
Sustainable
Governance
IndicatorsSGI

©
ve
ge
 -
 s
to
ck
.a
d
o
b
e.
co
m

Sustainable Governance
Indicators 2020

Media Report
Media Reporting



SGI 2020 | 2 Media 

 

 

Indicator  Media Reporting 

Question  To what extent do media in your country analyze 
the rationale and impact of public policies? 

  41 OECD and EU countries are sorted according to their performance on a scale from 10 
(best) to 1 (lowest). This scale is tied to four qualitative evaluation levels. 
 

10-9 = A clear majority of mass media brands focus on high-quality information content analyzing 
the rationale and impact of public policies. 

8-6 = About one-half of the mass media brands focus on high-quality information content analyzing 
the rationale and impact of public policies. The rest produces a mix of infotainment and 
quality information content. 

5-3 = A clear minority of mass media brands focuses on high-quality information content analyzing 
public policies. Several mass media brands produce superficial infotainment content only. 

2-1 = All mass media brands are dominated by superficial infotainment content. 

   

 

 Finland 

Score 9  By providing a continuous flow of information and background analysis, the main 
print media, TV and radio stations in Finland offer substantive in-depth information 
on government decisions. This provision takes different forms, such as inserts in 
regular news programs, special features, debates between proponents of conflicting 
views, debates between representatives of the government and opposition parties, 
regular broadcasts of government hearings in parliament, and so on. Empirical 
information about program volume is not available, but subtracting for “infotainment 
programs,” between five and seven hours a week of television and radio 
programming is dedicated to governmental issues. Although declining, daily 
newspaper circulation numbers remain reasonably high, with most newspapers often 
providing high-quality political reporting. 
 
Citation:  
Lauri Karvonen, Heikki Paloheimo and Tapio Raunio, Evolution of Political Power in Finland, pp. 335-344 in Lauri 
Karvonen, Heikki Paloheimo and Tapio Raunio, eds. The Changing Balance of Political Power in Finland, 
Stockholm: Santérus Förlag, 2016. 

 

 Ireland 

Score 9  The Broadcasting Authority of Ireland (BAI) aims to ensure that “the democratic 
values enshrined in the constitution, especially those relating to rightful liberty of 
expression, are upheld,” and that broadcasting services are “open and pluralistic.” 
 
The largest TV and radio stations in Ireland are operated by RTÉ, a state-owned 
public-service broadcaster financed by revenue from the mandatory TV license, as 
well as by advertising. Since 1988, RTÉ has faced competition from privately owned 
radio and television stations. RTÉ devotes a significant proportion of TV and radio 



SGI 2020 | 3 Media 

 

 

airtime to news and commentary on current affairs and political issues. It also 
undertakes original investigative journalism. The privately owned TV and radio 
stations have to devote specified proportions of airtime to current affairs and public-
service programs. However, in terms of listener hours, music and entertainment 
outweigh current affairs and analysis. 
 
The main stations produce high-quality information programs and programs devoted 
to in-depth analysis of government policy and decisions. They provide forums for 
discussions of current affairs, as well as outlets for opinions and grievances. These 
programs elicit reactions and responses from politicians. The two largest-circulation 
daily newspapers provide ample information on and analysis of government 
decisions. 
 
The Press Council of Ireland provides an independent forum for resolving 
complaints about the press. In 2012, the United Kingdom’s Leveson inquiry 
mentioned the Irish Press Council as a model. 
 
Irish newspaper circulation (print and electronic versions combined) continued to fall 
over the review period, but the main newspapers are devoting additional resources to 
improved electronic dissemination of news and analysis. 
 

 

 Norway 

Score 9  The mass media’s treatment of government decisions and policy is fairly accurate 
and informative. The two largest broadcast-television channels, NRK and TV2, both 
produce broad-ranging evening news programs that typically devote considerable 
space and time to governmental and political affairs. Both channels also regularly 
(almost daily) broadcast debates and discussions on current affairs. 
 
Statistics show news programs and political debates to have a high number of 
viewers. Both large television organizations have, over time, maintained and to some 
extent strengthened their news coverage, in TV2’s case by having a new news 
channel, and in NRK’s case by developing a strong brand for news, documentaries 
and public debate. Political news is frequently featured on popular televised 
infotainment shows on Friday nights. The leading radio channels (i.e., NRK and to a 
lesser extent P4) and major digital media publications also devote considerable 
coverage to political news.  
 
Changes to the media economy – including digitalization, the need for new funding 
mechanisms and the increasing domination of Facebook and Google – has posed 
massive challenges to many Norwegian media outlets. Staff cuts have resulted in a 
reduction of news production, which will likely undermine reporting quality and the 
media’s role as the fourth “pillar of government.” At the same time, social media has 
become a key source of news. Powers and resources have therefore also shifted from 



SGI 2020 | 4 Media 

 

 

the professionally edited media, to new digital media actors and to a more complex 
mix of edited and unedited news. 

 

 Sweden 

Score 9  Sweden has dropped somewhat over the past couple of years in terms of newspaper 
circulation. Most newspapers are experiencing a gradual shift in subscriptions from 
conventional print to digital formats. The overall quality of the political coverage 
provided by Swedish media is good, if not extremely good.  
 
Public service radio and television in Sweden is still central to the media system. 
There have been discussions and Commissions concerning the future of public 
service but thus far no major changes have been put on the agenda. The only reform 
worth noting is that public service radio and television is now funded through the tax 
system and not, as was previously the case, by annual fees. 
 
Compared to many other countries, the coverage is presented by journalists who are 
experts on Swedish politics. The level of analysis is good and, for the most part, 
balanced. There is obviously sometimes less professional coverage, too, but taken 
together, the quality of Swedish newspapers is very good. 
 
Citation:  
Andersson, Ulrika, Anders Carlander, Elina Lindgren, Maria Oskarson (eds.) (2018), Sprickor i fasaden 
(Gothenburg: The SOM Institute). 

 

 Switzerland 

Score 9  Radio and television programs are of high quality in Switzerland. With very few 
exceptions, radio reports are reliable, and analyses are conducted by independent and 
professional journalists. Some television programs, however, are trending toward 
infotainment and the personalization of politics. 
 
On 4 March 2018, voters rejected a popular initiative (“Ja zur Abschaffung der 
Radio – und Fernsehgebühren”) aiming to eliminate per capita fees for the Swiss 
public broadcaster (SRF). A strong majority of 71.6% and all cantons voted against 
the initiative, signaling a strong commitment to public media. In spite of this strong 
showing, the SRF responded to the aggressive campaign with a downsizing project 
that aimed to dismantle the radio station in the Swiss capital, Bern. This, in turn, led 
to public protest faulting the SRF for violating its mission to cover the federalist 
cultural diversity of Switzerland. In November 2019, a decision was reached to keep 
the editorial desk for foreign and domestic politics in Bern. 
 
Citation:  
https://www.admin.ch/gov/de/start/dokumentation/abstimmungen/20180304/volksinitiative–ja-zur-abschaffung-der-
radio–und-fernsehgebueh.html 

 



SGI 2020 | 5 Media 

 

 

 

 Canada 

Score 8  Canada’s main TV and radio stations produce a mix of infotainment and high-quality 
information programs. Public broadcasters, including the CBC and provincial TV 
channels such as TV Ontario (TVO), provide extensive and often high-quality 
coverage of politics and news, with a minimum of five to seven hours per week of 
in-depth information on government decisions. Examples of such programs include 
TVO’s The Agenda and CBC’s The House. A 2013 study comparing news coverage 
in 11 countries found that the share of news content as a percentage of total 
broadcast time was highest in Canada, both for domestic and international news 
coverage. Canadian media coverage is further enhanced by international news 
channels such as CNN, BBC World News and Al Jazeera, which are readily 
available. One caveat is that there is little competition among public broadcasters. 
Conversely, private broadcasters, with the exception of the Canadian Parliamentary 
Access Channel, are generally focused primarily on infotainment, but also provide 
some analysis of government decisions. Certain print media, such as the Globe and 
Mail, provide comparatively high-quality and comprehensive analysis of public 
policy. Others, such as La Presse, the National Post and other Postmedia 
publications, provide good coverage of public-policy issues. 
 
The Liberal government revamped the Access to Information Act in 2019. The 
current version enables the Information Commissioner to order government 
institutions to disclose requested records. 
 
Citation:  
Aalberg et al (2013). International TV News, Foreign Affairs Interest, and Public Knowlege, Journalism Studies, 
14:3, 387-406. 

 
 

 Denmark 

Score 8  Media play an important role in the democratic process and, through editorial choice, 
the media has an important influence on agenda-setting. Among media outlets, there 
is a tendency to catch the interest of the public by simplification or personalizing the 
stories reported, and emphasizing an element of conflict. There is also a tendency to 
favor senior politicians and government representatives. Weaker actors, such as 
representatives of immigrants or ethnic minorities, get less coverage, although 
immigration stories have become important in recent years and are now regularly 
reported. 
 
In addition to daily news programs, some television and radio stations offer more 
analytical in-depth programs, which can be quite informative. It is worth mentioning 
that the education of journalists has improved in recent years. Overall, the Danish 
media focus more on national rather than international news, including EU issues.  
 



SGI 2020 | 6 Media 

 

 

Traditional media face increasing competition from alternative news sources (e.g., 
news websites and social media) and their financing is declining due to falling 
advertisement revenue. Policymakers are increasingly using social media (e.g., 
Twitter) to make policy statements. 
 
Media access to internal government documents has been a sensitive issue because 
of changed legislation regarding the access to such documents (offentlighedsloven). 
The new law entered into force 1 January 2014. The two aspects of the new law most 
criticized were the possibility of the government denying access to internal 
documents exchanged between a minister and experts (Article 24) and between a 
minister and a member of the parliament (Article 27). Despite criticism from the 
Danish Association of Journalists that the exemptions are too extensive, the law 
remains in force. 
 
The funding of public TV and radio has been debated for some years, and – as a 
result the funding of the main operator Danmarks Radio (DR) – is being changed 
from a near-universal license fee to financing via general taxation. 
 
Citation:  
Peter Munk Christiansen og Lise Togeby, Magten i Danmark. Copenhagen: Gyldendal. 
 
“Fakta om ny offentlighedslov,” http://www.politiko.dk/nyheder/fakta-om-ny-offentlighedslov (accessed 23 October 
2014). 
 
“Ny offentlighedslov – ny praksis for journalister,” http://www.aabenhedstinget.dk/ny-offentlighedslov-ny-praksis-
for-journalister-2/ (accessed 23 October 2014). 
 
Dansk Journalistforbund, Udtalelse fra DJ’s delegeretmøde: Styrk offentlighedsloven, 
https://journalistforbundet.dk/nyhed/udtalelse-fra-djs-delegeretmode-styrk-offentlighedsloven (Accessed 7 October 
2018). 
 
Jørgen Grønnegård Christiansen and Jørgen Elklit (eds.), Det demokratiske system. 4. udg. Chapter 7. Hans Reitzels 
Forlag, 2016. 

 

 Estonia 

Score 8  By providing a continuous flow of information and background analysis, the main 
daily newspapers, TV and radio stations offer substantive information on 
government plans and policies. There are three national daily newspapers, two main 
weeklies, two established online news portals, four general content TV channels and 
three public-radio channels. Together, these comprise the majority of the entire 
domestic media market (except for radio broadcasting, where music stations account 
for the largest market share) and provide adequate information and some analysis of 
government policy. Policy-related information takes different forms, including 
inserts in regular news programs, interviews with experts, debates between 
proponents of conflicting views, debates between representatives of government and 
opposition, regular broadcasts of parliament sessions and government press 
conferences. 
 



SGI 2020 | 7 Media 

 

 

However, there are two important challenges. First, the media tends to pay more 
attention to the performance of political parties as organizations than to parties’ 
policy positions; media coverage can also be overly simplified or sensationalist. This 
is a particularly salient issue in the print media where the small market size means 
that journalistic competence can be rather low. Secondly, information on government 
activities is typically not provided in advance of government decisions, but only after 
decisions have already been made. 

 

 United Kingdom 

Score 8  The main TV and radio stations in the United Kingdom – especially those like the 
BBC that operate under a public charter – provide an extensive array of high-quality 
news services. Government decisions feature prominently in this programming, and 
information and analysis on government decisions are both extensive and held to a 
high standard. There is substantial competition for viewers, in particular between the 
BBC, ITV, Sky and Channel 4. In addition to news programs, all provide in-depth 
analysis programs on politics and policy in a variety of formats. The Today 
Programme on BBC Radio 4 is well known for its highbrow political analysis and 
scrutiny, and often sets the tone for political debates. Newsnight is the flagship 
political news program on the BBC and there are several other political shows on 
which politicians can expect robust scrutiny.  
 
The style of interview on these programs is often explicitly not deferential, and even 
quite confrontational – especially toward ministers. This is justified by the need to 
hold politicians and especially government ministers to account. Local radio and 
press also have a tangible influence within their localities and an increasing number 
of people resort to online services, most notably BBC Online, as a source of 
information on government. 
 
Scandals both in the private sector (News of the World) and the public sector (BBC) 
may have cost some credibility but have so far had no recognizable influence on the 
functioning of the media system as a whole. Despite political pressure, The Guardian 
newspaper played a crucial role in the global surveillance disclosures of 2013 and 
was awarded the 2014 Pulitzer Prize for its efforts. 

 

 Germany 

Score 7  Public TV and radio broadcasters generally offer in-depth reports on political 
processes. Competition between the two main public television broadcasters, ARD 
and ZDF, has forced them to copy the private channels’ successful infotainment and 
politainment formats. Nevertheless, by international standards, ARD and ZDF in 
particular offer citizens the opportunity to obtain a relatively deep knowledge of 
political decision-making, and their market shares have stabilized in recent years. 
The plurality of the country’s television broadcast market is enhanced by the 
availability of programming from international broadcasters such as CNN, BBC 



SGI 2020 | 8 Media 

 

 

World, CNBC Europe and Al-Jazeera. Recent opinion polls demonstrate that public 
trust in the media is decreasing. A total of 65% of Germans trust the public sector 
television, compared to 72% in 2017, with 66% trusting daily newspapers, and only 
17% trusting private TV broadcasters (down from 29% in 2017). A quite small share 
of just 11% trusts the internet (Jackob et.al. 2019). Trust in the media is thus placed 
mainly in the public television and radio broadcast services. Nonetheless, according 
to another recent study, there are differences in the degree of trust accorded to public 
television depending on respondents’ political orientation: People on the left and the 
center of the political spectrum trust ARD and ZDF significantly more than do 
people on the right of the political spectrum (FAZ 2019). 

 
Overall, confidence in the media’s truthfulness is increasing increases. In 2018, only 
13% believed that the media were lying, compared to 20% the previous year (Spiegel 
Online 2018). However, the quantity of digital disinformation is increasing, creating 
a growing problem in this modern and digitalized media society. 
 
Citation:  
Jackob, N., Schultz, T., Jakobs, I., Ziegele, M., Quiring, O. & Schemer, C. (2019). Medienvertrauen im Zeitalter der 
Polarisierung. In Media Perspektiven 5/2019, 210-220 
 
https://www.bpb.de/system/files/pdf_pdflib/pdflib-290439.pdf 
 
http://www.spiegel.de/kultur/gesellschaft/medienvertrauen-luegenpresse-hysterie-ebbt-laut-neuer-studie-ab-a-
1190749.htm 
 
FAZ (2019): Politkurs von ARD und ZDF: Links von der Mitte, available at: 
https://www.faz.net/aktuell/feuilleton/medien/reuters-studie-zur-akzeptanz-von-ard-und-zdf-16389494.html 

 

 Israel 

Score 7  Israel’s media industry is adapting to the global trend of decreased consumption of 
print and radio news media and the increased dominance of television, the internet, 
and social media websites. While the Israeli media sector has been bolstered in 
recent years by the creation of strong independent investigatory websites and blogs 
that have gained considerable attention in professional and public circles, other new 
popular outlets such as the free daily Israel Ha’yom often fail to deliver in-depth 
news coverage.  
 
Despite a frequent tendency to focus on prominent and popular topics of the hour, 
the Israeli press, public television channels, and radio shows do offer interpretative 
and investigatory journalism that informs the public regarding policy decisions and 
long-term strategies. Nonetheless, the growing rate of news consumption through 
social media websites, the decline in citizens’ exposure to print media and TV, and 
the shallow nature of coverage in new media all significantly reduce the percentage 
of civilians exposed to in-depth journalistic information. 
 
Nonetheless, according to several surveys published in January 2019 before the April 
2019 elections, the public still appears to favor traditional media as a source of 



SGI 2020 | 9 Media 

 

 

information over social media. On the other hand, according to the Israeli 
Democracy Index 2018, the public’s relationship with the media appears to be more 
complicated. Indeed, it found that a large proportion of Jewish respondents view the 
media skeptically, believing that it presents the current state of affairs as being worse 
than it really is. On the other hand, Arab Israeli respondents reported being less 
skeptical of the media, and a comparison to results from the previous year found that 
skepticism among Arab Israeli respondents actually decreased significantly. Yet, 
public distrust of the media remains high overall and especially high among Arab 
Israelis. 
 
Citation:  
Goldenberg, Roi, “‘The seventh eye’ website won the Israeli prize for critical media,” Globes 28.1.2013: 
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000817765 (Hebrew) 
 
Mann, Rafi and Lev-on, Azi, “Annual report: Media in Israel 2016 – agendas, uses and trends,” Ariel University 
School of Communication: https://store.ariel.ac.il/downloadable/download/sample/sample_id/6/ (Hebrew) 
 
Persisco, Oren, “Restraint and prudence,” The seventh eye website: http://www.the7eye.org.il/9774 (Hebrew). 
 
“Freedom of the Press: Israel 2017,” Freedom House, 2017 https://freedomhouse.org/report/freedom-
press/2017/israel 

 

 Italy 

Score 7  The space allocated to political themes in Italian media is quite significant in the 10 
most important mass media brands (the three main national newspapers, Corriere 
della Sera, la Repubblica and Il Sole 24 Ore, which have print and online versions; 
the three state television channels, RAI1, RAI2 and RAI3; the two Mediaset 
channels, Canale 5 and Rete 4; and two other private TV channels, Skynews and 
La7). Television time (both public and private) allocated to political themes is 
substantial. For instance, the La7 channel alone averages approximately 10 hours per 
week of political content. A large part of this time is devoted to debates and talk 
shows involving politicians, journalists and experts, and to covering the most 
important aspects of current political controversies. 
 
However, detailed, in-depth analysis of government decisions is much rarer, and 
debates tend to focus on the personality-driven dimensions of power politics. 
National newspapers provide more in-depth coverage of government decisions, often 
providing detailed dossiers on their content. Some radio and internet programming 
gives high-quality information in advance. The broader public has no access or does 
not seek access to these media. 
 

 

 Netherlands 

Score 7  Dutch public television and radio stations produce high-quality information 
programs analyzing government decisions on a daily basis. Of the 13 national public 
broadcasters in the Netherlands, eight may be said to consider it their task to inform 



SGI 2020 | 10 Media 

 

 

the public about governmental affairs and decision-making. Nevertheless, the 
National Broadcasting Organization (NPO) is facing significant difficulties. 
Broadcasting organizations have lost as many as a million paying members in recent 
years, and members’ average age now is 58. Younger people are increasingly 
shifting to online sources. In political circles, the NPO is regarded as inert, 
complicated and wasteful. Right-wing populist parties criticize NPO as being left-
leaning; for their part, liberals and commercial broadcasters see the NPO as being 
state-subsidized competition. Some political effort has been made to rebalance public 
and advertisement-derived funding in order to make NPO budgets leaner. The recent 
government plans for reforming the NPO (less time for advertising, more 
cooperation between regional and local broadcasters, more online content, and more 
centralized leadership among a diverse set of broadcasting organizations) have 
drawn considerable criticism. 
 
Although newspaper circulation dropped again in 2018, a majority of Dutch citizens 
(55%) still read a newspaper or listened to the radio every day as recently as that 
year. Newspaper readers are to be found with relatively more frequency among the 
older and more highly educated population segments, and digital subscriptions are on 
the rise. The number of high-quality newspapers is fairly low. Younger people spend 
more time listening, watching and communicating on online platforms than do older 
people. Social-media platforms have become sources of news even for journalists. 
Regional and local newspapers in particular are experiencing severe financial 
troubles, owing to strong consolidation and concentration tendencies, and there has 
been a significant increase the number of one-paper and even no-paper cities. The 
internet is used daily by 86% of Dutch citizens. 
 
The Commissariat for the Media, which is tasked with monitoring the diversity and 
accuracy of media information about government and public-policy issues, has 
reported a continuous and severe concentration in the ownership of media outlets. 
Yet it has also stated that this has not as yet resulted in a lack of pluralism or an 
impoverishment of news sources and varieties. In the digital sphere, viewers and 
consumers clearly have more choices. The past decade has seen a large expansion in 
digital radio and television programming. This has resulted in a richer supply of 
broadcasters, bundled in so-called plus packages, and more recently of podcasts, 
which serve their target groups with theme-specific broadcasts. Mediamonitor 2019 
reported that compared to citizens of other countries, Dutch citizens have high trust 
in media reports and report relatively little fake news.  
 
Public broadcasting – an important source of media plurality – is increasingly under 
pressure due to reductions in revenue from advertising (advertisers moving to social 
media). Moreover, the challenges of “fake news” and other methods of 
misinformation are significant, and the government has expressed concerns 
regarding the quality and pluralism of online news outlets and information. 
 
Citation:  
Mediamonitor 2018. Media bedrijven en markten; Reuters Institute Digital News Report 2018 ((mediamonitor.nl, 



SGI 2020 | 11 Media 

 

 
accessed 3 November 2018) 
Mediamonotor, 2019 (https://www.mediamonitor.nl/wp-content/uploads/Mediamonitor-2019-English-summary.pdf) 
Rathenau Instituut, 21 November 2018. Schriftelijke bijdrage van het Rathenau Instituut|Rondetafelsgesprek 
Toekomst van het medialandschap, Vaste Kamercommissie OCW 
De Sociale Staat van Nederland 2019 
(https://www.scp.nl/Publicaties/Alle_publicaties/Publicaties_2019/De_sociale_staat_van_Nederland_2019) 
NRC Next, 27 November 2019. Vier publieke omroepen: welke wordt het? 
NRC Next, 18 June, 2019. Moet meer regienieuws de omroep redden? 

 

 Spain 

Score 7  The main print periodicals (El País, El Mundo, ABC, La Vanguardia) provide a 
fairly significant amount of in-depth analyses of the policy process and sophisticated 
op-ed analyses of government decisions, despite their partisan preferences. The 
print-media readership is declining, and the impact of these publications is thus 
limited, but a growing number of readers follow online newspapers (either electronic 
versions of the mainstream print publications or standalone online publications such 
as El Confidencial or eldiario.es) and politics-themed blogs (such as Agenda 
Pública).  
 
TV it the most important source of political information for the average citizen, since 
almost 70% of Spaniards watch TV news every day. However, a large portion of the 
time devoted to political information is given over to news and talk shows. In 
addition, several infotainment-style debate shows are aired during workday mornings 
and on some evenings (on weekends) but these are often superficial, focusing on 
polarized arguments with limited contextualized analysis.  
 
A third of Spaniards also follow political news via radio stations, which devote many 
hours a week to political information. All main stations have early-morning and 
afternoon programs combining both background news and political debate, as well as 
a late-night news program. Privately owned radio stations are more ideologically 
biased than the major TV stations (with participants in the radio debates blatantly 
biased in favor of or against the government). There are also daily radio programs of 
reasonable quality focused on business, and therefore on economic policymaking. 
 
Citation:  
Estudio General de Medios (EGM) (2019), Evolución de audiencia https://www.aimc.es/a1mc-
c0nt3nt/uploads/2019/01/marco19.pdf 

 

 Austria 

Score 6  The freedom of the press in Austria is guaranteed by European and national law. 
Nevertheless, two problems are relevant: 
 
• The Austrian media lack pluralism. The publicly owned Austrian Broadcasting 
Corporation (ORF) dominates the radio and television broadcast markets, although 
competition by foreign and privately owned media is growing. In response to 
criticism of this dominance, the ORF offers guarantees of internal independence and 



SGI 2020 | 12 Media 

 

 

internal political pluralism. The ORF is impartial by law and fulfills its mandate 
reasonably well, making up for deficits existing elsewhere in the media environment. 
The increasing significance of social media is a deepening challenge because it is not 
bound by the rules of impartiality as the ORF is. 
 
• The country’s print-media market is highly concentrated. One daily paper, Die 
Kronen Zeitung, serves more than a third of the country’s readership, and 
increasingly uses this dominant position to issue biased political information, often 
in a simplified manner. Moreover, the expanding role of freely distributed print 
media, more or less dependent on funds for commercial or political promotion is 
problematic insofar as it makes it more difficult for readers to distinguish 
propaganda from information. High-quality political information is available from 
daily and weekly papers with more limited circulation, but high-quality media face 
considerable financial difficulties.  
 
Any new government will have an impact on media reporting, especially concerning 
the ORF. The ORF faces ever-more criticism from the right-wing FPÖ, which was in 
government between 2017 and 2019, for the ORF’s understanding of independent 
journalism. During the 2017 – 2019 legislative period, it was expected that the law 
which defines the structure, functions and finances of the ORF would be rewritten. 
However, the governing coalition imploded before any legislative activity was 
started. 
 
Regarding the print media, the problem of high concentration remains the main 
challenge for a system which guarantees media freedom but does not seem to offer 
enough pluralistic choices. The impact of social media has been acknowledged but 
no clear political strategy has been developed for dealing with media beyond the 
traditional rules of responsibility. 
 

 

 Czechia 

Score 6  The main TV and radio stations provide daily news programs and some more in-
depth discussion and analysis programs on a weekly basis. However, much of the 
commentary is superficial, and debates are usually structured to represent the views 
of the main political parties. The quality of information on government decisions has 
improved with the digitalization process. Czech TV established CT24, a channel 
dedicated to news, which also broadcasts online and offers a continual analysis of 
domestic and international events.  
 
In the second and third quarters of 2019, approximately 46% of the population 
between the ages of 12 and 79 were readers of at least one of the national-level daily 
newspapers (two percentage points less than in the same period in 2018). The print 
media is dominated by Prime Minister Babiš’s MAFRA group, which typically 
praises ANO ministers and criticizes Social Democrat ministers and the opposition. 



SGI 2020 | 13 Media 

 

 

However, the growing diversity of the online and blended media sphere (i.e., 
combined online and print media) has increased the availability of investigative 
journalism and in-depth analysis. Citizens are increasingly concerned and willing to 
support independent journalism. Online media often engage experts, members of 
parliament and stakeholders in in-depth debates. Social media play an essential role 
in increasing the visibility of policy issues. 

 

 Iceland 

Score 6  Iceland’s main TV and radio stations provide fairly substantive in-depth information 
on government decisions. Radio analysis typically tends to be deeper than that found 
on television since the small size of the market limits the financial resources of TV 
stations. However, in-depth analysis on TV increased significantly when the private 
TV station Hringbraut increased such analyses in their program in 2016. In 2018, the 
TV station was struggling financially and aired sponsored programs. In late 2019, a 
merger between Hringbraut and the newspaper Fréttablaðið was announced. Further, 
Fréttablaðið then purchased DV, a smaller newspaper. That will probably strengthen 
the ability of all three media outlets to undertake in-depth analyses as well as their 
economic position. Critical analysis of government policies by independent 
observers, experts, and journalists is a fairly recent phenomenon in Iceland.  
 
The Special Investigation Committee report had a separate chapter on the media 
before and during the 2008 economic collapse. The report criticizes the media for not 
having been critical enough in their coverage of the Icelandic banks and other 
financial institutions before the 2008 economic collapse. The report argues, on the 
basis of content analyses of media coverage of the banks, that the media was too 
biased toward the banks as was the case, for example, in the United States during the 
1920s. 

 

 Japan 

Score 6  The Japanese media system has historically been dominated by five major TV 
networks, including the public broadcaster NHK, along with a handful of major 
national newspapers. These publications remain widely read even though their 
circulation is declining, and provide information in a sober style. However, because 
of their close personal links to political figures, which finds its institutionalized 
expression in the journalist club system, these newspapers rarely expose major 
scandals. Nonetheless, their editorials can be quite critical of government policy. 
Investigative journalism is typically undertaken by weekly or monthly publications. 
While some of these are of high quality, others are more sensationalist in character. 
International publications also expose scandals from time to time.  
 
Personnel changes at NHK after the Abe-led government took power produced a 
leadership that openly declared its intention to steer a pro-government course. The 
government’s assertive approach has also been evident in other media areas.  



SGI 2020 | 14 Media 

 

 

 
In recent years, social-media outlets such as YouTube, Line, Twitter and Facebook, 
along with the news channels based on them, have gained a considerable following. 
This also holds true for new online publications such as BuzzFeed Japan and 
Huffington Post. While the impact of the new media on the overall quality of 
information remains unclear, they do seem to be contributing to the emergence of so-
called partisan media in Japan. 
 
Citation:  
Tomohiro Osaki, Academics, TV journalists slam minister’s threat against ‘biased’ programming, fear media self-
censorship, The Japan Times, 2 March 2016, http://www.japantimes.co.jp/news/2016/03/02/national/tv-journalists-
slam-ministers-threat-biased-programs-fear-media-self-censorship/ 
 
Philip Brasor, Sticky bonds of the media and government, The Japan Times, 24 June 2017, 
https://www.japantimes.co.jp/news/2017/06/24/national/media-national/sticky-bonds-media-government/ 
 
Edelman, 2019 Edelman Trust Barometer – Japan, https://de.slideshare.net/EdelmanJapan/2019-edelman-trust-
barometer-japan 

 

 

 Luxembourg 

Score 6  Luxembourg’s media landscape is changing. Several newspapers went out of 
business in 2018 and 2019, including the French-language weekly Le Jeudi and the 
weekly satirical newspaper Feierkrop. The 10 most important media outlets in the 
country are: RTL Online, RTL Radio, RTL Television, Luxemburger Wort, Reporter 
(an online publication), Lëtzebuerger Journal, forum, Quotidien, Lëtzebuerger Land 
and the (state-funded) Radio 100.7. 
 
The public’s degree of interest in political processes and legislative projects, which 
are in fact discussed and analyzed in advance, is rather low. However, the situation is 
better than in other small European states. The launch of the online Reporter 
publication has created a medium that fills some gaps in reporting. Radio 100.7 has 
seen the quality of its coverage of political issues decline. 
 
On Saturdays the daily Luxemburger Wort newspaper publishes a section called 
“Analysis and Opinion.” Legislative plans are discussed on several pages in this 
section. Contributors include journalists, politicians and civil society representatives. 
The Lëtzebuerger Journal, also a daily paper, has a correspondence section called 
“Kloertext.” 
 
Media coverage is often reactive, in particular when issues have already reached the 
public in the form of draft legislation or through parliamentary debate. All 
parliamentary debates are conducted in Luxembourgish and in public. Parliamentary 
meetings are broadcast on Chamber TV (also available online), and debates of the 
country’s four largest local councils (Luxembourg City and Esch/ Alzette, 
Differdange, Dudelange) can be followed online. 
 



SGI 2020 | 15 Media 

 

 
Citation:  
Forum. www.forum.lu. Accessed 20 Oct. 2019. 
Reporter. www.reporter.lu. Accessed 20 Oct. 2019. 

 

 

 Portugal 

Score 6  Portugal’s media landscape is comprised mostly of newspapers that focus on 
providing high-quality content analyzing the rationale and impact of public policies. 
Indeed, the country has only one tabloid newspaper (with a sister cable news 
channel). While these are respectively the most popular newspaper and cable channel 
in Portugal, it should be stressed that they are very tame compared to other tabloid 
media in Europe. 
 
The issue in terms of reporting is not so much one of the media’s structure but rather 
of its resources. All media companies face significant financial constraints, which 
limits their ability to carry out systematic in-depth policy analysis. This often leads 
media outlets to delegate policy analysis to expert commentators, rather than focus 
on in-depth journalistic work into policy issues. 
 
In a previous SGI report, we noted the large amount of commentary time allotted to 
former politicians, particularly on television, a pattern that generates potential 
conflict-of-interest questions and does not seem to have contributed to improving the 
quality of policy analysis. The most salient example of the confluence between 
politicians and television is provided by Marcelo Rebelo de Sousa, a former leader of 
the PSD and Portugal’s most popular TV commentator, who was elected president of 
Portugal in January 2016. 
 
Citation:  
https://vidaextra.expresso.pt/…/2019-03-02-Os-politicos-invadiram-os-media-portugu. 

 

 

 South Korea 

Score 6  South Korea’s main media-related problem is the low quality of many outlets, which 
renders them unable to serve as facilitators of public debate or civic culture. Part of 
the problem here is the country’s strong commercialism and associated weakness in 
the area of political journalism. Newspapers and TV rely heavily on advertising 
revenues. Most prominent TV stations produce a mix of infotainment and quality 
information about government policies. Information on international events in 
particularly receives little coverage in the Korean news media. The major 
newspapers clearly lean to the political right, although alternatives do exist. 
Traditional media such as newspapers and broadcasting outlets are aggravating the 
situation by providing superficial, short-term-focused coverage, and by propagating 
extreme partisan content as a means of securing subscribers and viewers. The 
headlines given to newspaper editorials are becoming increasingly provocative, 



SGI 2020 | 16 Media 

 

 

while broadcasters are treating current-affairs news into entertainment. People 
describing important social issues in conspiratorial terms are being given an 
increasing public platform in the media. The internet news sector is dominated by 
two major news portals, Naver and Daum, although there are alternatives such as 
Newstapa, an investigative journalism network. In general, political reporting tends 
to be framed in the context of personalized power politics, diverting attention away 
from important policy issues. The recent scandals surrounding former Justice 
Minister Cho Kuk illustrated this focus on personalities, as supporters and opponents 
of President Moon focused on personally attacking each other instead of addressing 
the underlying political issue of judiciary reform. 
 
Citation:  
Sang-young Rhyu, “McCarthyism in South Korea: The Naked Truth and History of Color Politics,” East Asia 
Foundation Policy Debates, No.68 (March 28, 2017). 
Newstapa, https://newstapa.org/ 
Han-yong Sung, “The Crisis in the South Korean Press: What Should Be Done?,” East Asia Foundation Policy 
Debates, No. 127 (November 05, 2019). 

 

 United States 

Score 6  For the interested citizen, it is easy to find a large volume of serious, high-quality 
reporting on government and policy, with balanced, reasonably objective treatment 
of issues – in print, on the internet or on television. But such qualities do not describe 
much more than half of major news outlets, nor the outlets used by large audiences. 
A majority of citizens obtain most of their news from television rather than 
newspapers or the internet, and the quality of the national news broadcasts has been 
declining. However, reputable news-reporting and news-analysis programs are 
available on radio and TV networks. The information quality of talk shows varies, 
ranging from “infotainment” to the serious discussion of policy issues with reputable 
experts.  
 
In the aftermath of the 2016 presidential election campaign, investigations have 
determined that Russian content farms, working through disguised social media 
accounts, created false and misleading news posts on Facebook and other social 
media that that were received hundreds of millions of times by unsuspecting social 
media users. The posts were generally designed to increase division and conflict in 
American society and, in particular, to promote the candidacy and subsequent 
presidency of Donald Trump, and have continued to do so. Facebook and other 
media companies have been embarrassed by their failure of self-policing. It is 
unclear how effectively such interventions can be prevented. 

 

 Australia 

Score 5  Television and radio stations vary in the time they devote to substantive information 
on policy issues and government decisions. Commercial broadcasters devote 
relatively little time to such matters, but the state-owned broadcaster, which has one 



SGI 2020 | 17 Media 

 

 

national television station and a number of radio stations, as well as a website, 
devotes a considerable amount of time to high-quality analysis of government 
decisions. Newspaper coverage is likewise variable, with the popular newspapers 
providing superficial coverage and the quality broadsheets providing more in-depth 
coverage and discussion. While Australia used to have more high-quality 
newspapers, market concentration has contributed to a decline in print media 
diversity and quality. The takeover of Australia’s respected newspaper publisher 
Fairfax by the television station Channel Nine will lead to greater concentration and 
may further weaken existing newspapers. 
 
To some extent, the emergence of a number of online-only news and commentary 
providers has countered this decline. While the impact of these news outlets is as yet 
difficult to assess, it is clear that at least several have risen to the status of widely 
read mass-media outlets. 
 
Citation:  
https://theconversation.com/the-death-of-newspapers-have-we-reached-the-tipping-point-54728 
 
https://www.themonthly.com.au/issue/2013/july/1372600800/eric-beecher/death-fairfax-and-end-newspapers 
 
https://www.theguardian.com/news/datablog/2018/aug/03/the-fairfax-takeover-and-how-it-will-worsen-australias-
media-industry-squeeze 
 
https://www.theguardian.com/media/2018/nov/19/fairfax-media-shareholders-approve-nine-takeover-bid 
 
https://www.eastasiaforum.org/ 

 

 

 Belgium 

Score 5  Television-news programs provide a relatively reasonable level of information, with 
a greater share of high-quality content and less focus on personalities than in Italy or 
France, for example. However, the economic crisis in the media sector is 
accelerating a trend toward sensational, lower-quality information, as well as a 
growing inability to conduct in-depth investigations or monitor policymaking. As a 
consequence, public perception of media quality is on a downward trend.  
 
Bucking the trend, however, a spate of national and international scandals emerged 
during the review period. These ranged from abuse of public office to international 
tax evasion. This stimulated popular attention to the news, and induced newspapers 
and other media to improve the depth of their information on specific political and 
policy matters. But their capacity to maintain attention to specific issues over time 
and to explain complex policies effectively remains weak. 
 
Citation:  
http://www.institut-solidaris.be/wp-content/uploads/2017/07/LaConfianceDansLesMedias.pdf 

 



SGI 2020 | 18 Media 

 

 

 

 Croatia 

Score 5  As a result of the rise of media conglomerates and the dominance of foreign owners, 
the Croatian media sector is highly commercialized. Though this does not 
necessarily mean that those media outlets sacrifice in-depth analysis due to excessive 
reliance on infotainment. In a society in which television is still the most important 
source of information, it is noteworthy that two leading commercial televisions enjoy 
significantly higher levels of brand trust than the public broadcaster HRT. The daily 
newspapers Jutarnji list and Vecernji list provide relatively broad coverage of 
Croatian political, economic and social affairs, although their quality is far behind 
world-class newspapers, such as Die Welt or The Guardian. Internet portals such as 
Index.hr and Telegram have made a large contribution to revealing corruption affairs 
and the misuse of public funds. They have a rather strong followership. 
 

 

 Cyprus 

Score 5  Media display a generally low capacity to analyze and evaluate policies. This is 
linked to poor issue knowledge, limited research capacities and political bias. Low 
awareness and respect of media ethics rules often combine with increased 
dependency on financial interests. Economic difficulties have reduced the number of 
daily newspapers to four. 
 
Coverage of political issues generally offers little insight. In-depth reporting is 
offered mostly by the public broadcaster. Analysis on television and in Sunday 
papers are becoming increasingly rare. Analysts often fail to disclose their political 
connections or possible conflicts of interest. Personal views and preferences 
influence journalists’ reporting. In 2019, individual journalists took a critical view of 
inconsistencies in some government policies. Overall, however, the media’s bias and 
leniency vis-a-vis institutions and politicians was often founded on self-interest.  
 
The usual polarizing and confrontational rhetoric in media coverage of issues related 
to the Cyprus problem dominated the 2019 EU elections. Media failed to provide the 
information citizens needed to assess what was at stake in the elections. 
 
There is no audit body for print-media circulation figures. In addition, deficient 
transparency in media ownership, in particular the press, makes it impossible to 
verify claims that the influential lawyer and businessman Andreas Neocleous holds 
shares in several media companies. In 2019, he bought the English-language daily 
Cyprus Mail. Such lack of transparency negatively affects scrutiny and the public’s 
capacity to properly evaluate the information they receive. 
 
Citation:  
Founder of disgraced Cypriot law firm buys the Cyprus Mail, OCCRP, 1 March 2019, 
https://www.occrp.org/en/daily/9301-founder-of-disgraced-cypriot-law-firm-buys-the-cyprus-mail 



SGI 2020 | 19 Media 

 

 

 

 

 France 

Score 5  Mass media, notably morning (radio) and evening programs, offer quality 
information concerning government decisions. As for print media, the crucial issue is 
the division between local and national media. A few quality daily papers and 
weekly papers provide in-depth information, but their circulation is low and on the 
decline. In many instances, the depth and magnitude of information is dependent 
upon the level of polarization of the government policy. Instead, in local newspapers, 
information is often superficial and inadequate. The same division applies to private 
and public audiovisual channels (some private channels offer only limited, 
superficial and polemical information), and to the emerging online media (only some 
of which offer quality information and analysis). On the whole, economic 
information is rather poor. Use of social-media networks is increasingly substituting 
for consumption of traditional media, but this usually offers a very poor alternative. 
Mobilization is becoming more important at the expense of providing fair and 
accurate information. This tough competition has contributed to a deterioration in the 
quality of traditional media. Rather than providing neutral information about an 
issue, media outlets tend to illustrate their points by relying on “man/woman on the 
street” interviews, generally selecting someone expressing dissatisfaction or a fear of 
future consequences. 
Rather than taking a neutral stance and trying to weigh the pros and cons of proposed 
reforms, media tend to take partisan stances – not in the sense of being leftist or 
rightist, but in objecting to change. Two recent examples may illustrate this point. 
The press (and even more so the social media networks) predicted catastrophe from a 
change in the way income taxes were paid (shifting from an annual payment by 
individuals to the state to a direct transfer from the employer to the state) and a 
change in the system of registering for university (a shift from a previously 
disastrous system). In both cases, the transformation went very smoothly. The same 
phenomenon can be observed with regard to the pension reform, in which the press 
has mainly served to express the voices of vested interests. 
 

 

 Greece 

Score 5  While in terms of newspaper circulation and quality newspapers Greece is ranked in 
the middle among OECD countries, the reliability and accuracy of Greek news 
media is largely doubted by the public. Pew research published in October 2018 
showed that in no other country do people as extensively believe that news reporting 
is inaccurate as in Greece. This finding is confirmed by a 2017 Reuters Institute 
report that also notes that Greece is the only country where trust of social media 
exceeds that of news media.  
 



SGI 2020 | 20 Media 

 

 

The Syriza-ANEL government, which lost the elections of July 2019, sought to 
tighten its control over state-owned media. The new government has by contrast 
started relaxing such control, although it remains too early to assess the government-
appointed managers of the public broadcaster (ERT). Most importantly, an 
oligopolistic structure has taken shape in the media sector. In the period under 
review, one major television channel (Mega) went out of business, but its remaining 
assets were bought by a media mogul in late 2019. The same person had previously 
bought a corporation owning two major newspapers (To Vima, Ta Nea), and 
launched a new TV channel (One TV). Meanwhile, another new media mogul had 
bought a TV channel (Οpen TV) and two national newspapers (Ethnos, Hemeresia), 
while a third big business entrepreneur owns two other TV channels (Star TV, Alpha 
TV). Most of these privately owned channels have popularized infotainment, while 
marginalizing professional and in-depth reporting. Media owners often change sides, 
first favoring the government and then the opposition, while selectively highlighting 
certain issues depending on their business strategies. 
 
Political debates in the media tend to be rather general, along partisan lines, while in-
depth analysis is rare. The presentation of issues is more sentimental and partisan 
(pro- or anti-government) than objective. Most people inform themselves through 
television programs or various news websites. Finally, there is recurrent, deep divide 
between pro-government and anti-government media (partisanship has been a strong 
feature of Greek media for decades). Overall, there was a further decline in the 
already unsatisfactory performance of Greek media during the review period. 
 
Citation:  
Information on newspaper circulation and quality newspapers is available on this platform, through the SGI dataset. 
The Pew research, published in October 2018, which contained comparative tables on citizens’ views on accuracy 
and reliability of news media is available at https://www.pewresearch.org/global/2018/01/11/publics-globally-want-
unbiased-news-coverage-but-are-divided-on-whether-their-news-media-deliver/ 
Reuters Institute, Digital News Research 2017 
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Digital%20News%20Report%202017%20web_0.pdf?utm_
source=digitalnewsreport.org&utm_medium=referral 

 

 Latvia 

Score 5  A minority of the ten most important mass-media brands in Latvia provide high-
quality information. The majority of reporting is a mix of quality information and 
infotainment programs. The financial constraints on the media brought about by 
audience and advertising shifts to internet-based sources and limited budgets for 
public broadcasting have had a negative effect on the provision of high-quality 
content. Additional challenges include the proliferation of pro-Russian narratives in 
the media, broadcasted by Russia as well as Latvian outlets and shared through 
social networks.  
 
Nevertheless, some media players have succeeded in meeting a high standard of 
quality. The weekly magazine IR, established in 2010, provides in-depth information 
on government policy plans as well as publishes leaked information of broad 



SGI 2020 | 21 Media 

 

 

political significance. Investigative reporting on public and private television stations 
fulfills a watchdog function. In 2017, a concerted effort of investigative journalism 
by the public broadcaster put the treatment of children in institutions on the political 
agenda. Sustained analytical focus on issues of public concern is provided by the 
non-profit investigative-journalism center Re:Baltica, founded in August 2011. It 
focuses on issues such as the social costs of economic austerity, corruption, 
consumer protection and drug-money flows. By cooperating with the mainstream 
media, it has succeeded in moving these issues onto the public agenda. 
 
Economic constraints on the media have exacerbated the media’s tendency to allow 
financial pressures to influence content. Research indicates that hidden commercial 
advertising can be arranged on any media channel in Latvia. Hidden political 
advertising is denied by the Latvian-language media, but acknowledged by the 
Russian-language media. 
 
New concerns have arisen about the influence of Russia’s “hybrid warfare” on the 
media environment in Latvia, especially for Russian-language media consumers. 
Proposals to expand the public-broadcasting services to include Russian-language 
programming have stalled, however. 
 
Citation:  
1. Rožukalne A. (2010), Research Paper on Hidden Advertising Issues in the Media, Available at (in Latvian): 
http://providus.lv/article_files/2117/original/slepta_reklama_mediju_prakse.pdf?1343212009, Last assessed: 
05.11.2019. 
2. Ministry of Culture (2017). Media Literacy. Available at (in Latvian): 
https://www.km.gov.lv/uploads/ckeditor/files/mediju_politika/petijumi/Medijpratiba_petijuma%20rezultati_Latvijas
%20Fakti_18_07_2017.pdf, Last assessed: 05.11.2019. 
3. Cabinet of Ministers (2016). Mass Media Policy Guidelines of Latvia 2016–2020. Available at: 
https://likumi.lv/ta/en/en/id/286455, Last assessed: 05.11.2019. 
4. Vita Zelce (2018), The Diversity of the Media Environment in Latvia (in Latvian, with and annotation in English), 
Available at: https://www.km.gov.lv/uploads/ckeditor/files/mediju_politika/petijumi/Latvijas-mediju-vides-
daudzveidiba-small.pdf, Last assessed: 05.11.2019 

 

 Lithuania 

Score 5  A minority of mass-media organizations, whether TV, radio, print or online, provide 
high-quality information content analyzing government decisions. Since it is quite 
expensive to provide high-quality analysis within Lithuania’s small media market, 
the state-funded National Radio and Television is in the best position to undertake 
in-depth analysis of government decisions. Andrius Tapinas, a famous Lithuanian 
journalist and television host, launched a weekly political discussion show, which 
attracted thousands of viewers. Other mass-media brands tend to produce 
infotainment-style programming. Although the Lithuanian media are regarded as 
quite independent, they are not widely trusted by the public. Indeed, in July 2019, 
only 39.8% of respondents to a national survey stated they trusted the media. 
 
Citation:  
http://www.vilmorus.lt/en 

 



SGI 2020 | 22 Media 

 

 

 

 Malta 

Score 5  Maltese media outlets often publish what can be described as “infotainment,” or 
sensational or superficial content. Two reasons may explain this: First, in the 
country’s highly polarized and very small society, media outlets tend to follow their 
owners’ political lead, which here is often political parties or people with political 
connections to a political party. Second, the competition for readership and 
audiences is fierce, and revenue constraints restrict the quality of publications’ 
output. High-quality analysis of government policies, for example, remains rare. 
That said, people in Malta today see their national media as being more free and 
independent, and as providing more diversity of viewpoints, than was the case five 
years ago. Improvements to the Freedom of Information Act in 2012 have also 
improved media reporting, though numerous restrictions still exist and newspapers 
are often unable to obtain relevant data. The 2018 Media Pluralism Monitor has 
increased the (still medium-) level of risk associated with the country’s media 
environment, but this is a consequence of the murder of a journalist. Malta is one of 
the few countries in Europe in which there is no media-literacy policy aimed at 
giving citizens the critical skills needed for active participation in the contemporary 
exchange of information. Foreigners have been allowed to own a broadcasting media 
license since 2000. 
:  
Aquilina, K Information Freedom at last, Times of Malta 22/08/12 
https://www.timesofmalta.com/articles/view/20180309/local/maltese-journalists-basic-protection-takes-a-dip-
report.672768Media  
Media Pluralism Monitor 2018 
Malta Today 06/03/2019 Editors Sound warning over future of the press 

 

 Mexico 

Score 5  The quality of the media is mixed. The quality of some Mexico City newspapers and 
magazines is high, but the majority of the press, and particularly radio and TV focus 
mainly on entertainment. This is particularly troublesome as there is a high degree of 
media concentration, with only two national TV companies (Televisa and TV 
Azteca) controlling 94% of commercial TV frequencies. These companies have 
similar programming and political inclinations, and account for 76% of the political 
news content consumed by Mexicans. The Mexican NGO Centro Nacional de 
Comunicación Social claims that the concentration of media ownership in only a few 
hands undermines media pluralism. The new government is more critical of the 
media, with President López Obrador heavily criticizing mainstream media for 
supporting fraud in previous elections. Social media plays a more important role for 
the new government. 
 
On the supply side, the quality of journalism remains a challenge. Particularly on 
security-related issues, increasing violence against critical and investigative 
journalism often results in self-censorship. 



SGI 2020 | 23 Media 

 

 

 
At the same time, media diversity (online media) has strongly increased in the last 
decade and Mexicans do have access to high-quality offerings if they are interested. 
Moreover, information on Mexican politics is easily accessible from United States 
and Latin American media outlets due to technical progress. However, this diversity 
in content and quality will hardly have an impact on the majority of the population as 
only a very small minority of Mexicans use the internet and newspapers as their 
main sources of political information. 
 
Citation:  
MOM (2018). Media Ownership Monitor Mexico: Who owns the media?. http://mexico.mom-rsf.org/ 

 

 

 New Zealand 

Score 5  The New Zealand media landscape is dominated by commercial companies, the 
largest of which are controlled by international conglomerates. While the newspaper 
segment, which is split between New Zealand Media and Entertainment (The New 
Zealand Herald) and Australian-owned Stuff (The Dominion, The Press), does 
generally provide high-quality content on New Zealand politics, the same cannot be 
said about television and radio. TV broadcasters mainly focus on entertainment, the 
only major exceptions being publicly owned Television New Zealand (1 News, 
Q+A) and Three (Newshub). However, in October 2019, MediaWorks – the U.S. 
media giant that owns Three – announced that the network is for sale, which could 
decrease the amount of political news content even further. Meanwhile, among radio 
stations, it is essentially only publicly owned Radio New Zealand that produces 
programs on domestic politics (e.g., First Up, Five O’clock Report, The Panel). 
 

 

 Poland 

Score 5  Government decisions are widely covered by the country’s main TV and radio 
stations. Due to the media law, the public TVP is often referred to as TV-PiS. Jacek 
Kurski, a PiS party ideologist, was appointed as TV director and hired several party 
loyal journalists as anchors for the news shows and other relevant positions. In the 
private media, despite a tendency toward infotainment, the quality of reporting, 
especially of the two major TV companies, POLSAT and TVN, has increased. 
Rzeczpospolita, the second-largest daily paper in Poland, has benefited from a 
change in ownership and editorial staff, and has become less politically partisan. 
Still, there are few print outlets and TV and radio stations that have been able to 
resist political pressure, and the media is divided into pro- or anti-government 
camps. Public trust in the objectivity of the media has always been quite low, but has 
today reached a new, very low level. The leading TV news show – Wiadomosci, on 
TVP – has lost almost 20% of its viewers since 2015. Generally, survey respondents’ 
party affiliations influence the level to which they trust public TV and radio 



SGI 2020 | 24 Media 

 

 

organizations: for example, 85% of PiS supporters think the TVP public TV station 
is “good,” while only 12% of PO supporters have the same opinion; by contrast, 84% 
of PO supporters trust TVN, compared to just 47% of PiS supporters. 
 
Citation:  
CBOS (2019): Oceny działalności instytucji publicznych i mediów, Komunikat z Badan, Nr 118, Warsaw. 

 

 Slovakia 

Score 5  The quality of media reporting in Slovakia is limited. The public TV and radio 
stations provide daily news programs and some analytical, critical programs on a 
weekly basis. However, much of the commentary is superficial, and debates usually 
serve as a vehicle for the views of the parliamentary parties. The commercialization 
of nationwide broadcasters, with a consequent negative impact on public-interest 
news and current-affairs coverage, has not left the public stations untouched. TA3, a 
private TV channel dedicated to news, is heavily influenced by its owner, who 
allegedly sponsors SNS and its leader. The commercial media sector tends to eschew 
in-depth analysis of current affairs and instead follows an infotainment or scandal-
driven news agenda. As for the print media, the recent ownership changes have 
raised concerns about the political agenda of the new owners and the resulting 
decline in journalistic quality. A new risk is the growing popularity of conspiracy 
websites, many of which are sponsored by Russia. The Kuciak and Kušnírová 
murders have somehow united journalists and have fostered interest in investigative 
journalism, but have not changed the structural constraints on media quality. 

 

 Slovenia 

Score 5  By facilitating a replacement of in-depth analysis by a preoccupation with scandals, 
whether real or alleged, the growing polarization of the media in Slovenia has 
infringed upon the quality of media reporting. The public media, especially 
television and radio broadcasters, which have traditionally provided high-quality 
information about government decisions, have become more biased and selective. 
 

 

 Bulgaria 

Score 4  Bulgaria’s media sector suffers from heavy bias, focusing on sensationalism and 
scandal as a means of gaining public attention rather than producing in-depth and 
consistent coverage and analysis of important societal processes. 
 
Most print-media organizations can be considered as appendages to their owners’ 
businesses. As a consequence, high-quality journalism is secondary to the owners’ 
respective business interests in print media. However, high-quality investigative 
journalism and political commentary is still available in print, electronic and online 
media. 



SGI 2020 | 25 Media 

 

 

 
In their coverage, most major media organizations tend to frame government 
decisions as personalized power politics, diverting attention away from the substance 
of the policy toward entertainment or sensationalism. There is little coverage of the 
preparatory stages of policy decisions. When coverage begins, basic information 
about a given decision or policy is provided, but typically without any deep analysis 
of its substance and societal importance. In some cases, outlets are actively pressured 
not to cover substantive issues; in one particularly egregious example, one of the 
national radio service’s stations was taken off the air for several hours with the aim 
of preventing a well-known journalist from asking questions and analyzing the 
ongoing process of selecting the new prosecutor general. 
 
The number of online media outlets is increasing, with their importance growing. 
These provide a new venue for coverage of policy decisions that in some cases offers 
timelier and more in-depth reporting on topical issues. In 2019, the Radio Free 
Europe outlet for Bulgaria was reestablished online, and its investigative reporting 
producing immediate impact in the two serious corruption scandals of the year – the 
real-estate dealings of high officials and the violation of municipal construction 
regulations by the head of the anti-corruption agency. 
 

 

 Chile 

Score 4  Legal norms are published in the Official Journal (Diario Oficial de la República de 
Chile), a state institution dependent on the Ministry of the Interior and Public 
Security. Its print version was terminated on 17 August 2016. Since then, the Official 
Journal is available only as an online edition. 
 
Although locally or regionally produced news programs tend to be of higher quality 
and draw large audiences – particularly through radio – Chile’s newspapers and the 
main public TV stations report tabloid news, and employ bold headlines and 
techniques with strong popular and infotainment appeal. Furthermore, statistics 
released by the National TV Commission (Consejo Nacional de Televisión) show 
that on average, less than five hours a week per channel or radio station is spent 
discussing in-depth political information. More than 50% of the news presented 
through publicly accessible channels is dedicated to sports and crime. Surveys 
indicate that the Chilean audience would prefer less sports news and more focus on 
national and international politics. Due to the biased media landscape, there is a 
strong ideological framing of political information and policy discussion. 
 
Chile’s largest free TV channel (TVN) is state-owned, and by law is required to 
provide balanced and equal access to all political views and parties – a regulation 
which is overseen by the National Television Directorate (Consejo Nacional de 
Televisión, CNTV). Although La Nación and TVN are state-owned, they must 
operate according to market rules; they have to fund themselves by relying on 



SGI 2020 | 26 Media 

 

 

advertising and high audience ratings. In 2018, the Senate approved an additional 
$47 million in funding for TVN in order to save the channel from bankruptcy. 
 
During the mass protests of October 2019, misinformation regarding the 
backgrounds of allegedly involved actors was published even by large newspapers 
such as La Tercera. Following the intervention of a public prosecutor, a number of 
print publications offered a joint public apology. 
 
Citation:  
http://www.cntv.cl/prontus_cntv/site/artic/20130723/asocfile/20130723171104/pluralismo_en_la_televisi__n_p__bli
ca.pdf 
 
https://www.diariooficial.interior.gob.cl/ 
 
https://www.biobiochile.cl/noticias/economia/negocios-y-empresas/2018/10/09/rescate-de-tvn-en-la-cuerda-floja-
plan-de-inversion-del-canal-incluiria-gastos-no-permitidos-por-ley.shtml 

 

 

 Romania 

Score 4  Media coverage of government decisions and public policy continues to be highly 
partisan and emphasize political scandals and politicians’ personalities rather than in-
depth policy analysis. Many journalists believe that their media environment is 
protected from outside threats, although Romania ranks first among EU countries in 
the spread of “Fake News.” There is increased anxiety that Russia might exploit 
Romanian media’s limited ability to counter disinformation by fueling protests on 
the eve of the presidential election, funding fringe political parties, and spreading 
fake news to provoke civil unrest and divide society. These disinformation efforts are 
often helped by Romanian actors voluntarily or inadvertently. Romania has begun to 
fight disinformation and external media infringements, although many journalists 
claim that the Romanian government is the main threat to press freedom. Some 
journalists believe that pressures from western partners over Romania’s widespread 
corruption has prompted the Social Democratic party to be more critical of the West, 
which results in high levels of fake news that affect the uninformed citizens of rural 
Romania in particular. 
 
Citation:  
Boros, C., J. Cusick (2017): Bought and paid for – how Romania’s media is pressured by corporate and political 
masters. openDemocracy, November 22, London (https://www.opendemocracy.net/en/bought-and-paid-for-how-
romania-s-media-is-pressured-by-corporate-and-polit/). 

 

 

 Hungary 

Score 3  The Hungarian media landscape has undergone two different processes in the last 
few years: depoliticization and scandalization. Depoliticization has turned to 
repoliticization due to the October 2019 municipal elections, while scandalization 
reached a new peak in 2019 due to Fidesz’s aggressive and dirty electoral 



SGI 2020 | 27 Media 

 

 

campaigning. However, Fidesz has fallen into its own trap, since the real scandals 
have been in its corner. In general, as a new type of self-censorship has emerged due 
to government attacks on the press and civil society organizations, the area of the 
independent media has shrunken. The official media often does not report on the 
events that reflect poorly on the government, and since the majority of the population 
can reach only the state-controlled media, they are not informed of these events. The 
sharp polarization of political life in Hungary has facilitated a replacement of in-
depth analysis by a preoccupation with scandals, whether real or alleged. There is 
relatively little in-depth analysis of government decisions in the state-controlled 
public media, or in those private outlets close to Fidesz. The independent policy 
institutes and some expert-based NGOs have regularly published policy analyses that 
have been widely discussed in the opposition media. The mass demonstrations, as 
well as the deepening rift within Fidesz, stemming from regular corruption scandals 
and provocative luxurious consumption habits, have elevated the significance of 
media reporting. The print media, including the tabloid press, have been important in 
discovering the big scandals and policy failures. The significance of online media – 
Index, 444, HVG, Átlátszó, Mérce – has grown tremendously because they have 
been decisive in revealing the government’s behind-the-scene activities. 
 

 

 Turkey 

Score 2  Media freedoms deteriorated significantly after the failed coup attempt of 15 July 
2016. Numerous journalists were imprisoned without indictment, which had an 
intimidating effect on other journalists. In consequence, it is difficult for citizens to 
find objective or substantive in-depth information on government policies and 
government decision-making. In the aftermath of the early presidential and 
parliamentary elections in June 2018, the pluralistic structure of Turkey’s media was 
fatally undermined by the sale of Doğan Media, a powerful mainstream media outlet, 
to Demirören media, a pro-government media conglomerate in early 2018. A media-
ownership structure based on industrial conglomerates (the so-called Mediterranean 
or polarized pluralist media model), the government’s clear-cut differentiation 
between pro- and anti-government media, and the increasingly polarized public 
discourse make it difficult for journalists to provide substantial information to the 
public. News coverage and debates are mainly one-sided in the pro-government 
media, while self-censorship is common in the mainstream, neutral media. Media 
ownership, and direct and indirect government intervention in private media outlets 
and journalism obscure the objective analyses of government policies. Thus, few 
newspapers, radio or TV stations offer in-depth analysis of government policies or 
their effects concerning human rights, the Kurdish issues, economic conditions and 
so on. 
 
The so-called fake news have been at the center of political debates in Turkey since 
the new presidential system was put into force in 2018. As a result, the fact-checking 
organizations such as Teyit.org and Doğruluk Payı play a significant role in this 



SGI 2020 | 28 Media 

 

 

context. According to a survey conducted for the Reuters Institute Digital News 
Report,  
49% of respondents stated that they have come across “stories that are completely 
made up for political or commercial reasons.” Turkey is clearly in the lead on this 
whereas the average across all 37 countries is 26%. 
 
Citation:  
European Commission, Turkey 2019 Report, Brussels, 29.5.2019, https://ec.europa.eu/neighbourhood-
enlargement/sites/near/files/20190529-turkey- report.pdf (accessed 1 November 2019) 
 
Reporters Without Borders, 2019 World Press Freedom Index, https://rsf.org/en/ranking (accessed 1 November 
2018) 
 
Freedom House, Freedom on the Net 2018: The Rise of Digital Authoritarianism, 
https://freedomhouse.org/report/freedom-net/freedom-net-2018/rise-digital-author itarianism (accessed 1 November 
2018) 
 
N. Newman and et al., Reuters Institute Digital News Reports 2019, 
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2019-06/DNR_2019_ FINAL_0.pdf (accessed 1 November 
2019) 
 
Media Ownership Monitor 2019, https://turkey.mom-rsf.org/tr/ (accessed 1 November 2019) 
 
S. Yanatma, Reuters Institute Digital News Report 2018 Turkey Supplementary Report, 
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2018-11/Digital%20News%20Report%20-
%20Turkey%20Supplement%202018%20FINAL.pdf (accessed 1 November 2019) 

 

 



Sustainable
Governance
IndicatorsSGI

©
ve
ge
 -
 s
to
ck
.a
d
o
b
e.
co
m

Sustainable Governance
Indicators 2019

Address | Contact

Bertelsmann Stiftung
Carl-Bertelsmann-Straße 256
33311 Gütersloh
Germany
Phone  +49 5241 81-0

DDr. Christof Schiller 
Phone  +49 5241 81-81470
christof.schiller@bertelsmann-stiftung.de

Dr. Thorsten Hellmann
Phone  +49 5241 81-81236
thorsten.hellmann@bertelsmann-stiftung.de

Pia Paulini
Phone  +49 5241 81-81468Phone  +49 5241 81-81468
pia.paulini@bertelsmann-stiftung.de

Sustainable
Governance
IndicatorsSGI

www.bertelsmann-stiftung.de
www.sgi-network.org


	Media Reporting
	Finland
	Ireland
	Norway
	Sweden
	Switzerland
	Canada
	Denmark
	Estonia
	United Kingdom
	Germany
	Israel
	Italy
	Netherlands
	Spain
	Austria
	Czechia
	Iceland
	Japan
	Luxembourg
	Portugal
	South Korea
	United States
	Australia
	Belgium
	Croatia
	Cyprus
	France
	Greece
	Latvia
	Lithuania
	Malta
	Mexico
	New Zealand
	Poland
	Slovakia
	Slovenia
	Bulgaria
	Chile
	Romania
	Hungary
	Turkey


