. T o | - s |
' i R S E i e = g
o o 0 i:'-?-"ﬂ-Z'l'-ﬂ";.',_‘_-,; oo et
I-..'I_l'.l : ::_'-\._".:I.l '1|..n-|-:-1 !

% T ) - .‘
WAL 228 Sustainable Policies

-~ Democracy

v

o

Media Report

Media Reporting

Sustainable Governance
Indicators 2019

Sustainable
Governance o
SG I Indicators | BertelsmannStiftung




Indicator

Question

10-9

8-6

5-3

2-1

Score 9

Score 9

Media Reporting

To what extent do media in your country analyze
the rationale and impact of public policies?

41 OECD and EU countries are sorted according to their performance on a scale from 10
(best) to 1 (lowest). This scale is tied to four qualitative evaluation levels.

A clear majority of mass media brands focus on high-quality information content analyzing
the rationale and impact of public policies.

About one-half of the mass media brands focus on high-quality information content analyzing
the rationale and impact of public policies. The rest produces a mix of infotainment and
quality information content.

A clear minority of mass media brands focuses on high-quality information content analyzing
public policies. Several mass media brands produce superficial infotainment content only.

All mass media brands are dominated by superficial infotainment content.

Finland

By providing a continuous flow of information and background analysis, the main
print media, TV and radio stations in Finland offer substantive in-depth information
on government decisions. This provision takes different forms, such as inserts in
regular news programs, special features, debates between proponents of conflicting
views, debates between representatives of the government and opposition parties,
regular broadcasts of government hearings in parliament, and so on. Empirical
information about program volume is not available, but subtracting for “infotainment
programs,” between five and seven hours a week of television and radio
programming is dedicated to governmental issues. Although declining, daily
newspaper circulation numbers remain reasonably high, with most newspapers often
providing high-quality political reporting.

Citation:

Lauri Karvonen, Heikki Paloheimo and Tapio Raunio, Evolution of Political Power in Finland, pp. 335-344 in Lauri
Karvonen, Heikki Paloheimo and Tapio Raunio, eds. The Changing Balance of Political Power in Finland,
Stockholm: Santérus Forlag, 2016.

Ireland

The Broadcasting Authority of Ireland (BAI) aims to ensure that “the democratic
values enshrined in the constitution, especially those relating to rightful liberty of
expression, are upheld,” and that broadcasting services are “open and pluralistic.”

The largest TV and radio stations in Ireland are operated by RTE, a state-owned
public-service broadcaster financed by revenue from the mandatory TV license, as
well as by advertising. Since 1988, RTE has faced competition from privately owned



Score 9

radio and television stations. RTE devotes a significant proportion of TV and radio
air time to news and commentary on current affairs and political issues. It also
undertakes original investigative journalism. The privately owned TV and radio
stations have to devote specified proportions of airtime to current affairs and public-
service programs. However, in terms of listener hours, music and entertainment
outweigh current affairs and analysis.

The main stations produce high-quality information programs and programs devoted
to in-depth analysis of government policy and decisions. They provide forums for
discussions of current affairs, as well as outlets for opinions and grievances. These
programs elicit reactions and responses from politicians. The two largest-circulation
daily newspapers provide ample information on and analysis of government
decisions.

The Press Council of Ireland provides an independent forum for resolving
complaints about the press. In 2012, the United Kingdom’s Leveson inquiry
mentioned the Irish Press Council as a model.

Irish newspaper circulation (print and electronic versions combined) continued to fall
over the review period, but the main newspapers are devoting additional resources to
improved electronic dissemination of news and analysis.

Norway

The mass media’s treatment of government decisions and policy is fairly accurate
and informative. The two largest broadcast-television channels, NRK and TV2, both
produce broad-ranging evening news programs that typically devote considerable
space and time to governmental and political affairs. Both channels also regularly
(almost daily) broadcast debates and discussions on current affairs.

Statistics show news programs and political debates to have a high number of
viewers. Both large television organizations have, over time, maintained and to some
extent strengthened their news coverage, in TV2’s case by having a new news
channel, and in NRK’s case by developing a strong brand for news, documentaries
and public debate. Political news is frequently featured on popular televised
infotainment shows on Friday nights. The leading radio channels (i.e., NRK and to a
lesser extent P4) and major digital media publications also devote considerable
coverage to political news.

Changes to the media economy - including digitalization, the need for new funding
mechanisms and the increasing domination of Facebook and Google — has posed
massive challenges to many Norwegian media outlets. Staff cuts have resulted in a
reduction of news production, which will likely undermine reporting quality and the
media’s role as the fourth “pillar of government.” At the same time, social media has



Score 9

Score 9

become a key source of news. Powers and resources have therefore also shifted from
the professionally edited media, to new digital media actors and to a more complex
mix of edited and unedited news.

Sweden

Together with Norway, Japan and Finland, Sweden ranks very high regarding news
consumption. The overall quality of the political coverage provided by Swedish
media is good, if not extremely good.

Public service radio and television in Sweden is still central to the media system.
There have been discussions and Commissions concerning the future of public
service but thus far no major changes have been put on the agenda.

Compared to many other countries, the coverage is presented by journalists who are
experts on Swedish politics. The level of analysis is good and, for the most part,
balanced. There is obviously sometimes less professional coverage, too, but taken
together, the quality of Swedish newspapers is very good.

Citation:
Andersson, Ulrika, Anders Carlander, Elina Lindgren, Maria Oskarson (eds.) (2018), Sprickor i fasaden
(Gothenburg: The SOM Institute).

Switzerland

Radio and television programs are of high quality in Switzerland. With very few
exceptions, radio reports are reliable and analyses are performed on an independent
basis in a professional way. Some television programs are trending toward
infotainment and the personalization of politics.

On 4 March 2018, voters rejected a popular initiative (“Ja zur Abschaffung der
Radio- und Fernsehgebuhren”) aiming to eliminate per capita fees for the Swiss
public broadcaster (SRF). A strong majority of 71.6% and all cantons voted against
the initiative, signaling a strong commitment to public media. In spite of this strong
showing, the SRF responded to the aggressive campaign with a downsizing project
that led to the abolishment of the radio station in the Swiss capital, Bern. This, in
turn, led to public protest faulting the SRF for violating its mission to cover the
federalist cultural diversity of Switzerland.

Citation:
https://www.admin.ch/gov/de/start/dokumentation/abstimmungen/20180304/volksinitiative—ja-zur-abschaffung-der-
radio—und-fernsehgebueh.html



Score 8

Score 8

Canada

Canada’s main TV and radio stations produce a mix of infotainment and high-quality
information programs. Public broadcasters, including the CBC and provincial TV
channels such as TV Ontario (TVO), provide extensive and often high-quality
coverage of politics and news, with a minimum of five to seven hours per week of
in-depth information on government decisions. Examples of such programs include
TVO’s The Agenda and CBC’s The House. A 2013 study comparing news coverage
in 11 countries found that the share of news content as a percentage of total
broadcast time was highest in Canada, both for domestic and international news
coverage. Canadian media coverage is further enhanced by international news
channels such as CNN, BBC World News and Al Jazeera, which are readily
available. One caveat is that there is little competition among public broadcasters.
Conversely, private broadcasters, with the exception of the Canadian Parliamentary
Access Channel, are generally focused primarily on infotainment, but also provide
some analysis of government decisions. Certain print media, such as the Globe and
Mail, provide comparatively high-quality and comprehensive analysis of public
policy. Others, such as La Presse, the National Post and other Postmedia
publications, provide good coverage of public-policy issues.

As part of their ambitious agenda, the Liberal government promised to make
government more open and transparent by revamping the Access to Information Act.
A recent report from the information commissioner criticized the proposed
legislative amendment (Bill C-58), arguing that the planned changes would curtail of
existing rights and restrict media outlets’ ability to provide in-depth political
coverage.

Citation:
Aalberg et al (2013). International TV News, Foreign Affairs Interest, and Public Knowlege, Journalism Studies,
14:3, 387-406.

Information Commissioner of Canada, “Failing to Strike the Right Balance for Transparency Recommendations to
improve Bill C-58: An Act to Amend the Access to Information Act and the Privacy Act and to Make Consequential
Amendments to Other Acts” posted at http://www.ci-oic.gc.ca/eng/rapport-special-c-58_special-report-c-58.aspx

Denmark

Media play an important role in the democratic process and, through editorial choice,
the media has an important influence on agenda-setting. Among media outlets, there
is a tendency to make the news easier for the public to relate to by simplifying or
personalizing the stories reported, and emphasizing an element of conflict. There is
also a tendency to favor senior politicians and government representatives. Weaker
actors, such as representatives of immigrants or ethnic minorities, get less coverage,
although immigration stories have become important in recent years and are now
regularly reported.



Score 8

In addition to daily news programs, some television and radio stations offer more
analytical in-depth programs, which can be quite informative. It is worth mentioning
that the education of journalists has improved in recent years. Overall, the Danish
media focus more on national rather than international news, including EU issues.

Traditional media face increasing competition from alternative news sources (e.g.,
news websites and social media) and their financing is declining due to falling
advertisement revenue. Policymakers are increasingly using social media (e.g.,
Twitter) to make policy statements.

Media access to internal government documents has been a sensitive issue because
of changed legislation regarding the access to such documents (offentlighedsloven).
The new law entered into force 1 January 2014. The two aspects of the new law most
criticized were the possibility of the government denying access to internal
documents exchanged between a minister and experts (Article 24) and between a
minister and a member of the parliament (Article 27). Despite criticism from the
Danish Association of Journalists that the exemptions are too extensive, the law
remains in force.

The funding of public TV and radio has been debated for some years, and — as a
result the funding of the main operator Danmarks Radio (DR) — has been changed
from a near-universal license fee to financing via general taxation.

Citation:
Peter Munk Christiansen og Lise Togeby, Magten i Danmark. Copenhagen: Gyldendal.

“Fakta om ny offentlighedslov,” http://www.politiko.dk/nyheder/fakta-om-ny-offentlighedslov (accessed 23 October
2014).

“Ny offentlighedslov — ny praksis for journalister,” http://www.aabenhedstinget.dk/ny-offentlighedslov-ny-praksis-
for-journalister-2/ (accessed 23 October 2014).

Dansk Journalistforbund, Udtalelse fra DJ’s delegeretmgde: Styrk offentlighedsloven,
https://journalistforbundet.dk/nyhed/udtalelse-fra-djs-delegeretmode-styrk-offentlighedsloven (Accessed 7 October
2018).

Jorgen Grannegard Christiansen and Jgrgen ElKlit (eds.), Det demokratiske system. 4. udg. Chapter 7. Hans Reitzels
Forlag, 2016.

Estonia

By providing a continuous flow of information and background analysis, the main
daily newspapers, TV and radio stations offer substantive information on
government plans and policies. There are three national daily newspapers, two main
weeklies, two online news portals, four TV channels and three public-radio channels.
Together, these comprise the majority of the entire domestic media market (except
for radio broadcasting, where music stations account for the largest market share)
and provide adequate information and some analysis of government policy. Policy-



Score 8

Score 7

related information takes different forms, including inserts in regular news programs,
interviews with experts, debates between proponents of conflicting views, debates
between representatives of government and opposition, regular broadcasts of
parliament sessions and government press conferences.

However, there are two important challenges. First, the media tends to pay more
attention to the performance of political parties as organizations than to parties’
policy positions; media coverage can also be overly simplified or sensationalist. This
is a particularly salient issue in the print media where the small market size means
that journalistic competencies are rather low. Secondly, information on
government activities is typically not provided in advance of government decisions,
but only after decisions have already been made.

United Kingdom

The main TV and radio stations in the United Kingdom — especially those like the
BBC that operate under a public charter — provide an extensive array of high-quality
news services. Government decisions feature prominently in this programming, and
information and analysis on government decisions are both extensive and held to a
high standard. There is substantial competition for viewers, in particular between the
BBC, ITV, Sky and Channel 4. In addition to news programs, all provide in-depth
analysis programs on politics and policy in a variety of formats. The Today
Programme on BBC Radio 4 is well known for its highbrow political analysis and
scrutiny, and often sets the tone for political debates. Newsnight is the flagship
political-news program on TV.

The style of interview on these programs is often explicitly not deferential, and even
quite confrontational — especially toward ministers. This is justified by the need to
hold politicians and especially government ministers to account. Local radio and
press also have a tangible influence within their localities and an increasing number
of people resort to online services, most notably BBC Online, as a source of
information on government.

Scandals both in the private sector (News of the World) and the public sector (BBC)
may have cost some credibility but have so far had no recognizable influence on the
functioning of the media system as a whole. Despite political pressure, The Guardian
newspaper played a crucial role in the global surveillance disclosures of 2013 and
was awarded the 2014 Pulitzer Prize for its efforts.

Germany

Public TV and radio broadcasters generally offer in-depth reports on political
processes. Competition between the two main public television broadcasters, ARD
and ZDF, has forced them to copy the private channels’ successful infotainment and
politainment formats. Nevertheless, by international standards, ARD and ZDF, in



Score 7

particular, offer citizens the opportunity to obtain a relatively deep knowledge of
political decision-making and their market share has stabilized in recent years. The
plurality of the country’s television broadcast market is enhanced by the availability
of programming from international broadcasters such as CNN, BBC World, CNBC
Europe and Al-Jazeera. Public opinion polls demonstrate that public trust in the
media is increasing: 42% of the Germans trust the media, 41% are indifferent and
only 17% mistrust it. Only 13% belief that the media are lying, the year before it had
been 20%. Trust in the media concentrates mainly on the public television and radio
broadcasting.

Citation:
faz.net (2018a)Wo zeigt der Kompass denn hin?, faz.net 03.01.2018
http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/medien/nachrichtenredaktion-von-ard-aktuell-feiert-jubilaeum-15370727.html

faz.net (2018b): Stimmungsmache, faz.net 29.01.2018 http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/bei-der-ard-gibt-es-buhs-
fuer-trump-und-jubel-fuer-die-gruenen-15423125.html

Handelsblatt (2017): Yougov survey, In Media We Trust, Say Germans, Handelsblatt global, January 4, 2017
https://global.handelsblatt.com/politics/in-media-we-trust-say-germans-672316

http://www.spiegel.de/kultur/gesellschaft/medienvertrauen-luegenpresse-hysterie-ebbt-laut-neuer-studie-ab-a-
1190749.htm

Israel

Israel’s media industry is adapting to the global trend of decreased consumption of
print and radio news media and the increased dominance of television, the internet
and social-media websites. While the Israeli media sector has been bolstered in
recent years by the creation of strong independent investigatory websites and blogs
that have gained considerable attention in professional and public circles, other new
popular outlets such as the free daily Israel Ha’yom often fail to deliver in-depth
news coverage.

Despite a frequent tendency to focus on prominent and popular topics of the hour,
the Israeli press, public television channels and radio shows do offer interpretative
and investigatory journalism that informs the public regarding policy decisions and
long-term strategies. Nonetheless, the growing rate of news consumption through
social-media websites, the decline in citizens’ exposure to print media and TV, and
the shallow nature of coverage in new media all significantly reduce the percentage
of civilians exposed to in-depth journalistic information.

According to the Israel Democracy Institute’s Israeli Democracy Index of 2017,
while the public still prefers traditional media channels to social media as their
political news source of choice, public trust in social media is revealed to be a more
complicated issue. Although the public in general appears to put less trust in social
media compared to traditional media, dividing the sample according to ethnicity
reveals that the Arab population expresses far larger distrust in social media than the



Score 7

Score 7

Jewish population, in which the younger audience appears to be just slightly more
trusting of social media than the older audience. Therefore, increasing reliance on
social media might be an issue of concern

Citation:
Goldenberg, Roi, “‘The seventh eye’ website won the lIsraeli prize for critical media,” Globes 28.1.2013:
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000817765 (Hebrew)

Mann, Rafi and Lev-on, Azi, “Annual report: Media in Israel 2016 — agendas, uses and trends,” Ariel University
School of Communication: https://store.ariel.ac.il/downloadable/download/sample/sample_id/6/ (Hebrew)

Persisco, Oren, “Restraint and prudence,” The seventh eye website: http://www.the7eye.org.il/9774 (Hebrew).

“Freedom of the Press: Israel 2017,” Freedom House, 2017 https://freedomhouse.org/report/freedom-
press/2017/israel

Italy

The space allocated to political themes in Italian media is quite significant in the 10
most important mass media brands (the three main national newspapers, Corriere
della Sera, la Repubblica and Il Sole 24 Ore, which have print and online versions;
the three state television channels, RAI1, RAI2 and RAI3; the two Mediaset
channels, Canale 5 and Rete 4; and two other private TV channels, Skynews and
La7). Television time (both public and private) allocated to political themes is
substantial. For instance, the La7 channel alone averages approximately 10 hours per
week of political content. A large part of this time is devoted to debates and talk
shows involving politicians, journalists and experts, and to covering the most
important aspects of current political controversies.

However, detailed, in-depth analysis of government decisions is much rarer, and
debates tend to focus on the personality-driven dimensions of power politics.
National newspapers provide more in-depth coverage of government decisions, often
providing detailed dossiers on their content. Some radio and internet programming
gives high-quality information in advance. The broader public has no access or does
not seek access to these media.

Luxembourg

Luxembourg’s media outlets offer quality reporting on public affairs. All
parliamentary debates are conducted in Luxembourgish and in public. Parliamentary
meetings are broadcasted on Chamber TV (also available online) and debates of the
country’s four largest local councils (Luxembourg City and Esch/ Alzette,
Differdange, Dudelange) can be followed online. Furthermore, the Ministers’
irregular public press briefings are given more importance than under the previous
administration.



Score 7

In daily and weekly papers, articles are written mostly in German, often in French
and sometimes in English. Certain newspapers are printed only in French; although
an English-language monthly journal is also published. Moreover, the government is
reforming the press subsidy system to include online media in recognition of the
shifting media landscape.

Media coverage is often reactive, when issues have already reached the public in the
form of draft legislation or through parliamentary debate. Furthermore, media outlets
are quite often used as instruments by interest groups or lobbyists seeking to
influence government decision-making in its early stages. Such procedures often
have a strong influence on government thinking, as political actors need to take into
account views and opinions that are published in the media. In addition, since the
2013 general election and especially since the 2018 elections, social media has
become more important due to the increasing number of social media users, and
potential for disseminating information easily and rapidly.

Reporting has lost some of its partisan bias. Most media outlets, especially
newspapers, have adopted more balanced reporting to preserve or enlarge their
audience. The media does play an important role in uncovering information behind
government scandals or issues. One example is the extensive media coverage of the
so-called Bommeleer affair (a series of bombings of public infrastructure in the
1980s) that was finally brought to court, but without a result. Allegations of dubious
activities of the State Secret Service (SREL) also received extensive media coverage
and were subsequently the subject of a special parliamentary inquiry. In these two
events, media outlets played a crucial role in bringing light to issues that were not
made clear by public prosecutors.

Citation:
“Das Bommeleeér-Dossier.” Luxemburger Wort. www.wort.lu/de/lokales/das-bommeleeer-dossier-
5092c3a9e4b0fe37043e8be8. Accessed 24 Oct. 2018.

Reporter. www.reporter.lu. Accessed 24 Oct. 2018.

“Lénderportrat Luxemburg.” Mediandatenbank. www.mediadb.eu/de/europa/luxemburg.html. Accessed 24 Oct.
2018.

Netherlands

In the digital sphere, viewers and consumers clearly have more choices. The past
decade has seen a large expansion of digital radio and television programming. This
has resulted in a richer supply of broadcasters, bundled in so-called “plus packages”
for viewers, which serve their own target groups with theme-specific broadcasts.

Dutch public television and radio stations produce high-quality information
programs analyzing government decisions on a daily basis. Of the 13 national public
broadcasters in the Netherlands, eight may be said to consider it their task to inform



the public about governmental affairs and decision-making. The main public TV
news channel, NPO, is required to provide 15 hours of reporting on political issues
every week. On the radio, the First Channel is primarily tasked with providing
information. In recent years, the outreach of the First Channel within society has
been decreasing. This is not surprising since new media (i.e., the internet) have
grown at the expense of more traditional media and are becoming more influential in
the provision of news. NPO broadcasts Politiek 24, a digital television channel on the
internet that contains live streams of public debates, analyses, background
information and a daily political show. As noted under the “Media Freedom” section,
recent policy has pushed for a merger between public media organizations, as well as
for limiting their broadcasts to issues of information and culture, leaving
entertainment largely to commercial media.

In 2015 - 2018, a majority of Dutch citizens (55%) still read a newspaper or listen to
the radio every day. Newspaper readers are to be found increasingly among the older
and more highly educated population segment; digital subscriptions are on the rise.
The number of high-quality newspapers is fairly low. Younger people actually spend
more time listening, watching and communicating on online platforms than older
people. Social media platforms have become sources of news, even for journalists.
Regional and local newspapers in particular are experiencing severe financial
troubles, leading to strong consolidation and concentration tendencies, and a
significant increase in one-paper and even no-paper cities. The internet is used daily
by 86% of Dutch citizens.

The Commissariat for the Media, tasked with monitoring the diversity and accuracy
of media information about government and public policy issues, has expressed
concern about the fragmentation of information sources and the “news snacking”
habits of media audiences. This fragmentation, continuing commercialization and
“infotainment” may have resulted in a situation where media-logic disregards its
social and political responsibility to timely and accurately inform citizens about
governmental and public affairs. However, the Mediamonitor 2018 reported that
Dutch citizens, compared to citizens in other countries, have high trust in media
reporting and report relatively little fake news. Nevertheless, there is a substantial
decline in younger people reading quality newspapers, while politically relevant
information is increasingly acquired via social media.

Citation:

Raad voor Cultuur, Advies Meerjarenbegroting 2009-2013 Nederlandse publieke omroep. Politici en journalisten
willen te vaak scoren.

Media monitor, Jaarverslag 2015 (mediamonitor.nl, consulted 10 November 2016)

Commissariaat voor de Media, 15 jaar Mediamonitor, 20 July, 2017 (mediamonitor.nl, consulted 3 November 2017)

Mediamonitor 2018. Media bedrijven en markten; Reuters Institute Digital News Report 2018 ((mediamonitor.nl,
accessed 3 November 2018)



Score 7

Score 6

Spain

The main print periodicals (El Pais, EI Mundo, ABC, La Vanguardia) provide a
fairly significant amount of in-depth analyses of the policy process and sophisticated
op-ed analyses of government decisions, despite their partisan preferences. The
print-media readership is declining, and the impact of these publications is thus
limited, but a growing number of readers follow online newspapers (either electronic
versions of the mainstream print publications or standalone online publications such
as El Confidencial or eldiario.es) and politics-themed blogs (such as Agenda
Publica).

TV it the most important source of political information for the average citizen, since
almost 70% of Spaniards watch TV news every day. However, a large portion of the
time devoted to political information is given over to news and talk shows. In
addition, several infotainment-style debate shows are aired during workday mornings
and on some evenings (on weekends) but these are often superficial, focusing on
polarized arguments with limited contextualized analysis.

A third of Spaniards also follow political news via radio stations, which devote many
hours a week to political information. All main stations have early-morning and
afternoon programs combining both background news and political debate, as well as
a late-night news program. Privately owned radio stations are more ideologically
biased than the major TV stations (with participants in the radio debates blatantly
biased in favor of or against the government). There are also daily radio programs of
reasonable quality focused on business, and therefore on economic policymaking.

Citation:
Evolucién de audiencia (2018), https://www.ojdinteractiva.es/medios-digitales/eldiario-evolucion-
audiencia/totales/anual/3896/trafico-global/#

Austria

The freedom of the press in Austria is guaranteed by European and national law.
Nevertheless, two problems are relevant:

e The Austrian media lack pluralism. The publicly owned Austrian Broadcasting
Corporation (ORF) dominates the radio and television broadcast markets, although
competition by foreign and privately owned media is growing. In response to
criticism of this dominance, the ORF offers guarantees of internal independence and
internal political pluralism. The ORF is impartial by law and fulfills its mandate
reasonably well, making up for deficits existing elsewhere in the media environment.
The increasing significance of social media is a deepening challenge because it is not
bound by the rules of impartiality as the ORF is.



Score 6

e The country’s print-media market is highly concentrated. One daily paper, Die
Kronen Zeitung, serves more than a third of the country’s readership, and
increasingly uses this dominant position to issue biased political information, often
in a simplified manner. Moreover, the expanding role of freely distributed print
media, more or less dependent on funds for commercial or political promotion is
problematic insofar as it makes it more difficult for readers to distinguish
propaganda from information. High-quality political information is available from
daily and weekly papers with more limited circulation, but high-quality media face
considerable financial difficulties.

The new government will have an impact on media reporting, especially concerning
the ORF. The ORF faces ever-more criticism from the right-wing — now in
government — for its independent reports. It can be expected that the law which
defines structure, functions and finances of the ORF will be rewritten, but to what
extent is unclear.

The government’s intention to change the structures of and rules for the ORF have
not as yet been defined in detail. But the government (and especially the FPO) has
accused some ORF programs of being unbalanced. Regarding the print media, the
problem of high concentration remains the main challenge for a system which
guarantees media freedom but does not seem to offer enough pluralistic choices. The
impact of social media has been acknowledged but no clear political strategy has
been developed for dealing with media beyond the traditional rules of responsibility.

Citation:

The government’s intention to change structures of and rules for the ORF have not — yet — become defined in detail.
But the government (and especially the FPOe) accuses some ORF programs of being unbalanced. Regarding the
print media, the problem of high concentration is still to be seen as the main challenge for a system which guarantees
media freedom but does not seem to offer enough pluralistic choices. The impact of social media has been
acknowledged but no clear political strategy has been developed how to deal with media beyond the tradtional rules
of responsibility.

Belgium

Television-news programs provide a relatively reasonable level of information, with
a greater share of high-quality content and less focus on personalities than in Italy or
France, for example. However, the economic crisis in the media sector is
accelerating a trend toward sensational, lower-quality information, as well as a
growing inability to conduct in-depth investigations or monitor policymaking. As a
consequence, public perception of media quality is on a downward trend.

Bucking the trend, however, a spate of national and international scandals emerged
during the review period. These ranged from abuse of public office to international
tax evasion. This stimulated popular attention to the news, and induced newspapers
and other media to improve the depth of their information on specific political and
policy matters. But their capacity to maintain attention to specific issues over time
and to explain complex policies effectively remains weak.



Score 6

Score 6

Citation:
http://www.institut-solidaris.be/wp-content/uploads/2017/07/LaConfianceDansLesMedias.pdf

Czechia

The main TV and radio stations provide daily news programs and some deeper
discussion and analysis programs on a weekly basis. However, much of the
commentary is superficial, and debates are usually structured to represent the views
of the main political parties. The quality of information on government decisions has
improved with the digitalization process. Czech TV established CT24, a channel
dedicated to news, which also broadcasts online and offers continual analysis of
domestic and international events. The 2018 presidential campaign showed more
balanced reporting from state tv channels, while most private outlets were deemed to
be imbalanced in their reporting by the Council for Television and Radio
Broadcasting. The Council also noted that in some cases, these private outlets used
populist rhetoric and demonstrated a clear bias in favor of the president. The print
media is dominated by Prime Minister Babis’s MAFRA group which typically
praises ANO ministers and criticizes Social Democrat ministers and the opposition.
However, the growing diversity of the online and blended media sphere (i.e.,
combined online and print media) has increased the availability of investigative
journalism and in-depth analysis. The ownership structure of the new media includes
non-profit, crowdsourcing and paid content. Citizens are increasingly concerned and
willing to support independent journalism. The circulation of quality weeklies, which
provide in-depth analysis, increased between 2017 and 2018 by an average of 10%.
Online media often engage experts, members of parliament and stakeholders in in-
depth debates. Social media play an important role in increasing the visibility of
policy issues.

France

Mass media, notably morning (radio) and evening programs, offer quality
information concerning government decisions. As for print media, the crucial issue is
the division between local and national media. A few quality daily papers and
weekly papers provide in-depth information, but their circulation is low and on the
decline. In many instances, the depth and magnitude of information is dependent
upon the level of polarization of the government policy. Instead, in local newspapers,
information is often superficial and inadequate. The same division applies to private
and public audiovisual channels (some private channels offer only limited,
superficial and polemical information), and to the emerging online media (only some
of which offer quality information and analysis). On the whole, economic
information is rather poor. Social media networks tend to substitute for traditional
media and usually offer a very poor alternative. Mobilization is becoming more



Score 6

Score 6

important at the expense of providing fair and checked information. This tough
competition contributes to a deterioration in the quality of traditional media. Rather
than provide neutral information about an issue, media tends to illustrate its purpose
by relying on the testimony of a “citizen of the street,” usually dissatisfied with the
consequences he or she might face or fear.

Iceland

Iceland’s main TV and radio stations provide fairly substantive in-depth information
on government decisions. Radio analysis typically tends to be deeper than that found
on television since the small size of the market limits the financial resources of TV
stations. However, in-depth analysis on TV increased significantly when the private
TV station Hringbraut increased such analyses in their program in 2016. However, in
2018, the TV station is struggling financially and sponsored programs are frequent at
present. Critical analysis of government policies by independent observers, experts,
and journalists is a fairly recent phenomenon in Iceland.

The Special Investigation Committee report had a separate chapter on the media
before and during the 2008 economic collapse. The report criticizes the media for not
having been critical enough in their coverage of the Icelandic banks and other
financial institutions before the 2008 economic collapse. The report argues, on the
basis of content analyses of media coverage of the banks, that the media was too
biased toward the banks. This bias, well known in the United States during the 1920s
for example, was associated with overlapping ownership of the banks and media
companies.

Japan

The Japanese media system is dominated by five major TV networks, including
public broadcaster NHK, plus a handful of major national newspapers. These
publications are widely read, though their circulation is declining, and provide
information in a sober style. However, because of their close personal links to
political figures, which finds its institutionalized expression in the journalist club
system, these newspapers rarely expose major scandals. Nonetheless, their editorials
can be quite critical of government policy. Investigative journalism is typically
undertaken by weekly or monthly publications. While some of these are of high
quality, others are more sensationalist in character. Another source for exposing
scandals is the international press.

Personnel changes at NHK after the Abe-led government took power produced a
leadership that openly declared its intention to steer a pro-government course. The
government’s assertive approach has also been evident in other media areas. In terms
of public trust in the media, Japan holds a middling rank in international comparison



Score 6

Score 6

according to the Reuters Institute for the Study of Journalism’s Digital News Report
2018. However, in the 2018 Edelman Trust Barometer it received the
third-lowest rank among 28 reviewed countries.

In part as a reflection of these trends, new social media such as YouTube, Line,
Twitter and Facebook, along with the news channels based on them, have gained a
considerable following. This also holds true for new online publications such as
BuzzFeed Japan and Huffington Post. However, while their impact on the overall
quality of information is unclear, they do seem to be contributing to the emergence
of so-called partisan media in Japan.

Citation:

Tomohiro Osaki, Academics, TV journalists slam minister’s threat against ‘biased’ programming, fear media self-
censorship, The Japan Times, 2 March 2016, http://www.japantimes.co.jp/news/2016/03/02/national/tv-journalists-
slam-ministers-threat-biased-programs-fear-media-self-censorship/

Philip Brasor, Sticky bonds of the media and government, The Japan Times, 24 June 2017,
https://www.japantimes.co.jp/news/2017/06/24/national/media-national/sticky-bonds-media-government/

Kaori Hayashi, Japan’s Media: Facing Public Indifference More than Distrust, Nippon Communications Foundation,
24 April 2018, https://www.nippon.com/en/currents/d00398/

Reuters Institute for the Study of Journalism, Digital News Report 2018

Edelman, 2018 Edelman Trust Barometer - Japan, 16 February 2018, https://de.slideshare.net/EdelmanJapan/2018-
edelman-trust-barometer-japan

Portugal

There continues to be a lack of systematic in-depth policy analysis. Policy analysis is
usually delegated to expert commentators, with little or no journalistic work
performed on policy issues.

In an earlier SGI report, we noted the large amount of commentary time allotted to
former politicians, particularly on television, a pattern that generates potential
conflict-of-interest questions and does not seem to have contributed to improving the
quality of policy analysis. The most salient example of the confluence between
politicians and television is provided by Marcelo Rebelo de Sousa, a former leader of
the PSD and Portugal’s most popular TV commentator, who was elected president of
Portugal in January 2016.

Slovenia

In Slovenia, the majority of both electronic and print mass media fail to provide
high-quality information on government decisions, but mostly focus on superficial
subjects. However, there is a clear distinction to be made between the private and
public media here. Whereas the private media, especially private electronic media,



Score 6

Score 6

tend to focus on non-political information and infotainment, the public media,
especially television and radio broadcasters, put more emphasis on providing high-
quality information about government decisions. They even devote some attention to
the debates preceding these decisions. This particularly applies when debates are
initiated by the government.

South Korea

South Korea’s main media-related problem is the low quality of many outlets,
rendering them unable to serve as facilitators of public debate or civic culture. Part of
the problem here is the country’s strong commercialism and associated weakness in
political journalism. Newspapers and TV rely heavily on advertising revenues. Most
prominent TV stations produce a mix of infotainment and quality information about
government policies. Information on international events in particularly receives
little coverage in the Korean news media. The major newspapers clearly lean to the
political right, although alternatives do exist. In general, political reporting tends to
be framed as personalized power politics, diverting attention away from important
political issues. The internet news sector is dominated by two major news portals,
Naver and Daum, although there are alternatives such as Newstapa, an investigative
journalism network. On a positive note, the media played an important role in
uncovering and reporting on the political scandals during the last year of the Park
Geun-hye administration.

Citation:

Sang-young Rhyu, “McCarthyism in South Korea: The Naked Truth and History of Color Politics,” East Asia
Foundation Policy Debates, No.68 (March 28, 2017).

Newstapa, https://newstapa.org/

United States

For the interested citizen, it is easy to find a large volume of serious, high-quality
reporting on government and policy, with balanced, reasonably objective treatment
of issues — in print, on the internet or on television. But such qualities do not describe
the majority of major news outlets, nor the outlets used by the largest audiences. A
majority of citizens obtain most of their news from television rather than newspapers
or the internet, and the quality of the national news broadcasts has been declining.
However, reputable news-reporting and news-analysis programs are available on
radio and TV networks. The information quality of talk shows varies, ranging from
“infotainment” to the serious discussion of policy issues with reputable experts.

In the aftermath of the 2016 presidential election campaign, investigations have
determined that Russian content farms, working through disguised social media
accounts, created false and misleading news posts on Facebook and other social
media that that were received hundreds of millions of times by unsuspecting social



Score 5

Score 5

media users. The posts were generally designed to increase division and conflict in
American society and, in particular, to promote the candidacy and subsequent
presidency of Donald Trump, and have continued to do so. Facebook and other
media companies have been embarrassed by their failure of self-policing. It is
unclear how effectively such interventions can be prevented.

Australia

Television and radio stations vary in the time they devote to substantive information
on policy issues and government decisions. Commercial broadcasters devote
relatively little time to such matters, but the state-owned broadcaster, which has one
national television station and a number of radio stations, as well as a website,
devotes a considerable amount of time to high-quality analysis of government
decisions. Newspaper coverage is likewise variable, with the popular newspapers
providing superficial coverage and the quality broadsheets providing more in-depth
coverage and discussion. While Australia used to have more high-quality
newspapers, market concentration has contributed to a decline in print media
diversity and quality. The takeover of Australia’s respected newspaper publisher
Fairfax by the television station Channel Nine will lead to greater concentration and
may further weaken existing newspapers.

To some extent, countering this decline has been the emergence of a number of
online-only news providers. While the impact of these news outlets is difficult to
assess, it is clear that at least several of them have risen to the status of mass-media
outlets that are widely read by the Australian community.

Citation:
https://theconversation.com/the-death-of-newspapers-have-we-reached-the-tipping-point-54728

https://www.themonthly.com.au/issue/2013/july/1372600800/eric-beecher/death-fairfax-and-end-newspapers

https://www.theguardian.com/news/datablog/2018/aug/03/the-fairfax-takeover-and-how-it-will-worsen-australias-
media-industry-squeeze

https://www.theguardian.com/media/2018/nov/19/fairfax-media-shareholders-approve-nine-takeover-bid

Croatia

As a result of the rise of media conglomerates and the dominance of foreign owners,
the Croatian media sector is highly commercialized. Entertainment genres prevail in
both the electronic and print media. Croatia lacks a great, serious daily newspaper
comparable with Delo in Slovenia or Politika in Serbia. Nevertheless, the
newspapers Jutarnji list and Vecernji list provide good coverage of Croatian
political, economic and social affairs. As for electronic media, market share has
shifted from the partisan public broadcaster HRT to the more objective independent
broadcasters TV Nova and RTL Croatia.



Score 5

Score 5

Cyprus

The media landscape features a generally low capacity to analyze and evaluate
policies. This is due to poor issue knowledge, limited research and partisan biases as
well as a low awareness of media ethics rules. Conspiracy theories are present in
media reporting. Economic difficulties have reduced the number of dailies to four
and increased media’s dependence on financial interests.

Coverage of political issues offers little insight, with in-depth reporting, offered
mostly by the public broadcaster and Sunday papers, becoming increasingly rare.
Analysts often fail to disclose their political connections or possible conflicts of
interest. Personal views and preferences influence journalists’ reporting. In 2018,
media did however continue to take a critical view of inconsistencies in some
government policies. Still, the media’s approach vis-a-vis institutions and politicians
could sometimes hardly disguise their preconceived ideas or self-interest.

The usual polarizing and confrontational rhetoric in media coverage of issues related
to the Cyprus problem dominated the 2018 presidential elections. A journalistic
glossary of terms that could avoid inciting tension between the two sides in Cyprus,
sponsored by the OSCE, sparked controversy and friction between journalists.

The absence of an audit body for print-media circulation figures and transparency in
media ownership obstruct the public’s capacity to evaluate the information received.

Greece

While in terms of newspaper circulation and quality newspapers Greece is ranked in
the middle among OECD countries, the reliability and accuracy of Greek news
media is largely doubted by the public. Pew research published in October 2018
showed that in no other country do people as extensively believe that news reporting
is inaccurate as in Greece. This finding is confirmed by a 2017 Reuters Institute
report that also notes that Greece is the only country where trust of social media
exceeds that of news media.

Meanwhile, the incumbent government has tightened its control over state-owned
media and an oligopolistic structure has begun to emerge in the media sector. In the
period under review, one major television channel (Mega) went out of business,
while another (Alpha TV) was bought by one of its competitors. The most popular
television and radio channels are privately owned and provide infotainment rather
than in-depth reporting. Such channels may offer in-depth reporting only in cases in
which the economic interests of private media owners are affected by a prospective
government decision. Media owners often change sides, first favoring the
government, then the opposition.



Score 5

Political debates in the media tend to be rather general, along partisan lines, while in-
depth reporting and analysis are rare. The presentation of issues is more sentimental
and partisan (pro- or anti-government) than objective. Most people inform
themselves through television programs or various news websites. Finally, there is
recurrent, deep divide between pro-government and anti-government media
(partisanship has been a strong feature of Greek media for decades). In short, one
may find interesting in-depth reporting by browsing Greek websites, but overall
there was a further decline in the already unsatisfactory performance of Greek media
during the review period.

Citation:

Information on newspaper circulation and quality newspapers is available on this platform, through the SGI dataset.
The Pew research, published in October 2018, which contained comparative tables on citizens’ views on accuracy
and reliability of news media is available at https://www.pewresearch.org/global/2018/01/11/publics-globally-want-
unbiased-news-coverage-but-are-divided-on-whether-their-news-media-deliver/

Reuters Institute, Digital News Research 2017
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Digital%020News%20Report%202017%20web_0.pdf?utm_
source=digitalnewsreport.org&utm_medium=referral

Latvia

A minority of the ten most important mass-media brands in Latvia provide high-
quality information. The majority of reporting is a mix of quality information and
infotainment programs. The financial constraints on the media brought about by
audience and advertising shifts to internet-based sources and limited budgets for
public broadcasting have had a negative effect on the provision of high-quality
content. Additional challenges include the proliferation of pro-Russian narratives in
the media, broadcasted by Russia as well as Latvian outlets and shared through
social networks.

Nevertheless, some media players have succeeded in meeting a high standard of
quality. The weekly magazine IR, established in 2010, provides in-depth information
on government policy plans as well as publishes leaked information of broad
political significance. Investigative reporting on public and private television stations
fulfills a watchdog function. In 2017, a concerted effort of investigative journalism
by the public broadcaster put the treatment of children in institutions on the political
agenda. Sustained analytical focus on issues of public concern is provided by the
non-profit investigative-journalism center Re:Baltica, founded in August 2011. It
focuses on issues such as the social costs of economic austerity, consumer protection
and drug-money flows. By cooperating with the mainstream media, it has succeeded
in moving these issues onto the public agenda.

Economic constraints on the media have exacerbated the media’s tendency to allow
financial pressures to influence content. Research indicates that hidden commercial
advertising can be arranged in any media channel in Latvia. Hidden political



Score 5

advertising is denied by the Latvian-language media, but acknowledged by the
Russian-language media.

New concerns have arisen about the influence of Russia’s “hybrid warfare” on the
media environment in Latvia, especially for Russian-language media consumers.
Proposals to expand the public-broadcasting services to include Russian-language
programming have stalled, however.

Data from 2017 show that trust in media stands at 50% (6% completely trust, 44%
mostly trust). This level of trust is slightly less than when information is obtained
through social networks (e.g., friends and family). The most trusted media sources in
Latvia are internet news site www.delfi.lv (cited by 18% as the most trusted),
followed by the public broadcasters (11% for LTV, 7% for LR) and another internet
site www.tvnet.lv (8%).

The key challenge in the near future is likely to be the successful implementation of
media policy (e.g., a more robust implementation of the current Mass Media Policy
Guidelines of Latvia 2016 — 2020).

Citation:

1. Rozukalne A. (2010), Research Paper on Hidden Advertising Issues in the Media, Available at (in Latvian):
http://politika.Iv/article_files/21 17/original/slepta_reklama_mediju_p rakse.pdf? 1343212009, Last assessed:
20.05.2013

2. Ministry of Culture (2017). Media Literacy. Available at (in Latvian):
https://www.km.gov.Iv/uploads/ckeditor/files/mediju_politika/petijumi/Medijpratiba_petijuma%20rezultati_Latvijas
%?20Fakti_18_07_2017.pdf

3. Cabinet of Ministers (2016). Mass Media Policy Guidelines of Latvia 2016-2020. Available at:
https://likumi.lv/ta/en/en/id/286455, Last assessed: 02.01.2019

4. Vita Zelce (2018), The Diversity of the Media Environment in Latvia (in Latvian, with and annotation in English),
Available at: https://www.km.gov.lv/uploads/ckeditor/files/mediju_politika/petijumi/Latvijas-mediju-vides-
daudzveidiba-small.pdf, Last assessed: 05.01.2019

Lithuania

A minority of mass-media organizations, whether TV, radio, print or online, provide
high-quality information content analyzing government decisions. Since it is quite
expensive to provide high-quality analysis within Lithuania’s small media market,
the state-funded National Radio and Television is in the best position to undertake
in-depth analysis of government decisions. Andrius Tapinas, a famous Lithuanian
journalist and television host, launched a weekly political discussion show, which
attracted about 4,300 financial supporters and thousands of viewers. Other mass-
media brands tend to produce infotainment-style programming. Although the
Lithuanian media are regarded as quite independent, they are not widely trusted by
the public. Indeed, in September 2018, only 34.7% of respondents to a national
survey stated they trusted the media.



Score 5

Score 5

Citation:
http://www.vilmorus.lt/en

Malta

Maltese media outlets often publish what can be described as “infotainment,” or
sensational or superficial content. Two reasons may explain this: First, in the
country’s highly polarized and very small society, media outlets tend to follow their
owners’ political lead, which here is often political parties or people with political
connections to a political party. Second, the competition for readership and
audiences is fierce, and revenue constraints restrict the quality of publications’
output. High-quality analysis of government policies, for example, remains rare.
That said, people in Malta today see their national media as being more free and
independent, and as providing more diversity of viewpoints, than was the case five
years ago. Improvements to the Freedom of Information Act in 2012 have also
improved media reporting, though numerous restrictions still exist and newspapers
cannot are often unable to obtain relevant data. The 2017 Media Pluralism Monitor
assigned Malta a medium risk level (56%) in its protection of the right to information
indicator. Malta is one of the few countries in Europe in which there is no media-
literacy policy aimed at giving citizens the critical skills needed for active
participation in the contemporary exchange of information.

Citation:

Aquilina, K Information Freedom at last, Times of Malta 22/08/12
https://www.timesofmalta.com/articles/view/20180309/local/maltese-journalists-basic-protection-takes-a-dip-
report.672768Media

Media Pluralism Monitor 2017

Mexico

The quality of the media is mixed. The quality of some Mexico City newspapers and
magazines is high, but the majority of the press, and particularly radio and TV focus
mainly on entertainment. This is particularly troublesome as there is a high degree of
media concentration, with only two national TV companies (Televisa and TV
Azteca) controlling 94% of commercial TV frequencies. These companies have
similar programming and political inclinations, and account for 76% of the political
news content consumed by Mexicans. The Mexican NGO Centro Nacional de
Comunicacion Social claims that the concentration of media ownership in only a few
hands undermines media pluralism. The close ties between the two major television
companies and the government limits their capacity to impartially inform the public.
In 84% of the cases, the owners have familial or business relationships with well-
known politicians. For example, the 2012 election created the “telebancada,” a
prominent caucus of 20 congressmen who have worked directly or indirectly for one



Score 5

of the two TV companies.

On the supply side, the quality of journalism remains a challenge. Particularly on
security-related issues, increasing violence against critical and investigative
journalism often results in self-censorship.

At the same time, media diversity (online media) has strongly increased in the last
decade and Mexicans do have access to high-quality offerings if they are interested.
Moreover, information on Mexican politics is easily accessible from United States
and Latin American media outlets due to technical progress. However, this diversity
in content and quality will hardly have an impact on the majority of the population as
only a very small minority of Mexicans use the internet and newspapers as their
main sources of political information. The influence of manipulating news and social
media — a topic of increasing relevance in many OECD countries — is as yet an
understudied theme in Mexico, but probably will gain importance.

Citation:
MOM (2018). Media Ownership Monitor Mexico: Who owns the media?. http://mexico.mom-rsf.org/

New Zealand

Not all television and radio stations produce high-quality information programs, but
both Television New Zealand (TVNZ) and Radio New Zealand provide a regular
evaluation of government decisions. TVNZ’s TVOne has three news programs per
day, each lasting between 30 minutes to one hour, as well as a lighthearted daily
current affairs magazine-style program. It also has an hour-long current affairs
program, “Q and A,” which screens once a week and focuses on domestic politics.
TVNZ 7, a station established in 2008, offered a range of news and current affairs
programming and attracted a small but loyal audience prior to its closure in 2012. A
second television network, TV 3, offers a similar news and current affairs schedule to
that of TVNZ. Radio New Zealand has four extensive news features per day in
addition to hourly news programs. Newspapers provide information and analysis on
government decisions and policy issues, although many articles report government
statements verbatim and such stories tend to be relegated to the inner pages, with
crime and celebrity stories dominating the headlines. The decline of investigative
journalism by electronic- and print-media outlets has been noted by media
commentators, although internet commentary, including blogs, has to some extent
provided a substitute.

Citation:
TV One: http://tvnz.co.nz/tv-one (accessed October 9, 2014).
Radio New Zealand: http://www.radionz.co.nz/news/programmes (accessed October 9, 2014).



Score 5

Score 5

Poland

Government decisions are widely covered by the country’s main TV and radio
stations. Due to the media law, the public TVP is often referred to as TV-PiS. Jacek
Kurski, a PiS party ideologist, was appointed as TV director and hired several party
loyal journalists as anchors for the news shows and other relevant positions. In the
private media, despite a tendency toward infotainment, the quality of reporting,
especially of the two major TV companies, POLSAT and TVN, has increased.
Rzeczpospolita, the second-largest daily paper in Poland, has benefited from a
change in ownership and editorial staff, and has become less politically partisan.
Still, there are few print outlets and TV and radio stations that have been able to
resist political pressure, and the media is divided into pro- or anti-government
camps. Public trust in the objectivity of the media has always been quite low, but has
today reached a new, very low level. The leading TV news show — Wiadomosci, on
TVP - has lost almost 20% of its viewers since 2015. Generally, survey respondents’
party affiliations influence the level to which they trust public TV and radio
organizations: for example, 87% of PiS supporters think the TVP public TV station
is “good,” while only 21% of PO supporters have the same opinion; by contrast, 92%
of PO supporters trust TVN, compared to just 46% of PiS supporters.

Slovakia

The quality and professionalism of media reporting in Slovakia is not extraordinarily
high. The public TV and radio stations provide daily news programs and some
analytical, critical programs on a weekly basis. However, much of the commentary is
superficial, and debates usually serve as a vehicle for the views of the parliamentary
parties. The commercialization of nationwide broadcasters, with a consequent
negative impact on public-interest news and current-affairs coverage, has not left the
public stations untouched. TA3, a private TV channel dedicated to news, is heavily
influenced by its owner, who allegedly sponsors SNS and its leader. The commercial
media sector tends to eschew in-depth analysis of current affairs and instead follows
an infotainment or scandal-driven news agenda. As for the print media, the recent
ownership changes have raised concerns about the political agenda of the new
owners and the resulting decline in journalistic quality. A new risk is the growing
popularity of conspiracy websites, many of which are sponsored by Russia. For
example, the negative and often inaccurate articles on migration issues in most of the
print media testify to the lack of quality. The Kuciak and Kusnirova murders have
somehow united journalists and has fostered interest in investigative journalism, but
has not changed the structural constraints on media quality.



Score 4

Score 4

Bulgaria

Bulgaria’s media sector suffers from heavy bias, focusing on sensationalism and
scandal as a means of gaining public attention rather than producing in-depth and
consistent coverage and analysis of important societal processes. In recent years, in
the TV programming, this has been accompanied by a heavy accent on reality shows,
which is another drain on the broadcasting time available for analyzing government
and policy decisions.

Most print-media organizations can be considered as appendages to their owners’
businesses. As a consequence, high-quality journalism is secondary to the owners’
respective business interests in print media. However, high-quality investigative
journalism and political commentary is still available in print, electronic and online
media.

In their coverage, most major media organizations tend to frame government
decisions as personalized power politics, diverting attention away from the substance
of the policy toward entertainment or sensationalism. Usually there is no coverage of
the preparatory stages of policy decisions. When coverage begins, basic information
about a given decision or policy is provided, but typically without any deep analysis
of its substance and societal importance.

Online media, whose numbers and importance are increasing, offer a new venue for
coverage of policy decisions. In some instances, online media promises timelier and
more in-depth reporting on topical issues. This was the case in the summer of 2018
when the online investigative outlet Bivol uncovered possibly serious abuses and
cronyism in public procurement.

Chile

Legal norms are published in the Official Journal (Diario Oficial de la Republica de
Chile), a state institution dependent on the Ministry of the Interior and Public
Security. Its print version was terminated on 17 August 2016. Since then, the Official
Journal is available only as an online edition.

Although locally or regionally produced news programs tend to be of higher quality
and draw large audiences — particularly through radio — Chile’s newspapers and the
main public TV stations report tabloid news, and employ bold headlines and
techniques with strong popular and infotainment appeal. Furthermore, statistics
released by the National TV Commission (Consejo Nacional de Televisién) show
that on average, less than five hours a week per channel or radio station is spent
discussing in-depth political information. More than 50% of the news presented
through publicly accessible channels is dedicated to sports and crime. Surveys



Score 4

Score 3

indicate that the Chilean audience would prefer less sports news and more focus on
national and international politics. Due to the biased media landscape, there is a
strong ideological framing of political information and policy discussion.

Chile’s largest free TV channel (TVN) is state-owned, and by law is required to
provide balanced and equal access to all political views and parties — a regulation
which is overseen by the National Television Directorate (Consejo Nacional de
Television, CNTV). Although La Nacion and TVN are state-owned, they must
operate according to market rules; they have to fund themselves by relying on
advertising and high audience ratings.

During the period under review, the Senate approved an extra $47 million in funding
for TVN in order to save the channel from bankruptcy.

Since the print edition of the La Nacion newspaper was eliminated by the end of
2010, the quality of its reporting and in-depth information on government decision-
making has dropped significantly.

Citation:
http://www.cntv.cl/prontus_cntv/site/artic/20130723/asocfile/20130723171104/pluralismo_en_la_televisi__n_p__bli
ca.pdf

http://www.diarioficial.cl/quienes-somos/

Romania

Media coverage of government decisions and public policy continues to be highly
partisan and emphasize political scandals and politicians’ personalities rather than in-
depth policy analysis. Crucially, a number of media outlets with major market shares
(i.e., the Antena 3 television station) have continued to contribute to the
radicalization of Romanian politics by manipulating or spreading misinformation
regarding public opinion and political discourse. However, there is a clear minority
of mass-media brands — such as the Digi 24 television station and HotNews.ro, an
online news source — that produce higher quality, less partisan, and more in-depth
policy-related information. The ability of this media to provide such information is,
however, under threat from several fronts, including the governing coalition’s
attempts to control the media and the eroding public trust in the media.

Citation:

Boros, C., J. Cusick (2017): Bought and paid for — how Romania’s media is pressured by corporate and political
masters. openDemocracy, November 22, London (https://www.opendemocracy.net/en/bought-and-paid-for-how-
romania-s-media-is-pressured-by-corporate-and-polit/).

Hungary

The Hungarian media landscape has undergone two different processes in the last
years: depolitization and scandalization. Depolitization is the result of a new type of
self-censorship, caused by the attacks of the government and their representatives on



Score 2

the press and civil society organizations. The official media often does not report on
the events that reflect poorly on the government, and since the majority of the
population can reach only the state-controlled media, they are not informed of these
events. The sharp polarization of political life in Hungary has facilitated a
replacement of in-depth analysis by a preoccupation with scandals, whether real or
alleged. There is relatively little in-depth analysis of government decisions in the
state-controlled public media, or in those private outlets close to Fidesz. The
independent policy institutes and some expert-based NGOs have regularly published
policy analyses that have been widely discussed in the opposition media. The mass
demonstrations, as well as the deepening rift within Fidesz, stemming from regular
corruption scandals and provocative luxurious consumption habits, have elevated the
significance of media reporting. The print media, including the tabloid press, have
been important in discovering the big scandals and policy failures. The significance
of online media — Index, 444, HVG, Atlatsz6, Mérce — has grown tremendously
because they have been decisive in revealing the government’s behind-the-scene
activities.

Turkey

In the aftermath of the early presidential and parliamentary elections in June 2018,
the pluralistic structure of Turkey’s media was fatally undermined by the sale of
Dogan Media, the flagship of Turkey’s media, to Demiréren media, a pro-
government media conglomerate in 2018. Media freedoms deteriorated significantly
after the failed coup attempt of 15 July 2016. Numerous journalists were imprisoned
without indictment, which had an intimidating effect on other journalists. In
consequence, it is difficult for citizens to find objective or substantive in-depth
information on government policies and government decision-making. A media-
ownership structure based on industrial conglomerates (the so-called Mediterranean
or polarized pluralist media model), the government’s clear-cut differentiation
between pro- and anti-government media, and the increasingly polarized public
discourse make it difficult for journalists to provide substantial information to the
public. News coverage and debates are mainly one-sided in the pro-government
media, while self-censorship is common in the mainstream, neutral media. This is
also true even of the main news agencies, such as Anadolu (a state-owned company)
and Dogan, which has been sold to Demiréren media. Superficial reporting, self-
censorship and dismissal of critical journalists from their job are widespread within
the major media outlets. Media ownership, and direct and indirect government
intervention in private media outlets and journalism obscure the objective analyses of
government policies. Thus, few newspapers, radio or TV stations offer in-depth
analysis of government policies or their effects concerning human rights, the Kurdish
issues, economic conditions and so on.

In 2017, internet freedom declined in Turkey and several internet sites were blocked,
including sites managed by journalists in exile. Social media services and websites



SGI1 2019 | 28

Media

(e.g9. Wikipedia) were also blocked. The minister of transportation and
communication stated that Turkey is often mentioned together with terrorist
organizations on social media platforms. For example, Wikipedia articles include
content that suggests Turkey supports terrorist organizations. Turkey is among 30
governments that employs “opinion shapers” to promote government views and
agendas, and counter government critics on social media.

Citation:

European Commission, Turkey 2018 Report, Brussels, 17.4.2018, https://ec.europa.eu/neighbourhood-
enlargement/sites/near/files/20180417-turkey- report.pdf (accessed 1 November 2018)

Freedom House, Freedom of the Press 2017,
https://freedomhouse.org/sites/default/files/FOTP_2017_booklet_ FINAL_April28.pdf (accessed 1 November 2018)
Freedom  House, Freedom on the Net 2018: The Rise of Digital Authoritarianism,
https://freedomhouse.org/report/freedom-net/freedom-net-2018/rise-digital-author itarianism (accessed 1 November
2018)

N. Newman and et al., Reuters Institute Digital News Reports, http://media.digitalnewsreport.org/wp-
content/uploads/2018/06/digital-news-repor t-2018.pdf?x89475 (accessed 1 November 2018)

“Turkey spells out conditions to blocked site Wikipedia,” http://www.euronews.com/2017/05/11/wikipedia-reste-
interdit-en-turquie (accessed 1 November 2017)



www.bertelsmann-stiftung.de
www.sgi-network.org

Sustainable
SG I otistiie | BertelsmannStiftung

Indicators




	Media Reporting
	Finland
	Ireland
	Norway
	Sweden
	Switzerland
	Canada
	Denmark
	Estonia
	United Kingdom
	Germany
	Israel
	Italy
	Luxembourg
	Netherlands
	Spain
	Austria
	Belgium
	Czechia
	France
	Iceland
	Japan
	Portugal
	Slovenia
	South Korea
	United States
	Australia
	Croatia
	Cyprus
	Greece
	Latvia
	Lithuania
	Malta
	Mexico
	New Zealand
	Poland
	Slovakia
	Bulgaria
	Chile
	Romania
	Hungary
	Turkey


