
Sustainable
Governance
IndicatorsSGI

©
ve
ge
 -
 s
to
ck
.a
d
o
b
e.
co
m

Sustainable Governance
Indicators 2018

Media Report
Media Reporting



SGI 2018 | 1 Media 

 

 

Indicator  Media Reporting 

Question  To what extent do media provide substantive in-
depth information on decision-making by the 
government? 

  41 OECD and EU countries are sorted according to their performance on a scale from 10 
(best) to 1 (lowest). This scale is tied to four qualitative evaluation levels. 
 

10-9 = A clear majority of mass media brands focus on high-quality information content analyzing 
government decisions. 

8-6 = About one-half of the mass media brands focus on high-quality information content analyzing 
government decisions. The rest produces a mix of infotainment and quality information 
content. 

5-3 = A clear minority of mass media brands focuses on high-quality information content analyzing 
government decisions. Several mass media brands produce superficial infotainment content 
only. 

2-1 = All mass media brands are dominated by superficial infotainment content. 

   

 

 Finland 

Score 9  By providing a continuous flow of information and background analysis, the main 
print media, TV and radio stations in Finland offer substantive in-depth information 
on government decisions. This provision takes different forms, such as inserts in 
regular news programs, special features, debates between proponents of conflicting 
views, debates between representatives of the government and opposition parties, 
regular broadcasts of government hearings in parliament, and so on. Empirical 
information about program volume is not available, but subtracting for “infotainment 
programs,” between five and seven hours a week of television and radio 
programming is dedicated to governmental issues. Although declining, daily 
newspaper circulation numbers remain reasonably high, with most newspapers often 
providing high-quality political reporting. 
 
Citation:  
Lauri Karvonen, Heikki Paloheimo and Tapio Raunio, Evolution of Political Power in Finland, pp. 335-344 in Lauri 
Karvonen, Heikki Paloheimo and Tapio Raunio, eds. The Changing Balance of Political Power in Finland, 
Stockholm: Santérus Förlag, 2016. 

 

 Ireland 

Score 9  The Broadcasting Authority of Ireland (BAI) aims to ensure that “the democratic 
values enshrined in the constitution, especially those relating to rightful liberty of 
expression, are upheld,” and that broadcasting services are “open and pluralistic.” 
 
The largest TV and radio stations in Ireland are operated by RTÉ, a state-owned 
public-service broadcaster financed by revenue from the mandatory TV license, as 



SGI 2018 | 2 Media 

 

 

well as by advertising. Since 1988, RTÉ has faced competition from privately owned 
radio and television stations. RTÉ devotes a significant proportion of TV and radio 
air time to news and commentary on current affairs and political issues. It also 
undertakes original investigative journalism. The privately owned TV and radio 
stations have to devote specified proportions of airtime to current affairs and public-
service programs. However, in terms of listener hours, music and entertainment 
outweigh current affairs and analysis. 
 
The main stations produce high-quality information programs and programs devoted 
to in-depth analysis of government policy and decisions. They provide forums for 
discussions of current affairs, as well as outlets for opinions and grievances. These 
programs elicit reactions and responses from politicians. The two largest-circulation 
daily newspapers provide ample information on and analysis of government 
decisions. 
 
The Press Council of Ireland provides an independent forum for resolving 
complaints about the press. In 2012, the United Kingdom’s Leveson inquiry 
mentioned the Irish Press Council as a model. 
 
Irish newspaper circulation (print and electronic versions combined) continued to fall 
over the review period, but the main newspapers are devoting additional resources to 
improved electronic dissemination of news and analysis. 
 

 

 Norway 

Score 9  The mass media’s treatment of government decisions and policy is fairly accurate 
and informative. The two largest broadcast-television channels, NRK and TV2, both 
produce broad-ranging evening news programs that typically devote considerable 
space and time to governmental and political affairs. Both channels also regularly 
(almost daily) broadcast debates and discussions on current affairs. 
 
Statistics show news programs and political debates to have a high number of 
viewers. Both large television organizations have, over time, maintained and to some 
extent strengthened their news coverage, in TV2’s case by having a new news 
channel, and in NRK’s case by developing a strong brand for news, documentaries 
and public debate. Political news is frequently featured on popular televised 
infotainment shows on Friday nights. The leading radio channels, NRK and to a 
lesser extent P4, also devote considerable time to political news. 
 
Changes to the media economy – including digitalization, the need for new funding 
mechanisms and the increasing domination of Facebook and Google – has posed 
massive challenges to many Norwegian media outlets. Staff cuts have resulted in a 
reduction of news production, which will likely undermine reporting quality and the 
media’s role as the fourth pillar. At the same time, social media has become a key 



SGI 2018 | 3 Media 

 

 

source of news. Powers and resources have therefore also shifted from the 
professionally edited media, to new digital media actors and to a more complex mix 
of edited and unedited news. 
 

 

 Sweden 

Score 9  Together with Norway, Japan and Finland, Sweden ranks very high regarding news 
consumption. The overall quality of the political coverage provided by Swedish 
media is good, if not extremely good.  
 
Public service radio and TV in Sweden is still central to the media system. There 
have been discussions and Commissions concerning the future of public service but 
so far no major changes have been put on the agenda.  
 
Compared to many other countries, the coverage is presented by journalists who are 
experts on Swedish politics. The level of analysis is good and, for the most part, 
balanced. There is obviously sometimes less professional coverage, too, but taken 
together, the quality of Swedish newspapers is very good. 
 
Citation:  
Olsson, J., H. Ekengren Oscarsson and M. Solevid (eds.) (2016), Eqvilibrium (Gothenburg: The SOM Institute). 

 

 

 Switzerland 

Score 9  Radio and TV programs are of high quality in Switzerland. With very few 
exceptions, radio reports are reliable and analyses performed on an independent basis 
in a professional way. Some television programs are trending toward infotainment 
and the personalization of politics. 
 

 

 Canada 

Score 8  Canada’s main TV and radio stations produce a mix of infotainment and high-quality 
information programs. Public broadcasters, including the CBC and provincial TV 
channels such as TV Ontario (TVO), provide extensive and often high-quality 
coverage of politics and news, with a minimum of five to seven hours per week of 
in-depth information on government decisions, and often more. Examples of such 
programs include TVO’s The Agenda and CBC’s The House. A 2013 study 
comparing news coverage in 11 countries found that the share of news content as a 
percentage of total broadcast time was highest in Canada, both for domestic and 
international news coverage. The Canadian media coverage is further enhanced by 
international news channels such as CNN, BBC World News and Al Jazeera, which 
are readily available through cable networks. One caveat is that there is little 



SGI 2018 | 4 Media 

 

 

competition among public broadcasters; on the other hand, private broadcasters (with 
the exception of the Canadian Parliamentary Access Channel) are generally focused 
primarily on infotainment. Private broadcasters, especially the Canadian 
Parliamentary Access Channel (CPAC), also provide analysis of government 
decisions. Certain print media, such as the Globe and Mail, provide comparatively 
high-quality and comprehensive analysis of public policy. Others, such as La Presse, 
the National Post and other Postmedia publications, provide good coverage of 
public-policy issues. 
 
As part of their ambitious agenda, the Liberal government promised to make 
government more open and transparent by revamping the Access to Information Act. 
A recent report from the information commissioner criticized the proposed 
legislative amendment (Bill C-58), arguing that the planned changes would curtail of 
existing rights and restrict media outlets’ ability to provide in-depth political 
coverage. 
 
Citation:  
Aalberg et al (2013). International TV News, Foreign Affairs Interest, and Public Knowlege, Journalism Studies, 
14:3, 387-406. 
 
Information Commissioner of Canada, “Failing to Strike the Right Balance for Transparency Recommendations to 
improve Bill C-58: An Act to Amend the Access to Information Act and the Privacy Act and to Make Consequential 
Amendments to Other Acts” posted at http://www.ci-oic.gc.ca/eng/rapport-special-c-58_special-report-c-58.aspx 

 
 

 Denmark 

Score 8  As in other democracies, the media plays an important role in Denmark. Some have 
argued that the media constitutes a fourth power, next to the legislative, executive 
and judiciary powers in modern democracies; and that journalists play the role of 
citizen advocates vis-à-vis public authorities. The media partly have power, through 
editorial decisions. Like media outlets elsewhere, the Danish media shows a 
tendency to make the news easier for the public to relate to by simplifying or 
personalizing the stories reported, and emphasizing an element of conflict. In 
editorial decisions about who or what is covered, there appears to be a tendency to 
favor top politicians and government representatives. Weaker actors, such as 
immigrant representatives or ethnic minorities, get less coverage, although 
immigration stories have become important in recent years and now form part of 
daily news coverage. 
 
Apart from daily news programs, some television and radio stations offer more 
analytical programs where issues can be analyzed in depth. Some of these programs 
can be quite informative. It is worth mentioning that the education of journalists has 
improved in recent years. 
 
Overall, the Danish media tend to focus more attention on national news than 
international news, including issues regarding the European Union. Traditional 



SGI 2018 | 5 Media 

 

 

media face increasing competition from alternative news sources (e.g., news 
websites and social media) and their financing is declining due to falling 
advertisement revenue. Policymakers are increasingly using social media (e.g., 
Twitter) to make policy statements. 
 
Media access to internal government documents has been a sensitive issue because 
of changed legislation regarding the access to such documents (offentlighedsloven). 
The new law entered into force 1 January 2014. The two aspects of the new law most 
criticized were the possibility of the government denying access to internal 
documents exchanged between a minister and experts (Art. 24) and between a 
minister and a member of the parliament (art. 27). The law will be evaluated after its 
third year. 
 
There is currently a debate about the funding of public TV and radio – through a 
near-universal license fee, irrespective of public TV and radio consumption. Some 
actors argue that this public service should be paid through taxes, while others argue 
that the main operator, Danmarks Radio, goes well beyond public service and that its 
support should be reduced. 
 
Citation:  
Peter Munk Christiansen og Lise Togeby, Magten i Danmark. Copenhagen: Gyldendal. 
“Fakta om ny offentlighedslov,” http://www.politiko.dk/nyheder/fakta-om-ny-offentlighedslov (accessed 23 October 
2014). 
“Ny offentlighedslov – ny praksis for journalister,” http://www.aabenhedstinget.dk/ny-offentlighedslov-ny-praksis-
for-journalister-2/ (accessed 23 October 2014). 
Jørgen Grønnegård Christiansen and Jørgen Elklit (eds.), Det demokratiske system. 4. udg. Chapter 7. Hans Reitzels 
Forlag, 2016. 

 

 Estonia 

Score 8  By providing a continuous flow of information and background analysis, the main 
daily newspapers, TV and radio stations offer substantive information on 
government plans and policies. There are three national daily newspapers, two main 
weeklies, two online news portals, four TV channels and three public-radio channels. 
Together, these comprise the majority of the entire domestic media market (except 
for radio broadcasting, where music stations account for the largest market share) 
and provide adequate information and some analysis of government policy. Policy-
related information takes different forms, including inserts in regular news programs, 
interviews with experts, debates between proponents of conflicting views, debates 
between representatives of government and opposition, regular broadcasts of 
parliament sessions and government press conferences. 
 
However, two shortcomings are evident here. First, the media tends to pay more 
attention to the performance of political parties as organizations than to the parties’ 
positions on various policy issues. Secondly, information on government activities is 
typically provided not in advance of decisions, but only after decisions have already 
been made. 



SGI 2018 | 6 Media 

 

 

 

 

 United Kingdom 

Score 8  The main TV and radio stations in the United Kingdom – especially those like the 
BBC that operate under a public charter – provide an extensive array of high-quality 
news services. Government decisions feature prominently in this programming, and 
information and analysis on government decisions are both extensive and held to a 
high standard. There is substantial competition for viewers, in particular between the 
BBC, ITV, Sky and Channel 4. In addition to news programs, all provide in-depth 
analysis programs on politics and policy in a variety of formats. The Today 
Programme on BBC Radio 4 is well known for its highbrow political analysis and 
scrutiny, and often sets the tone for political debates. Newsnight is the flagship 
political-news program on TV.  
 
The style of interview on these programs is often explicitly not deferential, and even 
quite confrontational – especially toward ministers. This is justified by the need to 
hold politicians and especially government ministers to account. Local radio and 
press also have a tangible influence within their localities and an increasing number 
of people resort to online services, most notably BBC Online, as a source of 
information on government. 
 
Scandals both in the private sector (News of the World) and the public sector (BBC) 
may have cost some credibility but have so far had no recognizable influence on the 
functioning of the media system as a whole. Despite political pressure, The Guardian 
newspaper played a crucial role in the global surveillance disclosures of 2013 and 
was awarded the 2014 Pulitzer Prize for its efforts. 
 

 

 Germany 

Score 7  Public TV and radio broadcasters generally offer in-depth reports on political 
processes. Competition between the two main public television broadcasters, ARD 
and ZDF, has forced them to copy the private channels’ successful infotainment and 
politainment formats. Nevertheless, by international standards, ARD and ZDF, in 
particular, offer citizens the opportunity to obtain a relatively deep knowledge of 
political decision-making and their market share has stabilized in recent years. 
Recently, criticism of the allegedly biased reporting by these channels has increased 
(e.g., Kepplinger 2018; faz.net 2018a and 2018b). The plurality of the country’s 
television broadcast market is enhanced by the availability of programming from 
international broadcasters such as CNN, BBC World, CNBC Europe and Al-Jazeera. 
Trust in media is high in Germany by international standards according to some 
surveys (Handelsblatt 2017). 
 



SGI 2018 | 7 Media 

 

 

 
Citation:  
faz.net (2018a)Wo zeigt der Kompass denn hin?, faz.net 03.01.2018 
http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/medien/nachrichtenredaktion-von-ard-aktuell-feiert-jubilaeum-15370727.html 
 
faz.net (2018b): Stimmungsmache, faz.net 29.01.2018 http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/bei-der-ard-gibt-es-buhs-
fuer-trump-und-jubel-fuer-die-gruenen-15423125.html 
 
Handelsblatt (2017): Yougov survey, In Media We Trust, Say Germans, Handelsblatt global, January 4, 2017 
https://global.handelsblatt.com/politics/in-media-we-trust-say-germans-672316 
 
Kepplinger, Hans-Matthias (2018): Die Mediatisierung der Migrationspolitik und Angela Merkels 
Entscheidungspraxis, in: Thomas Saalfeld/Reimut Zohlnhöfer (eds.): Bilanz der Regierung Merkel, 2013-2017 
(forthcoming). 

 

 

 Israel 

Score 7  Israel’s media industry is adapting to the global trend of decreased consumption of 
print and radio news media and the increased dominance of television, the internet 
and social-media websites. While the Israeli media sector has been bolstered in 
recent years by the creation of strong independent investigatory websites and blogs 
that have gained considerable attention in professional and public circles, other new 
popular outlets such as the free daily Israel Ha’yom often fail to deliver in-depth 
news coverage.  
 
Despite a frequent tendency to focus on prominent and popular topics of the hour, 
the Israeli press, public television channels and radio shows do offer interpretative 
and investigatory journalism that informs the public regarding policy decisions and 
long-term strategies. Nonetheless, the growing rate of news consumption through 
social-media websites, the decline in citizens’ exposure to print media and TV, and 
the shallow nature of coverage in new media all significantly reduce the percentage 
of civilians exposed to in-depth journalistic information. 
 
Citation:  
Goldenberg, Roi, “‘The seventh eye’ website won the Israeli prize for critical media,” Globes 28.1.2013: 
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000817765 (Hebrew) 
 
Mann, Rafi and Lev-on, Azi, “Annual report: Media in Israel 2016 – agendas, uses and trends,” Ariel University 
School of Communication: https://store.ariel.ac.il/downloadable/download/sample/sample_id/6/ (Hebrew) 
 
Persisco, Oren, “Restraint and prudence,” The seventh eye website: http://www.the7eye.org.il/9774 (Hebrew). 
 
“Freedom of the Press: Israel 2017,” Freedom House, 2017 https://freedomhouse.org/report/freedom-
press/2017/israel 

 

 Italy 

Score 7  The space allocated to political themes in Italian media is quite significant in the 10 
most important mass media brands (the three main national newspapers, Corriere 
della Sera, la Repubblica and Il Sole 24 Ore, which have print and online versions; 



SGI 2018 | 8 Media 

 

 

the three state television channels RAI1, RAI2 and RAI3; the two Mediaset channels 
Canale 5 and Rete 4; and two other private TV channels – Skynews and La7). 
Television time (both public and private) allocated to political themes is substantial 
throughout the year, averaging more than seven hours per week. A large part of this 
time is devoted to debates and talk shows involving politicians, journalists and 
experts, and to covering the most important aspects of current political controversies. 
 
However, detailed, in-depth analysis of government decisions is much rarer, and 
debates tend to focus on the personality-driven dimensions of power politics. 
National newspapers provide more in-depth coverage of government decisions, often 
providing detailed dossiers on their content. Some radio and internet programming 
gives high-quality information in advance. The broader public has no access or does 
not seek access to these media. 
 

 

 Luxembourg 

Score 7  Luxembourg’s media outlets offer quality reporting on public affairs. All 
parliamentary debates are conducted in Luxembourgish and in public. Parliamentary 
meetings are broadcasted on Chamber TV (also available online) and debates of the 
country’s four largest local councils (Luxembourg City and Esch/ Alzette, 
Differdange, Dudelange) can be followed online. Furthermore, the Ministers’ 
irregular public press briefings are given more importance than under the previous 
administration. 
 
In daily and weekly papers, articles are written in the three official languages 
(Luxembourgish, French and German) and sometimes in English as well. Certain 
newspapers are printed only in French; although an English-language monthly 
journal is also published. Moreover, the government is reforming the press subsidy 
system to include online media in recognition of the shifting media landscape.  
 
Media coverage is often reactive, when issues have already reached the public in the 
form of draft legislation or through parliamentary debate. Furthermore, media outlets 
are quite often used as instruments by interest groups or lobbyists seeking to 
influence government decision-making in its early stages. Such procedures often 
have a strong influence on government thinking, as political actors need to take into 
account views and opinions that are published in the media. In addition, since the 
2013 general election, social media has become more important due to the increasing 
number of social media users, and potential for disseminating information easily and 
rapidly. 
 
Reporting has lost some of its partisan bias. Most media outlets, especially 
newspapers, have adopted more balanced reporting to preserve or enlarge their 
audience. The media does play an important role in uncovering information behind 
government scandals or issues. One example is the extensive media coverage of the 



SGI 2018 | 9 Media 

 

 

so-called Bommeleer affair (a series of bombings of public infrastructure in the 
1980s) that was finally brought to court. Allegations of dubious activities of the State 
Secret Service (SREL) also received extensive media coverage and were 
subsequently the subject of a special parliamentary inquiry. In these two events, 
media outlets played an crucial role in bringing light to issues that were not made 
clear by public prosecutors. 
 
Citation:  
“Das Bommeleeër-Dossier.” Luxemburger Wort, www.wort.lu/de/lokales/das-bommeleeer-dossier-
5092c3a9e4b0fe37043e8be8. Accessed 21 Feb. 2017. 
 
Esch.tv, esch.tv. Accessed 21 Feb. 2017. 
 
Hilgert, Romain. “Unter dem Tresen des CSV-Staats.” Land.lu, 26 Apr. 2013, www.land.lu/2013/04/26/unter-dem-
tresen-des-csv-staats /. Accessed 21 Feb. 2017. 
 
“Länderporträt Luxemburg.” Mediandatenbank, www.mediadb.eu/de/europa/luxemburg.html. Accessed 21 Feb. 
2017. 
 
“Luxemburger gründen neues Webmagazin.” Tageblatt, 17 Oct. 2017, www.tageblatt.lu/headlines/luxemburger-
journalisten-gruenden-web-magazin/. Accessed 30 Jan. 2018. 

 

 

 Netherlands 

Score 7  In the digital sphere, viewers and consumers clearly have more choices. The past 
decade has seen a large expansion of digital radio and television programming. This 
has resulted in a richer supply of broadcasters, bundled in so-called “plus packages” 
for viewers, which serve their own target groups with theme-specific broadcasts.  
 
Dutch public television and radio stations produce high-quality information 
programs analyzing government decisions on a daily basis. Of the 13 national public 
broadcasters in the Netherlands, eight may be said to consider it their task to inform 
the public about governmental affairs and decision-making. The main public TV 
news channel, NPO, is required to provide 15 hours of reporting on political issues 
every week. On the radio, the First Channel is primarily tasked with providing 
information. In recent years, the outreach of the First Channel within society has 
been decreasing. This is not surprising since new media (i.e., the internet) have 
grown at the expense of more traditional media and are becoming more influential in 
the provision of news. NPO broadcasts Politiek 24, a digital television channel on the 
internet that contains live streams of public debates, analyses, background 
information and a daily political show. As noted under the “Media Freedom” section, 
recent policy has pushed for a merger between public media organizations, as well as 
for limiting their broadcasts to issues of information and culture, leaving 
entertainment largely to commercial media. 
 
In 2015, a majority of Dutch citizens (55%) still read a newspaper or listen to the 
radio every day. Newspaper readers are to be found increasingly among the older 
and more highly educated population segment; digital subscriptions are on the rise. 



SGI 2018 | 10 Media 

 

 

Younger people actually spend more time listening, watching and communicating on 
online platforms than older people. Social media platforms have become sources of 
news, even for journalists. Regional and local newspapers in particular are 
experiencing severe financial troubles, leading to strong consolidation and 
concentration tendencies, and a significant increase in one-paper and even no-paper 
cities. The internet is used daily by 86% of Dutch citizens. 
 
The Commissariat for the Media, tasked with monitoring the diversity and accuracy 
of media information about government and public policy issues, has expressed 
concern about the fragmentation of information sources and the “news snacking” 
habits of media audiences. This fragmentation, continuing commercialization and 
“infotainment” may have resulted in a situation where media-logic disregards its 
social and political responsibility to timely and accurately inform citizens about 
governmental and public affairs. 
 
Citation:  
Raad voor Cultuur, Advies Meerjarenbegroting 2009-2013 Nederlandse publieke omroep. Politici en journalisten 
willen te vaak scoren. 
 
Media monitor, Jaarverslag 2015 (mediamonitor.nl, consulted 10 November 2016) 
 
Commissariaat voor de Media, 15 jaar Mediamonitor, 20 July, 2017 (mediamonitor.nl, consulted 3 November 2017) 

 

 

 Spain 

Score 7  The main print periodicals (El País, El Mundo, ABC, La Vanguardia) provide a 
fairly significant amount of in-depth analyses of the Spanish policy process and 
sophisticated op-ed analyses of government decisions, despite their partisan 
preferences. The print-media readership is declining, and the impact of these 
publications is thus limited, but a growing number of readers have begun following 
online newspapers (either electronic versions of the mainstream print publications or 
standalone online publications such as El Confidencial or eldiario.es) and politics-
themed blogs (such as Agenda Pública).  
 
TV it the most important source of political information for the average citizen, since 
almost 70% of Spaniards watch TV news every day. However, a large portion of the 
time devoted to political information is given over to news and talk shows. News 
programs, which are generally objective and balanced, are aired on a twice-daily 
basis (from 14:00 to 15:00 and from 20:30 to 21:30) on all major TV channels. In 
addition, several infotainment-style debate shows are aired during workday mornings 
and on some evenings (on weekends) but these are often superficial, focusing on 
polarized arguments with limited contextualized analysis.  
 
A third of Spaniards also follow political news via radio stations, which devote many 
hours a week to political information. All main stations have early-morning and 
afternoon programs combining both background news and political debate, as well as 



SGI 2018 | 11 Media 

 

 

a late-night news program. Privately owned radio stations are more ideologically 
biased than the major TV stations (with participants in the radio debates blatantly 
biased in favor of or against the government). There are also daily radio programs of 
reasonable quality focused on business, and therefore on economic policymaking. 
 
Citation:  
Noviembre 2017, Evolución de audiencia OJD de eldiario.es https://www.ojdinteract iva.es/medios-
digitales/eldiario-ev olucion-audiencia/totales/anual/389 6/trafico-global/ 

 

 Austria 

Score 6  The freedom of the press in Austria is guaranteed by European and national law. 
Nevertheless, two problems are relevant: 
 
• The Austrian media lack pluralism. The publicly owned Austrian Broadcasting 
Corporation (ORF) dominates the radio and television broadcast markets, although 
competition by foreign and privately owned media is growing. In response to 
criticism of this dominance, the ORF offers guarantees of internal independence and 
internal political pluralism. The ORF is impartial by law and fulfills its mandate 
reasonably well, making up for deficits existing elsewhere in the media environment. 
The increasing significance of social media is a deepening challenge because it is not 
bound by the rules of impartiality as the ORF is. 
 
• The country’s print-media market is highly concentrated. One daily paper, Die 
Kronen Zeitung, serves more than a third of the country’s readership, and 
increasingly uses this dominant position to issue biased political information, often 
in a simplified manner. Moreover, the expanding role of freely distributed print 
media, more or less dependent on funds for commercial or political promotion is 
problematic insofar as it makes it more difficult for readers to distinguish 
propaganda from information. High-quality political information is available from 
daily and weekly papers with more limited circulation, but high-quality media face 
considerable financial difficulties.  
 
The new government will have an impact on media reporting, especially concerning 
the ORF. The ORF faces ever more criticism from the right-wing – now in 
government – for its independent reports. It can be expected that the law which 
defines structure, functions and finances of the ORF will be rewritten, but to what 
extent is unclear. 
 

 

 Belgium 

Score 6  Television-news programs provide a relatively reasonable level of information, with 
a greater share of high-quality content and less focus on personalities than in Italy or 
France, for example. However, the economic crisis in the media sector is 



SGI 2018 | 12 Media 

 

 

accelerating a trend toward sensational, lower-quality information, as well as a 
growing inability to conduct in-depth investigations or monitor policymaking. As a 
consequence, public perception of media quality is on a downward trend.  
 
Bucking the trend, however, a spate of national and international scandals emerged 
during the review period. These ranged from abuse of public office to international 
tax evasion. This stimulated popular attention to the news, and induced newspapers 
and other media to improve the depth of their information on specific political and 
policy matters. But their capacity to maintain attention to specific issues over time 
and to explain complex policies effectively remains weak. 
 
Citation:  
http://www.institut-solidaris.be/wp-content/uploads/2017/07/LaConfianceDansLesMedias.pdf 

 

 

 France 

Score 6  Mass media, notably morning (radio) and evening programs, offer quality 
information concerning government decisions. As for print media, the crucial issue is 
the division between local and national media. A few quality daily papers and 
weekly papers provide in-depth information, but their circulation is low and on the 
decline. In many instances, the depth and magnitude of information is dependent 
upon the level of polarization of the government policy. Instead, in local newspapers, 
information is often superficial and inadequate. The same division applies to private 
and public audiovisual channels (some private channels offer only limited, 
superficial and polemical information), and to the emerging online media (only some 
of which offer quality information and analysis). On the whole, economic 
information is rather poor. Social media networks tend to substitute for traditional 
media and usually offer a very poor alternative. Mobilization is becoming more 
important at the expense of providing fair and checked information. This tough 
competition contributes to a deterioration in the quality of traditional media. 
 

 

 Iceland 

Score 6  Iceland’s main TV and radio stations provide fairly substantive in-depth information 
on government decisions. Radio analysis typically tends to be deeper than that found 
on television since the small size of the market limits the financial resources of TV 
stations. However, in-depth analysis on TV increased significantly when the private 
TV station Hringbraut increased such analyses in their program in 2016. Critical 
analysis of government policies by independent observers, experts, and journalists is 
a fairly recent phenomenon in Iceland.  
 
The Special Investigation Committee report had a separate chapter on the media 
before and during the 2008 economic collapse. The report criticizes the media for not 



SGI 2018 | 13 Media 

 

 

having been critical enough in their coverage of the Icelandic banks and other 
financial institutions before the 2008 economic collapse. The report argues, on the 
basis of content analyses of media coverage of the banks, that the media was too 
biased toward the banks. This bias, well known in the United States during the 1920s 
for example, was associated with overlapping ownership of the banks and media 
companies. 
 

 

 Japan 

Score 6  The Japanese media system is dominated by five major TV networks, including 
public broadcaster NHK, as well as a handful of major national newspapers. These 
publications are widely read, though their circulation is declining, and provide 
information in a sober style. However, because of their close personal links to 
political figures, which finds its institutionalized expression in the journalist club 
system, these newspapers rarely expose major scandals. Nonetheless, their editorials 
can be quite critical of government policy. Investigative journalism is typically 
undertaken by weekly or monthly publications. While some of these are of high 
quality, others are more sensationalist in character. Another source for exposing 
scandals is the international press. 
 
The 3/11 disaster undermined public trust in leading media organizations. Personnel 
changes at NHK after the Abe-led government took power, resulting in a leadership 
that openly declared its intention to steer a pro-government course, have further 
reduced faith in the established media. The government’s assertive approach, which 
is also evident in other media areas, may result in relatively low-quality information 
in major media channels. A UN Human Rights Council report strongly criticized the 
government’s approach to the media in 2017.  
  
In part as a reflection of these trends, new social media such as YouTube, Line, 
Twitter and Facebook, along with the news channels based on them, have gained a 
considerable following. This also holds true for new online publications such as 
BuzzFeed Japan and Huffington Post. However, their impact on the overall quality 
of information is unclear. 
 
Citation:  
Tomohiro Osaki, Academics, TV journalists slam minister’s threat against ‘biased’ programming, fear media self-
censorship, The Japan Times, 2 March 2016, http://www.japantimes.co.jp/news/2016/03/02/national/tv-journalists-
slam-ministers-threat-biased-programs-fear-media-self-censorship/ 
 
Philip Brasor, Sticky bonds of the media and government, The Japan Times, 24 June 2017, 
https://www.japantimes.co.jp/news/2017/06/24/national/media-national/sticky-bonds-media-government/ 

 

 



SGI 2018 | 14 Media 

 

 

 

 Portugal 

Score 6  There continues to be a lack of systematic in-depth policy analysis. Policy analysis is 
usually delegated to expert commentators, with little or no journalistic work 
performed on policy issues. 
 
In an earlier SGI report, we noted the large amount of commentary time allotted to 
former politicians, particularly on television, a pattern that generates potential 
conflict-of-interest questions and does not seem to have contributed to improving the 
quality of policy analysis. Perhaps the most salient example of the confluence 
between politicians and television was provided by Marcelo Rebelo de Sousa, a 
former leader of the PSD and Portugal’s most popular TV commentator, who was 
elected president of Portugal in January 2016. 
 
Citation:  
Corinne Deloy, “Marcelo Rebelo de Sousa wins the presidential election in Portugal in the first round,” Foundation 
Robert Schuman 24 January 2016. 

 

 Slovenia 

Score 6  In Slovenia, the majority of both electronic and print mass media fail to provide 
high-quality information on government decisions and mostly focus on superficial 
subjects. However, there is a clear distinction to be made between the private and 
public media here. Whereas the private media, especially private electronic media, 
tend to focus on non-political information and infotainment, the public media, 
especially television and radio broadcasters, put more emphasis on providing high-
quality information about government decisions. They even devote some attention to 
the debates preceding these decisions. This particularly applies when debates are 
initiated by the government. 
 

 

 South Korea 

Score 6  South Korea’s main media-related problem is the low quality of many outlets, 
rendering them unable to serve as facilitators of public debate or civic culture. Part of 
the problem here is the country’s strong commercialism and associated weakness in 
political journalism. While the most prominent TV stations produce a mix of 
infotainment and quality information about government policies, the last four years 
have seen TV and radio organizations further shift their programming in the 
direction of entertainment and infotainment. Political programs have either been 
replaced or their teams shuffled. Information on international events in particularly 
receives little coverage in the Korean news media. Moreover, some mass media 
outlets produce strongly politically biased reports, distorting the facts and obscuring 
the truth.  



SGI 2018 | 15 Media 

 

 

 
Nevertheless, the media played an important role in uncovering and reporting on the 
recent political scandals involving Choi Soon-sil and President Park Geun-hye. 
Several new-media organizations, including JTBC and the Chosun Broadcasting 
Company, investigated the case and helped uncover the evidence of corruption. The 
public movement that led to Park’s impeachment could not have been achieved 
without media reporting on the government’s abuses of power. 
 
Citation:  
Sang-young Rhyu, “McCarthyism in South Korea: The Naked Truth and History of Color Politics,” East Asia 
Foundation Policy Debates, No.68 (March 28, 2017). 

 

 

 United States 

Score 6  For the interested citizen, it is easy to find a large volume of serious, high-quality 
reporting on government and policy, with balanced, reasonably objective treatment 
of issues – in print, on the internet or on television. But such qualities do not describe 
the majority of major news outlets, nor the outlets used by the largest audiences. A 
majority of citizens obtain most of their news from television rather than newspapers 
or the internet, and the quality of the national news broadcasts has been declining. 
However, reputable news-reporting and news-analysis programs are available on 
radio and TV networks. The information quality of talk shows varies, ranging from 
“infotainment” to the serious discussion of policy issues with reputable experts.  
 
The most damaging trend for public understanding is the decline of journalistic 
standards. Some media – most notoriously the conservative Fox News cable news 
network – exhibit pervasive ideological biases that are not confined to identifiable 
commentary or opinion segments, but also affect news reporting. Their broadcasts 
amount to outright polemical campaigning for or against certain political positions 
and their advocates. In addition, reflecting the economic problems of print 
journalism, the number of reporters covering Washington for daily newspapers 
declined from about 860 in 1998 to 575 in 2014. 
 
During 2017, Fox News and other right-wing news media went beyond past displays 
of bias and echoed Donald Trump’s constant false and destructive claims that 
mainstream news media, including the country’s leading newspapers, reported “fake 
news.” 
 

 

 Australia 

Score 5  Television and radio stations vary in the time they devote to substantive information 
on policy issues and government decisions. Commercial broadcasters devote 
relatively little time to such matters, but the state-owned broadcaster, which has one 
national television station and a number of radio stations, as well as a website, 



SGI 2018 | 16 Media 

 

 

devotes a considerable amount of time to high-quality analysis of government 
decisions. Newspaper coverage is likewise variable, with the popular newspapers 
providing superficial coverage and the quality “broadsheets” providing more in-
depth coverage and discussion. While Australia used to have more high-quality 
newspapers, market concentration has contributed to a decline in print-media 
diversity and quality. To some extent, countering this decline has been the 
emergence of a number of online-only news providers. While the impact of these 
news outlets is difficult to assess, it is clear that at least several of them have risen to 
the status of mass-media outlets that are widely read by members of the Australian 
community. 
 
Citation:  
https://theconversation.com/the-death-of-newspapers-have-we-reached-the-tipping-point-54728 
https://www.themonthly.com.au/issue/2013/july/1372600800/eric-beecher/death-fairfax-and-end-newspapers 

 

 

 Croatia 

Score 5  As a result of the rise of media conglomerates and the dominance of foreign owners, 
the Croatian media sector is highly commercialized. Entertainment genres prevail in 
both the electronic and print media. Croatia lacks a great, serious daily newspaper 
comparable with Delo in Slovenia or Politika in Serbia. Nevertheless, the 
newspapers Jutarnji list and Vecernji list provide good coverage of Croatian 
political, economic and social affairs. As for electronic media, market share has 
shifted from the partisan public broadcaster HRT to the more objective independent 
broadcasters TV Nova and RTL Croatia. 

 

 Cyprus 

Score 5  The media landscape is dominated by infotainment programming and excessive 
advocacy journalism that lacks analysis. The capacity to analyze and evaluate 
policies is generally hampered by a low level of issue knowledge, poor research and 
partisan biases as well as a low awareness of the media ethics code. Instead, 
conspiracy theories often prevail in media reporting. Pressure on print media led to 
the closing down of newspapers, shrinking the sector and highlighting its 
dependency on financial interests. 
 
Political issues are widely covered in print and electronic media, but with little 
insight offered. In-depth information is only occasionally offered, typically by 
invited academics or experts and mostly on the public broadcaster. Analysts often 
fail to disclose their political connections or other conflicts of interest. Journalists’ 
personal views and preferences also influence reports and debates. Media did take a 
critical stand in 2017 in response to inconsistencies in the government’s policies. 
Nonetheless, the media’s approach to covering institutions and politicians was 
sometimes guided by preconceived ideas or self-interest.  



SGI 2018 | 17 Media 

 

 

 
Media coverage has also been hampered by the polarizing rhetoric and 
confrontational tactics of political figures’ as well as the absence of productive 
public debate. Polarized viewpoints on the Cyprus problem affects media content. 
 
The absence of an audit body for print-media circulation figures and transparency in 
media-ownership affect the public’s capacity to evaluate the information received. 
 

 

 Czech Republic 

Score 5  The main TV and radio stations provide daily news programs and some deeper 
discussion and analysis programs on a weekly basis. However, much of the 
commentary is superficial, and debates are usually structured to represent the views 
of the main political parties. The quality of information on government decisions has 
improved with the digitalization process. Czech TV established CT24, a channel 
dedicated to news, which also broadcasts online and offers continual analysis of 
domestic and international events. The Czech Republic’s commercial media sector 
tends to eschew in-depth analysis of current affairs and instead follows an 
infotainment or scandal-driven news agenda. The ownership changes have further 
reduced the quality of the commercial media and increased the influence of private 
media owners on media content. The media coverage of the electoral campaign in 
2017 focused on personal animosities between the party leaders, rather than on 
policy differences. For the first time, social media (especially Facebook) played an 
important role in the election campaign. 
 

 

 Greece 

Score 5  The media have been badly hit by Greece’s economic crisis. Facing declining 
circulation figures and advertising revenues, some outlets have imposed cuts or 
closed altogether. Meanwhile, wealthy owners have tried to consolidate and extend 
their power through the media, and the incumbent government has tightened its 
control over state-owned media. 
 
The most popular TV and radio channels are privately owned and provide 
infotainment rather than in-depth information. Such channels may offer in-depth 
information only in cases in which the economic interests of private media owners 
are affected by a prospective government decision. Media owners often change sides, 
first favoring the government, then the opposition.  
 
Political debates in the media tend to be rather general, along partisan lines, focusing 
on the government budget and trying to speculate on political developments. 
Substantive in-depth information is rare and the presentation of issues is more 
sentimental and partisan (pro- or anti-government) than objective.  



SGI 2018 | 18 Media 

 

 

 
On the other hand, the circulation of dailies has declined considerably from a low 
level, though they are quite influential in shaping the daily agenda and in framing 
debates. Sunday newspapers have a larger circulation and feature articles based on 
investigative journalism. Most people inform themselves through TV programs or 
various news websites. Nearly 67% of the population accessed the internet regularly 
in 2015. However, only a few websites publish informed contributions. News printed 
on the front page of a few, “yellow” Athenian dailies reveal a tendency to commit 
defamation or slander.  
 
There is a deepening divide between pro-government and anti-government media. In 
short, one may find interesting in-depth information by browsing Greek websites, but 
overall in the period under review there was further decline in the unsatisfactory 
performance of Greek media. 
 

 

 Latvia 

Score 5  A minority of the ten most important mass-media brands in Latvia provide high-
quality information. The majority of reporting is a mix of quality information and 
infotainment programs. The financial constraints on the media brought about by 
audience and advertising shifts to internet-based sources and limited budgets for 
public broadcasting have had a negative effect on the provision of high-quality 
content. Additional challenges include the proliferation of pro-Russian narratives in 
the media, broadcasted by Russia as well as Latvian outlets and shared through 
social networks.  
 
Nevertheless, some media players have succeeded in meeting a high standard of 
quality. The weekly magazine IR, established in 2010, provides in-depth information 
on government policy plans as well as publishes leaked information of broad 
political significance. Investigative reporting on public and private television stations 
fulfills a watchdog function. A concerted investigatory journalism effort in 2017 by 
the public broadcaster has put the treatment of children in institutions on the political 
agenda. Sustained analytical focus on issues of public concern is provided by the 
non-profit investigative-journalism center Re:Baltica, founded in August 2011. It 
focuses on issues such as the social costs of economic austerity, consumer protection 
and drug-money flows. By cooperating with the mainstream media, it has succeeded 
in moving these issues onto the public agenda. 
 
Economic constraints on the media have exacerbated the media’s tendency to allow 
financial pressures to influence content. Research indicates that hidden commercial 
advertising can be arranged in any media channel in Latvia. Hidden political 
advertising is denied by the Latvian-language media, but acknowledged by the 
Russian-language media. 
 



SGI 2018 | 19 Media 

 

 

New concerns have arisen about the influence of Russia’s “hybrid warfare” on the 
media environment in Latvia, especially for Russian-language media consumers. 
Proposals to expand the public-broadcasting services to include Russian-language 
programming have stalled, however. 
 
Data from 2017 show that trust in media stands at 50% (6% completely trust, 44% 
mostly trust). This level of trust is slightly less than when information is obtained 
through social networks (e.g., friends and family). The most trusted media sources in 
Latvia are internet news site www.delfi.lv (cited by 18% as the most trusted), 
followed by the public broadcasters (11% for LTV, 7% for LR) and another internet 
site www.tvnet.lv (8%). 
 
Citation:  
1. Rožukalne A. (2010), Research Paper on Hidden Advertising Issues in the Media, Available at (in Latvian): 
http://politika.lv/article_files/21 17/original/slepta_reklama_mediju_p rakse.pdf? 1343212009, Last assessed: 
20.05.2013 
 
2. Ministry of Culture (2017). Media Literacy. Available at (in Latvian): 
https://www.km.gov.lv/uploads/ckeditor/files/ediju_politika/petijumi/Medijpratiba_petijuma%20rezultati_Latvijas%
20Fakti_18_07_2017.pdf 

 

 

 Lithuania 

Score 5  A minority of mass-media organizations, whether TV, radio, print or online, provide 
high-quality information content analyzing government decisions. Since it is quite 
expensive to provide high-quality analysis within Lithuania’s small media market, 
the state-funded National Radio and Television is in the best position to undertake 
in-depth analysis of government decisions. Andrius Tapinas, a famous Lithuanian 
journalist and TV host, launched a weekly political discussion show, which attracted 
about 4,300 financial supporters and thousands of viewers. Other mass-media brands 
tend to produce infotainment-style programming. Although the Lithuanian media are 
regarded as quite independent, they are not widely trusted by the public. Indeed, in 
September 2017, only 37% of respondents to a national survey said they trusted the 
media. 
 
Citation:  
http://www.vilmorus.lt. 

 

 

 Malta 

Score 5  According to the Media Pluralism Monitor 2016, television remains the main and 
most trusted source of news on national political matters. According to the 2016 
Eurobarometer, respondents in Malta see their national media as more free and 
independent and providing more diversity of viewpoints than five years ago. 
However, the media outlets are dominated by Malta’s two major political parties and 



SGI 2018 | 20 Media 

 

 

published information can often be described as “infotainment,” sensational or 
superficial. Detailed reporting on government policy are rare. However, increased 
competition among independent media has improved the quality of media reporting. 
Improvements to the Freedom of Information Act in 2012 have also improved media 
reporting, though numerous restrictions still exist and often newspapers cannot 
obtain relevant data. Increased competition has also allowed for more sensational 
reporting. Journalists have poor protections from owner and advertiser influence and 
political control over media outlets remains high. Malta is one of the few countries in 
Europe that has no policy on media literacy to empower citizens with critical skills 
needed for active participation in the contemporary exchange of information. 
 
Citation:  
Aquilina, K Information Freedom at last, Times of Malta 22/08/12 
Media Pluralism monitor 2016 

 

 

 New Zealand 

Score 5  Not all television and radio stations produce high-quality information programs, but 
both Television New Zealand (TVNZ) and Radio New Zealand provide a regular 
evaluation of government decisions. TVNZ’s TVOne has three news programs per 
day, each lasting between 30 minutes to one hour, as well as a lighthearted daily 
current affairs magazine-style program. It also has an hour-long current affairs 
program, “Q and A,” which screens once a week and focuses on domestic politics. 
TVNZ 7, a station established in 2008, offered a range of news and current affairs 
programming and attracted a small but loyal audience prior to its disestablishment in 
2012. A second television network, TV3, offers a similar news and current affairs 
schedule to that of TVNZ. Radio New Zealand has four extensive news features per 
day in addition to hourly news programs. Newspapers provide information and 
analysis on government decisions and policy issues – although many articles report 
government statements verbatim and such stories tend to be relegated to the inner 
pages – with crime and celebrity stories dominating the headlines. The decline of 
investigative journalism by electronic- and print-media outlets has been noted by 
media commentators, although internet commentary, including blogs, has to some 
extent provided a substitute. 
 
Citation:  
TV One: http://tvnz.co.nz/tv-one (accessed October 9, 2014). 
Radio New Zealand: http://www.radionz.co.nz/news/programmes (accessed October 9, 2014). 

 

 Poland 

Score 5  Government decisions are widely covered by the country’s main TV and radio 
stations. Due to the media law, the public TVP is often dubbed TV-PiS. Jacek 
Kurski, party ideologist, was appointed as TV director and hired several party loyal 
journalists as anchors for the news shows and other relevant positions. In the private 



SGI 2018 | 21 Media 

 

 

media, despite a tendency toward infotainment, the quality of reporting, especially of 
the two major TV companies, POLSAT and TVN, has increased. Rzeczpospolita, the 
second-largest daily paper in Poland, has benefited from a change in ownership and 
editorial staff, and has become less politically partisan. Still, there are few print 
outlets and TV and radio stations that resist political pressure, and the media is 
divided into pro or contra government. Public trust in the objectivity of the media 
was always been quite low, but now it is at a very low position. The main TV news 
show Wiadomosci in TVP has lost 17% of its viewers. 
 
Citation:  
Markowski, R., M. Kotnarowski (2016): Rewolucja mniejszości, in: Polityka, No. 6. 

 

 

 Slovakia 

Score 5  The quality and professionalism of media reporting in Slovakia is not extraordinarily 
high. The public TV and radio stations provide daily news programs and some 
analytical, critical programs on a weekly basis. However, much of the commentary is 
superficial, and debates usually serve as a vehicle for the views of the parliamentary 
parties. The commercialization of nationwide broadcasters, with a consequent 
negative impact on public-interest news and current-affairs coverage, has not left the 
public stations untouched. TA3, a private TV channel dedicated to news, is heavily 
influenced by its owner, who allegedly sponsors SNS and its leader. The commercial 
media sector tends to eschew in-depth analysis of current affairs and instead follows 
an infotainment or scandal-driven news agenda. As for the print media, the recent 
ownership changes have raised concerns about the political agenda of the new 
owners and the resulting decline in journalistic quality. A new risk is the growing 
popularity of conspiracy websites, many of which are sponsored by Russia. For 
example, the negative and often inaccurate articles on migration issues in most of the 
print media testify to the lack of quality. 
 

 

 Bulgaria 

Score 4  Bulgaria’s media sector suffers from heavy bias, focusing on sensationalism and 
scandal as a means of gaining public attention rather than producing in-depth and 
consistent coverage and analysis of important societal processes. In recent years, in 
the TV programming, this has been accompanied by a heavy accent on reality shows, 
which is another drain on the broadcasting time available for analyzing government 
and policy decisions. 
 
Most print-media organizations can be considered as appendages to their owners’ 
businesses. As a consequence, high-quality journalism is secondary to the owners’ 
respective business interests in print media. However, high-quality investigative 
journalism and political commentary is still available. 



SGI 2018 | 22 Media 

 

 

 
In their coverage, most major media organizations tend to frame government 
decisions as personalized power politics, diverting attention away from the substance 
of the policy toward the entertainment dimension. Usually there is no coverage of the 
preparatory stages of policy decisions. When coverage begins, basic information 
about a given decision or policy is provided, but typically without any deep analysis 
of its substance and societal importance. On two separate occasions in 2017, 
prominent politicians – one member of parliament and one deputy prime minister –
publicly and directly threated journalists in an obvious attempt to intimidate them 
and shutdown substantive policy discussions. This clearly undermines the capacity of 
media to provide substantive in-depth information on government decision-making. 
 
Online media, whose numbers and importance are increasing, offer a new venue for 
coverage of policy decisions. In some instances, online media promises timelier and 
more in-depth reporting on topical issues. 
 

 

 Chile 

Score 4  Legal norms are published in the Official Journal (Diario Oficial de la República de 
Chile), a state institution dependent on the Ministry of the Interior and Public 
Security. Its print version was terminated on 17 August 2016. Since then, the Official 
Journal is available only as an online edition. 
 
Although locally produced news programs are generally of high quality and draw 
large audiences – particularly through radio – Chile’s newspapers and the main 
public TV stations report tabloid news, and employ bold headlines and techniques 
with strong popular and infotainment appeal. Furthermore, statistics released by the 
National TV Commission (Consejo Nacional de Televisión) show that on average, 
less than five hours a week per channel or radio station is spent discussing in-depth 
political information. More than 50% of the news presented through publicly 
accessible channels is dedicated to sports and crime. Surveys indicate that the 
Chilean audience would prefer less sports news and more focus on national and 
international politics. Due to the biased media landscape, there is a strong ideological 
framing of political information and policy discussion. 
 
Chile’s largest free TV channel (TVN) is state-owned, and by law is required to 
provide balanced and equal access to all political views and parties – a regulation 
which is overseen by the National Television Directorate (Consejo Nacional de 
Televisión, CNTV). Although La Nación and TVN are state-owned, they must 
operate according to market rules; they have to fund themselves by relying on 
advertising and high audience ratings. By the end of the period under review, TVN 
declared bankruptcy and the future of the channel was uncertain as the parliament 
will have to decide by the end of 2017 whether to provide public funds and guarantee 
its functioning or privatize the channel. 



SGI 2018 | 23 Media 

 

 

 
Since the print edition of the La Nación newspaper was eliminated under former 
President Piñera, the quality of its reporting and in-depth information on government 
decision-making has dropped significantly. 
 
Citation:  
http://www.cntv.cl/prontus_cntv/site/artic/20130723/asocfile/20130723171104/pluralismo_en_la_televisi__n_p__bli
ca.pdf 
http://www.diarioficial.cl/quienes-somos/ 

 

 

 Mexico 

Score 4  The quality of the media is mixed. The quality of some Mexico City newspapers and 
magazines is high, but the rest of the press, particularly radio and TV, focuses mainly 
on entertainment. This is particularly troublesome as there is a high degree of media 
concentration, with only two national TV companies (Televisa and TV Azteca) 
controlling 94% of commercial TV frequencies. These companies have similar 
programming and political inclinations, and account for 76% of the political news 
content consumed by Mexicans. The close ties between the two major television 
companies and the government limits their capacity to impartially inform the public. 
For example, the president’s wife is a former Televisa actress and model. In addition, 
the 2012 election created the “telebancada,” a prominent caucus of 20 congressmen 
who have worked directly or indirectly for one of the two TV companies.  
 
In an effort to reduce telecommunications concentration and increase transparency, 
the government approved a Federal Law of Telecommunications and Broadcasting in 
2014. This was an important step toward dissolving the questionable ties between the 
presidency and TV networks: Televisa was declared a preponderant agent and the 
government can impose restrictions on the share of frequencies it controls. However, 
doubts remain as to the reach of the telecom law. Telebancada altered some elements 
of the reform proposal and critics worry that TV networks’ interests will prevail. To 
date, the effect of the restrictions and sanctions is not yet clear. 
 
On the supply side, the quality of journalists remains a challenge as they sometimes 
fail to understand or explain complex issues accurately. Particularly on security 
related issues, increasing violence against critical and investigative journalism often 
results in self-censorship. Even if the telecom law is successful, it will not erase 
these challenges as it mainly focuses on the expansion of existing TV channels. This 
change will probably be good for public revenue, but is unlikely to improve the 
intellectual quality of news media and the safety of journalists.  
 
At the same time, media diversity (online media) has strongly increased in the last 
decade and Mexicans do have access to high-quality offerings if they are interested. 
Moreover, information on Mexican politics is easily accessible from United States 
and Latin American media outlets due to technical progress. However, this diversity 



SGI 2018 | 24 Media 

 

 

in content and quality will hardly have an impact on the majority of the population as 
only a very small minority of Mexicans use the internet and newspapers as their 
main sources of political information. The influence of manipulating news and social 
media – a topic of increasing relevance in many OECD countries – is as yet an 
understudied theme in Mexico, but probably will gain importance in the next 
national elections. 
 
Citation:  
http://www.encup.gob.mx/work/models/Encup/Resource/69/1/images/Resultados-Quinta-ENCUP-2012.pdf 
http://www.americasquarterly.org/content/telecommunications-mexicos-new-reform 
http://www.internationalhispanicmedia.org/the-captured-liberal-model-media-systems-journalism-and-
communication-policies-in-latin-america/ 

 

 

 Romania 

Score 4  Media coverage of government decisions and action on the television stations and 
newspapers holding the highest market shares is highly partisan, largely focusing on 
political scandals and key politicians’ personalities rather than in-depth policy 
analysis. Public opinion and political discourse are subject to manipulation and 
misinformation, which has contributed to a radicalization of Romanian politics. 
Nevertheless, there is a clear minority of mass-media brands, such as the Digi 24 
television station and HotNews.ro, an online news source, that produce higher 
quality, less partisan and more in-depth information. NineOClock.ro also serves as a 
useful political news outlet but is published in English and targets a foreign market. 
These sources – as well as some of the more serious print media (such as the 22 
weekly) – have much smaller market shares than do television stations specializing 
in political infotainment, particularly the Antena 3 television station. 
 

 

 Hungary 

Score 3  The Hungarian media landscape has undergone two different processes in the last 
years: depolitization and scandalization. Depolitization is the result of a new type of 
self-censorship, caused by the attacks of the government and their representatives on 
the press and civil society organizations. Scandalization is the result of polarization. 
The sharp polarization of political life in Hungary has facilitated a replacement of in-
depth analysis by a preoccupation with scandals, whether real or alleged. There is 
relatively little in-depth analysis of government decisions and the performance of the 
government in the government-controlled public media, or in those private outlets 
close to Fidesz. As a reaction to the government’s attempts at controlling the media, 
social media and internet editions of established print publications have gained in 
importance. The independent policy institutes and some expert based NGOs have 
regularly published policy analyses that have been widely discussed in the opposition 
media. The mass demonstrations, as well as the deepening rift within Fidesz, 
stemming from regular corruption scandals and provocative luxurious consumption 



SGI 2018 | 25 Media 

 

 

habits, have elevated the significance of media reporting. The print media, including 
the tabloid press, such as Blikk, have been important in discovering the big scandals 
and policy failures. In the period under review, the significance of online media – 
Index, 444, HVG, Átlátszó, Kettős Mérce and even some right-leaning websites like 
Mandiner – has grown tremendously because they have been decisive in revealing 
the government’s behind-the-scene activities. The websites of professional NGOs 
have also been very active and are closely followed by journalists. 
 

 

 Turkey 

Score 3  Despite the pluralistic media scene in Turkey, the Turkish media (TV channels, 
newspapers, etc.) seems increasingly split between proponents and opponents of the 
AKP government. Media freedoms deteriorated significantly after the failed coup 
attempt of 15 July 2016. Numerous journalists were imprisoned without indictment, 
which had an intimidating effect on other journalists. In consequence, it is difficult 
for citizens to find objective or substantive in-depth information on government 
policies and government decision-making. A media-ownership structure based on 
industrial conglomerates (the so-called Mediterranean or polarized pluralist media 
model), the government’s clear-cut differentiation between pro- and anti-government 
media, and the increasingly polarized public discourse make it difficult for 
journalists to provide substantial information to the public. News coverage and 
debates are mainly one-sided in the pro-government media, while self-censorship is 
common in the mainstream, neutral media. This is true even of the main news 
agencies, such as Anadolu, ANKA, Doğan and Cihan. Superficial reporting, self-
censorship and dismissal of critical journalists from their job are widespread within 
the major media outlets. Media ownership, and direct and indirect government 
intervention in private media outlets and journalism obscure the objective analyses of 
government policies. Thus, few newspapers, radio or TV stations offer in-depth 
analysis of government policies or their effects concerning human rights, the Kurdish 
issues, economic conditions and so on.  
 
In 2017, internet freedom declined in Turkey and several internet sites were blocked, 
including sites managed by journalists in exile. Social media services and websites 
(e.g., Wikipedia) were also blocked. The Minister of Transportation and 
Communication stated that Turkey is often mentioned together with terrorist 
organizations on social media platforms. For example, Wikipedia articles include 
content that suggests Turkey supports terrorist organizations. Turkey is among 30 
governments that employs “opinion shapers” to promote government views and 
agendas, and counter government critics on social media. 
 
Citation:  
Freedom on the Net 2017, https://freedomhouse.org/report/freedom-net/freedom-net-2017 (accessed 1 November 
2017) 
“Turkey spells out conditions to blocked site Wikipedia,” http://www.euronews.com/2017/05/11/wikipedia-reste-
interdit-en-turquie (accessed 1 November 2017) 
Derya Sazak, Batsın Böyle Gazetecilik (İmralı Zabıtları / Gezi / 17 Aralık), İstanbul: Boyut Yayın Grubu, 2014. 



SGI 2018 | 26 Media 

 

 
Sabahattin Önkibar, İmamlar ve Haramiler Medyası, İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi, 2015. 
Basın Konseyi, “Kaygılıyız, Endişeliyiz” 13 Eylül 2015, http://www.basinkonseyi.org.tr/basin-konseyi/basin-
konseyi-kaygiliyiz-endiseliyiz (accessed 27 October 2015) 
Ethical Journalism Network, Censorship in The Park: Turkish Media Trapped by Politics and Corruption, 2014. 
http://ethicaljournalismnetwork.org/assets/docs/021/035/02fc715-bc8d623.pdf (accessed 27 October 2015) 
Aslı Tunç, Türkiye’de Medya Sahipliği ve Finansmanı: Artan Yoğunlama ve Müşteri İlişkileri, Paltform 24.org, 
ttp://platform24.org/projeler/1357/turkiye-de-medya-sahipligi-ve-finansmani (accessed 27 October 2015) 

 

 



Address | Contact

Bertelsmann Stiftung
Carl-Bertelsmann-Straße 256
33311 Gütersloh
Germany
Phone  +49 5241 81-0

DDr. Daniel Schraad-Tischler
Phone  +49 5241 81-81240
daniel.schraad-tischler@bertelsmann-stiftung.de

Dr. Christof Schiller 
Phone  +49 5241 81-81470
christof.schiller@bertelsmann-stiftung.de

Dr. Thorsten Hellmann
Phone  +49 5241 81-81236Phone  +49 5241 81-81236
thorsten.hellmann@bertelsmann-stiftung.de

Pia Paulini
Phone  +49 5241 81-81468
pia.paulini@bertelsmann-stiftung.de

Sustainable
Governance
IndicatorsSGI

www.bertelsmann-stiftung.de
www.sgi-network.org


	Media Reporting
	Finland
	Ireland
	Norway
	Sweden
	Switzerland
	Canada
	Denmark
	Estonia
	United Kingdom
	Germany
	Israel
	Italy
	Luxembourg
	Netherlands
	Spain
	Austria
	Belgium
	France
	Iceland
	Japan
	Portugal
	Slovenia
	South Korea
	United States
	Australia
	Croatia
	Cyprus
	Czech Republic
	Greece
	Latvia
	Lithuania
	Malta
	New Zealand
	Poland
	Slovakia
	Bulgaria
	Chile
	Mexico
	Romania
	Hungary
	Turkey


