings are evident here. First, the media tends to pay more 
attention to the performance of political parties as organizations than to the parties’ 
positions on various policy issues. Secondly, information on government activities is 
typically provided not in advance of decisions, but only after decisions have already 
been made. 
 

 

 United Kingdom 

Score 8  The main TV and radio stations in the United Kingdom – especially those like the 
BBC that operate under a public charter – provide an extensive array of high-quality 
news services. Government decisions feature prominently in this programming, and 
information and analysis on government decisions are both extensive and held to a 
high standard. There is substantial competition for viewers, in particular between the 
BBC, ITV, Sky and Channel 4. In addition to news programs, all provide in-depth 
analysis programs on politics and policy in a variety of formats. The Today 



SGI 2017 | 7 Media 

 

 

Programme on BBC Radio 4 is well known for its highbrow political analysis and 
scrutiny, and often sets the tone for political debates. Newsnight is the flagship 
political-news program on TV.    
 
The style of interview on these programs is often explicitly not deferential, and even 
quite confrontational – especially toward ministers. This is justified by the need to 
hold politicians and especially government ministers to account. Local radio and 
press also have a tangible influence within their localities and an increasing number 
of people resort to online services, most notably BBC Online, as a source of 
information on government.   
 
Scandals both in the private sector (News of the World) and the public sector (BBC) 
may have cost some credibility but have so far had no recognizable influence on the 
functioning of the media system as a whole. Despite political pressure, The Guardian 
newspaper played a crucial role in the global surveillance disclosures of 2013 and 
was awarded the 2014 Pulitzer Prize for its efforts.     
 

 

 Austria 

Score 7  The freedom of the press in Austria is guaranteed by European and national law. 
Nevertheless, two problems are relevant: 
 
• The Austrian media lack pluralism. The publicly owned Austrian Broadcasting 
Corporation (ORF) dominates the radio and television broadcast markets, although 
competition by foreign and privately owned media is growing. In response to 
criticism of this dominance, the ORF offers guarantees of internal independence and 
internal political pluralism. The ORF is impartial by law and fulfills its mandate 
reasonably well, making up for deficits existing elsewhere in the media environment. 
The increasing significance of social media is a deepening challenge because it is not 
bound by the rules of impartiality as the ORF is. 
 
• The country’s print-media market is highly concentrated. One daily paper, Die 
Kronen Zeitung, serves more than a third of the country’s readership, and uses this 
dominant position to issue biased political information, often in a simplified manner. 
Moreover, the expanding role of freely distributed print media, more or less 
dependent on funds for commercial or political promotion is problematic insofar as it 
makes it more difficult for readers to distinguish propaganda from information. 
High-quality political information is available from daily and weekly papers with 
more limited circulation, but high-quality media face considerable financial 
difficulties. In 2016, the number of daily newspapers was reduced again when the 
“Wirtschaftsblatt”  stopped its circulation. 
 



SGI 2017 | 8 Media 

 

 

 

 Germany 

Score 7  Public TV and radio broadcasters generally offer in-depth reports on political 
processes. Competition between the two main public television broadcasters, ARD 
and ZDF, has forced them to copy the private channels’ successful infotainment and 
politainment formats. Nevertheless, by international standards, ARD and ZDF, in 
particular, offer citizens the opportunity to obtain a relatively deep knowledge of 
political decision-making and their market share has stabilized in recent years. The 
plurality of the country’s television broadcast market is enhanced by the availability 
of programming from international broadcasters such as CNN, BBC World, CNBC 
Europe and Al-Jazeera. However, public trust in the media has decreased 
considerably over recent years, particularly regarding mainstream reporting of the 
refugee situation. 
 

 

 Israel 

Score 7  The Israeli media industry is adapting to the global trend of decreased consumption 
of print and radio news media, and increased dominance of television, Internet and 
social media websites. While the media landscape was joined in recent years by 
strong independent investigatory websites and blogs, which gained considerable 
attention in professional circles and among the public, new popular outlets such as 
the free daily “Israel ha’yom” often fail to deliver in-depth news coverage.  
 
Despite common tendencies to focus on prominent and popular topics of the hour, 
the Israeli press, public television channels and radio shows do offer interpretation 
and investigatory journalism that inform the public regarding policy decisions and 
long term strategies. Nonetheless, the growing rates of news consumption through 
social media websites (68% of 13 to 34 year olds and 50% of those 35 and over), 
with its shallow coverage, significantly reduce the percentage of Israelis exposed to 
in-depth journalism. 
 
In 2011, a law dramatically increasing the amount of damages for libel suits raised 
concerns about the future of the free press as an investigatory arena. A year later a 
legislative proposal sought to respond to this danger by establishing a national fund 
to cover legal expenses for journalistic work. The bill passed first call in the 
parliament, but never became a law. According to Freedom House, Israel’s press is 
only partly free. This is attributed to the owner-subsidized business model of “Israel 
ha’yom” and the unchecked expansion of paid content common in several media 
outlets. Some of the other factors contributing to lapses in Israel’s freedom of the 
press, according to Freedom House, can be found in PM Netanyahu’s decision to 
hold the position of communications minister himself. This has granted him 
exclusive control over media regulation. In addition, the government decided in 
October 2015 to outlaw the Northern Branch of the Islamic Movement, shutting 



SGI 2017 | 9 Media 

 

 

down its media channels. It also shut down the Israeli Broadcast Authority, 
threatening public broadcasting. 
 
Citation:  
Goldenberg, Roi, “‘the seventh eye’ website won the Israeli prize for critical media”, Globes 28.1.2013: 
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000817765 (Hebrew) 
Mann, Rafi and Lev-on, Azi, “Annual report: Media in Israel 2012 - agendas, uses and trends”, Ariel University 
School of Communication The Institute for the Study of New Media, Politics and Society In cooperation with IFAT 
and Kantar Media (June 2013): http://aunmedia.org/sites/default/files/research/mediareport2012.pdf (Hebrew). 
Mann, Rafi and Lev-on, Azi, “Annual report: Media in Israel 2015 - agendas, uses and trends”, Ariel University 
School of Communication The Institute for the Study of New Media, Politics and Society In cooperation with IFAT 
and Kantar Media (March 2016): 
http://aunmedia.org/sites/default/files/research/MediaReport2015%20FULL.pdf (Hebrew) 
Persisco, Oren, “Restraint and prudence”, The seventh eye website: http://www.the7eye.org.il/9774 (Hebrew). 
“Israel Freedom of the Press Country Report 2016” , Freedom House website: 
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2016/israel (English) 
Tucker, Nati, “Israel Hayom and Ynet are to blame: the Freedom of the Press in Israel is gowing downhill” 
TheMarker,  27.4.2016, http://www.themarker.com/advertisiang/1.2928127 (Hebrew) 
Lubell, Maayan, “Israel PM Netanyahu is accusing an investigative journalist of trying to bring down his 
government”, 08.11.2016 
http://www.businessinsider.com/r-netanyahu-attacks-israeli-media-singles-out-investigative-journalist-2016-
11?IR=T 

 

 

 Italy 

Score 7  The space allocated to political themes in Italian media is quite significant in the 10 
most important mass media brands (the three main national newspapers, Corriere 
della Sera, la Repubblica and Il Sole 24 Ore, which have print and online versions; 
the three state television channels RAI1, RAI2 and RAI3; the two Mediaset channels 
Canale 5 and Rete 4; and two other private TV channels – Skynews and La7). 
Television time (both public and private) allocated to political themes is substantial 
throughout the year, averaging more than seven hours per week. A large part of this 
time is devoted to debates and talk shows involving politicians, journalists and 
experts, and to covering the most important aspects of current political controversies. 
 
However, detailed, in-depth analysis of government decisions is much rarer, and 
debates tend to focus on the personality-driven dimensions of power politics. 
National newspapers provide more in-depth coverage of government decisions, often 
providing detailed dossiers on their content. Some radio and internet programming 
gives high-quality information in advance. The broader public has no access or does 
not seek access to these media. 
 

 

 Luxembourg 

Score 7  Luxembourg’s media outlets offer quality reporting on public affairs. All 
parliamentary debates are conducted in Luxembourgish and in public. Parliamentary 
meetings are broadcasted on Chamber TV (also available online) and debates of the 
country’s four largest local councils (Luxembourg City and Esch/ Alzette, 



SGI 2017 | 10 Media 

 

 

Differdange, Dudelange) can be followed online. Furthermore, the Ministers’ weekly 
public press briefings are given more importance than under the previous 
administration. 
 
In daily and weekly papers, articles are written in the three official languages 
(Luxembourgish, French and German) and sometimes in English as well. Certain 
newspapers are printed only in French; although an English-language monthly 
journal is also published. Moreover, the government is reforming the press subsidy 
system to include online media in recognition of the shifting media landscape.  
Media coverage is often reactive, when issues have already reached the public in the 
form of draft legislation or through parliamentary debate. Furthermore, media outlets 
are quite often used as instruments by interest groups or lobbyists seeking to 
influence government decision-making in its early stages. Such procedures often 
have a strong influence on government thinking, as political actors need to take into 
account views and opinions that are published in the media. In addition, since the 
2013 general election, social media has become more important due to the increasing 
number of social media users, and potential for disseminating information easily and 
rapidly. 
 
Reporting has lost some of its partisan bias. Most media outlets, especially 
newspapers, have adopted more balanced reporting to preserve or enlarge their 
audience. The media does play an important role in uncovering information behind 
government scandals or issues. One example is the extensive media coverage of the 
so-called Bommeleer affair (a series of bombings of public infrastructure in the 
1980s) that was finally brought to court. Allegations of dubious activities of the State 
Secret Service (SREL) also received extensive media coverage and were 
subsequently the subject of a special parliamentary inquiry. In these two events, 
media outlets played an crucial role in bringing light to issues that were not made 
clear by public prosecutors. 
 
Citation:  
“Das Bommeleeër-Dossier.” Luxemburger Wort, www.wort.lu/de/lokales/das-bommeleeer-dossier-
5092c3a9e4b0fe37043e8be8. Accessed 21 Feb. 2017. 
 
Esch.tv, esch.tv. Accessed 21 Feb. 2017. 
 
Hilgert, Romain. “Unter dem Tresen des CSV-Staats.” Land.lu, 26 Apr. 2013, www.land.lu/2013/04/26/unter-dem-
tresen-des-csv-staats /. Accessed 21 Feb. 2017. 
 
“Länderporträt Luxemburg.” Mediandatenbank, www.mediadb.eu/de/europa/luxemburg.html. Accessed 21 Feb. 
2017. 

 

 

 Netherlands 

Score 7  The past decade has seen a large expansion of digital radio and television 
programming. This has resulted in a richer supply of broadcasters, bundled in so-
called “plus packages” for viewers, which serve their own target groups with theme-



SGI 2017 | 11 Media 

 

 

specific broadcasts. In the digital sphere, viewers and consumers clearly have more 
choices.  
 
Dutch public television and radio stations produce high-quality information 
programs analyzing government decisions on a daily basis. Of the 13 national public 
broadcasters in the Netherlands, eight may be said to consider it their task to inform 
the public about governmental affairs and decision-making. The main public TV 
news channel, NPO (previously NOS), is required to provide 15 hours of reporting 
on political issues every week. On the radio, the First Channel is primarily tasked 
with providing information. In recent years, the scope of the First Channel within 
society has been decreasing. This is not surprising since new media (i.e., the internet) 
have grown at the expense of more traditional media and are becoming more 
influential in the provision of news. NPO broadcasts Politiek 24, a digital television 
channel on the internet that contains live streams of public debates, analyses, 
background information and a daily political show. As noted under the “Media 
Freedom” section, recent policy has pushed for a merger between public media 
organizations, as well as for limiting their broadcasts to issues of information and 
culture, leaving entertainment relatively more to commercial media. 
 
In 2015, a majority of Dutch citizens (55%) still read a newspaper or listen to the 
radio every day. Newspaper readers are to be found increasingly among the older 
and more highly educated population segment; digital subscriptions are on the rise. 
Younger people actually spend more time listening, watching and communicating on 
online platforms than older people. Social media platforms have become sources of 
news, even for journalists. Regional and local newspapers in particular are 
experiencing severe financial troubles, leading to strong consolidation and 
concentration tendencies, and a significant increase in one-paper and even no-paper 
cities. The internet is used daily by 86% of Dutch citizens. 
 
Citation:  
Raad voor Cultuur, Advies Meerjarenbegroting 2009-2013 Nederlandse publieke omroep. Politici en journalisten 
willen te vaak scoren. 
 
Media monitor, Jaarverslag 2015 (mediamonitor.nl, consulted 10 November 2016) 

 
 

 Spain 

Score 7  The main print periodicals (El País, El Mundo, ABC, La Vanguardia) provide a 
fairly significant amount of in-depth analyses of the Spanish policy process and 
sophisticated op-ed analyses of government decisions, despite their partisan 
preferences. The print-media readership is declining, and the impact of these 
publications is thus limited, but a growing number of readers have begun following 
online newspapers (either electronic versions of the mainstream print publications or 
standalone online publications such as El Confidencial or eldiario.es) and politics-
themed blogs (such as Agenda Pública, Nada es gratis or Piedras de Papel).  



SGI 2017 | 12 Media 

 

 

 
TV it the most important source of political information for the average citizen, since 
almost 70% of Spaniards watch TV news every day. However, a large portion of the 
time devoted to political information is given over to news and talk shows. News 
programs, which are generally objective and balanced, are aired on a twice-daily 
basis (from 14:00 to 15:00 and from 20:30 to 21:30) on all major TV channels. In 
addition, several infotainment-style debate shows are aired during workday mornings 
and on some evenings (on weekends) but these are often superficial, focusing on 
polarized arguments with limited contextualized analysis.  
 
A third of Spaniards also follow political news via radio stations, which devote many 
hours a week to political information. All main stations have early-morning and 
afternoon programs combining both background news and political debate, as well as 
a late-night news program. Privately owned radio stations are more ideologically 
biased than the major TV stations (with participants in the radio debates blatantly 
biased in favor of or against the government). There are also daily radio programs of 
reasonable quality focused on business, and therefore on economic policymaking. 
 
Citation:  
Noviembre 2016, Evolución de audiencia OJD de eldiario.es 
http://www.ojdinteractiva.es/medios-digitales/eldiario-evolucion-audiencia/totales/anual/3896/trafico-global/ 

 

 

 Belgium 

Score 6  Television-news programs provide a relatively reasonable level of information, with 
a greater share of high-quality content and less focus on personalities than in Italy or 
France, for example. However, the economic crisis in the media sector is 
accelerating a trend toward sensational, lower-quality information, as well as a 
growing inability to conduct in-depth investigations or monitor policymaking. 
 
Almost all television channels, public and private, organize political debates on 
weekends, but the substance is superficial at best. Pure “infotainment” programs are 
more widespread on Dutch-speaking than on French-speaking channels. 
 
The media from each linguistic community focus mostly on their own community, 
with little attention paid to events, personalities and perceptions in the other 
linguistic community. 
 

 

 France 

Score 6  Mass media, notably morning (radio) and evening programs, offer quality 
information concerning government decisions. As for print media, the crucial issue is 
the division between local and national media. A few quality daily papers and 
weekly papers provide in-depth information but their circulation is weak and on the 



SGI 2017 | 13 Media 

 

 

decline. In many instances, the depth and magnitude of information is dependent 
upon the level of polarization of the government policy. Instead, in local newspapers, 
information is often superficial and inadequate. The same division applies to private 
and public audiovisual channels. Some private channels offer only limited, 
superficial and polemical information. On the whole, economic information is rather 
poor. 
 

 

 Iceland 

Score 6  Iceland’s main TV and radio stations provide fairly substantive in-depth information 
on government decisions. Radio analysis typically tends to be deeper than that found 
on television since the small size of the market limits the financial resources of TV 
stations. However, in-depth analysis on TV increased significantly when the private 
TV station Hringbraut increased such analyses in their program in 2016. Critical 
analysis of government policies by independent observers, experts, and journalists is 
a fairly recent phenomenon in Iceland. The Special Investigation Commission report 
had a separate chapter on the media before and during the 2008 economic collapse. 
The report criticizes the media for not having been critical enough in their coverage 
of the Icelandic banks and other financial institutions before the 2008 economic 
collapse. The report argues, on the basis of content analyses of media coverage of the 
banks, that the media was too biased toward the banks. This bias, well known in the 
United States during the 1920s for example, was associated with overlapping 
ownership of the banks and media companies. 
 

 

 Japan 

Score 6  NHK, the public broadcaster, provides ample and in-depth information on policy 
issues. It had a near-monopoly in this role until the 1970s. Since that time, major 
private broadcasting networks have also moved into this field, while trying to make 
the provision of information entertaining. NHK also operates a news-oriented radio 
program (Radio 1). The widely read major national newspapers also provide 
information in a sober style. However, because of their close personal links to 
political figures, which finds its institutionalized expression in the journalist club 
system, these newspapers rarely expose major scandals. Nonetheless, their 
editorializing can be quite critical of government policy. Investigative journalism is 
typically confined to weekly or monthly publications. While some of these are of 
high quality, others are more sensationalist in character.  
 
The 3/11 disaster undermined public trust in leading media organizations, while 
spotlighting the emerging role played by new social media such as Twitter, Facebook 
and YouTube. Personnel changes at NHK after the Abe-led government took power, 
resulting in a leadership openly declaring its intention to steer a pro-government 



SGI 2017 | 14 Media 

 

 

course, as well as a reporting scandal involving the liberal Asahi newspaper, which 
further reduced faith in major media organizations. 
 
The dismissal and resignation of critical TV journalists point to government 
involvement, with the communications minister stating in early 2016 that 
broadcasting licenses may be withdrawn if programs are found politically biased. 
This has led to a public outcry, but with little tangible result. The new policy line of 
the government may result in lower quality information content on major media 
channels. 
 
Citation:  
Tomohiro Osaki, Academics, TV journalists slam minister’s threat against ‘biased’ programming, fear media self-
censorship, The Japan Times, 2 March 2016, http://www.japantimes.co.jp/news/2016/03/02/national/tv-journalists-
slam-ministers-threat-biased-programs-fear-media-self-censorship/ 

 

 

 Poland 

Score 6  Government decisions are widely covered by the country’s main TV and radio 
stations. Due to the media law, the public TVP is often dubbed as TV-PiS. Jacek 
Kurski, party ideologist, was appointed as TV director and hired several party loyal 
journalists as anchors for the news shows and other relevant positions. In the private 
media, despite a tendency toward infotainment, the quality of reporting, especially of 
the two major TV companies, POLSAT and TVN, has increased. Rzeczpospolita, the 
second-largest daily paper in Poland, has benefited from a change in ownership and 
editorial staff, and has become less politically partisan. Public trust in the objectivity 
of the media was always been quite low, but now it is at a very low position. The 
main TV news show Wiadomosci in TVP has lost 17% of its viewers. 
 
Citation:  
Markowski, R., M. Kotnarowski (2016): Rewolucja mniejszości, in: Polityka, No. 6. 

 

 

 Portugal 

Score 6  There continues to be a lack of systematic in-depth policy analysis. Policy analysis is 
usually delegated to expert commentators, with little or no journalistic work 
performed on policy issues. 
 
In the SGI report before last, we noted the large amount of commentary time allotted 
to former politicians, particularly on television, a pattern that generates potential 
conflict-of-interest questions and does not seem to have contributed to improving the 
quality of policy analysis. Perhaps the most salient example of the confluence 
between politicians and television during the review period was provided by Marcelo 
Rebelo de Sousa, a former leader of the PSD and Portugal’s most popular TV 
commentator. De Sousa held a regular slot in the main evening news every Sunday 



SGI 2017 | 15 Media 

 

 

on the TVI channel.  It is probably not accidental that he won the presidential 
election on the first round with 52% of the vote, despite a field of 10 candidates. 
 
Citation:  
Corinne Deloy, “Marcelo Rebelo de Sousa wins the presidential election in Portugal in the first round,”  Foundation 
Robert Schuman 24 January 2016. 

 

 

 Slovenia 

Score 6  In Slovenia, the majority of both electronic and printed mass media fail to provide 
high-quality information on government decisions and mostly focus on superficial 
subjects. However, there is a clear distinction to be made between the private and 
public media here. Whereas the private media, especially private electronic media, 
tend to focus on non-political information and infotainment, the public media, 
especially television and radio broadcasters, put much more emphasis on providing 
high-quality information about government decisions. They even devote some 
attention to the debates preceding these decisions. This particularly applies when 
debates are initiated by the government. 
 

 

 United States 

Score 6  For the interested citizen, it is easy to find a large volume of serious, high-quality 
reporting on government and policy, with balanced, reasonably objective treatment 
of issues – in print, on the Internet or on television. But such qualities do not 
describe the majority of major news outlets, nor the outlets used by the largest 
audiences. A majority of citizens obtain most of their news from television rather 
than newspapers or the Internet, and the quality of the national news broadcasts has 
been declining. However, reputable news-reporting and news-analysis programs are 
available on radio and TV networks. The information quality of talk shows varies, 
ranging from “infotainment” to the serious discussion of policy issues with reputable 
experts.  
 
The most damaging trend for public understanding is the decline of journalistic 
standards. Some media – most notoriously the conservative Fox News cable TV-
news network – exhibit pervasive ideological biases that are not confined to 
identifiable commentary or opinion segments, but also affect news reporting. Their 
broadcasts amount to outright polemical campaigning for or against certain political 
positions and their advocates. In addition, reflecting the economic problems of print 
journalism, the number of reporters covering Washington for daily newspapers 
declined from about 860 in 1998 to 575 in 2014. 
 



SGI 2017 | 16 Media 

 

 

 

 Australia 

Score 5  Television and radio stations vary in the time they devote to substantive information 
on policy issues and government decisions. Commercial broadcasters devote 
relatively little time to such matters, but the state-owned broadcaster, which has one 
national television station and a number of radio stations, as well as a website, 
devotes a considerable amount of time to high-quality analysis of government 
decisions. Newspaper coverage is likewise variable, with the popular newspapers 
providing superficial coverage and the quality “broadsheets” providing more in-
depth coverage and discussion. While Australia used to have more high-quality 
newspapers, market concentration has contributed to a decline in print-media 
diversity and quality. To some extent, countering this decline has been the 
emergence of a number of online-only news providers. While the impact of these 
news outlets is difficult to assess, it is clear that at least several of them have risen to 
the status of mass-media outlets that are widely read by members of the Australian 
community. 
 

 

 Croatia 

Score 5  As a result of the rise of media conglomerates and the dominance of foreign owners, 
the Croatian media sector is highly commercialized. Entertainment genres prevail in 
both the electronic and print media. Croatia lacks a great, serious daily newspaper 
comparable with Delo in Slovenia or Politika in Serbia. Nevertheless, the 
newspapers Jutarnji list and Vecernji list provide good coverage of Croatian 
political, economic and social affairs. As for electronic media, market share has 
shifted from the partisan public broadcaster HRT to the more objective independent 
broadcasters TV Nova and RTL Croatia. 
 

 

 Cyprus 

Score 5  The crisis has exacerbated the chronic problems of the media landscape, dominated 
by infotainment programming that lacks in-depth analyses. The capacity to analyze 
and evaluate policies is hampered by a low level of issue knowledge, partisan 
approaches and low awareness of the media ethics code. The media’s dependency on 
financial interests is visible on editorial content and news coverage. 
 
Political issues are widely covered in print and electronic media, but with little 
insight offered. In-depth information is only occasionally offered, typically by 
invited academics or experts on the public broadcaster. Analysts often fail to disclose 
their political or other connections. Journalists’ personal views and preferences often 
influence reports and debates. In the period under review, government has continued 



SGI 2017 | 17 Media 

 

 

attracting criticism for inconsistent or controversial actions. The media often takes a 
populist approach in covering institutions and politicians.  
 
Media coverage is generally not helped by political figures’ polarizing rhetoric, 
confrontational tactics, and the absence of a creative and productive public debate. 
Polarized views on the Cyprus Problem affects media content. 
 
The absence of an audit body for print-media circulation figures and transparency in 
media-ownership affect the public’s capacity to evaluate the information received. 
 

 

 Czech Republic 

Score 5  The main TV and radio stations provide daily news programs and some deeper 
discussion and analysis programs on a weekly basis. However, much of the 
commentary is superficial, and debates are usually structured to represent the views 
of the main political parties. The quality of information on government decisions has 
improved with the digitalization process. Czech TV established CT24, a channel 
dedicated to news, which also broadcasts online and offers continual analysis of 
domestic and international events. The Czech Republic’s commercial media sector 
tends to eschew in-depth analysis of current affairs and instead follows an 
infotainment or scandal-driven news agenda. The ownership changes have further 
reduced the quality of the commercial media and increased the influence of private 
media owners on media content. The negative and often inaccurate articles on the 
migration issue in most of the print media testify to the lack of quality. 
 

 

 Greece 

Score 5  The media have been badly hit by Greece’s economic crisis. Facing declining 
circulation figures and advertising revenues, some outlets have imposed cuts or 
closed altogether. 
 
Reporters Without Borders has noted conflicts of interest in the senior management 
of some media outlets, saying wealthy owners and state officials have tried to 
consolidate and extend their power through the media. 
 
The most popular TV and radio channels are privately owned and provide 
infotainment rather than in-depth information. Such channels may offer in-depth 
information only in cases in which the economic interests of private media owners 
are affected by a prospective government decision. Media owners often change sides, 
first favoring the government, then the opposition.  
 
Political debates in the media tend to be rather general, along partisan lines, focusing 
on the government budget and trying to speculate on political developments. 



SGI 2017 | 18 Media 

 

 

Substantive in-depth information is rare and the presentation of issues is sentimental 
and partisan (pro- or anti-government) than objective.  
 
On the other hand, the circulation of dailies is comparatively low, though they are 
quite influential in shaping the daily agenda and in framing debates. Sunday 
newspapers have a larger circulation and Sunday newspapers feature articles based 
on investigative journalism. Most people inform themselves through TV programs or 
various news websites. On only a few websites, may one follow debates provoked by 
an informed contributor. In short, one may find interesting in-depth information by 
browsing Greek websites, but overall in the period under review there was no change 
in the aforementioned rather unsatisfactory performance of Greek media. 
 
Citation:  
Τhe public broadcaster, ERT, was re-established by the Syriza-ANEL government through law 4324/2015, passed in 
April 2015 and implemented two months later. 

 

 Latvia 

Score 5  A minority of the ten most important mass-media brands in Latvia provide high-
quality information. The majority of reporting is a mix of quality information and 
infotainment programs. The financial constraints on the media brought about by 
audience and advertising shifts to Internet-based sources and limited budgets for 
public broadcasting have had a negative effect on the provision of high-quality 
content. Additional challenges include the proliferation of pro-Russian narratives in 
the media, broadcasted by Russia as well as Latvian outlets and shared through 
social networks.  
 
Nevertheless, some media players have succeeded in meeting a high standard of 
quality. The weekly magazine IR, established in 2010, provides in-depth information 
on government policy plans. Investigative reporting on public and private television 
stations fulfills a watchdog function. Sustained analytical focus on issues of public 
concern is provided by the non-profit investigative-journalism center Re:Baltica, 
founded in August 2011. It focuses on issues such as the social costs of economic 
austerity, consumer protection and drug-money flows. By cooperating with the 
mainstream media, it has succeeded in moving these issues onto the public agenda. 
 
Economic constraints on the media have exacerbated the media’s tendency to allow 
financial pressures to influence content. Research indicates that hidden commercial 
advertising can be arranged in any media channel in Latvia. Hidden political 
advertising is denied by the Latvian-language media, but acknowledged by the 
Russian-language media. 
 
New concerns have arisen about the influence of Russia’s “hybrid warfare” on the 
media environment in Latvia, especially for Russian-language media consumers. 
Proposals to expand the public-broadcasting services to include Russian-language 
programming have stalled, however. 



SGI 2017 | 19 Media 

 

 

 
Citation:  
Rožukalne A. (2010), Research Paper on Hidden Advertising Issues in the Media, Available at (in Latvian): 
http://politika.lv/article_files/21 17/original/slepta_reklama_mediju_p rakse.pdf? 1343212009, Last assessed: 
20.05.2013 

 

 

 Lithuania 

Score 5  A minority of mass-media organizations, whether TV, radio, print or online, provide 
high-quality information content analyzing government decisions. Since it is quite 
expensive to provide high-quality analysis within Lithuania’s small media market, 
the state-funded National Radio and Television is in the best position to undertake 
in-depth analysis of government decisions. Andrius Tapinas, a famous Lithuanian 
journalist and TV host, recently launched a weekly political discussion show, which 
attracted about 4,000 financial supporters and thousands of viewers. Other mass-
media brands tend to produce infotainment-style programming. Although the 
Lithuanian media are regarded as quite independent, they are not widely trusted by 
the public. Indeed, in July 2016, only 38.7% of respondents to a national survey said 
they trusted the media. 
 
Citation:  
http://www.vilmorus.lt. 

 

 

 Malta 

Score 5  Media outlets are dominated by Malta’s two major political parties and published 
information can often be described as “infotainment,” sensational or superficial. 
Detailed reports on government policy are rarely available. However, increased 
competition among the independent media has improved the quality of media 
reporting, as has improvements to the Freedom of Information Act in 2012, though 
numerous restrictions still exist. Although increased competition has also allowed for 
more sensational or artificial reporting. 
 
Citation:  
Aquilina, K Information Freedom at last, Times of Malta 22/08/12 

 

 

 Mexico 

Score 5  The quality of the media is mixed. The quality of some Mexico City newspapers and 
magazines is high, but the rest of the press, particularly radio and TV, focuses mainly 
on entertainment. This is particularly troublesome as there is a high degree of media 
concentration, with only two national TV companies (Televisa and TV Azteca) 
controlling 94% of commercial TV frequencies. These companies have similar 



SGI 2017 | 20 Media 

 

 

programming and political inclinations, and account for 76% of the political news 
content consumed by Mexicans. The close ties between the two major television 
companies and the government limits their capacity to impartially inform the public. 
For example, the president’s wife is a former Televisa actress and model. In addition, 
the 2012 election created the “telebancada,” a prominent caucus of 20 congressmen 
who have worked directly or indirectly for one of the two TV companies.  
 
In an effort to reduce telecommunications concentration and increase transparency, 
the government approved a Federal Law of Telecommunications and Broadcasting in 
2014. This was an important step toward dissolving the questionable ties between the 
presidency and TV networks: Televisa was declared a preponderant agent and the 
government can impose restrictions on the share of frequencies it controls. However, 
doubts remain as to the reach of the telecom law. Telebancada altered some elements 
of the reform proposal and critics worry that TV networks’ interests will prevail. To 
date, the effect of the restrictions and sanctions is not yet clear. 
 
On the supply side, the quality of journalists remains a challenge as they sometimes 
fail to understand or explain complex issues accurately. Particularly on security 
related issues, increasing violence against critical and investigative journalism often 
results in self-censorship. Even if the telecom law is successful, it will not erase 
these challenges as it mainly focuses on the expansion of existing TV channels. This 
change will probably be good for public revenue, but is unlikely to improve the 
intellectual quality of news media and the safety of journalists.  
 
At the same time, media diversity (online media) has strongly increased in the last 
decade and Mexicans do have access to high-quality offerings if they are interested. 
Moreover, information on Mexican politics is easily accessible from US and Latin 
American media outlets due to technical progress. However, this diversity in content 
and quality will hardly have an impact on the majority of the population as only a 
very small minority of Mexicans use the Internet and newspapers as their main 
sources of political information. The influence of manipulating news and social 
media – a topic of increasing relevance in many OECD countries – is as yet an 
understudied theme in Mexico, but probably will gain importance in the next 
national elections. 
 
Citation:  
http://www.encup.gob.mx/work/models/Encup/Resource/69/1/images/Resultados-Quinta-ENCUP-2012.pdf 
http://www.americasquarterly.org/content/telecommunications-mexicos-new-reform 
http://www.internationalhispanicmedia.org/the-captured-liberal-model-media-systems-journalism-and-
communication-policies-in-latin-america/ 

 

 New Zealand 

Score 5  Not all television and radio stations produce high-quality information programs, but 
both Television New Zealand (TVNZ) and Radio New Zealand provide a regular 
evaluation of government decisions. TVNZ’s TVOne has three news programs per 



SGI 2017 | 21 Media 

 

 

day, each lasting between 30 minutes to one hour, as well as a lighthearted daily 
current affairs magazine-style program. It also has an hour-long current affairs 
program, “Q and A,” which screens once a week and focuses on domestic politics. 
TVNZ 7, a station established in 2008, offered a range of news and current affairs 
programming and attracted a small but loyal audience prior to its disestablishment in 
2012. A second television network, TV3, offers a similar news and current affairs 
schedule to that of TVNZ. Radio New Zealand has four extensive news features per 
day in addition to hourly news programs. Newspapers provide information and 
analysis on government decisions and policy issues – although many articles report 
government statements verbatim and such stories tend to be relegated to the inner 
pages – with crime and celebrity stories dominating the headlines. The decline of 
investigative journalism by electronic- and print-media outlets has been noted by 
media commentators, although Internet commentary, including blogs, has to some 
extent provided a substitute. 
 
Citation:  
TV One: http://tvnz.co.nz/tv-one (accessed October 9, 2014). 
Radio New Zealand: http://www.radionz.co.nz/news/programmes (accessed October 9, 2014). 

 

 Slovakia 

Score 5  The quality and professionalism of media reporting in Slovakia is not extraordinarily 
high. The public TV and radio stations have lost market shares. Moreover, the 
commercialization of nationwide broadcasters, with a consequent negative impact on 
public-interest news and current-affairs coverage, has not left the public stations 
untouched. As for the print media, the recent ownership changes have raised 
concerns about the political agenda of the new owners and the resulting decline in 
journalistic quality. A new risk is the growing popularity of conspiracy websites, 
many of which are sponsored by Russia. 

 

 South Korea 

Score 5  South Korea’s main problem with regard to media is the low quality of many outlets 
in terms of their ability to serve as facilitators of public debate or civic culture. Part 
of the problem here is the country’s strong commercialism and associated weakness 
in political journalism. While the most prominent TV stations produce a mix of 
infotainment and quality information about government policies, the last four years 
have seen TV and radio organizations further shift their programming in the 
direction of entertainment and infotainment. Political programs have either been 
replaced or their teams shuffled. In December 2011, four new cable channels run by 
South Korea’s main newspapers began broadcasting. As commercial programs, they 
tend to favor infotainment. On the other hand, however, their connection with major 
newspapers may prove to be a good basis for the production of quality information. 
Some mass media intentionally conceal or distort politically sensitive information in 
order to help the president and ruling party. 



SGI 2017 | 22 Media 

 

 

 

 

 Bulgaria 

Score 4  Bulgaria’s media sector is characterized by three main features. First, it suffers from 
heavy bias, focusing on sensationalism and scandal as a means of gaining public 
attention rather than producing in-depth and consistent coverage and analysis of 
important societal processes. Second, in recent years, due to a combination of 
economic crisis and increasing competition from new media, the mainstream media 
(both press and electronic) have become heavily dependent on government money 
for advertising and information campaigns, a fact that enables the government to 
exert influence. Thirdly, most print-media organizations can be considered as 
appendages to their owners and publishers’ businesses; as a consequence, high-
quality journalism definitely takes a back seat relative to other business interests. 
 
In their coverage of government policies, most major media organizations 
concentrate on short-term sensationalist aspects. They tend to frame government 
decisions as personalized power politics, diverting attention away from the substance 
of the policy toward the entertainment dimension. Usually there is no coverage of the 
preparatory stages of policy decisions. When coverage begins, basic information 
about a given decision or policy is provided, but typically without any deep analysis 
of its substance and societal importance. Online media, whose numbers and 
importance are increasing, offer a new venue for coverage of policy decisions. In 
some instances, such media hold a promise for both more timely, and more in-depth 
reporting on topical issues. 
 

 

 Chile 

Score 4  Legal norms are published in the Official Journal (Diario Oficial de la República de 
Chile), a state institution dependent on the Ministry of the Interior and Public 
Security. Its print version was terminated on 17 August 2016. Since then, the Official 
Journal is available only as an online edition. 
 
Although locally produced news programs are generally of high quality and draw 
large audiences – particularly through radio – Chile’s newspapers and the main 
public TV stations report tabloid news, and employ bold headlines and techniques 
with strong popular and infotainment appeal. Furthermore, statistics released by the 
National TV Commission (Consejo Nacional de Televisión) show that on average, 
less than five hours a week per channel or radio station is spent discussing in-depth 
political information. More than 50% of the news presented through publicly 
accessible channels is dedicated to sports and crime. Surveys indicate that the 
Chilean audience would prefer less sports news and more focus on national and 
international politics. Due to the biased media landscape, there is a strong ideological 
framing of political information and policy discussion. 



SGI 2017 | 23 Media 

 

 

 
Chile’s largest free TV channel (TVN) is state-owned, and by law is required to 
provide balanced and equal access to all political views and parties – a regulation 
which is overseen by the National Television Directorate (Consejo Nacional de 
Televisión, CNTV). Although La Nación and TVN are state-owned, they must 
operate according to market rules; they have to fund themselves by relying on 
advertising and high audience ratings. Since the print edition of the La Nación 
newspaper was eliminated under former President Piñera, the quality of its reporting 
and in-depth information on government decision-making has dropped significantly. 
 
Citation:  
http://www.cntv.cl/prontus_cntv/site/artic/20130723/asocfile/20130723171104/pluralismo_en_la_televisi__n_p__bli
ca.pdf 
http://www.diarioficial.cl/quienes-somos/ 

 

 

 Hungary 

Score 4  The sharp polarization of political life in Hungary has facilitated a replacement of in-
depth analysis by a preoccupation with scandals, whether real or alleged. There is 
relatively little in-depth analysis of government decisions and the performance of the 
government in the government-controlled public media, or in those private outlets 
close to Fidesz. As a reaction to the government’s attempts at controlling the media, 
social media and Internet editions of established print publications have gained in 
importance. The independent policy institutes and some expert based NGOs have 
regularly published policy analyses that have been widely discussed in the opposition 
media. The mass demonstrations, as well as the deepening rift within Fidesz, 
stemming from regular corruption scandals and provocative luxurious consumption 
habits, have elevated the significance of media reporting. The print media, including 
the tabloid press, such as Blikk and Bors, have been important in discovering the big 
scandals and policy failures. In the period under review, the significance of online 
media – Index, 444, HVG, Átlátszó, Kettős Mérce, and even some right-leaning 
websites like Mandiner – has grown tremendously because they have been decisive 
in revealing the behind the scene activities of the government. The websites of 
professional NGOs have also been very active and are closely followed by 
journalists. The Hungarian Civil Liberties Union (TASZ), for instance, was able to 
publish the instruction signed by Orbán personally to harass the NGO Ökotárs. 
 

 

 Romania 

Score 4  Media coverage of government decisions and action on the television stations and 
newspapers holding the highest market shares is highly partisan, largely focusing on 
political scandals and key politicians’ personalities rather than in-depth policy 
analysis. Nevertheless, there is a clear minority of mass-media brands, such as the 
Digi 24 television station and HotNews.ro, an online news source, that produce 



SGI 2017 | 24 Media 

 

 

higher quality, less partisan and more in-depth information. NineOClock.ro also 
serves as a useful political news outlet, but is produced in English and targets a 
foreign market. These sources – as well as some of the more serious print media 
(such as the 22 weekly) – have much smaller market shares than do television 
stations specializing in political infotainment, particularly the Antena 3 television 
station. 
 

 

 Turkey 

Score 3  Despite the pluralistic media scene in Turkey, the Turkish media (TV channels, 
newspapers, etc.) seems increasingly split between proponents and opponents of the 
AKP government. The situation for free media deteriorated greatly after the failed 
coup attempt of 15 July 2016. In consequence, it is difficult for citizens to find 
objective or substantive in-depth information on government policies and 
government decision-making. A media-ownership structure based on industrial 
conglomerates (the so-called Mediterranean or polarized pluralist media model), the 
government’s clear-cut differentiation between pro- and anti-government media, and 
the increasingly polarized public discourse make it difficult for journalists to provide 
substantial information to the public. This is true even of the main news agencies, 
such as Anadolu, ANKA, Doğan and Cihan. Superficial reporting, self-censorship 
and dismissal of critical journalists from their job  are widespread within the major 
media outlets. Media ownership, and direct and indirect government intervention in 
private media outlets and journalism obscure the objective analyses of government 
policies. Thus, few newspapers, radio or TV stations offer in-depth analysis of 
government policies or their effects concerning human rights, the Kurdish issues, 
economic conditions and so on. Social media has recently become a major means of 
communication, but is limited in its reach to urban, primarily young segments of 
society. However, it is frequently restricted by the government. In 2015, a total of 
106,188 web sites were blocked. 
 
Citation:  
Derya Sazak, Batsın Böyle Gazetecilik (İmralı Zabıtları / Gezi / 17 Aralık), İstanbul: Boyut Yayın Grubu, 2014. 
Sabahattin Önkibar, İmamlar ve Haramiler Medyası, İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi, 2015. 
Basın Konseyi, “Kaygılıyız, Endişeliyiz” 13 Eylül 2015, http://www.basinkonseyi.org.tr/basin-konseyi/basin-
konseyi-kaygiliyiz-endiseliyiz (accessed 27 October 2015) 
Ethical Journalism Network, Censorship in The Park: Turkish Media Trapped by Politics and Corruption, 2014. 
http://ethicaljournalismnetwork.org/assets/docs/021/035/02fc715-bc8d623.pdf (accessed 27 October 2015) 
Aslı Tunç, Türkiye’de Medya Sahipliği ve Finansmanı: Artan Yoğunlama ve Müşteri İlişkileri, Paltform 24.org, 
ttp://platform24.org/projeler/1357/turkiye-de-medya-sahipligi-ve-finansmani (accessed 27 October 2015) 

 

 



www.bertelsmann-stiftung.de

www.sgi-network.org

Address  |  Contact

Bertelsmann Stiftung

Carl-Bertelsmann-Straße 256

33311 Gütersloh

Germany

Phone +49 5241 81-0

Dr. Daniel Schraad-Tischler

Phone +49 5241 81-81240

daniel.schraad-tischler@bertelsmann-stiftung.de

Dr. Christian Kroll

Phone +49 5241 81-81471

christian.kroll@bertelsmann-stiftung.de

Dr. Christof Schiller

Phone +49 5241 81-81470

christof.schiller@bertelsmann-stiftung.de

Pia Paulini

Phone +49 5241 81-81468

pia.paulini@bertelsmann-stiftung.de


	Media Reporting
	Finland
	Ireland
	Norway
	Sweden
	Switzerland
	Canada
	Denmark
	Estonia
	United Kingdom
	Austria
	Germany
	Israel
	Italy
	Luxembourg
	Netherlands
	Spain
	Belgium
	France
	Iceland
	Japan
	Poland
	Portugal
	Slovenia
	United States
	Australia
	Croatia
	Cyprus
	Czech Republic
	Greece
	Latvia
	Lithuania
	Malta
	Mexico
	New Zealand
	Slovakia
	South Korea
	Bulgaria
	Chile
	Hungary
	Romania
	Turkey


