
Sustainable
Governance
IndicatorsSGI

©
ve
ge
 -
 s
to
ck
.a
d
o
b
e.
co
m

Sustainable Governance
Indicators 2022

Media Report
Media Reporting



SGI 2022 | 2 Media 

 

 
Indicator  Media Reporting 

Question  To what extent do media in your country analyze 
the rationale and impact of public policies? 

  41 OECD and EU countries are sorted according to their performance on a scale from 10 
(best) to 1 (lowest). This scale is tied to four qualitative evaluation levels. 
 

10-9 = A clear majority of mass media brands focus on high-quality information content analyzing 
the rationale and impact of public policies. 

8-6 = About one-half of the mass media brands focus on high-quality information content analyzing 
the rationale and impact of public policies. The rest produces a mix of infotainment and 
quality information content. 

5-3 = A clear minority of mass media brands focuses on high-quality information content analyzing 
public policies. Several mass media brands produce superficial infotainment content only. 

2-1 = All mass media brands are dominated by superficial infotainment content. 

   
 

 Canada 

Score 9  Canada’s main TV and radio stations produce a mix of infotainment and high-quality 
information programs. They are, for the most part, not enmeshed in partisan politics. 
Public broadcasters, including the CBC/Radio-Canada and provincial TV channels 
such as TV Ontario (TVO), provide extensive and often high-quality coverage of 
politics and news, with a minimum of five to seven hours per week of in-depth 
information on government decisions. Both CBC and Radio-Canada have their 
specialized news channels, CBC News Network and Réseau de l’information (RDI), 
as does the private broadcaster CTV with CTV News Channel. Examples of high-
quality public affairs shows include TVO’s The Agenda, CBC’s The House, and 
RDI’s Mordus de politique. Canadian media coverage is enhanced by international 
news channels such as CNN and BBC World News. There is little competition 
among public broadcasters. Private broadcasters, with the exception of the Canadian 
Parliamentary Access Channel, are generally focused primarily on infotainment, but 
also provide some analysis of government decisions. Print media such as the Globe 
and Mail, La Presse, and Le Devoir provide comparatively high-quality and 
comprehensive analysis of public policy.  
 
The Liberal government revamped the Access to Information Act (ATIA) in 2019 to, 
among other things, enable the Information Commissioner to order government 
institutions to disclose requested records. The ATIA underwent a statutory review in 
2021. The context of the pandemic further highlighted the value of open and 
accessible data on public health and other subjects. 
 



SGI 2022 | 3 Media 

 

 
 

 Ireland 

Score 9  The Broadcasting Authority of Ireland (BAI) aims to ensure that “the democratic 
values enshrined in the constitution, especially those relating to rightful liberty of 
expression, are upheld,” and that broadcasting services are “open and pluralistic.” 
  
The largest TV and radio stations in Ireland are operated by Raidió Teilifís Éireann 
(RTÉ), a state-owned public-service broadcaster financed by revenue from the 
mandatory TV license, as well as by advertising. Since 1988, RTÉ has faced 
competition from privately owned radio and television stations. RTÉ devotes a 
significant proportion of TV and radio airtime to news and commentary on current 
affairs and political issues. It also undertakes original investigative journalism. The 
privately owned TV and radio stations have to devote specified proportions of 
airtime to current affairs and public-service programs. However, in terms of listener 
hours, music and entertainment outweigh current affairs and analysis. 
  
The main stations produce high-quality information programs, and programs devoted 
to in-depth analysis of government policy and decisions. They provide forums for the 
discussion of current affairs, as well as outlets for opinions and grievances. These 
programs elicit reactions and responses from politicians. The two largest-circulation 
daily newspapers provide ample information on and analysis of government 
decisions. 
  
The Press Council of Ireland provides an independent forum for resolving 
complaints about the press. In 2012, the United Kingdom’s Leveson inquiry 
mentioned the Irish Press Council as a model. 
  
Irish newspaper circulation (print and electronic versions combined) has continued to 
fall over the review period, but the main newspapers are devoting additional 
resources to improving the electronic dissemination of news and analysis. 
 
The Future of Media Commission was set up by the government in September 2020 
to examine the future of Ireland’s public service broadcasters, commercial 
broadcasters, and print and online media platforms. The commission is independent 
of the government and has nine members, who have been selected due to their 
expertise and experience in the media. Some of the major challenges identified by 
the commission include the need for sustainable funding models, changes in 
audience behavior and changes in technology. The commission produced a report 
with recommendations for the government in 2021 (FMC, 2020). At the time of 
writing, the commission’s report has yet to be formally shared with the Oireachtas 
media committee, the BAI, or the industry organizations that participated in the 
commission’s consultation process or virtual hearings (Slattery, 2022). 
 
Citation:  
FMC (2020) About the Commission, The Future of the Media Commission, available at: 



SGI 2022 | 4 Media 

 

 
https://futureofmediacommission.ie/  
 
Slattery, L. (2022) Delay in publishing Future of Media Commission report branded ‘bloody disgrace’, The Irish 
Times, 23 March, available at: https://www.irishtimes.com/business/media-and-marketing/delay-in-publishing-
future-of-media-commission-report-branded-bloody-disgrace-1.4834397 

 
 

 Norway 

Score 9  The mass media’s treatment of government decisions and policy is fairly accurate 
and informative. The two largest broadcast-television channels, the state-owned 
NRK and the private TV2, both produce broad-ranging evening news programs that 
typically devote considerable space and time to governmental and political affairs. 
Both channels also regularly (almost daily) broadcast debates and discussions on 
current affairs. 
 
Statistics show that news programs and political debates have a high number of 
viewers/listeners. Both large television organizations have, over time, maintained 
and to some extent strengthened their news coverage, in TV2’s case by having a 
separate news channel, and in NRK’s case by developing a strong brand for news, 
documentaries and public debate. Political news is frequently featured on popular 
televised infotainment shows on Friday nights. The leading radio channels and major 
digital media publications also devote considerable coverage to political news.  
 
Changes to the media economy – including digitalization, the need for new funding 
mechanisms and the increasing domination of Facebook and Google – has posed 
massive challenges to many Norwegian media outlets. Staff cuts have resulted in a 
reduction of news production, which will likely undermine reporting quality and the 
media’s role as the fourth “pillar of government.” At the same time, social media has 
become a key source of news. Powers and resources have therefore also shifted from 
the professionally edited media, to new digital media actors and to a more complex 
mix of edited and unedited news. 
 

 

 Sweden 

Score 9  Sweden has dropped somewhat over the past couple of years in terms of newspaper 
circulation. Most newspapers are experiencing a gradual shift in subscriptions from 
conventional print to digital formats. The overall quality of the political coverage 
provided by Swedish media is good, if not extremely good. 
 
Public service radio and television in Sweden is still central to the media system. 
There have been discussions and Commissions concerning the future of public 
service but thus far no major changes have been put on the agenda. The only reform 
worth noting is that public service radio and television is now funded through the tax 
system and not, as was previously the case, by annual fees. 



SGI 2022 | 5 Media 

 

 
 
According to a recent report, the state of media reporting in Sweden may be 
described as stable and positive. Ownership consolidation has increased in the past 
few years, income from advertising has dropped, and newspapers compete for the 
business of readers who are willing to pay a subscription fee, the number of which 
has increased. The focus on local news has increased. Finally, and perhaps 
unsurprisingly, young people tend to consume their news from social media than 
from traditional news sources (Carlsson, 2021). 
 
Citation:  
Carlsson, Kajsa. 2021. ”Tillståndet för Nyhetsjournalistiken 2021 – en Översikt.” https://mediestudier.se/wp-
content/uploads/2021/12/arsbok2021-01-carlsson.pdf 

 
 

 Switzerland 

Score 9  Radio and television programs are of high quality in Switzerland. With very few 
exceptions, radio reports are reliable, and analyses are conducted by independent and 
professional journalists. Some television programs, however, are trending toward 
infotainment and the personalization of politics. 
 
On 4 March 2018, voters rejected a popular initiative (“Ja zur Abschaffung der 
Radio – und Fernsehgebühren”) aiming to eliminate per capita fees for the Swiss 
public broadcaster (SRF). A strong majority of 71.6% and all cantons voted against 
the initiative, signaling a strong commitment to public media. In spite of this strong 
showing, the SRF responded to the aggressive campaign with a downsizing project 
that aimed to dismantle the radio station in the Swiss capital, Bern. This, in turn, led 
to public protest faulting the SRF for violating its mission to cover the federalist 
cultural diversity of Switzerland. In November 2019, a decision was reached to keep 
the editorial desk for foreign and domestic politics in Bern. 
 
In February 2022, a popular vote rejected a law increasing and enlarging subsidies 
for media, which might undermine information quality and diversity in the future. 
This law proposal was a response to declining revenues from advertising and a 
perceived need to provide media coverage even for smaller/regional groups of 
readers. The proposal was supported by the Social Democrats and Greens, but was 
opposed by the Liberal Party (FDP) and the Swiss People’s Party. 
 
Citation:  
https://www.admin.ch/gov/de/start/dokumentation/abstimmungen/20180304/volksiniti ative–ja-zur-abschaffung-der-
radio–und-fernsehgebueh.html 
 
https://www.admin.ch/gov/en/start/documentation/votes/20220213/measures-to-benefit-the-media.html 

 

 



SGI 2022 | 6 Media 

 

 
 

 Denmark 

Score 8  Media play an important role in the democratic process and, through editorial choice, 
the media has an important influence on agenda-setting. Among media outlets, there 
is an increasing tendency to catch the interest of the public by simplification or 
personalizing the stories reported, and emphasizing an element of conflict. There is 
also a tendency to favor senior politicians and government representatives. Weaker 
actors, such as representatives of immigrants or ethnic minorities, get less coverage, 
although immigration stories have become important in recent years and are now 
regularly reported. 
 
In addition to daily news programs, some television and radio stations offer more 
analytical in-depth programs, which can be quite informative. It is worth mentioning 
that the education of journalists has improved in recent years. Overall, the Danish 
media focus more on national rather than international news, including EU issues.  
 
Traditional media face increasing competition from alternative news sources (e.g., 
news websites and social media) and their financing is declining due to falling 
advertisement revenue. Policymakers are increasingly using social media (e.g., 
Twitter) to make policy statements and frame the debate. 
 
Media access to internal government documents has been a sensitive issue because 
of changed legislation regarding the access to such documents (offentlighedsloven). 
The new law entered into force 1 January 2014. The two most critical aspects of the 
new law are the possibility of the government denying access to internal documents 
exchanged between a minister and experts (Article 24) and between a minister and a 
member of the parliament (Article 27). Despite criticism from the Danish 
Association of Journalists that the exemptions are too extensive, the law remains in 
force. 
 
The funding of public TV and radio has been debated for some years, and – as a 
result the funding of the main operator Danmarks Radio (DR) – is being changed 
from a near-universal license fee to financing via general taxation. 
 
Citation:  
Peter Munk Christiansen og Lise Togeby, Magten i Danmark. Copenhagen: Gyldendal. 
 
“Fakta om ny offentlighedslov,” http://www.politiko.dk/nyheder/fakta-om-ny-offentlighedslov (accessed 23 October 
2014). 
 
“Ny offentlighedslov – ny praksis for journalister,” http://www.aabenhedstinget.dk/ny-offentlighedslov-ny-praksis-
for-journalister-2/ (accessed 23 October 2014). 
 
Dansk Journalistforbund, Udtalelse fra DJ’s delegeretmøde: Styrk offentlighedsloven, 
https://journalistforbundet.dk/nyhed/udtalelse-fra-djs-delegeretmode-styrk-offentlighedsloven (Accessed 7 October 
2018). 
 
Jørgen Grønnegård Christiansen and Jørgen Elklit (eds.), Det demokratiske system. 4. udg. Chapter 7. Hans Reitzels 
Forlag, 2016. 



SGI 2022 | 7 Media 

 

 

 
 

 Estonia 

Score 8  By providing a continuous flow of information and background analysis, the main 
daily newspapers, TV and radio stations offer substantive information on 
government plans and policies. There are three national daily newspapers, two main 
weeklies, two established online news portals, four general content TV channels and 
three public-radio channels. Together, these comprise the majority of the entire 
domestic media market (except for radio broadcasting, where music stations account 
for the largest market share) and provide adequate information and some analysis of 
government policy. Policy-related information takes different forms, including 
inserts in regular news programs, interviews with experts, debates between 
proponents of conflicting views, debates between representatives of government and 
opposition, regular broadcasts of parliament sessions and government press 
conferences. 
 
However, there are two important challenges. First, the media tends to pay more 
attention to the performance of political parties as organizations than to parties’ 
policy positions; media coverage can also be overly simplified or sensationalist. This 
is a particularly salient issue in the print media where the small market size means 
that journalistic competence can be rather low. Secondly, information on government 
activities is typically not provided in advance of government decisions, but only after 
decisions have already been made. 

 

 Finland 

Score 8  The World Press Freedom Index 2020 ranked Finland second worldwide with regard 
to the freedoms and rights exercised by the media, just behind Norway, and ahead of 
Sweden, Denmark and the Netherlands (Reporters without Borders 2020). 
 
As with many other European countries, Finland has experienced polarization 
between political elites and nationalistic populist elements. This development 
became ever more pronounced after the establishment of a coalition government 
dominated by center-left parties, each led by a woman, in 2019. 
 
Legislation in Finland does not prohibit the (deliberate) provision of misinformation. 
However, the Council for Mass Media (CMM) acts as a self-regulating organization; 
in doing so, it seeks to interpret and encourage good professional practices, and 
defends the freedoms of speech and publication. The CMM was established by 
publishers and journalists in the field of mass communication. 
 
The council does not exercise legal power or public authority, but its decisions are 
closely followed and observed (Council of Mass Media 2020). The rules and 
practices of government supervision in Finland provide the publicly owned media 



SGI 2022 | 8 Media 

 

 

with sufficient independence. Privately owned media organizations are subject to 
licensing and regulatory regimes that ensure independence from government. 
 
In Finland, the media has not been subject to the influence of government or actors 
associated with the government during the crisis. Finnish politicians do not 
orchestrate media reactions. However, during the COVID-19 pandemic, media and 
politics became more closely entwined, and there was less critical distance between 
the media and the government than there had been before the outbreak of COVID-
19. 
 
Although news coverage of the coronavirus crisis was credible and news media 
proactively debunked coronavirus-related misinformation that circulated on social 
media platforms, the media uncritically reported the way the government 
communicated its response. During 2020, both the media and the government chose 
to strengthen the authority of medical experts. 
 
Alternative perspectives were effectively given less credence and dismissed as 
“conspiracy theories.” The media has – apparently on its own initiative – published 
daily statistics about the spread of COVID-19 (Heikkilä 2020). 
 
Citation:  
Council of Mass Media, 2020. What is the CMM? Accessed, 28.12. 2020. https://www.jsn.fi/en/ 
Heikkilä, Heikki, 2020. Finland: Coronavirus and the media. Blog. Accessed, 28.12. 2020. 
https://en.ejo.ch/ethics-quality/finland-coronavirus-and-the-media 
Reporters without Borders, 2020. Ranking. Accessed, 28.12. 2020. https://rsf.org/en/ranking 

 
 

 Germany 

Score 8  Public TV and radio broadcasters generally offer in-depth reports on political 
processes. Competition between the two main public television broadcasters, ARD 
and ZDF, has forced them to copy the private channels’ successful infotainment and 
politainment formats. Nevertheless, by international standards, ARD and ZDF in 
particular but also a number of high-quality radio programs offer citizens the 
opportunity to obtain a relatively deep knowledge of political decision-making, and 
their market shares have stabilized in recent years, although television as such is 
increasingly losing relevance among younger people. The plurality of the country’s 
television broadcast market is enhanced by the availability of programming from 
international broadcasters such as CNN, BBC World, CNBC Europe and Al-Jazeera. 
 
There are a number of high-quality newspapers, too, including the Frankfurter 
Allgemeine Zeitung or Süddeutsche Zeitung and weeklies like Die Zeit and Der 
Spiegel, all of them providing high-quality background information on domestic and 
international political developments. Detailed and nuanced information is thus 
widely available. Moreover, the public broadcasters and high-quality newspapers and 
weeklies also run websites featuring a considerable amount of information on 
politics. 



SGI 2022 | 9 Media 

 

 
 
Recent opinion polls demonstrate that public trust in the media has increased 
considerably during the pandemic. In 2020, 56% of Germans expressed trust in 
media, which marked a 13 percentage point increase over the previous year (43%) 
(JGU 2021). Trust differs depending on the type of media. High levels of trust are 
expressed for public television and radio as well as daily newspapers, with the 
exception of the tabloids. Trust in private TV broadcasters and the internet is low 
(Jackob et.al. 2019). Nonetheless, according to another recent study, there are 
differences in the degree of trust accorded to public television depending on 
respondents’ political orientation. People on the left and the center of the political 
spectrum trust ARD and ZDF significantly more than do people on the right of the 
political spectrum (FAZ 2019). Trust also differs with respect to the topic; reports on 
the pandemic and climate change are met with high levels of trust, while reports on 
Islam in Germany are met with much lower levels of trust. 
 
Citation:  
FAZ (2019): Politkurs von ARD und ZDF: Links von der Mitte, available at: 
https://www.faz.net/aktuell/feuilleton/medien/reuters-studie-zur-akzeptanz-von-ard-und-zdf-16389494.html 
 
Jackob, N., Schultz, T., Jakobs, I., Ziegele, M., Quiring, O. & Schemer, C. (2019): Medienvertrauen im Zeitalter der 
Polarisierung. In Media Perspektiven 5/2019, 210-220. 
 
JGU (2021): Langzeitstudie Medienvertrauen, Forschungsergebnisse der Welle 2020, https://medienvertrauen.uni-
mainz.de/forschungsergebnisse-der-welle-2020-3/ (accessed: 15 January 2022). 

 

 Luxembourg 

Score 8  In Luxembourg, multilingualism (Lëtzebuergesch, French and German, alongside 
other languages spoken by a multicultural population) influences the consumption of 
written and audiovisual media. In the written press, German is the most used 
language, while articles in Lëtzebuergesch are becoming more and more numerous.  
The 10 most important media outlets in the country are: RTL Radio, RTL Television, 
RTL Online, Luxemburger Wort, L’Essentiel (daily free newspaper), Lëtzebuerger 
Journal (online publication), Le Quotidien, Reporter.lu (online publication) 
Lëtzebuerger Land and the (state-funded) Radio 100,7. When it comes to special-
interest publications, in particular magazines, the Luxembourg public generally turns 
to the foreign press. Under the authority of the Ministry of State, the Service des 
Médias et des Communications handles matters of media policy, as well as matters 
relating to telecommunications policy. 
 
Journalists are mostly generalists with very little opportunity to specialize. On 
Saturdays, the daily Luxemburger Wort newspaper publishes a section called 
“Analysis and Opinion.” Legislative plans are discussed on several pages in this 
section. Contributors include journalists, politicians and civil society representatives.  
 
Media coverage is often reactive, in particular when issues have already reached the 
public in the form of draft legislation or through parliamentary debate. These latter 
discussions are public and are conducted in Luxembourgish, as a general rule. The 



SGI 2022 | 10 Media 

 

 

parliamentary sessions are broadcast on Chamber TV (also available online). 
Debates held by country’s four largest local-government councils (Luxembourg City 
and Esch/ Alzette, Differdange, Dudelange) can also be followed online. 
 
The public’s degree of interest in political processes and legislative projects is 
progressing, but remains rather modest. However, the situation is better than in other 
small European states. 

 

 United Kingdom 

Score 8  The main TV and radio stations in the United Kingdom – especially those like the 
BBC that operate under a public charter – provide an extensive array of high-quality 
news services. Government decisions feature prominently in this programming, and 
information and analysis on government decisions are both extensive and held to a 
high standard. There is substantial competition for viewers, in particular between the 
BBC, ITV, Sky and Channel 4. In addition to news programs, all provide in-depth 
analysis programs on politics and policy in a variety of formats. The Today 
Programme on BBC Radio 4 is well known for its highbrow political analysis and 
scrutiny, and often sets the tone for political debates. Meanwhile, several other 
political shows broadcast by leading TV channels provide political analysis and 
ministers taking part in them can expect robust scrutiny.  
  
The style of interview on these programs is often explicitly not deferential and can 
even be quite confrontational, especially toward ministers. This is justified by the 
need to hold politicians and especially government ministers to account. Local radio 
and press also have a tangible influence within their localities, and an increasing 
number of people resort to online services, most notably BBC Online, as a source of 
information on government.  
  
Scandals both in the private sector (News of the World) and the public sector (BBC) 
may have cost some credibility, but have so far had no recognizable influence on the 
functioning of the media system as a whole. Despite political pressure, The Guardian 
newspaper played a crucial role in the global surveillance disclosures of 2013 and 
was awarded the 2014 Pulitzer Prize for its efforts.  
 
During the pandemic, most media outlets have both held the government to account 
and ensured that the public are kept well-informed. Many key announcements were 
carried live, notably the frequent briefings on COVID-19 related matters. 

 

 Italy 

Score 7  The space allocated to political themes in Italian media is quite significant in the 
most important mass media brands (the three main national newspapers, Corriere 
della Sera, la Repubblica and Il Sole 24 Ore, which have print and online versions; 
the state television channels, RAI1, RAI2, RAI3 and RaiNews; the three Mediaset 



SGI 2022 | 11 Media 

 

 

channels, Canale 5, Italia 1 and Rete 4; and two other private TV channels, Skynews 
and La7). Television time (both public and private) allocated to political themes is 
substantial. For instance, the La7 channel alone averages approximately 10 hours per 
week of political content. A large part of this time is devoted to debates and talk 
shows involving politicians, journalists and experts, and to covering the most 
important aspects of current political controversies. 
 
However, detailed, in-depth analysis of government decisions is much rarer, and 
debates tend to focus on the personality-driven dimensions of power politics. 
National newspapers provide more in-depth coverage of government decisions, often 
providing detailed dossiers on their content. Some radio and internet programming 
gives high-quality information in advance. The broader public has no access or does 
not seek access to these media. 
 

 

 Spain 

Score 7  The main print periodicals provide a fairly significant amount of in-depth analyses of 
the policy process and sophisticated op-ed analyses of government decisions, despite 
their partisan preferences. The print-media readership is declining, and the impact of 
these publications is thus limited, but a growing number of readers follow online 
newspapers (either electronic versions of the mainstream print publications or 
standalone online and politics-themed blogs.  
 
TV is the most important source of political information for the average citizen, 
since almost 70% of Spaniards watch TV news every day. However, a large portion 
of the time devoted to political information is given over to news and talk shows. A 
third of Spaniards also follow political news via radio stations, which devote many 
hours a week to political information. All main stations have early-morning and 
afternoon programs combining both background news and political debate, as well as 
a late-night news program. Privately owned radio stations are more ideologically 
biased than the major TV stations (with participants in the radio debates blatantly 
biased in favor of or against the government).  
 
The political information provided via TV shows with larger audiences usually takes 
the form of infotainment, with an intensive focus on partisan disagreements and face-
to-face debates. In contrast, detailed information on policy decisions is less 
frequently provided, and is not usually broadcast during prime-time hours. Studies 
show that new parties’ voters tend to be more likely to follow new media and social 
networks.  
 
The media played a key role in providing information about and making people 
aware of the emergency situation during 2020. Although both audiences and experts 
have appreciated the work done by Spanish public television, the majority opinion is 
negative. In this regard, critics argue that coverage has not been impartial and there 



SGI 2022 | 12 Media 

 

 

has been an excess of information. There is a high degree of public concern about the 
dissemination of false information. According to the 2020 Digital News Report, only 
36% of Spanish users trust media news, the lowest level since 2015. The majority of 
Spanish citizens (49%) believe that the government, national politicians and parties 
are the main sources of disinformation. 
 
Citation:  
Universidad de Navarra (2021), Digital News Report https://www.digitalnewsreport.es/resumen-ejecutivo-
digitalnewsreport-es-2021-periodismo-de-calidad-y-cercania-para-combatir-la-infodemia/ 

 
 

 Austria 

Score 6  In Austria, about one-half of the mass media brands focus on high-quality 
information content, analyzing the rationale and impact of public policies. While the 
marked share of the country’s largest tabloid newspaper, Kronenzeitung, was down 
to less than 25% in 2021, two (free) tabloids, Heute and Österreich (the third and 
fourth largest Austrian newspapers), represent more than 15% of the combined 
market share. The latter two newspapers cannot be described as quality papers, as no 
serious analysis of policies is carried out and even some form of propaganda, not to 
say misinformation, is transported over these channels, as became clear during the 
investigation that ultimately led to the resignation of former chancellor Kurz. With a 
market share of 7.3%, the left-wing Standard is now the largest national quality 
paper. Generally, high-quality political information is available from several daily 
and weekly papers with more limited circulation, but these high-quality media face 
considerable financial difficulties.  
 
The radio and television broadcast markets continue to be dominated by the publicly 
owned Austrian Broadcasting Corporation (ORF), although competition by foreign 
and privately owned media is growing. In response to criticism of this dominance, 
the ORF offers guarantees of internal independence and internal political pluralism. 
The ORF is impartial by law and fulfills its mandate reasonably well, making up for 
deficits existing elsewhere in the media environment. That said, the election of a new 
director-general of the ORF in 2021 was widely seen as an open political maneuver, 
in which the ÖVP as the country’s current dominant governing party used its 
political clout to install its candidate. This episode apart, there was widespread 
concern that the coronavirus pandemic posed a serious threat to critical journalism. 
 
Citation:  
https://www.leadersnet.at/news/53507,media-analyse-2021-42-millionen-leserinnen-bleiben-der.html 
 
https://www.derstandard.at/story/2000128851631/pressestimmen-nach-orf-wahl-ein-sorgsam-durchkalkulierter-deal 
 
https://politische-akademie.at/userfiles/files/downloads/FFI_Report_112020.pdf 

 



SGI 2022 | 13 Media 

 

 
 

 Belgium 

Score 6  The country’s main television-news programs and radio channels, both public and 
private, and the web-based extensions of these, provide a reasonable level of 
information, with a greater share of high-quality content and less focus on 
personalities than in Italy or France, for example.  
For the rest, on the one hand, the economic crisis in the media sector is accelerating a 
trend toward sensational, lower-quality information, as well as a growing inability to 
conduct in-depth investigations or monitor policymaking, leading to a downward-
trending public perception of media quality. On the other hand, the COVID-19 crisis 
improved media access to government information and the media’s scrutiny of 
government decisions as the waves of infection progressed. Most mainstream media 
shifted from an attitude of automatic approval of government decisions in March 
2020 to relatively constructive questioning of the consistency of various actions in 
December 2021. This proactive role has partially extended to other areas of concern, 
such as corruption in the former Congo colony, tax evasion, bribery and so on. 
 
Citation:  
http://www.institut-solidaris.be/wp-content/uploads/2017/07/LaConfianceDansLesMedias.pdf 

 

 Czechia 

Score 6  The main TV and radio stations provide daily news programs and some more in-
depth discussion and analysis programs weekly. The quality of information on 
government decisions has improved with the digitalization process. In addition, 
Czech TV established CT24, a channel dedicated to news, which also broadcasts 
online and offers a continual analysis of domestic and international events. In the 
second and third quarters of 2021, approximately 58% of the population between the 
ages of 12 and 79 were readers of at least one national-level daily newspaper (12 
percentage points more than in the same period in 2019). The yellow press Blesk 
dominates the print media with the largest readership (0.7 million readers), followed 
by MF Dnes (0.44 million readers, MAFRA Holding). Overall, online media, 
covering a broad spectrum of views, peaked during spring 2020 due to the demand 
for information regarding the pandemic. Social media plays an essential role in 
increasing the visibility of policy issues, but has also significantly contributed to the 
spread of misinformation and polarization, especially on vaccines. 

 

 France 

Score 6  Mass media, notably morning (radio) and evening programs, offer quality 
information concerning government decisions. As for print media, the crucial issue is 
the division between local and national media. A few high-quality daily papers and 
weekly papers provide in-depth information, but their circulation is low and on the 
decline. In many instances, the depth and magnitude of information is dependent 



SGI 2022 | 14 Media 

 

 

upon the level of polarization of the government policy. Instead, in local newspapers, 
information is often superficial and inadequate. The same division applies to private 
and public audiovisual channels (some private news channels offer only limited, 
superficial and polemical information), and to the emerging online media (only some 
of which offer quality information and analysis). On the whole, economic 
information is rather poor. News channels and social media networks are 
increasingly substituting for traditional media, but are very poor alternatives. 
Mobilization is becoming more important at the expense of providing fair and 
accurate information. This tough competition has contributed to a deterioration in the 
quality of traditional media. Rather than providing neutral information about an 
issue, media outlets tend to illustrate their points by relying on “man/woman on the 
street” interviews. 
 
Rather than taking a neutral stance and trying to weigh the pros and cons of proposed 
reforms, media tend to take partisan stances – not in the sense of being leftist or 
rightist, but in objecting to change. Two recent examples may illustrate this point. 
The press (and even more so the social media networks) predicted that two recent 
governmental decisions would lead to disaster: first, a change in the way income 
taxes were paid (shifting from an annual payment by individuals to the state to a 
direct transfer from the employer to the state); and second, a change in the system of 
registering for university (a shift from a previously disastrous system). In both cases, 
the transformation turned out to work very smoothly. The same phenomenon was 
observable during the pandemic, at least during the initial phase of the vaccination 
process. Most of the press put the opinions of epidemiologists and of anti-vax gurus 
more or less on the same footing. 
 

 

 Iceland 

Score 6  Iceland’s main TV and radio stations provide fairly substantive in-depth information 
on government decisions. Radio analysis typically tends to be deeper than that found 
on television since the small size of the market limits the financial resources of TV 
stations. However, in-depth analysis on TV increased significantly when the private 
TV station Hringbraut increased the weight of such analyses in their programs in 
2016. In 2018, the TV station was struggling financially and aired sponsored 
programs. In late 2019, a merger between Hringbraut and the newspaper Fréttablaðið 
was announced. Further, Fréttablaðið then purchased DV, a smaller newspaper. That 
will probably strengthen the ability of all three media outlets to undertake in-depth 
analyses as well as their economic position. Critical analysis of government policies 
by independent observers, experts, and journalists is a fairly recent phenomenon in 
Iceland.  
 
The Special Investigation Committee report had a separate chapter on the media 
before and during the 2008 economic collapse. The report criticized the media for 
not having been critical enough in their coverage of the Icelandic banks and other 



SGI 2022 | 15 Media 

 

 

financial institutions before the 2008 economic collapse. The report argues, on the 
basis of content analyses of media coverage of the banks, that the media was too 
biased toward the banks as was the case, for example, in the United States during the 
1920s. 
 

 

 Israel 

Score 6  Israel’s media industry is adapting to the global trend of decreased consumption of 
print and radio news media and the increased dominance of television, the internet, 
and social media websites. While the Israeli media sector has been bolstered in 
recent years by the creation of strong independent investigatory websites and blogs 
that have gained considerable attention in professional and public circles, other new 
popular outlets such as the free daily Israel Ha’yom often fail to deliver in-depth 
news coverage.  
 
Despite a frequent tendency to focus on prominent and popular topics of the hour, 
the Israeli press, public television channels, and radio shows do offer interpretative 
and investigatory journalism that informs the public regarding policy decisions and 
long-term strategies. Nonetheless, the growing rate of news consumption through 
social media websites, the decline in citizens’ exposure to print media and TV, and 
the shallow nature of coverage in new media all significantly reduce the percentage 
of civilians exposed to in-depth journalistic information. 
 
Citation:  
Goldenberg, Roi, “‘The seventh eye’ website won the Israeli prize for critical media,” Globes 28.1.2013: 
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000817765 (Hebrew) 
 
Mann, Rafi and Lev-on, Azi, “Annual report: Media in Israel 2016 – agendas, uses and trends,” Ariel University 
School of Communication: https://store.ariel.ac.il/downloadable/download/sample/sample_id/6/ (Hebrew) 
 
Persisco, Oren, “Restraint and prudence,” The seventh eye website: http://www.the7eye.org.il/9774 (Hebrew). 
 
“Freedom of the Press: Israel 2017,” Freedom House, 2017 https://freedomhouse.org/report/freedom-
press/2017/israel 

 
 

 Japan 

Score 6  The Japanese media system has historically been dominated by five major TV 
networks, including the public broadcaster NHK, along with a handful of major 
national newspapers. These publications remain widely read even though their 
circulation is declining, and provide information in a sober style. However, because 
of their close personal links to political figures, which finds its institutionalized 
expression in the journalist club system (kisha kurabu), these newspapers rarely 
expose major scandals while freelancers are often locked out. Investigative 
journalism is typically undertaken by weekly or monthly publications. While some 
of these are of high quality, others are more sensationalist in character. Personnel 



SGI 2022 | 16 Media 

 

 

changes at NHK after the Abe-led government took power produced a leadership 
that openly declared its intention to steer a pro-government course. The 
government’s assertive approach has also been evident in other media areas. For 
these reasons, Japan is ranked 67th in the 2021 World Press Freedom Index. 
 
In recent years, social media outlets such as YouTube, Line, Twitter and Facebook, 
along with the news channels based on them, have gained a considerable following. 
This also holds true for new online publications such as BuzzFeed Japan and the 
Huffington Post. While the impact of the new media on the overall quality of 
information remains unclear, they do seem to be contributing to the emergence of so-
called partisan media in Japan. 
 
Citation:  
Tomohiro Osaki, Academics, TV journalists slam minister’s threat against ‘biased’ programming, fear media self-
censorship, The Japan Times, 2 March 2016, http://www.japantimes.co.jp/news/2016/03/02/national/tv-journalists-
slam-ministers-threat-biased-programs-fear-media-self-censorship/ 
 
Philip Brasor, Sticky bonds of the media and government, The Japan Times, 24 June 2017, 
https://www.japantimes.co.jp/news/2017/06/24/national/media-national/sticky-bonds-media-government/ 
 
2021 World Press Freedom Index, Reporters Without Borders, https://rsf.org/en/japan 

 

 Netherlands 

Score 6  Dutch public media are not completely state-run. Rather, they are organized along 
different segments of the population, each with their own distinct set of beliefs, 
perspectives, convictions and paying members. The system has been modernized 
several times, most recently by limiting the number of media organizations to six 
(plus two task-oriented ones). Every five years the culture branch of the Department 
of Education, Science and Culture, advised by relevant commissions, judges on the 
basis of the number of memberships and (vague) substantive criteria which 
organizations are representative enough to claim broadcasting time and public 
resources (money, equipment) in this public media system. Every five years, two 
“aspiring” members are admitted on a temporary basis. To the astonishment of 
many, in 2021, Unheard Netherlands! (ON!) and Black (Zwart) were admitted. Both 
broadcasting organizations are rooted in vocal protest movements, and have been 
visible in Dutch public debate for some time thanks to demonstrations and 
provocative actions. ON! has frequently criticized Dutch media and journalists as 
disseminating biased news and for being too left-leaning. Since the public media are 
by law supposed to further “societal coherence,” it is feared that by coopting these 
two organizations, the system will be damaged from within. Other recent changes to 
the system provided more time for regional news on national TV/radio, and devoted 
less time for commercials, with this falling all the way to zero around children’s 
programs. 
 
Several media-use trends appear to have reached tipping points. Digitalized media 
consumption is becoming dominant, even though during the lockdowns the 



SGI 2022 | 17 Media 

 

 

population of people aged 50 and older turned more to paper media and linear tv. 
This will be a structural change in media use, slowly moving from younger to older 
users. Streaming services have become mainstream. On-demand video- and audio-
content is used by all age groups. All media organizations and enterprises are 
converging toward cross-media products. Consequently, they group all their content 
offerings under one and the same brand name. Even former paper-based media like 
Nieuwe Rotterdamse Courant (NRC) and Algemeen Dagblad (AD) have transformed 
themselves into cross-media news enterprises. The shift from analog to digital media 
consumption implies that the advertisement incomes of traditional media are 
transferring to the digitalized cross-media organizations and firms. Since 
advertisement income is concentrated on big tech companies like Google and 
Facebook, national broadcasting and publishing companies worry about their 
economic sustainability. In the Netherlands, this has generated upscaling and 
acquisition initiatives; for example, the Belgian DPG bought Sanoma, and RTL (with 
Bertelsmann in the background) intends to become the Dutch media champion. With 
only two big players, the Media Pluralism Monitor 2021 reports for the Netherlands 
that: “News media concentration (85%) indicates a high risk. The market is 
concentrated both in terms of audience share as well as market share. There is no 
media legislation restricting ownership of media.” Yet the report also states that as 
yet, this has not resulted in a lack of pluralism or an impoverishment of news sources 
and varieties. 
 
Citation:  
Commissariaat voor de Media, 21 November 2021. Mediamonitor 2021. 
 
NRC, van den Brink, January 23 2021. ‘Eigen signatuur’ pakt rampzalig uit 
 
NRC, Nieher, 4 October 2021. ‘Het is ingewikkeld om deze omroepen af te wijzen’ 
 
NRC, Takken and Smouter, 14 November 2021. Mediaminister Slob: ‘Het huis van de publieke omroep is wel erg 
vol’ 

 
 

 Portugal 

Score 6  Portugal’s media landscape is comprised mostly of newspapers that focus on 
providing high-quality content analyzing the rationale and impact of public policies. 
Indeed, the country has only one tabloid newspaper (with a sister cable news 
channel). While these are respectively the most popular newspaper and cable channel 
in Portugal, it should be stressed that they are very tame compared to other tabloid 
media in Europe. 
 
Reporting concerns stem from the media’s resources rather than from its structure. 
All media companies face significant financial constraints, which limits their ability 
to carry out systematic in-depth policy analysis. This often leads media outlets to 
delegate policy analysis to expert commentators, rather than focus on in-depth 
journalistic work into policy issues. 



SGI 2022 | 18 Media 

 

 
 
In a previous SGI report, we noted the large amount of commentary time allotted to 
former politicians, particularly on television, a pattern that generates potential 
conflict-of-interest questions and does not seem to have contributed to improving the 
quality of policy analysis. The most salient example of the confluence between 
politicians and television is provided by Marcelo Rebelo de Sousa, a former leader of 
the PSD and Portugal’s most popular TV commentator, who was elected president of 
Portugal in January 2016. 
 
Citation:  
https://vidaextra.expresso.pt/…/2019-03-02-Os-politicos-invadiram-os-media-portugu. 

 
 

 South Korea 

Score 6  South Korea’s main media-related problem is the low quality of many outlets, which 
renders them unable to serve as facilitators of public debate or civic culture. Part of 
the problem here is the country’s strong commercialism and associated weakness in 
the area of political journalism. Newspapers and TV rely heavily on advertising 
revenues. Most prominent TV stations produce a mix of infotainment and quality 
information about government policies. Information on international events in 
particularly receives little coverage in the Korean news media. The major 
newspapers clearly lean to the political right, although alternatives do exist. 
Traditional media such as newspapers and broadcasting outlets are aggravating the 
situation by providing superficial, short-term-focused coverage, and by propagating 
extreme partisan content as a means of securing subscribers and viewers. The 
headlines given to newspaper editorials are becoming increasingly provocative, 
while broadcasters are treating current-affairs news into entertainment. People 
describing important social issues in conspiratorial terms are being given an 
increasing public platform in the media. The internet news sector is dominated by 
two major news portals, Naver and Daum, although there are alternatives such as 
Newstapa, an investigative journalism network. In general, political reporting tends 
to be framed in the context of personalized power politics, diverting attention away 
from important policy issues. The scandals surrounding former Justice Minister Cho 
Kuk illustrated this focus on personalities, as supporters and opponents of President 
Moon focused on personally attacking each other instead of addressing the 
underlying political issue of judiciary reform. 
 
Citation:  
Sang-young Rhyu, “McCarthyism in South Korea: The Naked Truth and History of Color Politics,” East Asia 
Foundation Policy Debates, No.68 (March 28, 2017). 
Newstapa, https://newstapa.org/ 
Han-yong Sung, “The Crisis in the South Korean Press: What Should Be Done?,” East Asia Foundation Policy 
Debates, No. 127 (November 05, 2019). 

 



SGI 2022 | 19 Media 

 

 
 

 United States 

Score 6  For the interested citizen, it is easy to find a large volume of serious, high-quality 
reporting on government and policy, with balanced, reasonably objective treatment 
of issues – in print, on the internet or on television. But such qualities do not describe 
much more than half of major news outlets, nor the outlets used by large audiences. 
A majority of citizens obtain most of their news from television rather than 
newspapers or the internet, and the quality of the national news broadcasts has been 
declining. However, reputable news-reporting and news-analysis programs are 
available on radio and TV networks. The information quality of talk shows varies, 
ranging from “infotainment” to the serious discussion of policy issues with reputable 
experts.  
 
During the 2020 presidential campaign, Facebook and other media companies faced 
more scrutiny than ever before but their slow response received generally low marks 
from media experts. For example, according to a recent report, “if Facebook had not 
waited until October to tweak its algorithms to stem false and toxic content amplified 
on the platform, the company could have prevented an estimated 10.1 billion views 
on the 100 most prominent pages that repeatedly shared misinformation on the 
platform ahead of the election.” (Bergengruen and Perrigo, 2021). In this context, the 
debate over the manipulation of social media for political influence is likely to 
continue in the years to come. 
 
Citation:  
Bergengruen, Vera and Billy Perrigo. 2021. “Facebook Acted Too Late to Tackle Misinformation on 2020 Election, 
Report Finds,” Time Magazine, March 23. https://time.com/5949210/facebook-misinformation-2020-election-report/ 

 
 

 Australia 

Score 5  Television and radio stations vary in the time they devote to substantive information 
on policy issues and government decisions. Commercial broadcasters devote 
relatively little time to such matters, but the state-owned broadcaster, which has one 
national television station and a number of radio stations, as well as a website, 
devotes a considerable amount of time to high-quality analysis of government 
decisions. Newspaper coverage is likewise variable, with the popular newspapers 
providing superficial coverage and the quality broadsheets providing more in-depth 
coverage and discussion. While Australia used to have more high-quality 
newspapers, market concentration has contributed to a decline in print media 
diversity and quality. The takeover of Australia’s respected newspaper publisher 
Fairfax by the television station Channel Nine will lead to greater concentration and 
may further weaken existing newspapers. 
 
To some extent, the emergence of a number of online-only news and commentary 
providers has countered this decline. While the impact of these news outlets is as yet 



SGI 2022 | 20 Media 

 

 

difficult to assess, it is clear that at least several have risen to the status of widely 
read mass-media outlets. The emergence of online outlets has, however, also seen an 
increase in misinformation, which has had a substantial adverse impact on public 
perceptions of policies and their effects. 
 
Citation:  
https://theconversation.com/the-death-of-newspapers-have-we-reached-the-tipping-point-54728 
 
https://www.themonthly.com.au/issue/2013/july/1372600800/eric-beecher/death-fairfax-and-end-newspapers 
 
https://www.theguardian.com/news/datablog/2018/aug/03/the-fairfax-takeover-and-how-it-will-worsen-australias-
media-industry-squeeze 
 
https://www.theguardian.com/media/2018/nov/19/fairfax-media-shareholders-approve-nine-takeover-bid 
 
https://www.eastasiaforum.org/ 

 

 Croatia 

Score 5  As a result of the rise of media conglomerates and the dominance of foreign owners, 
the Croatian media sector is highly commercialized. Though this does not 
necessarily mean that those media outlets sacrifice in-depth analysis due to excessive 
reliance on infotainment. In a society in which television is still the most important 
source of information, it is noteworthy that two leading commercial televisions enjoy 
significantly higher levels of brand trust than the public broadcaster HRT. The daily 
newspapers Jutarnji list and Vecernji list provide relatively broad coverage of 
Croatian political, economic and social affairs, although their quality is far behind 
world-class newspapers, such as Die Welt or The Guardian. Internet portals such as 
Index.hr and Telegram have made a large contribution to revealing corruption and 
the misuse of public funds. They command a rather significant audience, although 
newspaper circulation is on a downward trend. 
 

 

 Cyprus 

Score 5  General analyses and policy assessment are weak points for the media. Poor issue 
knowledge, a lack of research, political bias and task overload are the main reasons 
for this weakness. A lack of respect for media ethics rules and self-censorship, along 
with increased dependency on financial interests, negatively affect media content.  
 
Coverage of political issues generally offers little insight. Pluralism in public service 
broadcasting mainly offers mainstream views. Some analysis is the work of very few 
opinion columnists, while experts are invited by public service television. In 2020 
and 2021, issues of corruption, the COVID-19 crisis and elections prevailed in the 
news, with little analysis on their deeper impacts.  
 
Often, individual columnists question government policies. The main editorial line, 
however, is biased and demonstrates a leniency vis-a-vis the executive, apparently 



SGI 2022 | 21 Media 

 

 

founded on informal relations with the presidential palace, in exchange for 
appointing journalists or relatives of media owners and journalists to public office.  
 
Highly polarizing and confrontational rhetoric dominated the 2021 parliamentary 
elections, with media reproducing information evidently provided by the 
government. The Cyprus Problem was the framing factor of the elections, with focus 
shifting from the problem of corrupted leadership to “benefits from disclosures for 
Turkey” (see source below). 
 
The absence of a media audit body, legislation for online media and transparency of 
media ownership negatively affect scrutiny and the public’s capacity to properly 
evaluate the information they receive. 
 
Citation:  
1. Cyprus’ Spat With Al-Jazeera Takes on Geopolitical Overtones, 1 September, 2020, 
https://www.imidaily.com/editors-picks/cyprus-spat-with-al-jazeera-takes-on-geopolitical-overtones/ 

 

 Greece 

Score 5  While Greece ranks among the middle tier of OECD countries for newspaper 
circulation and quality newspapers, this outcome is linked more to long-term 
partisanship in the media landscape rather than to authoritarian government 
interventions in mass media, which is not observed in the country.  
 
State media used to be openly pro-government in the previous decade, but state TV 
and radio channels adopted a more measured, if not balanced, tone in 2020 and 2021. 
In other words, compared to the past, the performance of state media has improved. 
 
Private media is free, but large political parties periodically come to an 
understanding with private media owners so that selected party views or versions of 
events are broadcasted in a biased manner.  
 
Nevertheless, there are at least four large Athens-based newspapers which regularly 
analyze public policies and their impact from different political standpoints (i.e., the 
center-right “He Kathimerini,” center-left “To Vima” and “Ta Nea,” and radical-left 
“Efimerida ton Syntakton”). Compared to the previous decade, when political 
polarization negatively impacted on the quality of printed media, the media 
landscape has consolidated, while – depending on newspaper contributors – the 
quality of analysis may be good.  
 
The quality of information and analysis of private TV news programs is not as high, 
however. Most of privately owned TV and radio channels have popularized 
infotainment, while marginalizing professional and in-depth reporting.  
 
To sum up, political debates in the electronic media tend to be rather general, along 
partisan lines, while in-depth analysis is available, but rare. The presentation of 



SGI 2022 | 22 Media 

 

 

issues is more sentimental and partisan (pro- or anti-government) than objective. 
Most people inform themselves through television programs or various news 
websites. Particularly younger citizens increasingly rely on unreliable sources of 
social media (e.g., Facebook and Twitter) for news and opinions. Indeed, in 2020 
and 2021, despite the positive role of print and electronic mass media in fighting the 
COVID-19 pandemic, there was widespread misinformation, diffused through social 
media, which has negatively impacted on the behavior of citizens during lockdowns 
and has held the rate of COVID-19 vaccinations back. 
 

 

 Latvia 

Score 5  While in the past, only a minority of the 10 most important mass-media brands in 
Latvia provided high-quality information, the situation has improved somewhat in 
recent years, with Latvian Television, Radio and LSM, as well as weekly magazine 
IR and investigative journalism center Re:Baltica all providing timely and 
contextualized information and analysis concerning public policy. 
 
The financial constraints on the media brought about by audience and advertising 
shifts to internet-based sources, along with the limited budgets for public 
broadcasting, have a negative effect on the provision of high-quality content in 
Latvia. Additional challenges include the proliferation of pro-Russian narratives in 
the media, which are broadcast by both Russian and Latvian outlets, and are shared 
through social networks.  
 
Nevertheless, some media organizations have succeeded in meeting a high standard 
of quality. In particular, the weekly magazine IR, established in 2010, provides in-
depth information on government policy plans and publishes leaked information of 
broad political significance. Similarly, sustained analytical focus on issues of public 
concern is provided by the non-profit investigative journalism center Re:Baltica, 
founded in August 2011, which has often fulfilled a watchdog function. It has 
focused on issues such as the social costs of economic austerity, corruption, 
consumer protection and drug-money flows. By cooperating with the mainstream 
media, it has succeeded in moving these issues onto the public agenda. 
 
New concerns have arisen about the influence of Russia’s “hybrid warfare” on the 
media environment in Latvia, especially for Russian-language media consumers. 
While a new LSM Russian-language multimedia platform has been established, 
Russian commercial media in Latvia can be described as stagnant. Misinformation 
from Russian media channels flows into the general information space, not just the 
Russian-language media. 
 
The overall situation regarding media reporting in Latvia is not encouraging, due to a 
lack of funding and professionalism, and a general inability to adapt to the rapid 
changes in the media market. Even though there are some platforms producing high-



SGI 2022 | 23 Media 

 

 

quality journalism, Latvian journalism generally lacks explanatory and analytical 
journalism, which is the main stumbling block in reporting on public-policy-related 
topics. 
 
Citation:  
1. Rožukalne A. (2010), Research Paper on Hidden Advertising Issues in the Media, Available at (in Latvian): 
http://providus.lv/article_files/2117/original/slepta_reklama_mediju_prakse.pdf?1343212009, Last accessed: 
10.01.2022. 
 
2. Vita Zelce (2018), The Diversity of the Media Environment in Latvia (in Latvian, with and annotation in English), 
Available at: https://www.km.gov.lv/uploads/ckeditor/files/mediju_politika/petijumi/Latvijas-mediju-vides-
daudzveidiba-small.pdf, Last accessed: 10.01.2022. 

 
 

 Lithuania 

Score 5  A minority of mass-media organizations, whether TV, radio, print or online, provide 
high-quality information content analyzing government decisions. Since it is quite 
expensive to provide high-quality analysis within Lithuania’s small media market, 
the state-funded National Radio and Television is in the best position to undertake 
in-depth analysis of government decisions. Andrius Tapinas, a famous Lithuanian 
journalist and television host, launched a weekly political discussion show, which 
attracted thousands of viewers. Other mass-media brands tend to produce 
infotainment-style programming. Major internet news portals also provide fact 
checking with respect to policymakers’ statements, but only a minority conduct 
deeper research into policy issues. New forms of media in the form of Facebook 
posts, YouTube videos and podcasts partly help to remedy this situation, but these 
channels are also often used to spread unsubstantiated claims and disinformation. 
Although the Lithuanian media are regarded as quite independent, they are not 
widely trusted by the public. Indeed, in November 2021, only 27% of respondents to 
a national survey stated they trusted the media, and 34% said they did not. 
 
Citation:  
http://www.vilmorus.lt/en 

 
 

 Malta 

Score 5  Maltese media outlets often publish what can be described as “infotainment,” or 
sensational or superficial content. Two reasons may explain this: First, in the 
country’s highly polarized and very small society, media outlets tend to follow their 
owners’ political lead, which here is often political parties or people with business 
and political connections to a political party. Second, the competition for readership 
and audiences is fierce, and revenue constraints restrict the quality of publications’ 
output. High-quality analysis of government policies remains rare, but is on the 
increase. One such example of this is the detailed scrutiny of the Vitals case on 
government involvement in the privatization of government hospitals. Improvements 



SGI 2022 | 24 Media 

 

 

to the Freedom of Information Act in 2012 has improved media reporting, though 
numerous restrictions still exist and newspapers are often unable to obtain relevant 
data. The 2021 Media Pluralism Monitor has repeated much of its earlier criticism of 
the media in Malta, assigning Malta a medium-risk score for the fundamental 
protection of journalists, and a high-risk score for market pluralism and political 
independence. Media outlets in 2021 have been criticized for leaking information 
which may jeopardize the ability for several high-profile cases to receive a fair 
hearing. This includes the murder trial of Daphne Caruana Galizia. State media 
provides space to a diverse range of opinion and independent media programs. 
However, it has also come under criticism for increasing editorial control over 
content. Malta is one of the few countries in Europe in which there is no media-
literacy policy aimed at giving citizens the critical skills needed for active 
participation in the contemporary exchange of information. Foreigners have been 
allowed to own a broadcasting media license since 2000. 
 
Citation:  
Aquilina, K Information Freedom at last, Times of Malta 22/08/12 
https://www.timesofmalta.com/articles/view/20180309/local/maltese-journalists-basic-protection-takes-a-dip-
report.672768Media  
Media Pluralism Monitor 2021 
Malta Today 06/03/2019 Editors Sound warning over future of the press 
Malta Today 11/02/2022 From Vials to where…timeline of a privatisation gone wrong  
Times of Malta 14/10/21 TVM’s counter current affairs 

 
 

 Mexico 

Score 5  The quality of the media is mixed. The quality of some Mexico City newspapers and 
magazines is high, but the majority of the press, and particularly radio and TV focus 
mainly on entertainment. This is particularly troublesome as there is a high degree of 
media concentration, with only two national TV companies (Televisa and TV 
Azteca) controlling 94% of commercial TV frequencies. These companies have 
similar programming and political inclinations, and account for 76% of the political 
news content consumed by Mexicans. The Mexican NGO Centro Nacional de 
Comunicación Social claims that the concentration of media ownership in only a few 
hands undermines media pluralism. On the supply side, producing high-quality 
journalism remains a challenge. Particularly on security-related issues, the increasing 
levels of violence against individuals and organizations producing critical and 
investigative journalism often results in self-censorship. 
 
At the same time, media diversity has strongly increased in the last decade, largely 
thanks to online media, and Mexicans do have access to high-quality offerings if 
they are interested. Moreover, information on Mexican politics is easily accessible 
from U.S.-based and Latin American media outlets. However, this diversity in 
content and quality has little impact for the majority of the population, as only a very 
small minority of Mexicans use the internet and newspapers as their main sources of 
political information. 



SGI 2022 | 25 Media 

 

 
 
President López Obrador’s government is critical of the media, with the president 
personally criticizing the mainstream media for condoning fraud in previous 
elections and allegedly treating him unfairly. Social media plays a more important 
role for the new government. With his daily press conference, broadcast on 
YouTube, López Obrador avoids critical questions and circumvents traditional 
media, while also establishing a direct link to the people in a typically populist 
manner. 
 
Citation:  
MOM (2018). Media Ownership Monitor Mexico: Who owns the media?. http://mexico.mom-rsf.org/ 

 
 

 New Zealand 

Score 5  The New Zealand media landscape is dominated by commercial companies, the 
largest of which are controlled by international conglomerates. While the newspaper 
segment, which is split between New Zealand Media and Entertainment (The New 
Zealand Herald) and Stuff (The Dominion, The Press), does generally provide high-
quality content on New Zealand politics, the same cannot be said about television 
and radio. TV broadcasters mainly focus on entertainment, the only major exceptions 
being publicly owned Television New Zealand (1 News, Q+A) and Three 
(Newshub). However, in 2020, U.S. media company MediaWorks sold the Three 
network to Discovery. To date, Three’s news and current affairs programs have been 
retained despite early concern (Jennings 2021). Meanwhile, among radio stations, it 
is essentially only publicly owned Radio New Zealand that produces programs on 
domestic politics (e.g., First Up, Five O’clock Report, The Panel). Alongside these 
mainstream outlets, a number of independent online news outlets (e.g., The Spinoff, 
Newsroom and The Conversation NZ) produce high-quality journalism and 
academic commentary that is often picked up by the mainstream media. 
 
Citation:  
Jennings (2021) Discovery’s plans for TV3 revealed. Stuff. https://www.stuff.co.nz/business/300335028/discoverys-
plans-for-tv3-revealed 

 
 

 Poland 

Score 5  In Poland, the division of the media is less about information or entertainment than 
about political divides. Government decisions are widely covered by all main TV 
and radio stations, but there are few print outlets, and TV and radio stations that have 
been able to resist political pressure. Due to its biased approach, the public TVP is 
often referred to as TV-PiS. Jacek Kurski, a PiS party ideologist, is still the TV 
director, and he hired several party loyal journalists to be anchors for the news shows 
and other relevant positions. The leading news show on TVP – Wiadomosci – has 
lost almost 20% of its viewers since 2015. In the private media, despite a tendency 



SGI 2022 | 26 Media 

 

 

toward infotainment, the quality of reporting, especially of the two major TV 
companies, POLSAT and TVN, has increased. Rzeczpospolita, the second-largest 
daily paper in Poland, has benefited from a change in ownership and editorial staff 
and has become less politically partisan. Generally, survey respondents’ party 
affiliations continue to influence the level to which they trust public or private TV 
and radio organizations (CBOS 2020). In 2020, 86% of PiS supporters thought the 
TVP public TV station is “good,” while only 8% of the supporters of the 
oppositional Civic Coalition (KO) held the same opinion. By contrast, 82% of KO 
supporters trusted TVN, for PiS supporters at least 45% supported that view. 
 
Citation:  
CBOS (2020): Opinie o stacjach telewizyjnych i radiowych. Kommunikat z Bada, No. 147/2020, Warsaw 
(https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_147_20.PDF). 

 
 

 Slovakia 

Score 5  The quality of media reporting in Slovakia is limited. The public TV and radio 
stations provide daily news programs and some analytical, critical programs on a 
weekly basis. However, much of the commentary is superficial, and debates usually 
serve as a vehicle for the views of the parliamentary parties. The commercialization 
of nationwide broadcasters, with a consequent negative impact on public-interest 
news and current-affairs coverage, has not left the public stations untouched. TA3, a 
private TV channel dedicated to news, is heavily influenced by its owner, who 
allegedly sponsors SNS and its leader. The commercial media sector tends to eschew 
in-depth analysis of current affairs and instead follows an infotainment or scandal-
driven news agenda. As for the print media, the recent ownership changes have 
raised concerns about the political agenda of the new owners and the resulting 
decline in journalistic quality. A new risk is the growing popularity of conspiracy 
websites, many of which are sponsored by Russia. The Kuciak and Kušnírová 
murders have somehow united journalists and have fostered interest in investigative 
journalism, but have not changed the structural constraints on media quality. A 
positive development is the increase in quality, and broadening of readership, of the 
two news portals Aktuality.sk and Denník N. The new Prime Minister Igor Matovič 
initially announced the publication of a government journal to inform the public, but 
the center-right government has wisely chosen not to pursue this idea. 
 

 

 Slovenia 

Score 5  By facilitating a replacement of in-depth analysis by a preoccupation with scandals, 
whether real or alleged, the growing polarization of the media in Slovenia has 
infringed upon the quality of media reporting. The public media – especially 
television and radio broadcasters, which have traditionally provided high-quality 
information about government decisions – have under the influence of political and 



SGI 2022 | 27 Media 

 

 

even societal polarization become more biased and selective, especially since the 
Janša government took office. It must be critically noted that under the Janša 
government, media freedoms and pluralism are increasingly considered to be at risk 
due to increasing news media penetration and commercial or owner influence over 
editorial content. 
The media was often criticized by academia, the non-governmental sector and 
political parties from both ends of the spectrum for not providing enough expert and 
high-quality information during the COVID-19 pandemic, and for giving too much 
media attention to anti-COVID-19 and anti-vaccine movements. Moreover, the 
government plays an important role in silencing critics, denying journalists access to 
accurate and relevant information, and proposed changes to media laws. 
 
Citation:  
MILOSAVLJEVIC, Marko, BILJAK GERJEVIC, Romana, 2021. Monitoring media pluralism in the digital era : 
application of the Media Pluralism Monitor in the European Union, AALBANIA, MONTENEGRO, THE 
REPUBLIC OF 
NORTH MACEDONIA, SERBIA & TURKEY IN THE YEAR 2020. Country report : Slovenia, Centre for Media 
Pluralism and Media Freedom (CMPF), Retrieved from Cadmus, European University Institute Research Repository, 
at: https://cadmus.eui.eu/handle/1814/67818 

 
 

 Bulgaria 

Score 4  High-quality journalism is secondary to the owners’ respective business interests in 
print media. However, high-quality investigative journalism and political 
commentary remained available in print, electronic and online media. 
 
This seemingly small number of media outlets, which are subject to restrictions and 
at times oppressed, successfully changed public opinion in 2020 by providing timely 
information on the government’s and prosecutor general’s actions, thereby fueling 
the public discontent that eventually brought about political change.  
 
Before 2021, most major media organizations tended to frame government decisions 
in terms of personalized power politics. They elicited comments from politicians 
only, which diverted attention away from independent opinion and the substance of 
policy toward entertainment or sensationalism. There was little coverage of the 
preparatory stages of policy decisions. When coverage began, basic information 
about a given decision or policy was provided, but typically without any deep 
analysis of its substance and societal relevance. In some cases in 2020, outlets were 
actively pressured not to cover substantive issues; in one particularly egregious 
example, one of the national radio service’s stations was taken off the air for several 
hours with the aim of preventing a well-known journalist from asking questions and 
analyzing the ongoing process of selecting the new prosecutor general. 
 
Media coverage of COVID-19 issues was atrocious and contributed to Bulgaria’s 
failed vaccination campaign. Mainstream media regularly invited and left 
unchallenged numerous speakers who peddled fake news and misinformation. 



SGI 2022 | 28 Media 

 

 

Reporting on civil rights also does not meet high ethical standards. In many cases, 
NGO representatives have in the past been invited to discuss issues together with 
politicians from the far right who are then allowed to verbally attack the opponent. 
Citing the need to represent “both sides,” journalists have tolerated this kind of 
approach. 
 
These kinds of things are on the decline thanks to the 2021 elections, improved 
pluralism and the new governing coalition that has replaced a government dominated 
by a single party. 
 
The number of online media outlets is increasing, and their importance is growing. 
These outlets offer coverage of policy decisions that is in some cases timelier and 
provides more in-depth reporting on topical issues. The investigative reporting 
provided by the Radio Free Europe outlet for Bulgaria reestablished online in 2019 
had an immediate impact on the two most serious corruption scandals of that year – 
the real-estate dealings of high-level officials and the violation of municipal 
construction regulations by the head of the anti-corruption agency. 

 

 Chile 

Score 4  Legal norms are published in the Official Journal (Diario Oficial de la República de 
Chile), the state outlet dependent on the Ministry of the Interior and Public Security 
(Ministerio del Interior y Seguridad Pública). Its print version was terminated on 17 
August 2016. Since then, the Official Journal has been available only in an online 
edition. 
 
In general terms, Chile’s newspapers and the main public TV stations report tabloid 
news, and employ bold headlines and techniques with strong popular and 
infotainment appeal. Furthermore, statistics released by the National Television 
Council (Consejo Nacional de Televisión, CNTV) show that, on average, TV 
stations and radio stations tend to broadcast less than five hours per week of in-depth 
discussions on political events and information. More than 50% of the news 
presented through publicly accessible channels is dedicated to sports and crime. 
Surveys indicate that the Chilean audience would prefer less sports news and more 
focus on national and international politics. Due to the biased media landscape, there 
is a strong ideological framing of political information and policy discussion. 
 
A few alternative and independent online news media organizations offer positive 
exceptions to this rule, tending to be of higher quality and offering in-depth 
investigative journalism. 
 
Chile’s largest free TV station (Televisión Nacional de Chile, TVN) is state-owned 
and required by law to provide balanced and equal access to all political views and 
parties – a regulation which is overseen by the CNTV. Although La Nación and 
TVN are state-owned, they must operate according to market rules; they have to fund 



SGI 2022 | 29 Media 

 

 

themselves by relying on advertising and high audience ratings. In 2018, the Senate 
approved additional $47 million in funding for TVN in order to save the channel 
from bankruptcy. 
 
During the mass protests of October 2019, misinformation regarding the 
backgrounds of allegedly involved actors was published even by large newspapers 
such as La Tercera. Following the intervention of a public prosecutor, a number of 
print publications offered a joint public apology. 
 
Citation:  
Official Journal of the Chilean Republic (Diario Oficial de la República de Chile), 
https://www.diariooficial.interior.gob.cl, last accessed: 13 January 2022. 
 
Centero de Investigación Periodística (CIPER), “Reporte del Instituto Reuters incluye a CIPER como uno de los 
medios digitales más leídos de Chile”, 23 June 2021, https://www.ciperchile.cl/2021/06/23/reporte-del-instituto-
reuters-incluye-a-ciper-como-uno-de-los-medios-digitales-mas-leidos-de-chile, last accessed: 13 January 2022. 
 
Centro de Investigación Periodística (CIPER), “El ruidoso silencio de los medios tradicionales”, 23 March 2021, 
https://www.ciperchile.cl/2021/03/23/el-ruidoso-silencio-de-los-medios-tradicionales, last accessed: 13 January 
2022. 
 
Studies elaborated by the CNTV related to TV audience and content: 
National Television Council (Consejo Nacional de Televisión), Estudios temáticos, https://www.cntv.cl/estudios-y-
estadisticas/estudios, last accessed: 13 January 2022. 

 
 

 Romania 

Score 4  Media coverage of government decisions and public policy continues to be highly 
partisan and emphasize political scandals and politicians’ personalities rather than in-
depth policy analysis. Many journalists believe that their media environment is 
protected from outside threats, although Romania ranks first among EU member 
states in the spread of “fake news.” There is increased anxiety that Russia might 
exploit Romanian media’s limited ability to counter disinformation by fueling 
protests on the eve of the presidential election, funding fringe political parties, and 
spreading fake news to provoke civil unrest and divide society. These disinformation 
efforts are often helped by Romanian actors voluntarily or inadvertently. Romania 
has begun to fight disinformation and external media infringements, although many 
journalists claim that the Romanian government is the main threat to press freedom. 
Some journalists believe that pressures from western partners over Romania’s 
widespread corruption has prompted the Social Democratic party to be more critical 
of the West, which results in high levels of fake news that affect the uninformed 
citizens of rural Romania in particular. 
 
Disinformation in Romania has had deadly consequences over the last two years, as 
false information circulating across the internet has hindered vaccine uptake to 
confront the COVID-19 pandemic. Romania continues to struggle with high levels of 
corruption and a media environment dominated by wealthy individuals with political 
interests, which influences the quality of information available.  



SGI 2022 | 30 Media 

 

 
 
The media landscape in 2020–2021 was dominated by COVID-19-related 
restrictions on information flows and distortions of the media market created by 
government financing. The government’s public information campaign paid €41 
million for ads about the pandemics and preventive measures. Mainstream channels 
applauded this massive aid, but some media groups turned down the money, and 
warned about attempts to buy off the silence or goodwill of channels and 
commentators. The sums were distributed according to ratings and/or readerships, 
with local media receiving only 5%. The bulk went to mainstream TV channels, 
which did not suffer much in the crisis, as their viewing figures went up during 
lockdown. Paradoxically, the winners were active sources of conspiracy theories 
about COVID-19 and vaccines. Thus, an ill-considered measure created a public 
subsidy for irresponsible propaganda and clickbait, in exchange for toning down 
criticism against certain parties, politicians and policies. In addition, municipal 
governments launched their own “information campaigns” paid for from local 
budgets. In Bucharest, for example, the outgoing mayor spent €400,000 on ads 
promoting “completed projects” (some fake), when she sought re-election. Across 
central and local governments, there are signs of media market distortion, press 
clientelization and illicit campaigning that are unlikely to be investigated since the 
media regulator (CNA) and electoral authority (PEA) are too weak and politically 
subordinated. 
 
The state of emergency decree allowed authorities to block websites when content 
promoted fake news about COVID-19 and prevention measures. A Strategic 
Communication Group, consisting of government officials, decided on instances of 
trespass, while the telecom authority (ANCOM) implemented the decisions. There 
was no mechanism for appeal. However, the suspended websites could create clones 
on servers outside Romania. Moreover, authorities assured “recognized media 
channels” that they would not be blocked, which just increased the confusion and 
impression of arbitrariness. Eventually 15 websites of marginal importance were 
blocked but restored when the emergency situation was lifted in mid-May. 
 
The activity of the CNA, the state media regulator, was interrupted between 
February 10 and May 11 as four senior positions were left vacant and could only be 
filled with parliament’s approval. 
 
Citation:  
Boros, C., J. Cusick (2017): Bought and paid for – how Romania’s media is pressured by corporate and political 
masters. openDemocracy, November 22, London (https://www.opendemocracy.net/en/bought-and-paid-for-how-
romania-s-media-is-pressured-by-corporate-and-polit/). 

 

 Hungary 

Score 3  Fidesz’s increasing control over the media has gone hand in hand with a decline in 
the quality of media reporting. There is relatively little in-depth analysis of 
government decisions in the state-controlled public media, or in those private outlets 



SGI 2022 | 31 Media 

 

 

close to Fidesz. Instead, the pro-government media have waged a permanent war 
against the opposition, accusing the opposition of being traitors to the nation. This 
war has included the systemic “personality killing” of all kinds of actors on the 
opposition side. Since 2017, the government-controlled media has lost about 300 
court cases for publishing fake news about opposition actors, while independent 
media outlets have lost only seven court cases for criticizing the Orbán regime. 
 

 

 Turkey 

Score 2  A media-ownership structure based on industrial conglomerates (the so-called 
Mediterranean or polarized pluralist media model), the government’s clear-cut 
differentiation between pro and anti-government media, and the increasingly 
polarized public discourse make it difficult for journalists to provide substantial 
information to the public. News coverage and debates are mainly one-sided in the 
pro-government media, while self-censorship is common in the mainstream, neutral 
media. Media ownership, and direct and indirect government intervention in private 
media outlets and journalism obscure the objective analyses of government policies. 
 
Broadcasts by the state-owned TRT heavily support the ruling party. RTUK (Radio 
and Television Supreme Council) as an oversight organization is neither independent 
nor impartial. During the review period, RTUK imposed harsh monetary penalties on 
voices critical of the government, while largely ignoring regulatory violations by 
pro-government channels. The rapid closure of OLAY TV in less than a month – as a 
result of government pressure – was the latest example of the limits of media 
freedom.  
 
In this context, the free and independent media is a key nongovernmental check on 
governmental power. While small-scale digital brands continue to provide alternative 
perspectives, they have not managed to achieve significant reach. Many showcase 
stories from international brands (e.g., BBC Turkish, DW, and Euronews), as they 
lack the staff to generate substantial original content. Other perspectives are provided 
by foreign media outlets, such as the Russian-backed Sputnik and a new Turkish 
version of the (UK-based) Independent, which is financed and run by the Saudi 
Research and Marketing Group, which has close links to the Saudi royal family. 
 
The strengthening of a few pro-government oligarchs in the media sector has further 
curtailed media freedom. In 2020, monetary fines were imposed in 57 cases on a 
large number of radio and TV channels. In addition, 24 programs were suspended. In 
October 2019, RTUK announced that it would silence any voice opposing the 
ongoing military operation in Turkey. The government seems to be taking further 
steps to undermine the already fragile state of media freedom. For instance, a new 
law passed in July 2020 (“Arrangement of Internet Publication and Combating 
Crimes Committed through These Publication”) introduced heavy fines and the 
potential of bandwidth restrictions for online content producers that do not comply 



SGI 2022 | 32 Media 

 

 

with regulations. This was widely perceived as a step toward eliminating opposition 
programming on YouTube. In addition, opposition journalists including Levent 
Gültekin and Erk Acarer have been frequently threated and even physically attacked. 
 
Citation:  
European Commission. “Turkey Report 2021. Commission Staff Working Document.” October 19, 2021. 
https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/turkey-report-2021_en 
 
Freedom House. “Freedom in the World 2020 Turkey.” 2020. https://freedomhouse.org/country/turkey/freedom-
world/2020. 

 

 



Sustainable
Governance
IndicatorsSGI

©
 w
el
lp
h
o
to
 -
 s
to
ck
.a
d
o
b
e.
co
m

Sustainable Governance in the 
Context of the COVID-19 Crisis

Sustainable
Governance
IndicatorsSGI

www.bertelsmann-stiftung.de
www.sgi-network.org

Address | Contact

Bertelsmann Stiftung
Carl-Bertelsmann-Straße 256
33311 Gütersloh
Germany
Phone  +49 5241 81-0
                                            
Dr. Christof Schiller 
Phone  +49 30 275788-138
christof.schiller@bertelsmann-stiftung.de

Dr. Thorsten Hellmann
Phone  +49 5241 81-81236
thorsten.hellmann@bertelsmann-stiftung.de

Pia Pia Paulini
Phone  +49 5241 81-81468
pia.paulini@bertelsmann-stiftung.de


	Media Reporting
	Canada
	Ireland
	Norway
	Sweden
	Switzerland
	Denmark
	Estonia
	Finland
	Germany
	Luxembourg
	United Kingdom
	Italy
	Spain
	Austria
	Belgium
	Czechia
	France
	Iceland
	Israel
	Japan
	Netherlands
	Portugal
	South Korea
	United States
	Australia
	Croatia
	Cyprus
	Greece
	Latvia
	Lithuania
	Malta
	Mexico
	New Zealand
	Poland
	Slovakia
	Slovenia
	Bulgaria
	Chile
	Romania
	Hungary
	Turkey


